Kysymyksiä pokeille

Taas typeriä oletuksia. En ollut kännissä, sä varmaan olit ja siksi väität kuulleesi ja nähneesi kaiken baarin sisäpuolelta mitä monen metrin päässä ulkopuolella ihmiset sanoivat.

Ja joo, ei mielestäni lasketa sitä että lähden kävelemään poken luota pois tarkoituksenani kävellä tuttujen luokse eikä todellakaan kahden white trashin luo jotka juuri hetkeä aiemmin olivat uhkailleet minua (he kävelivät minua päin). Mitään lyöntejähän tuossa tosiaan ei vaihdettu, vaan se muuttui siinä pystypainitilanteeksi ja sitten kaaduttiin.
Täähän on ihan kuin poliisit - sarjasta. "En mä oo kännissä, mä oon juonu vasta 7 annosta".

Yölinnun sanoin "sitä saa mitä tilaa". Sillä erotuksella, että Simo Silmu on sentään ihan rehellisesti kännissä, eikä esitä muuta.

Kipin kapin kotiin mamman helmoihin haavoja nuolemaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi v**** nyt oikeesti jätkät valoja tauluun. Ei taida kovin montaa hyvää perustetta olla väkivallalle, mut kyl te nyt vaan sitä verta kerjäätte nenästä ja on aivan turha tulla itkemään et on tullu pataan kun auotte päätä toiselle. Jos ette halua joutua markan painiin niin olkaa fiksuja, nielkää ylpeytenne, pitäkää päänne kiinni ja siirtykää kauemmas riidanhaastajasta. Älkää alentuko niiden tasolle. Näin asiat on mukavammin teillä, seurueellanne, muilla kanssaolijoilla, pokeilla, poliisilla sekä oikeuslaitoksella :piis:

edit: hyvä korjaus Jannelta, mietinkin tuota rimpsua ja tuo lievä pahoinpitely sieltä unohtui. Järjestyksenvalvojan kiinniotto-oikeuden perusteet lakkaa kun tilanne on päättynyt ja toinen kaveri poistettu, mutta jokamiehen kiinniotto-oikeuden perusteella olisi vielä rikoksentekijä voitu ottaa kiinni. Tässä tilanteessa se olisi tosin vähän kyseenalaista vaikuttaneeko, mut poke on omat velvollisuutensa hoitanut eikä periaatteessa pykälien mukaan tarvi enempää vaatiakkaan.

Täähän on ihan kuin poliisit - sarjasta. "En mä oo kännissä, mä oon juonu vasta 7 annosta".

Yölinnun sanoin "sitä saa mitä tilaa". Sillä erotuksella, että Simo Silmu on sentään ihan rehellisesti kännissä, eikä esitä muuta.

Kipin kapin kotiin mamman helmoihin haavoja nuolemaan.

Nokkeluutesi on silmiä hiveltävää. Kun 85-kiloinen mies juo 7 annosta alkoholia klo 19-04 välillä, niin siinä sitten ollaan joo simosilmu-kuoseissa. Vittu valoja päälle.

Miettikääs kuin ihanaa tollasta hommaa on setviä ku suurin osa on humaltuneena, kaikilla on paljon asiaa ja kaikki ovat kiihtyneinä ja koskaan kenelläkän ei ole sitä samaa tarinaa ja kukaan ei ole koskaan tehnyt mitään. Ei muute ole yhtään ikävä sitä etten enää selvittele oita tilanteita aamuyön tunteina :) Niin ja yleensä siinä on vielä kaikki kaverit, kummin kaimat ja tyttöystävät kertomassa omaa versiotaan ja pääsääntöisesti vielä yhtäaikaa.

Miettikääs kuin ihanaa tollasta hommaa on setviä ku suurin osa on humaltuneena, kaikilla on paljon asiaa ja kaikki ovat kiihtyneinä ja koskaan kenelläkän ei ole sitä samaa tarinaa ja kukaan ei ole koskaan tehnyt mitään. Ei muute ole yhtään ikävä sitä etten enää selvittele oita tilanteita aamuyön tunteina :) Niin ja yleensä siinä on vielä kaikki kaverit, kummin kaimat ja tyttöystävät kertomassa omaa versiotaan ja pääsääntöisesti vielä yhtäaikaa.

Tästä saadaan sit vielä yks tappelu aikaiseksi kun ei päästä yksimielisyyteen tapahtuman kuluista.

Kyllä mä ton ymmärrän että se ei unelmahommaa olekaan, mutta jos ravintolan välittömässä läheisyydessä asiakkaan päälle käydään niin kyllä se ois syytä setviä eikä suoraan alkaa syyttää ekana nähtyä että sä jatkoit tappelua. Mitähän poke olis tehnyt kun 110 kiloo massaa vyöryy päälle? Ei varmaan ainakaan olisi potkaissut pois päältä koska se on hänen logiikan mukaan tappelun jatkamista.

Jos ette halua joutua markan painiin niin olkaa fiksuja, nielkää ylpeytenne, pitäkää päänne kiinni ja siirtykää kauemmas riidanhaastajasta. Älkää alentuko niiden tasolle. Näin asiat on mukavammin teillä, seurueellanne, muilla kanssaolijoilla, pokeilla, poliisilla sekä oikeuslaitoksella :piis:
Tästä olen samaa mieltä. Tosin se ettei jonkin retardin juttuihin lähde ei ole "ylpeyden nielemistä" vaan ylpeyden osoitusta! Miksi lähteä sanailemaan jotain retardia vastaan kun voi nauttia laatuajasta oman seuransa kanssa? (Sitä retardia varmasti vituttaa myös se, jos ei saa huomiota juurikaan). [Tämä ei sitten tarkoita, että joku riidanhaastajan vittuiluun vastaaminen oikeuttaisi väkivaltaan.]

Tiedä sitten miten paljon on parista asiakkaasta kiinni, mutta tuskin olisi kauhea menetys jollekkin suurehkolle yökerholle jos sieltä ne uhoajat (siis "mä vedän sua pataan" -tyyliset) heitettäisiin suoraan pois. Paranee yökerhon laatukin kun ei paskasakin kanssa tarvitse olla. Miten lie poket reagoisi, jos poke kuulisi sattumalta tuollaisen uhkauksen jossain juottolassa? Yleensä kaiketi näistä ilmoittaa muut asiakkaat ja sen perusteella ei välttämättä kannata poistaa ketään ravintolasta.

Kyllä mä ton ymmärrän että se ei unelmahommaa olekaan, mutta jos ravintolan välittömässä läheisyydessä asiakkaan päälle käydään niin kyllä se ois syytä setviä eikä suoraan alkaa syyttää ekana nähtyä että sä jatkoit tappelua. Mitähän poke olis tehnyt kun 110 kiloo massaa vyöryy päälle? Ei varmaan ainakaan olisi potkaissut pois päältä koska se on hänen logiikan mukaan tappelun jatkamista.

"Järjestyksenvalvojan on toimittava asiallisesti ja tasapuolisesti sekä sovinnollisuutta edistäen"

Kyllä, olet siinä oikeassa ettei varmasti ole kiva et "syytön" osapuoli saa syytöksiä niskaansa, mutta pokella ei edelleenkään ole mitään velvotteita jäädä tuomaroimaan tilannetta sen kummemmin. Mylly kun alkaa niin ei ole aikaa kysellä silminnäkijöiltä kumpi aloitti vaan tilanne pitää saada päättymään välittömästi. Ymmärrät varmasti sen. Poke on nyt päättänyt tarttua suhun ja poistaa sut tilanteesta eikä voida olettaa et sillä olisi ollut aikaa miettiä et kumpi tässä nyt oli pääasiallinen syypää vaan tarttuu todennäköisesti tappelun aktiivisempaan osapuoleen ja poistaa sen tilanteesta. Tämän jälkeen tilanne on lauennut ja on pakko palata nopeasti takaisin valvomaan ovea eikä välttämättä ole tässä tilanteessa aikaa jäädä kuuntelemaan osapuolten näkemyksiä tilanteesta varsinkaan kun kenellekkään ei edelleenkään sattunut mitään. Jos nyt asia on miten väität sen olevan vaikka täällä silminnäkijä muuta kertookin, niin kyllä, syyttä sua on parjattu, mutta en ottaisi sitä henkilökohtaisesti. Ihmisiä ne poketkin on ja virheitä sattuu eikä se tässä tapauksessa nyt kovin räikeä edes ollut. Ärräpäitä kyllä pääsee itse keltäkin kun painimaan joutuu.

Poke ois turvautunut voimakeinoihin, koska hänellä on siihen oikeus työnsä puolesta. Sua näyttää edelleen kalvavan eniten se, että poke pisti sut kävelemään siitä. Siinä tehtiin tilanteessa nopea arvio, homma sillä selvä ja kaikki lähti lopulta kotiin. Ei poke ole mikään syyttäjä, tuomari ja valamiehistö yhdessä, siinä ei aleta setvimään tapahtumia jos ei ole pakko. Poliisi on se lopullinen selvittelijä ja sitten mennään vielä oikeuteen jos tarvetta on.

Ajattele tilannetta hetki poken silmin. Poke pistää ovella ne riitapukarit kauemmas sinusta ja jatkaa sitten muita hommiaan. Seuraavaksi huomaa kun sinä et olekkaan enää siinä oven lähettyvillä vaan käynnissä on pieni painimatsi äskeisten riitapukarien kanssa. 1+1 = sinä jatkoit koska olet siellä mihin poke siirsi ne toiset. Tilanteen todellista kehittymistä ei ole välttämättä nähnyt yksikään poke(onko paikassa edes montaa?), joten siinä tehdään arvio tilanteesta ja sillä selvä. Ketään ei sattunut pahemmin, ei alettu heti esittämään vaateita tai huutamaan poliisia paikalle joten vain yli-innokas ja työturvallisuudesta piittaamaton poke lähtee tuossa tilanteessa aktiivisesti niputtamaan sinne paria kohdetta kerralla kun homma selviää helpommin lähettämällä sinut toiseen suuntaan.

Miten on jos on oikeasti kiinnostunut JV:n ammatista niin ravintolassa, kuin myös muissa mahdollisissa tapahtumissa niin mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Lähinnä työn hakua ajattelin ja onko niitä töitä yleensäkkään nykyisin niin, että kannattaa hommaan ryhtyä? Kortin hankinnasta tietenkin lähdetään liikkeelle, mutta tuskin samointein otetaan baarin ovelle tälläistä 18vuotiasta jamppaa jolla ei oikeastaan touhusta kokemusta ole. Vinkkejä ja neuvoja siis kaipaisin ammattilaisilta, joita tällä keskustelupalstalla tuntuu olevan.

Erittäin paljon asiaa auttaa se, että tunnet jonkun sieltä ovelta. Piirit on kumminkinmun näkemyksen mukaan aika pienet, niin jos ei siltä ovelta hommia löydy, niin tietää tod. näk. mihin pääsis tuuraamaan. Kurssin voit käydä missä vaan. Kantsis kysellä että onko kellään tietoa tulevista. Mutta älä tee sitä 5 min ennen pilkkua.

Jos suhteita ei ole, niin kesän festarit on hyvä tapa mennä niitä tekemään.

Kyllä näitä 18v jamppoja otetaan ihan kohtalaisesti töihin, usein jonkun vartiointifirman kautta jostain hiljaisesta paikasta alottaen. Serkun kaveri tehnyt lukiolaisena koulun ohella hommia ovella siitä lähtien kun ikää tuli mittariin, töissä oli viikko kortin saamisen jälkeen, samoin serkku (kylläkin vartiointialan koulutuksen kautta) sai töitä heti kun niitä haki. Itsellä on sama edessä ensi kesänä kun tulee ikää kortin suorittamiseen, ja löytyy tuttu vartiointifirman omistaja niin luulis niitä vklp hommia saavan melko helpolla. Näille 18v koulun ohella duunaaville jampoille annetaan ilmeisesti paljon pe ja la vuoroja, kun vakituiset päivätyökseen hommaa tekevät tarvitsevat enemmän tunteja ja ovat pääosin arki-iltoina töissä. Serkku sanoi tällähetkellä saavansa JV-hommista n.500e kuussa kun tekee joka lauantai ja lähes joka perjantai hommia ovella eli vuoroja tulee n.7 kuussa, ei kovin paha opiskelijalle.

Nyt setä tarinoi hetken...

Aikalailla päivälleen vuosi sitten olin tällä hetkellä jv kurssilla. Sitä ennen olin ollut koko kevät talven kavereille kuskina ja jututtanut pokeja aina tilaisuuden tullen. Homma kiinnosti ja halusin ovelle. Toistaiseksi tuntemattomasta syystä. Kävin kurssit ja aivan sattumalta erään pienen baarin omistaja kysy mua ovelle vikana kurssipäivänä. Siitä se lähti. 18v ja rapiat 80kg pojankloppi seiso jack and jones trikoopaidassa lähiöräkälän ovella. Ei liivejä, kaasua, rautoja, ees omaa lätkää saatika kokemusta. Mahdoin olla aika vitun koominen näky :D

Noh, hommasin mustan pikeen, raudat, pampun, työkengät............ liivit valmistujais lahjarahoilla ja kaasun heti kun sain luvat. I WAS READY!!!

Lähiöbaari suju ihan lepposasti, ei tappeluita tai muuta ihmeellistä. Kokemus puuttu ja sen huomas. Ihmiset "käveli" sun yli, sulla ei ollu auktoriteettia. Tai oikeestaan sulla ei ollu MUNAA! Ei on ei, jos ei uskota hyvällä nii sitten asiat opetetaan oman käden kautta. Näin sen ois pitänyt mennä, mutta ei mennyt.

Selailin mollia "haetaan järjestyksenvalvojia ravintolaan" VITTU TOI ON JUST MULLE! Näin lähdin pois turvallisesta aloitus ovelta kohti kaupungin hurjimmassa maineessa olevaa baaria. Siellä oli kokeneemmat jätkät hommissa. Mua neuvvottiin ja opastettiin hyvin, kiitos siitä heille. Keskustan ovella olin eka kaverin kanssa ovella, joka neuvo ja opasti asiakkaitten valkkaamisessa ja paperien kyselyssä. Aluksi kyselin paperit melkein jokaiselta joka tuli sisään. Mutta eihän sitä opi kun tekemällä.

Keskustassa myös myllytettiin. Joka vkl. Näin tuli opittua myös sitä puolta. Koskaan ei mitään käyny vaikka olikin yksin purkamassa joukkotappelua ennenkun kaveri pääs hätiin. Vuoden aikana on hajonnut pari paitaa, kello, housut ja yks lätkä. Muutamia naarmuja ja pieniä haavoja.

Eniten ovella motivoi ne harvat iloiset asiakkaat ja vilpittömät kiitokset. Eristyisesti nautin kun kätellään seteli kädessä. Ja jos kuulen sivukorvalla "olipas kiva poke". Harvasta pokesta kuulee noita sanoja.

Nojoo, ihmiset on humalassa ja kaikkea hauskaa sattuu. Joku tyttö tanssii tissit paljaana, toinen keikuttaa stringit jalassa, yks ottaa poikaystävältä suihin pöydän alla, 50v mamma ja 20v jätkä panee keskellä baaria, sama mamma panee kahen muun kanssa vessassa kun heitän aikasempaa partneria ulos. Oksennusta, vitusti oksennusta. Kusta, kusta joka paikassa. Paskaa todella vähän.

Nyt vuotta ja 30kg puhdasta lihasta myöhemmin, voisin väittää olevani ainakin "vähän" kokeneempi kun vuotta takaperin. Tunnnen monta pokea ja firman pomoa. Tällä hetkellä pyöritän yhden baarin ovea kokonaan ja teen kaupungin suosituimmassa clubissa. Eli vuodessa on päästy aika pitkälle :)

Tän postin informaatioarvoa on turha miettiä, toivottavasti joku samanlainen aloitteleva teinipoika kuin minä olin, saa tästä viestistä jotain irti :)

Sivuhuomautus: Millä lääkkeillä teit 30kg puhtaana lihasmassana vuodessa ? :hyvä: Nyt löyty savomakeakin kovempi kehonrakentaja.

^^ Nyt ollaa kumminki pakkiksella ;) :D

Vaikuttaakohan JV:ksi hyväksymiseen jos on käynyt joskus kevariaikoina kortti kuukauden hyllyllä? Taidan ilmoittautua tuolle Summer Up:n järjestämälle kurssille. Vaikuttaa kaikinpuolin juuri minulle sopivalta vaihtoehdolta.

Vaikuttaakohan JV:ksi hyväksymiseen jos on käynyt joskus kevariaikoina kortti kuukauden hyllyllä? Taidan ilmoittautua tuolle Summer Up:n järjestämälle kurssille. Vaikuttaa kaikinpuolin juuri minulle sopivalta vaihtoehdolta.

Riippuu varmaan vähän siitä kuinka vanha nyt olet, mutta en usko vaikuttavan.

Foresunille, paljonko tuli maksamaan liivit, raudat jne. ? Onko nuo lähes pakollisia jos meinaa kaupungille hommiin ? Mulla on kyllä lähinnä ollut mielessä pienempien paikkojen ovet ja isot tapahtumat näin koulun ohella ansioksi, mutta kaupungin klubien ovet ei niin houkuttele kun JV-homma ei kuitenkaan mikään kutsuma-ammatti ole, vain tällainen väliaikainen pienen tienistin turvaus opiskelu-ajalle. Ja hyttyselle, tuskinpa tuo mihinkään vaikuttaa kun JV-hommiin et ajokorttia edes tarvitse. Itsellä ollut myös kortti hyllyllä minimiajan eli 4vko mutta sanoivat laitoksella että ei se kortin lähtö vaikuta mihinkään kouluihin, inttiin tai töihin vaan se rikkeiden määrä ja laatu, itsellä kun on mm. yksi ylinopeus ja yksi rikesakko peilin puuttumisesta niin uudella kortilla tuo 2 sakkoa vuodessa oli suoraan kortti pois, vaikka rikkeet on naurettavan pieniä. Eli ei pitäis vaikuttaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom