Kysymyksiä pokeille

Nyt setä tarinoi hetken...

.

Tän postin informaatioarvoa on turha miettiä, toivottavasti joku samanlainen aloitteleva teinipoika kuin minä olin, saa tästä viestistä jotain irti :)

Juurikin näin. Jos meinaa pokehommia tosissaan ruveta tekemään niin aluks heti vittumaisimmalle ovelle hommiin minkä tietää. Sen jälkeen loput paikat onkin pelkkää viheltelyä. Tätä painottaa moni mm. Poket - miehiä ovella- kirjassa olevat pitkän linjan portsarit.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Foresunille, paljonko tuli maksamaan liivit, raudat jne. ? Onko nuo lähes pakollisia jos meinaa kaupungille hommiin ? Mulla on kyllä lähinnä ollut mielessä pienempien paikkojen ovet ja isot tapahtumat näin koulun ohella ansioksi, mutta kaupungin klubien ovet ei niin houkuttele kun JV-homma ei kuitenkaan mikään kutsuma-ammatti ole, vain tällainen väliaikainen pienen tienistin turvaus opiskelu-ajalle. Ja hyttyselle, tuskinpa tuo mihinkään vaikuttaa kun JV-hommiin et ajokorttia edes tarvitse. Itsellä ollut myös kortti hyllyllä minimiajan eli 4vko mutta sanoivat laitoksella että ei se kortin lähtö vaikuta mihinkään kouluihin, inttiin tai töihin vaan se rikkeiden määrä ja laatu, itsellä kun on mm. yksi ylinopeus ja yksi rikesakko peilin puuttumisesta niin uudella kortilla tuo 2 sakkoa vuodessa oli suoraan kortti pois, vaikka rikkeet on naurettavan pieniä. Eli ei pitäis vaikuttaa.

Liivit about 500e, raudat 30-50e, työkengät 100e, takki 100e, lätkä 10e, kaasu 35e, kotelot about 10-20e/kpl, pikee 10e. Mielestäni noi on pakolliset jos meinaa ylipäätänsä tehä näitä hommia. Saat kumminki noista jonkun verran omia pois jos kyllästyt ja myyt kamat. Festarit on tosi rentoja ja kivoja hommia. Kattelet perseitä, lirkuttelet tytöille ja otat aurinkoo. Joudut joka tapauksessa alottamaan pienemmistä laitakaupungin mestoista. Kesustan clubeille ei mennä, sinne päästään. Kysy ihmeessä lisää jos tulee kysyttävää :)

Melko usein tulee työpaidat ja laatat paikan puolesta ellei suoraan jonkun pubin kirjoille mene. Ns. Pakolliset varusteet on oikeastaan vaan nuo käsiraudat. Liivejä en lähtis heti ostamaan jos käykin niin, että oviura tyssää siihen muutamaan keikkaan.

Jos kortti on kuivumassa ollut kerran niin tuskin vaikuttaa. Mut jos liikenteessä tötöilee enemmän niin voi ihan hyvinkin vaikuttaa.

Niin siis kuten sanoin jo että kaupungin klubeihin ei ole kiinnostusta, vaan johonkin rentoihin kapakoihin jne. niin onko noille liiveille, raudoille ja kaasulle muka oikeesti tarvetta pubien ovilla ja festareilla ? Muistelisin että serkun kaveri on ihan arkivaatteissa ovilla seissyt, ja serkku kun on isommassa firmassa hommissa niin varusteet tulee sitä kautta mutta ei silläkään liivejä tai kaasua tietääkseni ole ? Itse otan tässä pikkuhiljaa tuttuun vartiointifirman omistajaan yhteyttä että jos/kun kurssin pääsen suorittamaan niin olisiko tarjota työtä/suositella johonkin jnejne ja sitten otan yhteyttä securitakseen että koska alkaa seuraavat kurssit heinäkuun jälkeen. Tarkotuksena olis tosiaan nyt alkuun lukion 3. vuoden ohelle viikonloppuhommia, lukulomalle mahd. enemmänkin töitä ja sama homma kesällä ennen inttiä + taas intin jälkeen ennen seuraavaa koulua ja sen aikana vklp hommia jnejne. niin kauan kunnes valmistun pelastusopistosta ja työllistyn sille rintamalle jos asiat menee niinkuin olen suunnitellut. Eli ovihommista en täyspäiväistä työtä loppuelämäksi hae vaan työkokemusta ja ekstratienistiä opiskelujen ohelle. Mukavampaa ja toimintapainotteisempaa hommaahan tämä olis kuin vaihtoehtoinen kaupan kassalla työskentely ja kiinnostusta tähän hommaan on kuitenkin.

Tuosta liivistä vielä, että eikai sen nyt luotisuojaliivi sentään tarvii olla jos sellasta aikoo hankkia, eikö ne noita pistosuojaliivejä ovella käytä ? Noissakin on hintaeroa jo ihan kohtalaisesti. Raudat nyt ymmärrän ja ehkä kaasunkin mutta liivejä oon kyllä erittäin harvoin ovilla tai festareilla nähnyt ?

Tuosta liivistä vielä, että eikai sen nyt luotisuojaliivi sentään tarvii olla jos sellasta aikoo hankkia, eikö ne noita pistosuojaliivejä ovella käytä ? Noissakin on hintaeroa jo ihan kohtalaisesti. Raudat nyt ymmärrän ja ehkä kaasunkin mutta liivejä oon kyllä erittäin harvoin ovilla tai festareilla nähnyt ?

Niin... tuskin niitä kaikkien päällyskamojen päällä hirveän moni pitää ;)

Tosiaan niitä ei ees t-paidan alta oikeen nää... Niin pistosuojaliivit on varmaan myös ihan hyvät ja ajaa asiansa. Kaasu kannattaa hankkia ehdottomasti, kun ottaa huomioon, että siellä löytyy asiakkailtakin telaria, puukkoa, nyrkkirautaa...

Pistosuojaliivit on helvetin jäykät ja kankeat ja hintaero melko olematon vs luotiliivi. Jos haluat pelkän pistosuojan halvalla niin sitten vaan jostain käytettynä vanhat luotiliivit. Pysäyttää puukot ja neulat vaikka ois paljonkin elämää nähneet. Mutta kuten sanoin, ei ne oo mitkään pakolliset.

Kaasu on ihan kätevä olla, mutta jos ei pelota vääntötilanteet ja tiedät mitä teet niin menee ilmankin. Joihinkin tilanteisiin toki se lievin vaihtoehto ja hinta ei päätä huimaa joten kyllä se on siellä hankintalistan kärkipäässä. Varsinkin ylläolevassa tilanteessa jos meinaa enemmän kun pari festarikeikkaa vuodessa tehdä. Yhteenvetona: mun suositus olis, että hommaa raudat ja kaasu koteloineen. Se riittää todella pitkälle.

^^ ja vaikka olis kova vääntömies, mutta ku tilanne on esim 1 vs 3, niin ite ainakin mielllään ottaisin siitä sen 1-2 heppua eka kaasulla pois. Ja liiveistä, ei oo koskaan tullu puukkoa vastaan, mutta mielelläni noita pidän. Näyttää ees ukko isommalta :D Ja turhaan ostat pelkät viiltosuoja. Saat melkein samaan rahaa ne luotisuoja. Silloin sitä satasen säästöä saattaa miettiä, kun joku hyvinkääläinen koulupoika hävii painimatsin kavereitten kanssa..

^^ ja vaikka olis kova vääntömies, mutta ku tilanne on esim 1 vs 3, niin ite ainakin mielllään ottaisin siitä sen 1-2 heppua eka kaasulla pois. Ja liiveistä, ei oo koskaan tullu puukkoa vastaan, mutta mielelläni noita pidän. Näyttää ees ukko isommalta :D Ja turhaan ostat pelkät viiltosuoja. Saat melkein samaan rahaa ne luotisuoja. Silloin sitä satasen säästöä saattaa miettiä, kun joku hyvinkääläinen koulupoika hävii painimatsin kavereitten kanssa..

Onko sulla sitten ovella tarpeeksi kovan suojaluokan omaava liivi, että se hirvikivääri pysähtyy? Olettaen siis tietysti, että luoti osuu liiviin eikä päähän/olkapäähän/alavatsaan/nivusiin/reisiin.

Ne luotiliivit viilto/pistosuojauksella kannattaa toki hommata, koska kuten sanoit niin ero hinnassa ei ole niin suuri. Samalla kannattaa kuitenkin tiedostaa niiden liivien tarjoama hyvin rajallinen suoja (ja niiden ampumatapausten harvinaisuus). Kaikki nuo varusteet on plussaa, mutta minä ainakin peräänkuuluttaisin sitä tervettä järkeä ja itsesuojeluvaistoa.

Liivikeskusteluun liittyen; moni on kysyny ovella, että miksi sulla on liivit, onko jotain tapahtunut?Vastakysymys on aina; käytätkö turvavyötä kun ajat autoa?
- käytän
Oletko ikinä ajanut kolaria?
- en
Aivan...

Viimeks kun mulla oli 1 v 4 tilanne niin ensimmäinen kun nukahti niin kolme muuta lähti pois. Ja TOSI harvoin niitä kyllä tulee. Mutta kuten sanottua kyllä se kaasu ihan kiva keksintö on. Poliisillekin on mukavampi luovuttaa kaasutettu puukkosankari kun puukkosankari jota on lyöty takakädellä keskukseen. Tuskin tulee jälkiseuraamuksia. Mulla on pariin otteeseen puukkomies ollut nenän edes sohimassa ja molemmat kerrat päättyi ilmankin kaasua ihan hyvin. Olis voinut päättyä huonostikin. (kaasu oli vyöllä mutta en käyttänyt). Aseeseen oon törmännyt kahdesti. Molemmat mustalaisen toimesta (toinen osottautui replicaksi myöhemmin). Toki itse tehnyt sellasia persereikäluolia, että niissä normipaikkaa enemmän niihin törmääkin. Eli tässä vähän mietittävää jos ajatusmaailma on luokkaa "ei kai nyt minulle ikinä mitään satu"

Tuli tuossa naispuolisen tutun kanssa juttua, joka on ollut jääkiekkopelissä järkkärinä, niin se kysyi multa että miten hoidan asikkaan ulosviennin jos asiakas vastustelee? Lähinnä sitä, että käytänkö jotain käsilukko talutustekniikkaa?? Vastasin, että jos asiakas vastustaa voimakkaasti niin ei siinä mitään ninjatekniikoita käytetä vaan ukko ripeesti ulos ilman taiteilua sopivasti voimaa käyttäen ja thats it.

Mites muut? Ja entä raudottaminen yksin? Itsellä on raudat mutta en ole niitä käyttänyt.

Selvennykseksi, niin lähes kaikki mestat joissa olen ollut on yhdenmiehen paikkoja. Yhteensä kymmenessä paikassa Porissa, Turussa ja Paimiossa. Paskimmat asiakkaat on ollut Porissa yhdessä juottolassa, jossa pesii paljon linnajätkiä ja nitkuja. Paras paikka on ollut Paimiossa :)

Harva nainen pystyy miehen poistamaan jos ukko alkaa vastustelemaan. Eli neuvoisin pyytämään rohkeesti apua. Siellä on kumminkin apua saatavilla.

Poistot on kumminkin jokainen aina uniikki tapaus. Joskus pääsee puhumalla, joskus asiakas kannetaan ulos voimahalilla.

Poistot on niin yksilökohtaisia. Itse käytän tilanteen mukaan ihan perus kantamista tai olka/rannelukkoa. Se jv-kurssilla opetettu kurjenkaula on oikeesti hyvä, käyttäkää sitä. (tosin letkuranteet ja tosikänniset poislukien) Siistin näköistä ja saa ohjailtua asiakkaan siihen suuntaan mihin itse haluaa. Rimpuilevan asiakkaan raahaminen voimalla ei näytä kenenkään silmään hyvältä.

Raudottaminen yksin voi joskus ollu hyvinkin hankalaa jos pokalla on yhtään enemmän voimaa ja kierroksia niin ei reagoi kipuun. Sanon sen tässä ja myönnän olevani tuhma, mutta itse olen ratkaissut kyseiset tilanteet yleensä kevyellä kuristuksella. Jos rimpuilu jatkuu -> taju pois. Joskus tulee paniikki ja ne kädet tulee itsestään eikä tarvi ihan tajuttomuuteen asti mennä. Suurin osa luovuttaa vastarinnan siinä vaiheessa kun on mahallaan maassa ja jv päällä. Jokunen vielä siinä vaiheessa hieman rimpuilee, mutta kun tuntee kipua lopettaa vastarinnan ja sitten on nämä ensimmäiseksi mainitut joita vastaan tulee kerran vuodessa ehkä.

Itse käytän yleensä hankalimpien asiakkaiden kanssa defendon tekniikoita. Suosikkina nyppäys ja kierto selkään. Siitä sit toinen käsi hallintaan ja toisella naamasta kiinni. Siitä voi viedä sitten joka maahan tai taluttaa pihalle (tai laittaa älyn ämpäriin).

http://www.youtube.com/watch?v=xFZQZ1KsI00

Tietty jokainen tilanne on yksilöllinen eikä sama tekniikka aina toimi tai ole tarkoituksen mukainen.

Suosittelen tutustumaan defendoon. Löytyy monia hyviä juttuja voimankäyttöön...

Kaasu on kiva bonus siinä vaiheessa kun vastapuolella on a) huomattavasti enemmän fyysistä voimaa ja kokoa tai b) kättä pidempää. Ilmankin voi toki pärjätä, mutta jossain kohtaa se askartelu saattaa mennä vaaralliseksi ja vaikeaksi. Joka hevoselle löytyy kyllä kengittäjä.

Joo myönnettäköön ainakin omalta osalta, että oon ton kaasujutun kuitannut sillä kun fyysiset ominaisuudet on olevinaan kunnossa, oma muija on monta kertaa sanonut, että hommaa se kaasu ennen kuin tulee se tilanne kun sitä oikeasti tarvitsisi...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom