Kysymyksiä pokeille

Joku taisi joskus maahanmuuttajista tokaista että syy ei ole koskaan maahanmuuttajassa, aina löytyy joku selittävä tekijä. Koskee ilmeisesti myös portsareita. Varmaan kiva olla töissä, kun tietää ettei voi koskaan tehdä mitään väärin ja on aina oikeassa.
Onko sinulla parempi tieto ko. illan tapahtumista, vai pitikö vaan päästä avautumaan perjantain kunniaksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä minäkin kait sitten olen senverran "erilainen nuori", että minustakin nuo järjestyksenvalvojat selvästi välttelivät myöntämästä takavarikoineensa asiakkaan luurin sekä antamasta sitä poliiseille. Ja se on aivan sama kuinka kyseistä videonpätkää oli leikattu, koska posliinit kyselivät niin moneen otteeseen kadonneiden puhelimien perään ettei kyseessä voinut olla kuin tilanteen tietoinen välttely järkkäreiden taholta.
Kovin huonolta saivat asian näyttämään välttelemällä luurin "löytämistä" ja luovuttamista, vaikka selvästi oli tiedossa, että puhelimia oli otettu talteen, oli se sitten laillisesti tai omin luvin.
Taustalla oli selvä tietämättömyydestä tai aiheesta johtuva pelko, että oliko tässä nyt tehty jotain laitonta.
Ja asiakkaat varmasti olivat niitä kaikkein vittumaisimpia, sitä en epäile. Silti, miksi tehdä asioita vaikeammiksi kuin ne ovat jonkin luurin takia.

Jos asiakasta ei saa poistettua ilman voimankäyttövälinettä, on suotavaa, että asiakas saa moisesta käytöksestä merkinnän rikosrekisteriinsä.

Niin, mutta kun ei saa merkintää rikosrekisteriinsä. Ei vaikka saisi poliisilta sakon.

Eli jos rautoja on tarvittu, on asiakas vähintäänkin vastustanut järjestystä ylläpitävää henkilöä, joka on peruste kiinniotolle. Kiinniotto -> asiakas poliiseille.

Jep, oikeus kiinniottoon muodostuu. Velvollisuutta siihen ei kuitenkaan ole. Raflan ovi on sellainen paikka työskennellä että siellä ei aina ole järkevää ottaa jotain pikkuapinaa kiinni jonkun pienen jutun takia.

Miten niin yksinkertaista asiaa ei voi käsittää? Ja mitä tulee anniskelulupiin, niin kikkeliskokkelis. Älkää anniskelko humalaisille!!!

Yksinkertaisen asian käsittämisestä puheenollen, kannattaa katsoa peiliin.

Mä juttelin tosta raudoittamisesta kahden eri järjestyksenvalvojayrityksen kouluttajan kanssa, ja molemmat olivat yksiselitteisesti sitä mieltä, että rautoja ei pitäisi käyttää poistamisessa, ja että raudoittamisen jälkeen soitetaan poliisit, eikä lähdetä itse availemaan rautoja. Ja ei siksi, koska lakikirjassa näin kirjaimellisesti lukisi, vaan siksi, että se on järkevin tapa toimia ja sillä saattaa säästää itsensä suurelta määrältä harmia, jos tilannetta joutuu puimaan myöhemmin oikeudessa.

Yks urpo pääsi kerran raudoissa karkuun, ei poliisitkaan löytänyt sitä sitten enää mistään.:lol2:
Ai miten näin pääsi tapahtumaan? Oli vaan kädet niin täynnä töitä että oli parempaakin tekemistä(painimista) kuin vahtia sitä yhtä joka oli jo raudoissa. Vittu mikä farssi, mä hapetan ja huudan pää punaisena että tuokaa lisää niitä rautoja(jotka olin unohtanut autooni).

Yks urpo pääsi kerran raudoissa karkuun, ei poliisitkaan löytänyt sitä sitten enää mistään.:lol2:
Ai miten näin pääsi tapahtumaan? Oli vaan kädet niin täynnä töitä että oli parempaakin tekemistä(painimista) kuin vahtia sitä yhtä joka oli jo raudoissa.

Harmi kun niihin käsirautoihin on yleisavain. Ois saanu edes sen mielihyvän ku hamppi joutuu rautasauhalla irrottautumaan niistä..

Kyllä minäkin kait sitten olen senverran "erilainen nuori", että minustakin nuo järjestyksenvalvojat selvästi välttelivät myöntämästä takavarikoineensa asiakkaan luurin sekä antamasta sitä poliiseille. Ja se on aivan sama kuinka kyseistä videonpätkää oli leikattu, koska posliinit kyselivät niin moneen otteeseen kadonneiden puhelimien perään ettei kyseessä voinut olla kuin tilanteen tietoinen välttely järkkäreiden taholta.
Kovin huonolta saivat asian näyttämään välttelemällä luurin "löytämistä" ja luovuttamista, vaikka selvästi oli tiedossa, että puhelimia oli otettu talteen, oli se sitten laillisesti tai omin luvin.
Taustalla oli selvä tietämättömyydestä tai aiheesta johtuva pelko, että oliko tässä nyt tehty jotain laitonta.
Ja asiakkaat varmasti olivat niitä kaikkein vittumaisimpia, sitä en epäile. Silti, miksi tehdä asioita vaikeammiksi kuin ne ovat jonkin luurin takia.

Et tosiaan ollut ainoa jolle tuli tällainen mielikuva tilanteesta. Saa olla aika dorka jos poliisi tulee kyselemään puhelinta vietyä tai löydettyä, että salaa ravintolassa "isännättömät" puhelimet sillä perusteella, että kun poliisi kyseli haltuunotettua puhelinta tms. Jos mä olisin ollut pokena tuossa tilanteessa ja olisin aidosti ollut yhteistyökykyinen niin olisin antanut poliisille heti kaikki ravintolassa olevat "isännättömät" puhelimet. Asiakkaan näkemys oli se, että puhelimen oli häneltä poke ottanut ja kun poliisi tulee kyselemään puhelimen perään niin onhan se dorkaa ensiksi väittää, ettei mitään puhelinta ole otettu. Ja sitten myöhemmin sanoa "ai te tarkoitittekin TÄTÄ puhelinta, joka LÖYTYI lattialta".

Paskat, saa olla aika tyhmä, jopa kahva-apinaksi, ettei osaa asiayhteydestä päätellä, että mistähän puhelimesta on kysymys. Tai jos ei aikuisten oikeasti ymmärrä niin tyhmää on lähteä vääntämään asiaa vaikeammaksi kuin mitä se on sillä perusteella, että poliisi ei osannut kysyä puhelinta oikeilla termeillä tyyliin "sä kysyit tätä matkapuhelinta. Olisit heti sanonut. Sä puhuit vain puhelimesta.", tai tyyliin "ai tarkoitit tätä puhelinta joka oli löytynyt lattialta. En mä voinut ymmärtää, että tarkoitit tätä puhelinta, kun sanoit että asiakas kertoi että puhelin oli otettu häneltä". Tällaisessa tilanteessa asiallinen poke olisi lyönyt kaikki "isännättömät" puhelimet (oli ne sitten löydetty tai anastettuja tms.) poliisille käteen ja kertonut miksi kys. puhelin on poken hallussa.

Juu eikä toiminut poliisien avain minunkaan rautoihin, minkä seurauksena ne piti avata voimapihdeillä.

Nuorena ja innokkaana löin pojan rautoihin ennen kuin muistin, että avaimethan on kotona...

Mä juttelin tosta raudoittamisesta kahden eri järjestyksenvalvojayrityksen kouluttajan kanssa, ja molemmat olivat yksiselitteisesti sitä mieltä, että rautoja ei pitäisi käyttää poistamisessa, ja että raudoittamisen jälkeen soitetaan poliisit, eikä lähdetä itse availemaan rautoja. Ja ei siksi, koska lakikirjassa näin kirjaimellisesti lukisi, vaan siksi, että se on järkevin tapa toimia ja sillä saattaa säästää itsensä suurelta määrältä harmia, jos tilannetta joutuu puimaan myöhemmin oikeudessa.

Joo-o. Saa olla vaikka mitä mieltä ihan mistä tahansa, mutta selvää on se että laki ei kiellä käyttämästä käsirautoja poistamisen apuvälineenä. Samoiten laki ei kiellä avaamasta käsirautoja jos niitä poiston yhteydessä on käytetty.

Se on toki totta että yleisesti järkevintä voi olla toimia jollain tietyllä tavalla, mutta se ei toki tarkoita että aina näin olisi. Ja se ei tosiaan tarkoita sitä, että muut toimintatavat ovat laittomia. Tärkeintä on pystyä perustelemaan omat toimenpiteet ja perustalla ne vieläpä niin, että ne ovat linjassa lain kanssa.

Joo-o. Saa olla vaikka mitä mieltä ihan mistä tahansa, mutta selvää on se että laki ei kiellä käyttämästä käsirautoja poistamisen apuvälineenä. Samoiten laki ei kiellä avaamasta käsirautoja jos niitä poiston yhteydessä on käytetty.
Niin, minä lähtisin siitä, että myös lainsäätäjän tarkoitus on ollut määritellä rautojen käyttö pääsääntöisesti kiinniottamiseen, eikä asiakkaan taluttamiseen. Tämä näkyy sitten tulkinnassa, jos ja kun jotain tilannetta tarvitsee lähteä selvittämään oikeudessa.

Se on toki totta että yleisesti järkevintä voi olla toimia jollain tietyllä tavalla, mutta se ei toki tarkoita että aina näin olisi. Ja se ei tosiaan tarkoita sitä, että muut toimintatavat ovat laittomia. Tärkeintä on pystyä perustelemaan omat toimenpiteet ja perustalla ne vieläpä niin, että ne ovat linjassa lain kanssa.
No kirjoitinkin jo kertaalleen niin, että se ohjeistus, mitä asiasta sain perustuu siihen ajatukseen, mikä on järkevin tapa toimia. En ole ottanut kantaa siihen, mikä on laitonta ja mikä ei. Se jää muiden päätettäväksi.

Muutenkin tässä, kuten monessa muussakin ravintolan toimintaan liittyvässä asiassa, on kyse ihan puhtaan maalaisjärjen käytöstä. Toki myös toimintaa sääntelevä normisto oletetaan tunnetuksi. Ja jos joku haluaa unohtaa edellämainitut, ja tehdä omia ratkaisuja, niin kantakoon sitten mahdolliset ikävät seuraukset.

Ja mitä tulee tuohon sun hieman halventavaan sävyyn kirjoitettuun "saa olla ihan mitä mieltä tahansa" kommenttiin, niin kyseessä on sen verran pitkän linjan toimijoita, että annan oman kantani muodostamisessa painoarvoa paljon enemmän sinne suuntaan, kuin sinun kirjoituksiisi. Vaikka tämä seikka nyt ei sinuakaan varmaan kiinnosta tuon taivaallista.

Parempaa ketjua en löytänyt kysymyksilleni.

Meinasin tallinnasta tuoda teleskooppipatukan, onko laillista? Entäpä muut voimankäyttö välineet?

En omista mitää järkkärikorttia tai mitään muutakaan, ihan perus jamppana meinasin tuoda.

Ei ole laillista. Tai no, jossain vaiheessa puitiin sitä, että maahantuontia itsessään ei oltu kriminalisoitu, mutta järjestyslaissa kuitenkin kielletään hallussapito julkisella paikalla, esimerkiksi satamassa. Tämä siis teleskooppipatukan osalta. Kaasusumuttimen maahantuonti on ilman lupia kielletty.

Käsiraudat saisit aikuisviihdekäyttöön tuoda.

-Edit. Tuossa lisää juttua TKP:n maahantuonnista.

Parempaa ketjua en löytänyt kysymyksilleni.

Meinasin tallinnasta tuoda teleskooppipatukan, onko laillista? Entäpä muut voimankäyttö välineet?

En omista mitää järkkärikorttia tai mitään muutakaan, ihan perus jamppana meinasin tuoda.

Julkisella paikalla et saa pitää hallussa tkp.tä, mutta esim. mulle autosta löytynyt tkp annettiin takasi. Julkisella paikalla(kaupungilla) kun multa löytyi tkp niin sain 60 euroa sakkoa.

Eiks suunilleen sama ole puukonki kanssa? Jos pitää kadulla hallussa, niin taitanee sakkoa rapsahtaa/takavarikko, ellei ole jotain oikeasti fiksua syytä pitää mukana. Muuten täysin laillinen kapistus.

Itel heräs sellanen kysymys, minkä aikanaan unohdin kysästä poliiseilta. Eli kun mulla on sumutinkoulutus käyty, niin voinko pitää just esim. autossa sitä sumutinta mukana ihan vaan "turvallisuuden" takia. Ja voinko sitten käyttää sitä uhkatilanteessa? Eihän siitä voi tulla mitään sanottavaa, jos on hätävarjelutilanne, koska kantoluvat on?

Itel heräs sellanen kysymys, minkä aikanaan unohdin kysästä poliiseilta. Eli kun mulla on sumutinkoulutus käyty, niin voinko pitää just esim. autossa sitä sumutinta mukana ihan vaan "turvallisuuden" takia. Ja voinko sitten käyttää sitä uhkatilanteessa? Eihän siitä voi tulla mitään sanottavaa, jos on hätävarjelutilanne, koska kantoluvat on?

Hei nyt oikeesti.. Pitäs kyllä olla itsestään selvä asia, jos kerta luvat löytyy :jahas:

Eiks suunilleen sama ole puukonki kanssa? Jos pitää kadulla hallussa, niin taitanee sakkoa rapsahtaa/takavarikko, ellei ole jotain oikeasti fiksua syytä pitää mukana. Muuten täysin laillinen kapistus.

Joo sakon kannalta se on ihan sama onko puukko vai pamppu.. En kyllä tiedä tosta kaasu hommasta mutta luulis ettei sitä kuulu kantaa mukana oman turvallisuuden vuoksi.:) Tietenki se voi olla autossa jos on tulossa/menossa töihin missä kaasua tarvitaan.. Työmatkahan voi venyä jos esim. bongaa jonku pirkon baarin ovella ja lähtee sen luo yöksi:)

Joo sakon kannalta se on ihan sama onko puukko vai pamppu.. En kyllä tiedä tosta kaasu hommasta mutta luulis ettei sitä kuulu kantaa mukana oman turvallisuuden vuoksi.:) Tietenki se voi olla autossa jos on tulossa/menossa töihin missä kaasua tarvitaan.. Työmatkahan voi venyä jos esim. bongaa jonku pirkon baarin ovella ja lähtee sen luo yöksi:)

mattoveitsi on mulla autossa tuossa vaihdekepin vieressa. Tietty pakettiauto taynna muutenkin tyokaluja, niin ei siita mitaan sanomista tule.
Taman tavan otin senjalkeen kun Lontoossa helteella ajelin ikkuna auki ja joku vitun sekopaa liikennevaloissa laimas turpaan ja kaveli pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom