Kysymyksiä pokeille

Pointti oli Rafael että itse menetin kortin kolmeksi vuodeksi ku mentiin oikeuteen ja meni vakituinen työpaikka, sitä tarkoitin että kummalla on enemmän menetettävää. Voi jeesus kaasua silmille ku kolme tulee päälle kenellä on aikomus oikeesti satuttaa, siis OIKEESTI. Kuinkas moni teistä on ollut oikeasti vaativissa kohteissa, esim "siivoamassa" isoja yökerhoja? Tai isossa yökerhossa missä on k-18 ja juomat puoleen hintaan ja ammattitaidottomat baarimikot mitkä myy kymmenen drinkkiä kerralla. Mut asiasta toiseen, yhden asian huomasin monen vuoden aikana et jos oli vaikka tuhat asiakasta sisällä ja 100 näistä tuhannesta oli "ulkomaalaisia" ni aina ku oli joku oikea ongelma ni yli puolissa tapahtumissa oli aina turkkilainen, afrikkalainen tai venäläinen kyseessä. Ja sananen tosta kaasusta, meinaatko ruveta sitä sisätiloissa käyttämään ku jengiä on ympärillä ihan vitusti?

Ammattitaidottomat baarimikot? Sori nyt on pakko tarttua vaikka muuten ihan asiaa olet kirjoittanut niin ravintola joka on k-18 ja juomat puoleen hintaan on suunniteltu niin että sitä viinaa sit myydään ihan reilusti. Ei se lain kirjaimen mukaan varmasti mene, mutta kyllä siellä sisälläkin pidetään portsareiden toimesta humalaisempaa porukkaa kuin muualla, juottolahan tuollainen on. Eikä omistaja kato hyvällä jos siellä on baarimikko joka myy 1 shotin kerrallaan ja aiheuttaa rahastuksesta johtuvia jonoja, siellä myydään lärvilautaa toisen perään ja vielä parempi jos niitä menee 2 kerralla. Henk. koht en menisi kuvatunlaiseen paikkaan tekemään mitään hommia, en jaksa "kouluttaa" 18 kesäisiä miten baarissa saa tai ei saa toimia, ei tollaiseen huligaanilaumaan kuitenkaan mitään järkeä saa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pointti oli Rafael että itse menetin kortin kolmeksi vuodeksi ku mentiin oikeuteen ja meni vakituinen työpaikka, sitä tarkoitin että kummalla on enemmän menetettävää. Voi jeesus kaasua silmille ku kolme tulee päälle kenellä on aikomus oikeesti satuttaa, siis OIKEESTI

Siis voitko perustella miksi ei? Ootko niin kova, että haluut osoittaa pärjääväs ilman kaasua vai onko joku ihan oikea syy? Mä en itse hirveän paljon keksi tilanteita joissa nyrkit olisi parempi kuin kaasu. Toki niitäkin tilanteita on, mutta mutta. Itsellä on yleensä tapana jos menen selkeesti agressiivista kohdetta poistamaan, niin on jo kaasu valmiina kädessä siten ettei kohde sitä näe ja aloitan poistamisen puhumalla mukavia. Jos tilanne osoittautuu sellaiseksi ettei sitä tarvi, niin vähän kääntää kylkeä ja sujauttaa huomaamattomasti takas koteloon. Ja jos siinä on jo useamman henkilön tappelu päällä, niin sen kaasun voi laittaa tappelupukareille jo etukäteen. Tilanteesta toki riippuen. Ja jos kerran isoissa yökerhoissa olet, niin eikö teillä ole siellä niitä pokeja ihan reipas nippu? Itse olen tehnyt pääasiassa hommia lähiökapakoissa, joissa olen yksin ovella. Ja oon aina kuvitellut, että yökerhoissa on helpompi ku voidaan mennä niihin tappeluihin useamman poken voimalla eikä tarvi yksin mennä kuten noissa lähiökuppiloissa. Ainakin sen mitä oon isommissa tehnyt, niin ollut niin helvetin näppärä kun on porukalla haettu ne räyhääjät pois. Yksin ku on, niin sitä tietää ihan varmasti jos joku asiakas saa sut kumoon ja päättää alkaa antamaan kenkää, ettei kukaan tule auttamaan.

Ja kaasua kyllä voi käyttää ihan huoletta täydessäkin baarissa. Kuhan nyt katsoo ettei ruikkaa ketään vieressä olevaa. Niitä on olemassa sisätiloissa käytettäviä kaasuja, jotka ei juurikaan leviä ympärille. Esimerkiksi juuri tuo viime kertanen tilanne meni kaasun käytön osalta tarkemmin siten, että kun kaveri vielä roikku mun paidassa, niin vetäsin tosi lyhyen ruikkauksen naamaan ja katoin miten käy. kaveri päästi irti ja yritti nousta ylös. Mitään se ei enää nähnyt mutta kovasti huito nyrkeillä tyhjää ja yritti saada lähimmästä ihmisestä otetta. Katsoin parhaaksi vähän tehostaa vaikutusta ja riukkasin sellasen ihan kunnon lastin lisää naamalle. Sen jälkeen ei tullut muuta kuin itkua kaverilta. Ja lähimmät muut asiakkaat oli tossa alle metrin etäisyydellä. Enkä huomannut kenenkään edes yskivän ympärillä saati juoksevan pihalle. Vähän jälkeen päin oli kitkerää käryä havaittavissa, mutta ei kyllä pitäisi olla mitään ongelmaa käyttää kaasua, vaikka olisikin porukkaa ympärillä. Tuossa kyseisessä tilanteessa oli sabren vaahtosumutin (foam) käytössä. Millään kartiosumulla ei kyllä sitten täydessä baarissa kannata alkaa suihkimaan.

Niin ja en siis tosiaan tiedä millaisia nuo tilanteet on olleet missä olet ollut. En minä sitä täysin mahdottomana pidä, että olet toiminut täysin oikein, mutta jos noita tapauksia on useampia niin kuulostaa kyllä hyvin epäilyttävältä. Ja rivien välistä jää vähän sellanen kuva, että on menty vähän väärällä asenteella selvittelemään ongelmia. Mutta kuten sanoin, en tiedä tilanteita joten voin olla väärässäkin.

Emmä siellä mitään lyöntikisaa ottanut. 2 asiakasta alkoi lyömään työkaveria, otin toisen pois niistä ja kolmas oli tulossa sitten pullon kanssa päällem joten tein sitten ratkaisun, että otin tajun pois siltä joka oli sylissä ts hapetin. Se rimpuilu ja huitominen sylissä ei oikeen ois jättänyt mulle mahdollisuuksia puolustautua muuten sitä pulloa vastaan. Kai mä sen kaasun oisin sitte johkin väliin ehtinyt ruikkasemaan ehkä. Oli ns vähän sylissä koko tilanne siinä vaiheessa.

Et en tiedä olisiko se kaasu siinä tilanteessa nyt muuttanut tota loppu tulosta. Ehkä olis, ehkä. Turha sitä nyt on enää spekuloida sen kummemmin.

Jos oikein ymmärsin tilanteen, niin totta kai kaasu olisi auttanut. Senhän voi ihan huolettaa pistää asiakkaalle siinä vaiheessa kun se on käynyt muun henkilökunnan kimppuun. Ei siinä kantsi jäädä odotteleen, että ne saa haalittua lisää porukkaa :) Siis jos tilanne oli se, että 2 asiakasta työkaverisi kimpussa, niin kaasu käteen ja kun toinen kääntää naaman kohti, niin kaasut naamalle ja sama perään toiselle ja homma on selvä. Kolmas tuskin edes yrittää, kun huomaa että kaks kaveria vollottaa maassa.

Ei ehkä tässä tilanteessa ole kysymys tästä, mutta itsellä kuva että kaikissa tilanteissa portsarit ei tajua, että niiden TYÖTÄ on hoitaa homma mahdollisimman pienillä riskeillä ja mahdollisimman siististi pois alta eikä lähtä mihinkään miehiseen ja reiluun taistoon mukaan. Siis se ei todellakaan ole mitään raukkamaisuutta pistää ne kaasut silmille rähinöivälle henkilölle vaan se on ihan riskien minimointia. Ja tosiaan jos ajattelee olevansa mammapoika turvautuessaan kaasuun ja päättää sen takia vääntää muulla tavalla asiakasta vastaan ja sen seurauksena kortti lähtee, niin aiheesta on lähtenyt. Ja tuo ei siis ollut kahlaajalinnulle, vaan noin yleisesti. Enkä myöskään tiedä kuinka yleistä tuollainen ajatuksenjuoksu on, mutta pari kertaa itse olen törmännyt tuollaiseen ajatusmaailmaan.

Jos oikein ymmärsin tilanteen, niin totta kai kaasu olisi auttanut. Senhän voi ihan huolettaa pistää asiakkaalle siinä vaiheessa kun se on käynyt muun henkilökunnan kimppuun. Ei siinä kantsi jäädä odotteleen, että ne saa haalittua lisää porukkaa :) Siis jos tilanne oli se, että 2 asiakasta työkaverisi kimpussa, niin kaasu käteen ja kun toinen kääntää naaman kohti, niin kaasut naamalle ja sama perään toiselle ja homma on selvä. Kolmas tuskin edes yrittää, kun huomaa että kaks kaveria vollottaa maassa.

Ei ehkä tässä tilanteessa ole kysymys tästä, mutta itsellä kuva että kaikissa tilanteissa portsarit ei tajua, että niiden TYÖTÄ on hoitaa homma mahdollisimman pienillä riskeillä ja mahdollisimman siististi pois alta eikä lähtä mihinkään miehiseen ja reiluun taistoon mukaan. Siis se ei todellakaan ole mitään raukkamaisuutta pistää ne kaasut silmille rähinöivälle henkilölle vaan se on ihan riskien minimointia. Ja tosiaan jos ajattelee olevansa mammapoika turvautuessaan kaasuun ja päättää sen takia vääntää muulla tavalla asiakasta vastaan ja sen seurauksena kortti lähtee, niin aiheesta on lähtenyt. Ja tuo ei siis ollut kahlaajalinnulle, vaan noin yleisesti. Enkä myöskään tiedä kuinka yleistä tuollainen ajatuksenjuoksu on, mutta pari kertaa itse olen törmännyt tuollaiseen ajatusmaailmaan.

No nyt se tilanne meni noin ilman kaasua ja mielestäno mahdollisimman pienillä vahingoilla. Voihan noita ratkasuita arvostella, mutta se oli tosiaan minun tilanna arvio ja ratkaisu eikä siinä nyt välttämättä hirveän pitkään ollut aikaa punnita ja miettiä näitä ratkaisuita.
Tosiaan läksy siitä on opittu jo. En jatkossa aio mennä yhteenkään tappeluun väliin enkä jatkaa ovella. Mun puolesta lyökööt yksin kaksin tai kolmin ja ketä lystäävät. Soitan poliisit ja katson vierestä jolloin se minun kansalaisen velvollisuus täyttyy. En tosiaan aio istua enää kertaakaan oikeudessa, tälläisen tapauksen tai minkään muunkaan vuoksi.
Itse pidin tuota täysin itsepuolustuksena, mutta oikeushan oli selkeästi eri mieltä.

Niin ja tosiaan henk koht pidän hyvänä ilta sitä iltaa kun minun ei tarvitse tehdä mitään, olen enemmänkin kyllä se neuvottelija kuin se joka on ensimmäisenä painimassa. Toi tilanne vaan ei ollut enää neuvoteltavissa. En nauti paineista, päin vastoin. Syy miksi minulla ei ole kaasua tai lupia ei ole se etten niitä haluaisi ovelle turvakseni. Sanotaan nyt sitten vaikka näin se. Jatkossa tosin ei ole edes tarvetta sille hakemukselle.

En tiedä onko aseenteessani vikaa mutta enemmän olen asiallinen ja jämpti, pomo voi luottaa minuun kun olen töissä. Toi monta pokea siellä on ni se on vähän vaihtelevaa, osa firmoista haluaa säästää, etenkin ku asiakkaat tulee yhtenä iltana viikossa ja sit kahtena tai kolmena iltana on vähän hiljaisempaa. Sit välillä ei auta monta ukkoa siellä on ku esim joku maahanmuuttaja porukka vaikka kuusi turkkilaista käy hakkaa kahta suomalaista ni ovea ei voi jättää, yhden pitää olla aina siinä ja harvassa tuhannen ihmisen paikassa on seitsemää pokea. Työ urani aikana huomasin että ammattitaitoisia portsareita on vaikea löytää, aikuisia ihmisiä ja hyvä silmä ja hyviä puhumaan ja tarvittaessa oikeesti hyvät fyysiset kyvyt ja taidot ja rautaiset hermot, enemmän tuli jotain 20v sotilaspoliiseja kenellä oli kahden viikon krav maga koulutus tai puolen vuoden vapaaottelu ja ainut tarkoitus mitä tekee töissä on päteä muijille. Tossa kaasunkäytöstä tulee ilmoitus poliisille ja sit ku "tarkistetaan" alkoholilupia ja jatkoaika lupia ni ne kaikki on ylhäällä, ja poliisi sanoo että ei vaikuta ollenkaan lupiihin ni paskanmarjat. Nyt vuosikymmenen jälkeen olen tulossa siihen tulokseen että Britti tyyli toimisi suomessa paljon paremmin kuin kukkahattutyyli portsari toiminnassa.

kyllä se ovi on jätettävä, jos tilanne sen vaatii. Sen voi laittaa vaikka lukkoon siksi aikaa ja jos asiakkaat sen aukaisee, niin ei mahda mitään. Jos tilanne vaatii, niin kaikkien on kyllä mentävä tilanteeseen. Laittaa vaikka baarimikon tai plokkarin ihmetteleen sitä ovea. Ei sitä ovea kukaan vie mukanaan ;)

Toi tupakkalaki ku muuttu ni kyllä siinä ovella kuule pitää aina yksi olla, jengi juoksee lasit käsissä ulos ja alaikäiset tulee sisään ja ulosheitetyt tulee sisään mitkä on jäänyt vähän matkan päähän maleksii ja ihmiset ei maksa pääsymaksuja vaa rynnii helposti lipunmyyjästä ohi. Joskus on ollut sellainen tilanne kyl et baarimikko piti pitää ovea väksin kiinni ja yks hullu akka mikä oli jo heitetty ulos ni potki korkkareilla lasit paskaksi ku oli aika vaativa tilanne päällä. Japille vastaus että kuka menee tommoiseen paikkaan töihin ni joskus se paikka muuttuu ajan myötä sellaiseksi, ku yökerhon elinikä Helsingissä on lyhyt ja "maaseudulla" vähän pitempi ni monesti omistajat rupeavat laskee ikärajoja ja samalla rupee tulee happy houria ja sit kaikista viimeisin on joku vitun kortti millä saa kaiken puoleen hintaan.

Ööh... Sillä nistillä? En mä usko että ne sakot kovin pahasti omaa elämää heilauttaisi. En tajunnut pointtia. Vai aiotko jatkaa tästä vielä sillä kliseellä, ettei se nisti niitä sakkoja kuitenkaan maksa jne?

Noh, luuletko että kortit pysyy pitkään taskussa jos sattuu olemaan jostain nujakoinnista parit sakot alla? Taitaa työt lähteä. Nistiltä taasen kuluu vain aikaa ja vaivaa ja sitähän työttömillä nisteillä on.

tappouhkauksia tuolla ovella saa melkein joka ilta, vaikka kuinka asiallisesti tilanteet hoitaa. onkos teillä koskaan käynyt niin, että uhkailija on "toteuttanut" uhkauksensa ja palannut vaikka astalon tai veitsen yms. kanssa takaisin, tai laittanut jotain "jengiä" oikeasti perään. eipä nuo alaikäisten uhkaukset paljoa paina, kun ei ilman papereita päästy sisälle. mutta kun uhkauksia on saatu jonkun sortin "kovemmalta" rikolliselta, on takaraivossa aina pieni paine, että JOS...

Tossa kaasunkäytöstä tulee ilmoitus poliisille ja sit ku "tarkistetaan" alkoholilupia ja jatkoaika lupia ni ne kaikki on ylhäällä, ja poliisi sanoo että ei vaikuta ollenkaan lupiihin ni paskanmarjat.

Minkäs lain mukaan järjestyksenvalvojalain alaisuudessa toimivan järjestyksenvalvojan tulee ilmoittaa kaasunkäytöstä poliisille?

Se helpottaa mahdollisesti tulevassa oikeudenkäynnissä, jos kaveri päättää nostaa syytteen ja vaatia miljoonia korvauksia, kuten minulla kävi kerran ku yhden jätkän farkut repes ja vaatiko se niistä farkuista kymppitonnin. Noita uhkailuja tulee monta kertaa illassa joskus, ei niistä kannata ottaa turhaa stressiä. Yhden homman oon huomannut noissa uhkailijoissa ku sellainen kuka lähtee pois ja lopuksi kääntyy vielä uudestaan kattomaan ja ei huutele mitään ni saattaa tulla joku kerta päälle ku ne "laittaa" naaman muistiin.

Se helpottaa mahdollisesti tulevassa oikeudenkäynnissä, jos kaveri päättää nostaa syytteen ja vaatia miljoonia korvauksia, kuten minulla kävi kerran ku yhden jätkän farkut repes ja vaatiko se niistä farkuista kymppitonnin. Noita uhkailuja tulee monta kertaa illassa joskus, ei niistä kannata ottaa turhaa stressiä. Yhden homman oon huomannut noissa uhkailijoissa ku sellainen kuka lähtee pois ja lopuksi kääntyy vielä uudestaan kattomaan ja ei huutele mitään ni saattaa tulla joku kerta päälle ku ne "laittaa" naaman muistiin.

Aika höpöhöpö- juttuja nyt kirjoittelet. Se, että käyttääkö kaasua tai mitä tahansa muuta voimakeinoa, ei muuta oikeusasemaasi millään tavalla. Jos olet perustellusti käyttänyt kaasua porrastetun voimankäytön periaatteella ja tilanne raukeaa siihen, ei sinne virkavaltaa tarvita sen enempää paikalle kuin minkään muunkaan voimankäyttötilanteen jälkeen. Eri asia on jos kohdehenkilö tarvitsee ensiapua tai hänet on otettu kiinni. Kertomasi perustelu ei vaan mene yksiin tämän Suomessa voimassa olevan lainsäädännön kanssa. Tämä ei ole kuitenkaan mikään jenkkilä jossa kohdehenkilö voi hakea äkkirikastumisen raastuvasta (viitaten: "vaati farkuista kymppitonnin").

ammatinvalintakysymys :) itsellä aina pistosuojaliivit päällä, oli paikka tai ilta kuinka rauhallinen tahansa. kerran eräs varttihullu uhkasi tulla aseen kanssa takaisin, kun herra poistettiin sikailun ja uhkailujen takia ravintolasta, nätisti puhumalla, koskematta edes ko. henkilöön. no kaverilla oli tietenki koko pää tatuoitu ja jotkut prätkähiiriliivit päällä ja lupaili tulla vielä takaisin, kyllä sitä hetken taas mietti...voipi olla, että omat hommat kyllä loppuisi näin nuorella iällä jos joutuisi tappelemaan puukkoa tai asetta vastaan henkensä edestä.

tappouhkauksia tuolla ovella saa melkein joka ilta, vaikka kuinka asiallisesti tilanteet hoitaa. onkos teillä koskaan käynyt niin, että uhkailija on "toteuttanut" uhkauksensa ja palannut vaikka astalon tai veitsen yms. kanssa takaisin, tai laittanut jotain "jengiä" oikeasti perään. eipä nuo alaikäisten uhkaukset paljoa paina, kun ei ilman papereita päästy sisälle. mutta kun uhkauksia on saatu jonkun sortin "kovemmalta" rikolliselta, on takaraivossa aina pieni paine, että JOS...

Kyllä osa jengistä tulee takaisin toteuttamaan uhkauksensa, joten kyllä niihin uhkauksiin kannattaa suhtautua vakavasti. Millon oot väärällä puolella teräasetta tai millon sun autossa on urpon mielestä liian ehjät ikkunat jne. Onhan noita nähty ja koettu.

Ikävä kyllä pääkaupunkiseudulla peli vain kovenee jatkuvasti, koska tietyissä kulttuureissa kasvojen menettäminen otetaan hippasen raskaammin kun Perus-Peran toimesta. Joten sitä liiviä päälle vaan pojat ja tytöt..

Suomessa voi vaatia vaikka miljardin jos haluaa, mutta oikeus ei sitä anna. Laitoin ton kymppitonnin siihen ku kaveri oli oikeesti kirjannut sen korvausvaatimukseksi. Oli kollegalla tapaus ku oli joutunut painimaan ja kaveri vaati mahdottomia korvauksia ku on kuulemma laulaja ja ura kärsi siintä ku ei tuu ääni vähään aikaan kunnolla ja just ois pitänyt mennä johonkin huitsin vittuun laulamaan.

Kyllä se taitaa aika pieni prosentti olla kun takasin tulee.. Uhkailuja tullut kymmeniä tai satoja, ei pysy laskuissa mukana ja oiskohan yhen kerran tullu joku rastatukka rikkinäisen pullon kanssa takasin sohimaan.. On sattunu kohalle näitä vanhoja linnaruunia ja "koviakin" jätkiä mitkä oikeesti saattais jotain vaikka toteuttaa, mut monesti ovat niin sekasin että tuskin edes muistaa missä on käyny edellisenä iltana ja ketä kaikkia sitä tulikaan uhkailtua.

Robertto...Kylläpä jos voimankäytössä tarvitsee poken sumutetta tai patukkaa käyttää niin silloin jo sen asteinen tapahtuma ollut kyseessä, että järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen tai muu rikosnimike täyttyy. Sen tiimoilta jo oman oikeusturvan takia asia on syytä saattaa poliisin tietoon heti. Tämä näin ylimalkaisesti sanottuna, koska tarkemmin selostettuna ei välttis kaikille avaudu.....

Robertto...Kylläpä jos voimankäytössä tarvitsee poken sumutetta tai patukkaa käyttää niin silloin jo sen asteinen tapahtuma ollut kyseessä, että järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen tai muu rikosnimike täyttyy. Sen tiimoilta jo oman oikeusturvan takia asia on syytä saattaa poliisin tietoon heti. Tämä näin ylimalkaisesti sanottuna, koska tarkemmin selostettuna ei välttis kaikille avaudu.....

Kysymys on siinä tapauksessa siitä, haluaako järjestyksenvalvoja vaatia toiselle osapuolelle rangaistusta. Jos tilanne rauhoittuu kaasunkäytön jälkeen ja järjestyksenvalvojalle, kohdehenkilölle, sivullisille tai omaisuudelle ei ole sattunut vahinkoa, pienelläkin pelisilmällä varustettu järjestyksenvalvoja ei soita poliisia turhaan paikalle jos tällä ei saavuteta mitään lisäarvoa. Näissä tilanteissa on niin paljon muuttujia, että turha alkaa mitään yleistä linjaa päättämään tuleeko soittaa poliisille vai ei.

Muistetaan nyt vielä se, että alunperin oli kysymys "tuleeko kaasunkäytöstä ilmoittaa poliisille?". Vastaus on, että tähän ei ole suoraan missään laissa määrättyä pakkoa.

Noh, luuletko että kortit pysyy pitkään taskussa jos sattuu olemaan jostain nujakoinnista parit sakot alla? Taitaa työt lähteä. Nistiltä taasen kuluu vain aikaa ja vaivaa ja sitähän työttömillä nisteillä on.
Tässä puhuttiin työssä käyvän ihmisen yksittäisten sakkojen saamisesta, ei mistään korttien lähtemisestä. Eikä niitä järkkärikortteja ihan köykäisin perustein pistetä hyllylle.

Ja mistä toi oletus muuten tulee, että narkkareilla ei oo elämässään mitään menetettävää?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom