- Ikä
- 38
Ootko miettiny sitä että joskus (useimmiten) voi tulla eteen sekin tilanne että ne raudat on tarpeellisempia kuin telari? Poka tulee silmille ja taas uudestaan silmille ja taaaaaaaaas uudestaan silmille niin raudat voivat olla järkevä keino lopettaa tuo kikkailu. Melkein väittäisin että tällainen "koko ajan takaisin tuleva ja heiluva" tapaus on huomattavasti yleisempi kuin tapaus joka tarvitsee taistelukaukoputkea tai otto&celsius-merkkistä hajustetta. Tällaisessa tapauksessa kyse ei ensisijaisesti ole kiinnioton tekemisestä, vaan tilanteen lopettamisesta sopivalla voimakeinolla.
Olen miettinyt. Järkeilin tämän niin että jos kolmesta pitää kaksi valita niin tkp ja kaasu eniten auttaa siinä etten saa itse selkääni. Raudoille voi toki tulla käyttöä mutta niistä on hyötyä vasta tilanteessa kun olen väännön jo voittanut. TKP ja kaasu sen sijaan saattaa olla mainio apu jos tuolla yön pimeinä tunteina tulee pari murtomiestä vastaan ja ovat vittuuntuneita, siinä ei raudoista paljon iloa ole.
Kaikki nämä ovat toki melko lailla todella kaukaa haettuja esimerkkejä mielestäni, vissiin 3 vuotta piiriä enkä oo kyllä yhtäkään näistä välineistä ikinä tarvinnut. TKP myös lähti vyöltä tänään aamulla kun se on jatkuvasti tiellä tohon firman pikkuautoon noustessa, en laittanut rautoja tilalle :D
Eikös tuo poistaminen ole ihan oikeutettua, voimankäyttövälineitäkänä ei ole kielletty eli oikeutettuja nekin. Yhtälailla siltä pokalta puuttuu liikkumisvapaus jos 2 karjua ottaa kädet hanhenkaulaan ja lähtee viemään ulos, eihän sillä sillon ole mahdollisuutta lähteä tilanteesta mihinkään kun kädet on lukossa.Poistamisessahan on lupa vain fyysisesti ohjata tai kuljettaa henkilö ulos alueelta suorinta reittiä, mutta sitominen menee jo estämiseksi ja rajoittamiseksi.
Eli jos henkilö sidotaan (eli raudoitetaan), niin minusta siinä täyttyvät jo kiinnioton/vapaudenriiston kriteerit ja kohde on luovutettava poliisille.
"1 § (21.4.1995/578) Vapaudenriisto. Joka sulkemalla sisään, sitomalla, kuljettamalla johonkin tai muulla tavoin oikeudettomasti riistää toiselta liikkumisvapauden tai eristää toisen tämän ympäristöstä, on tuomittava vapaudenriistosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."