Kysymyksiä pokeille

Voihan se olla väärääkin tietoa mutta yllättävän ponnekkaasti tuota järkkärikurssilla painotetaan, itse en ole käynyt kuin voimankäyttökoulutuksen ja sielläkin sitä painotettiin. Pitäjä oli kyllä ylikonsta ja ehkä vähän jyrkät näkemykset.
Sulla on mennyt nyt käsitteet sekaisin:
Järjestyksenvalvonnan osalta esim. voimakeinojen ja kiinnioton käytössä vertaus virkamiehen valtuuksiin varmaan lukee jossain lakipykälässä.

Jonon ohi päästäminen taas ei liity itse järjestyksenvalvontaan mitenkään. Asiakkaita vain palvellaan siinä järjestyksessä kuin bisnekselle on paras. Se on baarin oma asia jos joiltain asiakkailta ei henkilökunta velvoita kuten pitäisi. Usein se on ihan omistajatasolta tiedossa ja haluttua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
niin siis eihän X mitään lakia rikokkaan jos sillä on hallussaan Y:n omaisuutta! enhän minä niin sanonutkaan...vaan kun otan paperit X:ltä haltuuni tarkastaessani niistä henkilötiedot, niin nehän on silloin minulla eikä X:llä ja minähän en riko lakia antamalla niitä X:lle takaisin kun ne kerran eivät ole hänen!(koska ne ovat esim kaverin pikkusiskon) siitä on kyse..ymmärsitkö?

MItä lakia sinä rikot antamalla ne takaisin? Sairvartelua on tuo, että ne paperit annetaan sinulle ja sitten otat ne itsellesi.

No käytäntö on toinen, mutta lakiteknisesti et saa ottaa niitä papereita pois vaikka ne olisi kuinka naapurin Lissun. Etkä sinä riko mitään lakia antamalla takaisin paperit ja ilmoittamalla: "sorry, toi o naapurin lissu".

Mitä nokkeluutta tossa nyt on?:david:

MIes väittää, että tekee rikoksen antamalla toisen paprut takaisin ja minä väitän, että ei ole.

eli tarkoitan samaa asiaa kun kesken työillan joku tuo sinulle löytyneet henkkarit...ja katsot niitä ja huomaat niiden olevan vaikka kaverisi..sit eteesi astelee joku hemmo ja sanoo niiden olevan hänen..ei todellakaan tarvi antaa niitä tuolle hemmolle! Jakobin logiikan mukaan tarvii..

eli tarkoitan samaa asiaa kun kesken työillan joku tuo sinulle löytyneet henkkarit...ja katsot niitä ja huomaat niiden olevan vaikka kaverisi..sit eteesi astelee joku hemmo ja sanoo niiden olevan hänen..ei todellakaan tarvi antaa niitä tuolle hemmolle! Jakobin logiikan mukaan tarvii..

Nyt puhutaan jo löytötavarasta eikä mistään henkilötietojen tarkastamisesta. En mä nyt oo missään väittänyt, että sun pitää antaa tuiki tuntemattomalle toisen henkkarit takaisin sillä perusteella, että hän vaan saapuu paikalle ja väittää niiden kuuluvan itselleen.

Mä oon käsittänyt sun teksteistä, että kun asiakas tulee ovelle ja näyttää toisen henkkarit niin sä ilmoitat, että ei passaa ja otat henkkarit itselles. Tästä on koko väittely alkanut. Alla sun aikaisempia posteja.

90micetoo sanoi:
Tarkoitin että..esim asiakkaaks yrittää henkilö esittämällä papereita jotka kuuluvat minulle ennestään jo tuntemalleni henkilölle, niin otan aivan varmasti ne paperit pois..sillä kyllähän siinä rikkoo pokekin lakia antamalla tuntemattomalle ihmiselle jonkun toisen ihmisen paperit!
90micetoo sanoi:
joo..enkä mä nyt siittä puhukkaan..eli paperit esittävä ei teekkään rikosta..mut mieti tilannetta jossa joku esittää sulle kaveris pikkusiskon papereita??? etkai säkään menis antaan enää niitä takaisin?? sähän rikkoisit lakia! sähän antaisit toisen omaisuutta tuntemattomalle ihmiselle..näin mulle ainakin on sanottu poliisin puolelta..

En minä näistä asioista ole perillä eikä sen suhteen edes tarvitse olla, koska en ovihommia tee. Mutta ovimiehille näiden asioiden pitäisi kyllä olla aika selkeitä. Mutulla vaan.

Mitä nokkeluutta tossa nyt on?:david:

MIes väittää, että tekee rikoksen antamalla toisen paprut takaisin ja minä väitän, että ei ole.

Perkule. Ei ollu teikeläiselle tarkotus sanoa :(
Oli tuon 90c... kommenteille tarkoitettu.

Pitäis käyttää aina noita lainauksia. Tuli sen verran lisää vastauksia tossa välissä.

Täällä taas tulkitsee lakipykäliä porukka joka ei todennäköisesti ole päivääkään ovella seisonut.

Jos epäilen että paperit ei ole omat en ota henkilö sisälle.

Jos tiedän/tunnen henkilön jonka papereilla yritetään sisälle, otan paperit talteen enkä luonnollisestikaan ota henkilöä sisälle. Tämä siksi että varmistan että esim. passi palautuu oikealle omistajalleen, koska sehän saattaa olla vaikkapa jostain kotihipoista varastettu.

PS. ehkäpä noita 90micetoon juttuja ei kannata kuunnella kun eihän äijä ole tehnyt kuin vasta 15 vuotta ovihommia :)

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. huomenna venäjälle, joten saattaapi olla että tänään on elämäni viimeinen ovivuoro :)

PS. ehkäpä noita 90micetoon juttuja ei kannata kuunnella kun eihän äijä ole tehnyt kuin vasta 15 vuotta ovihommia :)

Se ongelma taitaa olla juuri siinä...
Lakitietoa kannattaa myös päivittää vaikka olisi kuinka "kova tekijä".

Noilla "mä oon tehny miljoona vuotta ja sana on laki" kommenteilla saatte esimerksi WTA:n kommentit näyttämään jopa järkeviltä.

Täällä taas tulkitsee lakipykäliä porukka joka ei todennäköisesti ole päivääkään ovella seisonut.

Jos epäilen että paperit ei ole omat en ota henkilö sisälle.

Jos tiedän/tunnen henkilön jonka papereilla yritetään sisälle, otan paperit talteen enkä luonnollisestikaan ota henkilöä sisälle. Tämä siksi että varmistan että esim. passi palautuu oikealle omistajalleen, koska sehän saattaa olla vaikkapa jostain kotihipoista varastettu.

Onhan tässä nyt moneen kertaan todettu, että käytäntö on erilainen. Kyse on vain siitä voiko portsari ottaa paprut pois lainpykäliä noudattaen (ja tekeekö portsari rikoksen jos antaa noi toisen henkilön paperit takaisin). Ilmeisesti ei voi, eikä syyllisty rikokseen. Meikäläisen mailmaa ei hetkauta, jos jonkun pissaliisan paperit jää portsarille.

Dazuri ok :piis:

asiakirjalakihan se kieltää antamasta asiakirjaa väärälle henkilölle! näin poliisi on asian ilmoittanut kun olen kysellyt..ja näin olen toiminut jos käteeni on sattunut erittäin hyvin tuntemani ihmisen paperit..mut ei tästä sen enempää..onhan sitä muutaki tekemistä kun täälä asioista vääntäminen...esim jäätelön syöminen NAM NAM..

asiakirjalakihan se kieltää antamasta asiakirjaa väärälle henkilölle! näin poliisi on asian ilmoittanut kun olen kysellyt..ja näin olen toiminut jos käteeni on sattunut erittäin hyvin tuntemani ihmisen paperit..mut ei tästä sen enempää..onhan sitä muutaki tekemistä kun täälä asioista vääntäminen...esim jäätelön syöminen NAM NAM..

Asiakirjalaki???

Itse en koskaan tekisi poken töitä ilman liivejä, oli kyseessä kuinka hieno paikka tahansa.

Minä olin "hienossa trendipaikassa" töissä, ja kun liivien käyttöä ihmeteltiin vastasin, että en minä omia asiakkaita pelkää, vaan varaudun muiden vuoksi.

Joku kysyi, että mihin syyllistyy ottamalla paperit pois. Korjatkoon joku jos olen väärässä, mutta ulkomuistista muistelisin sellaista kuin omankädenoikeus.

Kerrotko lisää tästä oikeudesta?

Vaikken fish olekaan, niin tässä tämä olisi pykälänä...

Rikoslain 17:9 §:
«Omankädenoikeus»
Joka oikeutensa puolustamiseksi tai toteuttamiseksi omin valloin ryhtyy toimeen, jota hän ei saa tehdä ilman viranomaisen myötävaikutusta, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, omankädenoikeudesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

90micetoo sanoi:
asiakirjalakihan se kieltää antamasta asiakirjaa väärälle henkilölle! näin poliisi on asian ilmoittanut kun olen kysellyt..

Eipä tuntenut finlex moista kuin asiakirjalaki, mutta rikoslain 33. luku käsittelee väärennysrikoksia.

"1 § (24.8.1990/769)
Väärennys

Joka valmistaa väärän asiakirjan tai muun todistuskappaleen tai väärentää sellaisen käytettäväksi harhauttavana todisteena taikka käyttää väärää tai väärennettyä todistuskappaletta tällaisena todisteena, on tuomittava väärennyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava. (13.6.2003/514)"

"4 § (13.6.2003/514)
Väärennysaineiston hallussapito

Joka ilman hyväksyttävää syytä

1) vastaanottaa, hankkii, kuljettaa tai pitää hallussaan väärän tai väärennetyn todistuskappaleen tai

2) valmistaa, vastaanottaa, hankkii, myy, luovuttaa tai pitää hallussaan sellaisen välineen tai tarvikkeen, jota voidaan perustellusti epäillä pääasiallisesti käytettävän väärennysrikosten tekemiseen,

on tuomittava väärennysaineiston hallussapidosta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."

"6 § (24.8.1990/769)
Määritelmät

Todistuskappaleena pidetään tässä laissa asiakirjaa ja sen näköisjäljennöstä, merkkiä, leimaa, rekisterikilpeä, ääni- ja kuvatallennetta, piirturin, laskimen tai muun vastaavan teknisen laitteen tuottamaa tallennetta sekä automaattiseen tietojenkäsittelyyn soveltuvaa tallennetta, jos sitä käytetään tai voidaan käyttää oikeudellisesti merkityksellisenä todisteena oikeuksista, velvoitteista tai tosiasioista.

Todistuskappale on väärä, jos se todisteena käytettäessä on omiaan antamaan erehdyttävän kuvan alkuperästään tai antajansa henkilöllisyydestä.

Todistuskappale on väärennetty, jos sen sisältöä on oikeudettomasti muutettu jonkin todistelun kannalta merkityksellisen tiedon osalta."

Ilmeisesti noita edellisiä sivuja ei kukaan vaivaudu lukemaan. Moneen kertaan todettu, että väärennetty henkilöllisyystodistus on eri asia kuin kaverin henkkareilla sisään pyrkiminen.
Väärennettyyn henkkariin voi järjestyksenvalvojakin puuttua. Kaverin henkkareilla erehdyttäminen ei ole rikos, paitsi viranomaiselle esitettäessä.

Edit: Ei ymmärrä miksi tästä nyt innostui edes vänkäämään :)

Edit2: Ja sekin kannattaa huomioida, että poliisi voi kyllä sanoa mitä haluaa, koska heilläkin usein vääriä tietoja (Ihmisiä ovat myöskin). Oikeudessa sitten turha sanoa, että "se poliisikin oli ihan tyytyväinen".

niin siis eihän X mitään lakia rikokkaan jos sillä on hallussaan Y:n omaisuutta! enhän minä niin sanonutkaan...vaan kun otan paperit X:ltä haltuuni tarkastaessani niistä henkilötiedot, niin nehän on silloin minulla eikä X:llä ja minähän en riko lakia antamalla niitä X:lle takaisin kun ne kerran eivät ole hänen!(koska ne ovat esim kaverin pikkusiskon) siitä on kyse..ymmärsitkö?

Toistan itseäni: Mitä lakia sinä rikot jos annat paperit takaisin niitä esittäneelle henkilölle? Asiakirjalakia ei ole olemassa.

On tietenkin eri asia jos TIEDÄT papereiden olevan varmasti väärillä teillä, mutta kannattaa ottaa huomioon myös se mahdollisuus että paperit ovat luvallisesti lainassa. Ottamalla pois X:ltä luvallisesti hallussa olevat paperit saatat itse syyllistyä rikokseen.

Lakipykälien tulkitsemiseen ei tarvita kokemusta ovelta ja näköjään ovella seisominen ei välttämättä anna valmiuksia tulkita lakia.

15v ovihommia ei välttämättä takaa lain osaamista millään tasolla.

Joo, mullaki olis vähän kysyttävää pokeilta ja mieluusti etenki näiltä kahdelta, jotka oli tänä yönä Kivenlahden Ravintola Be happyn ovella.

Istuin ihan rauhassa iltaa kotona, kun kaveri soitti ja pyys tulemaan käymään kyseisessä ravintolassa. No, päätin mennä ainakin käymään, ku ei ollu muutakaan tekemistä. Ei ollu aikomustakaan juoda mitään, enkä ollu juonu mitään ennen lähtöäkään.

Ovella kuitenki tuli vähän tyly vastaanotto. Pokelle ei kelvannut mun henkilökortti ja kysy, että onko mulla toisia papereita. No ei ollu. Poke sano siihen tylysti, että näillä et pääse sisään, vaikka ne oli ihan lailliset poliisilta hommatut paperit. Kysyin, että miks ja syy oli, että samana iltana oli MUKA mennyt sisään joku saman niminen ja samana päivänä syntyny henkilö. Sanoisin, että 99% varmuudella täyttä shaissea, koska mä en oo koskaan lainannu papereita kenellekkään, mulla ei oo mitään vihamiehiä, jotka käyttäis väärennettyjä papereita, joissa on mun nimi, eikä mun nimi todellakaan oo mistään yleisimmästä päästä. Mä uskonkin, että se portsari vaan luuli tai kusetti jostain syystä näin olevan, ja kun huomas mun olevan varma, että näin ei ole niin päätti silti pysyä kannassaan.

Häivyin siitä sitte, mutta palasin vielä kysymään, että pääsenkö jos haen kelakortin tai passin, mutta toinen poke vastas vaan tylysti, että "Et." . Yritin vielä kysyä, että eikö asiaa vois selvittää mitenkään, koska ei se nyt ole kiva, että joku MUKA hyppii sisällä mun papereilla (multa ei oo kadonnut mitään henkkareita). Vastaus oli taas "Ei. Ulos päin sitte vaan..." . Toinen poke oli vähän enemmän asiakaspalveluihminen ja yritti kysyä, että oonko lainannut jollekkin papereita tai onko broidia. Sanoin, että on 14 vuotias broidi, joka on kyllä himassa tähän aikaan...

Ens kerralla pitää kai sitte ottaa kaikki kortit elinluovutuskortista lähtien ja jos sillon ei pääse ni mitä mä voin tehdä? Soittaa poliisit?

Edit: Oho. Tulipas pitkä. No, kun ei oo muuta tekemistä, kuin istua kotona ja valittaa tästä asiasta keskustelufoorumilla. Kiitos näiden pokejen,

Edit2: Ja aina oon käyttäytyny kiltisti siellä, ei oo ollu mitään ongelmia koskaan, koska oon useimmiten ollu selvinpäin vaan kavereiden seurana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom