Kysymyksiä pokeille

Hieman asiaa sivuten, multa joskus evättiin pääsy baariin sillä verukkeella että oli liian löysät housut jalassa. On kuulemma ollut liikaa löysähousuisista ongelmia. Enkä ollut juonut tippaakaan ennen baariin menoa, koska pääsin töistä ja ajattelin mennä työkavereiden kanssa yhdelle. En jaksanut kuitenkaan jäädä asiasta nurisemaan, vaan lähdin himaan.

Ravintolalakiin on varmaan tarkoituksella jätetty sellanen porsaanreikä, että vaatetuksen perusteella voi olla päästämättä sisälle. Että ravintola voi itse valita asiakkaansa. Ärsyttävältähän se tuntuu, jos kokee, että perusteetta on jäänyt ulkopuolelle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ravintolalaki :) Eihän ravintola tee muuta, kuin hallaa itselleen, jos se torppaa potentiaalisia asiakkaita ovella. Jonkinlaista tasoa pidetään yllä täälläkin ihmisten pukeutumisessa, mikä on käytännössä sitä, että lenkkarit jalassa tai muuten rähjäisissä vaatteissa ei tulla sisään, mutta joku tommoinen liian löysät housut alkaa olemaan jo vittuilua, ja täällä ainakin yökerhot tappelee sen verran rajallisesta asiakaskunnasta, ettei kenelläkään ole varaa tommoiseen pelleilyyn.

Toisaalta en ymmärrä myöskään ihmisten pakkoa päästä sisään tai saada mukia kouraan, jos se tehdään alusta alkaen selväksi, ettei tänä iltana tai muutenkaan ole tervetullut. Enkä ymmärrä, että luuleeko porukka, että jankkaamalla saatika väkisin sisääntulemalla tai jäämällä tilanne jotenkin yhtäkkiä muuttuukin niin, että pääset viettämään iltaa. Jotenkin välillä hyvin vaikeaa ymmärtää ihmisten mielenliikkeitä :)

Mä olin muutama vuos sitten sellasessa mestassa töissä, jonne ei mustia miehiä saanut ottaa sisään. Joka kerta perustelin sen niin, että "kuule, mulla on tuolla yläkerrassa 50 nahkatukkaa juomassa bisseä. Mä en voi ottaa sua sisään koska en pysty vastaamaan sun turvallisuudesta". En saanut syrjintäsyytettä enkä mitään sanomista vaikka tuota samaa käytin ehkä 20 kertaa.

Tsadaaam!!! Jos K22 paikkaan päästetään illan aikana vaikka yksi tai useampi alle 22 vuotistas (18-21v) niin ei se ny helkutti tarkoita sitä, että sitten pitäisi päästää kaikki (kriteerit täyttävät) 18-21 vuotiaat sisälle.. EI VOI OLLA NÄIN VAIKEETA!!!

Ihan rauhassa niiden huutomerkkien kanssa :D Tosiaan vartijakurssilla jv/vartijakouluttaja vaan tuosta sanoi, että siinä voi vedota syrjintään jos näin käy ja jäin asiaa ihmettelemään.

Ravintolalaki :) Eihän ravintola tee muuta, kuin hallaa itselleen, jos se torppaa potentiaalisia asiakkaita ovella. Jonkinlaista tasoa pidetään yllä täälläkin ihmisten pukeutumisessa, mikä on käytännössä sitä, että lenkkarit jalassa tai muuten rähjäisissä vaatteissa ei tulla sisään

Mää meinasinkin sitä, että jos henkilökunta ei halua ihan mistä tahansa syystä jotain tyyppiä baariin, niin ei tarvi perustella sen kummemmin, kuin sanoa, että "sori, ei noissa kengissä". Ainakin teoriassa.
Itse tykkään yhden baarin politiikasta siinä, että ne on ilmoittanu, että haalaeihin pukeutuneille ei tarjoilla. Ja siihen on ihan hyvä, aikoinaan videolle tallentunut syykin, kun baarimikon käydessä laittamassa lasit pesuun, häviääkin useamman sankarin toimesta viinapulloja tiskin takaa. Jos jostain syystä haluan olla baarissa juuri, kun on esim. Hämeenkadun appro, voin kaikessa rauhassa mennä sinne ilman, että täytyy katsella miten haalaripellejen joukossa tyhmyys tiivistyy.

Mää meinasinkin sitä, että jos henkilökunta ei halua ihan mistä tahansa syystä jotain tyyppiä baariin, niin ei tarvi perustella sen kummemmin, kuin sanoa, että "sori, ei noissa kengissä". Ainakin teoriassa.
Niin no mä ihmettelin tätä keskustelua lukiessa, että ihanko oikeasti jossain päin Suomea joudutaan painimaan joidenkin syrjintäsäädösten kanssa? Enkä nyt tarkoita sitä, etteikö ovimiehillä tulisi olla asiat hanskassa, vaan sitä, että ihanko oikeasti jengi näihin vetoaa suuremmalla mittakaavalla?

Tiskillä ja ovella tulee ihan varmasti tehtyä hätiköityjä tai huonoja ratkaisuja asiakasvalinnan suhteen silloin tällöin, mutta jos homma hoidetaan muuten järki päässä, niin en ole kuullutkaan, että minkäänlaisia ongelmia tulisi. Enkä edelleenkään käsitä, että minkälainen ravintola haluaa tarkoituksella torpedoida omaa liiketoimintaansa jollain täysin päättömällä asiakkaiden seulomisella.

Joku frendi oli 19vuotiaana päässyt k21 mestaan sisään, vaikka poket eväs pääsyn iän takia.. ukko vaan pyys ravintolamestarin alas ja alko lukee sille lakia ikään kohdistuvasta syrjinnästä.. Periaatteessahan mikään laki ei oikeuta yli 18vuotiaan ravintolaan pääsyä.. Tämä herra siis hyvinpukeutuva ja käyttäytyvä ukkeli.

Joku frendi oli 19vuotiaana päässyt k21 mestaan sisään, vaikka poket eväs pääsyn iän takia.. ukko vaan pyys ravintolamestarin alas ja alko lukee sille lakia ikään kohdistuvasta syrjinnästä.. Periaatteessahan mikään laki ei oikeuta yli 18vuotiaan ravintolaan pääsyä.. Tämä herra siis hyvinpukeutuva ja käyttäytyvä ukkeli.

IMO laki velvoittaa vain ja ainoastaan, että alaikäisille ei anniskella. Sisäänpääsystä siellä ei puhuta mitään.

No ihan varmasti on tolleen scenaario menny

K21 mesta ja joku räkänokka tulee ovelle "mä haluun nähdä ravintolamestarin" niin poke meinaa että nojoo, venaa ku mä käyn hakemassa? :D

Jv koulutusmateriaalissa sanotaan näin:

Majoitus- ja ravitsemistoiminnan harjoittajalla ja liikkeen henkilökunnalla on oikeus
evätä asiakkaaksi pyrkivältä pääsy liikkeeseen, jos siihen on järjestyksenpidon tai
liikkeen toiminta-ajatuksen vuoksi perusteltu syy.
Toiminnanharjoittajalla ja liikkeen
henkilökunnalla on myös oikeus kieltäytyä tarjoilemasta asiakkaalle ruokaa tai juo-
maa ja tarvittaessa poistaa asiakas liikkeestä, jos hän häiritsee muita asiakkaita tai
muutoin aiheuttaa häiriötä liikkeessä tai ei täytä liikkeeseen asetettuja asiakkaaksi
pääsyn edellytyksiä.
Syrjinnän kiellosta säädetään yhdenvertaisuuslain
(21/2004) 6 §:ssä. (MARAL 5 § 1 mom.)

Jv koulutusmateriaalissa sanotaan näin:

Majoitus- ja ravitsemistoiminnan harjoittajalla ja liikkeen henkilökunnalla on oikeus
evätä asiakkaaksi pyrkivältä pääsy liikkeeseen, jos siihen on järjestyksenpidon tai
liikkeen toiminta-ajatuksen vuoksi perusteltu syy.
Toiminnanharjoittajalla ja liikkeen
henkilökunnalla on myös oikeus kieltäytyä tarjoilemasta asiakkaalle ruokaa tai juo-
maa ja tarvittaessa poistaa asiakas liikkeestä, jos hän häiritsee muita asiakkaita tai
muutoin aiheuttaa häiriötä liikkeessä tai ei täytä liikkeeseen asetettuja asiakkaaksi
pääsyn edellytyksiä.
Syrjinnän kiellosta säädetään yhdenvertaisuuslain
(21/2004) 6 §:ssä. (MARAL 5 § 1 mom.)

Tämän takia mietinkin sitä, että jos ravintolaan on jo päästetty ikärajan alittavia täysi-ikäisiä henkilöitä,
voiko poke ns. naamarajalla rajata seuraavien saman ikäisten pääsyä ravintolaan yhdenvertaisuuslain vallitessa.

Ihan turhaan kyllä mietit. Googleta vaikka ennakkotuomioita tai tapauksia jossa pokelle on tullut paskaa moisesta. Jos sen jälkeen kamalasti vielä pelottaa että ehkä minä olen ensimmäinen poke jolle nakki napsahtaa ja tulee vähintään linnareissu moisesta käytöksestä niin sitten ei kantsi mennä ovelle. Olettaen että mietit tätä siltä kantilta että miten itse töissä toimisit.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom