Kysymyksiä pokeille

Joo, mullaki olis vähän kysyttävää pokeilta ja mieluusti etenki näiltä kahdelta, jotka oli tänä yönä Kivenlahden Ravintola Be happyn ovella.

Istuin ihan rauhassa iltaa kotona, kun kaveri soitti ja pyys tulemaan käymään kyseisessä ravintolassa. No, päätin mennä ainakin käymään, ku ei ollu muutakaan tekemistä. Ei ollu aikomustakaan juoda mitään, enkä ollu juonu mitään ennen lähtöäkään.

Ovella kuitenki tuli vähän tyly vastaanotto. Pokelle ei kelvannut mun henkilökortti ja kysy, että onko mulla toisia papereita. No ei ollu. Poke sano siihen tylysti, että näillä et pääse sisään, vaikka ne oli ihan lailliset poliisilta hommatut paperit. Kysyin, että miks ja syy oli, että samana iltana oli MUKA mennyt sisään joku saman niminen ja samana päivänä syntyny henkilö. Sanoisin, että 99% varmuudella täyttä shaissea, koska mä en oo koskaan lainannu papereita kenellekkään, mulla ei oo mitään vihamiehiä, jotka käyttäis väärennettyjä papereita, joissa on mun nimi, eikä mun nimi todellakaan oo mistään yleisimmästä päästä. Mä uskonkin, että se portsari vaan luuli tai kusetti jostain syystä näin olevan, ja kun huomas mun olevan varma, että näin ei ole niin päätti silti pysyä kannassaan.

Häivyin siitä sitte, mutta palasin vielä kysymään, että pääsenkö jos haen kelakortin tai passin, mutta toinen poke vastas vaan tylysti, että "Et." . Yritin vielä kysyä, että eikö asiaa vois selvittää mitenkään, koska ei se nyt ole kiva, että joku MUKA hyppii sisällä mun papereilla (multa ei oo kadonnut mitään henkkareita). Vastaus oli taas "Ei. Ulos päin sitte vaan..." . Toinen poke oli vähän enemmän asiakaspalveluihminen ja yritti kysyä, että oonko lainannut jollekkin papereita tai onko broidia. Sanoin, että on 14 vuotias broidi, joka on kyllä himassa tähän aikaan...

Ens kerralla pitää kai sitte ottaa kaikki kortit elinluovutuskortista lähtien ja jos sillon ei pääse ni mitä mä voin tehdä? Soittaa poliisit?

Edit: Oho. Tulipas pitkä. No, kun ei oo muuta tekemistä, kuin istua kotona ja valittaa tästä asiasta keskustelufoorumilla. Kiitos näiden pokejen,

Edit2: Ja aina oon käyttäytyny kiltisti siellä, ei oo ollu mitään ongelmia koskaan, koska oon useimmiten ollu selvinpäin vaan kavereiden seurana.

Tollasia tarinoita kuulee aika usein kieltämättä: mie en oo mittään tehny mut tuo poke kävi päälle. Ehkä jos itelläs oli sellainen "olen kovampi kuin te" - asenne niin ei mikään ihme ettei päästäynyt sisälle, ehkä sun naama ei miellytä pokeja jollain tavalla tai olit epäsiisti, aggressiivisen oloinen, epäilyttävä tms? Ja ravintoloillahan on oikeus valita asiakkaat. Voi myös harkita passin päivittämistä (uusi passi uuden kuvan kera)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tollasia tarinoita kuulee aika usein kieltämättä: mie en oo mittään tehny mut tuo poke kävi päälle. Ehkä jos itelläs oli sellainen "olen kovampi kuin te" - asenne niin ei mikään ihme ettei päästäynyt sisälle, ehkä sun naama ei miellytä pokeja jollain tavalla tai olit epäsiisti, aggressiivisen oloinen, epäilyttävä tms? Ja ravintoloillahan on oikeus valita asiakkaat. Voi myös harkita passin päivittämistä (uusi passi uuden kuvan kera)

Kuten huomaamme, poket ovat erehtymättömiä yli-ihmisiä, tai no eivät ainakaan koskaan myönnä erehtyneen:rolleyes: .

Pokehan puhui itsensä pussiin tuossa yllä (mikäli se näin on mennyt). Voisin kuvitella, että kyseisen henkilön toisessakin henkilötodistuksessa olisi sama nimi ja sama syntymäpäivä, joten mitä se nyt olisi mitään todistanut. Ja epäilen vahvasti myös, että poket muistaisivat jokaisen asiakkaan nimen ja syntymäajan (hyvä jos muistavat omansa). Heh, vitsi.

Noniin, ei kukaan voi muistaa yli sadan tai jopa kahdensadan ihmisen nimiä ja syntymäaikoja. Enkä mä todellakaan käyttäytyny agressiivisesti vaan olin vaan hämilläni ja hermostunut ku kaks isoa pokea ei jostain syystä päästäkään mua sisään, vaikka mitään oikeeta syytä ei ole.

Epäsiistiydestä en tiiä. Tuskin pahemmin oisin eronnu muusta porukasta tollasessa teinibaarissa, jossa ikäräjä on 18 ja asiakkaiden keski-ikä samaa luokkaa.

Ja vielä tohon, että okei, ei se vika välttämättä oo poken, mutta ei se vika ainakaan mussakaan oo. Ainoo virhe, minkä tein tais olla, että en ottanu samantien kaikkia kortteja mukaan, kun toi yks on ennen kelvannu. Mä en vaan todellakaan usko, että sisällä oli samanniminen ja samana päivänä syntyny ihminen, eikä multa todellakaan oo kadonnu kortteja, enkä mä oo lainannu kenellekkään papereita, eli poken oli pakko olla väärässä. Mitään muuta syytä se ei sisäänpääsyn eväämiselle sanonu, ku tän, minkä oon jo maininnu.

Itseasiassa, ku menin ekaa kertaa samaan baariin, ku olin just täyttyäny 18 ni toinen poke kysy, että onko muita papereita ja katto myös kelakortin. Kysyin, että miksei se yks kortti kelpaa ni se sano, että joku samana päivänä syntyny tyyppi oli jo tullu sillo sisään, mutta myöns että mä näytän kortin kuvan henkilöltä. En ollu sillonkaan kenellekkään lainannut papereita. Ja onks se nyt niin ihmeellistä että neljäs päivä tulee sisään enemmän, ku yks henkilö, joka on täyttäny kolmas päivä 18 ?

Ovella kuitenki tuli vähän tyly vastaanotto. Pokelle ei kelvannut mun henkilökortti ja kysy, että onko mulla toisia papereita. No ei ollu. Poke sano siihen tylysti, että näillä et pääse sisään, vaikka ne oli ihan lailliset poliisilta hommatut paperit. Kysyin, että miks ja syy oli, että samana iltana oli MUKA mennyt sisään joku saman niminen ja samana päivänä syntyny henkilö. Sanoisin, että 99% varmuudella täyttä shaissea, koska mä en oo koskaan lainannu papereita kenellekkään, mulla ei oo mitään vihamiehiä, jotka käyttäis väärennettyjä papereita, joissa on mun nimi, eikä mun nimi todellakaan oo mistään yleisimmästä päästä. Mä uskonkin, että se portsari vaan luuli tai kusetti jostain syystä näin olevan, ja kun huomas mun olevan varma, että näin ei ole niin päätti silti pysyä kannassaan.

Häivyin siitä sitte, mutta palasin vielä kysymään, että pääsenkö jos haen kelakortin tai passin, mutta toinen poke vastas vaan tylysti, että "Et." . Yritin vielä kysyä, että eikö asiaa vois selvittää mitenkään, koska ei se nyt ole kiva, että joku MUKA hyppii sisällä mun papereilla (multa ei oo kadonnut mitään henkkareita). Vastaus oli taas "Ei. Ulos päin sitte vaan..." .

Tuollaisella perusteella järjestyksenvalvoja ei voi evätä sisäänpääsyä, että samana iltana on muka mennyt sisään joku samanniminen ja samana päivänä syntynyt henkilö. Pääsyn eväämisen perusteena ei voi olla, että baariin on tullut samana päivänä samanniminen henkilö.

Voisin tilannetta tai kyseisiä pokeja tuntematta sanoa, että jostain syystä heitä ei ole vain sinun naamasi tai ulkoinen olemuksesi tai käyttäytymisesi jostain syystä miellyttänyt.:)

Pääsyn eväämisen perusteet:

Järjestyksenvalvojan on estettävä pääsy toimialueelleen henkilöltä, jonka päihtymyksensä, käyttäytymisensä tai varustautumisensa vuoksi on perusteltua syytä epäillä vaarantavan siellä järjestystä tai turvallisuutta taikka joka ei ole täyttänyt sinne pääsyn edellytykseksi asetettua ikää.

Järjestyksenvalvojalla on lisäksi oikeus estää pääsy toimialueelleen henkilöltä:

1) jonka aikaisemman käyttäytymisensä perusteella on syytä epäillä vaarantavan siellä järjestystä tai turvallisuutta;

2) joka ei täytä ehtoja, jotka tilaisuuden järjestäjä tai alueen haltija on asettanut sinne pääsemiselle, ottaen kuitenkin huomioon, mitä rikoslaissa (39/1889) säädetään syrjinnästä; tai

3) jonka on syytä epäillä pitävän hallussaan esineitä tai aineita, joiden hallussapito siellä on lain taikka tilaisuuden järjestäjän tai poliisin asettamien ehtojen mukaan kielletty.

Eikö edes tässä tapauksessa, kun ne kai epäili ( = väittivät epäilevänsä), että mä oon lainannu jollekki papereita aikasemmin samana iltana?

Nojoo. Eikai sille enää mitään voi, mutta olis vaan kiva tietää, että mistä ihmeestä oli oikeen kyse. Toivottavasti ei enää jatkossa tapahdu.

Jos ravintolalla on kerran oikeus valita asiakkaat, niin miksi keksiä noin tökerö selitys? Miksei voi suoraan sanoa, että tollasella asenteella ei pääse sisään tai huomauttaa epäsiististä pukeutumisesta? Passin päivittäminen olisi tuskin auttanut sillä pokehan sanoi, että passin ja kela-kortin hakeminen ei auttaisi asiaa.

Eikö edes tässä tapauksessa, kun ne kai epäili ( = väittivät epäilevänsä), että mä oon lainannu jollekki papereita aikasemmin samana iltana?

Nojoo. Eikai sille enää mitään voi, mutta olis vaan kiva tietää, että mistä ihmeestä oli oikeen kyse. Toivottavasti ei enää jatkossa tapahdu.

No voisin sanoa, että järjestyksenvalvojathan olisivat siinä tapauksessa tehneet virheen, jos he olisivat päästäneet jonkun muun sinun papereillasi baariin.

Aika heppoisin perustein pääsy evätään, jos tuo on syy, eikä perustu mihinkään lakiin. Toki järkkärit olisivat aivan varmasti voineet kertoa sinulle jonkun lakiinkin perustuvan syyn evätä sisäänpääsy näin halutessaan.
Syitä voi keksiä melkein mistä tahansa jos oikein yrittää..;)

Samannimisiä henkilöitä on aivan varmasti samassa baarissa sillointällöin ja silloin järkkäri voi tilanteessa hieman säpsähtää "mitäs hemmettiä, justhan mä ton tyypin sisälle päästin..":eek:

Mä olisin kyllä valmis lyömään isostaki summasta vetoa, että koko kaupungissa ei ollu yhtään samannimistä ja vielä muka samana päivänä syntynyttä henkilöä.

Edit: tarkoitan siis tietenkin, että jollain olisi sama etunimi ja sukunimi.

Offtopickina omalle kohdalle sattunutta nimistä ja syntymäajoista:
Kaveri tuli esittämään paperit, ja yleensä minulla oli tapana katsoa sukunimi, ikä ja kuva. Salamana iski, että ei helvetti, tää kaveri on tullut jo sisään. Syntymäpäivä oli sama kuin minulla, eri vuosi tosin, joten siksi se jäi mieleen.

Kärpän lailla edellinen kaveri niskasta takaisin ovelle, jossa kävi ilmi, että kaverit olivat kaksoset - tulivat samaan baariin eri aikaan. Pahoittelut herroille, ja eikun iltaa viettämään.

Ihmeissään olivat, että mistä minä voin tuollaista muistaa, että "samoilla" (lähes) papereilla oli jo kertaalleen tultu sisään.

Niin, ja kerran täysin tuntematon kaveri tarjosi inttikaverini papereita, ja intti kivinkovaa vastaan olevansa takuulla papereiden esittämä kaveri....

Onhan tuota itselleenkin aikoinaan käynyt niin, että saman henkilön papereilla on mennyt yksi tyyppi sisään ja hetkeä myöhemmin toinen yritti. Tulos oli molemmat ulos.

Että kyllä niitä nimiä ja syntymäaikoja ajoittain voi muistaa ja yllättävän hyvin muistaakin.

Henkilötodistuksen tai vastaavan asiakirjan
tekijältä poisottamisen edellytyksistä eli takavarikon edellytyksistä
säädetään pakkokeinolain 4 luvun 1 §:ssä, jonka mukaan esine voidaan
takavarikoida, jos on syytä olettaa, että se voi olla todisteena
rikosasiassa tai on rikoksella joltakulta viety taikka että tuomioistuin
julistaa sen menetetyksi.

Ystävällisin terveisin

Janne Kanerva
Lainsäädäntöneuvos
OIkeusministeriö
Lainvalmisteluosasto

Ystävällisin terveisin

Janne Kanerva
Lainsäädäntöneuvos
OIkeusministeriö
Lainvalmisteluosasto

Sinustako järjestyksenvalvoja/ovimies on oikeutettu takavarikoimaan tavaroita?!
5 §
Takavarikoimisesta päättää pidättämiseen oikeutettu virkamies. Tuomioistuin saa päättää siitä syytettä käsitellessään.

Pidättämiseen oikeutettuja virkamiehiä ovat:

1) poliisiylijohtaja, poliisijohtaja, poliisiylitarkastaja, poliisitarkastaja, lääninpoliisijohtaja, lääninpoliisiylitarkastaja, lääninylikomisario, lääninkomisario, poliisipäällikkö, apulaispoliisipäällikkö, nimismies, keskusrikospoliisin päällikkö, apulaispäällikkö ja toimistopäällikkö, suojelupoliisin päällikkö, esitutkintatehtäviin määrätty apulaispäällikkö, esitutkintatehtäviin määrätty osastopäällikkö ja esitutkintatehtäviin määrätty ylitarkastaja, liikkuvan poliisin päällikkö, apulaispäällikkö ja liikennepoliisitarkastaja, rikosylitarkastaja, rikostarkastaja, rikosylikomisario, ylikomisario, rikoskomisario ja komisario; (27.6.2003/646)

2) virallinen syyttäjä;

3) Tullihallituksen valvontaosaston päällikkö ja valvontaosaston tullirikostorjunnasta vastaavien yksiköiden päälliköt sekä tullipiirin ja sen valvonnan päälliköt sekä tulliylitarkastaja, jonka Tullihallituksen valvontaosaston tai tullipiirin päällikkö on määrännyt tutkinnanjohtajaksi; sekä (30.12.2003/1300)

4) rajavartiolaitoksen päällikkö ja apulaispäällikkö, rajavartiolaitoksen esikunnan raja- ja meriosaston osastopäällikkö, rajavartiolaitoksen esikunnan oikeudellisen osaston osastopäällikkö, toimistopäällikkö ja ylitarkastaja, rajavartioston ja merivartioston komentaja ja apulaiskomentaja, rajavartioston ja merivartioston rajatoimiston ja meritoimiston päällikkö sekä rajatarkastusosaston päällikkö ja varapäällikkö. (15.7.2005/586)

Kaverini on ajokorttikuvassaan armeijaiässä, eli kalju. Nykyinen olemus sisältää ponihännän ja wolverine-tyyliset pulisongit. Onko hän velvoitettu uusimaan ajokorttinsa vai käykö se vielä henkilöllisyystodisteena.

Ei varmaan joka baarireissun vuoksi tee mieli ajaa naamaa ja tukkaa helvettiin.

Hommaapi uuden kortin, ei se ole poken tehtävä arvailla onko tuo kaveri sama kaveri jos radikaalimpia muutoksia on. Kalju 58kg kaveri lihoo 80 kg, kasvattaa metrin mittasen parran ja perseeseen asti olevan letin niin siinä sitten tuas ihmetellään.

Vielä kun tietäis mitä oot kysyny että tuollaisen vastauksen sait. Ei meinaan ole JV:n hommia nuo takavarikot, JV ei ole pidättämiseen oikeutettu virkamies.

Eikö nykyisiltä junnuilta löydy enään mitään yritystä kun pitää kavereiden papereita lainailla. Silloin kun meikeläinen oli 14, 15, 16 ja 17vuotias niin omat paperit mulla oli käytössä, väärennetyt toki mutta ihan omalla kuvalla ja nimellä :) Uudet biotunniste passit voi toki olla jo vähän haastavia mutta perinteisen henkkarin tai passinkin saa joko itse väärennettyä tai pro version kulmilta ostettua ihan helposti ja halvalla. Menee läpi vaikka tullissa joskin kokeileminen ja käyttö omalla vastuulla.

Terveisin 15-vuotiaana jo parin baarin kantiksena ollut. :D

Mahtaa olla kohtuu kova paikka tuollainen, jos sattuisi omalle kohdalle.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200610245276886_uu.shtml

Mies kuoli portsarin käsiin

Mies kuoli kuopiolaisen Pub Anturan eteen hieman ennen kahtatoista lauantain vastaisena yönä.

Ravintolassa häiriötä aiheuttanut 50-vuotias kuopiolaismies kuoli paikallisen Pub Anturan ovelle portsarin poistaessa häntä ravitsemusliikkeestä lauantain vastaisena yönä. Eilen suoritetussa oikeuslääketieteellisessä ruumiinavauksessa ei löydetty miehen kuolinsyytä.

Rikoskomisario Jorma Makkosen mukaan ravintolan valvontakameran videonauhalta on todettavissa, että järjestysmiehen saatellessa miestä ulos poistettava kääntyi äkisti ympäri ja yritti kaksi kertaa lyödä portsaria. Tämän jälkeen järjestysmies kaatoi hyökkääjän maahan ja laittoi hänet käsirautoihin.

Ravintolan toinen työntekijä tuli auttamaan, ja poliisit kutsuttiin paikalle. Miestä pidettiin aloillaan, kunnes hän yhtäkkiä meni elottomaksi. Paikalle tullut poliisipartio ja palolaitoksen hoitoyksikkö yrittivät elvyttää miestä turhaan.

Pub Anturan omistavan Hallman-Ravintolat Oy:n toimitusjohtajan Harri Monosen käsityksen mukaan järjestysmies on toiminut tapauksessa ohjeiden mukaan.

- Ravintolassamme silloin tällöin käynyt mies aiheutti nyt häiriötä ja siksi häntä pyydettiin poistumaan. Kaikki meni hyvin ovelle asti ja portsarimme kysyi, tarvitsisiko mies taksia. Sitten hän hyökkäsi, Mononen kertoo.

Monosen mukaan maahan kaadettu mies koki ensin hengitysvaikeuksia ja muuttui sitten elottomaksi.

- Meidän käsityksemme mukaan kyseessä on sairaskohtaus, mutta mitään varmaa tietoahan ei ole.

työnsähän tuo kaveri on tehnyt, ja mahdollisimman oikein. aivan turhaa tuollaisen takia alkaa yöuniaan menettämään - varsinkaan kun mitään väärää ei ole tehnyt, eikä kuolemaan vaikuttanut. ja vaikka välillisesti olisikin vaikuttanut, niin saman tilanteen uudelleen tullessa kuka tahansa ovella oleva tekisi saman uudelleen. se fyysinen koskemattomuus kun on noissa hommissa se raja, missä tehdään jo jotain. kännisen vittuilua jaksaa kyllä kuunnella, mutta siinä vaiheessa kun koettaa lyödä, niin asialle tehdään jotain.

voi kuulostaa kyyniseltä, mutta niin se vaan menee.

Taicis, ei kuulosta kyyniseltä. Fyysinen, aktiivinen vastarinta antaa viimeistään aihetta toimintaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom