Kysymyksiä pokeille

itseltä just pari viikkoa sitten takavarikoitiin väärennetyt henkkarit baarin ovella, olin mä näillä henkkareilla jo kulkenu baareissa yli vuoden, nyt vaan jäin sitte lopuksi kiinni.

koomista tässä on se, että ikää on 21. ei vaan ole ajokorttia enkä ole raaskinu henkilökorttiinkaa rahojani hussata, nyt se on kai pakko. pitää ehkä vielä äkkiä uudenvuoden bileitä varte uudet paperit väsätä.

mutta katotaan ny tuleeko mitää sanktioita.

:hyvä::hyvä: Ei oo nahka ulkomaillakaan käyny ku ei passia omista. Kasvata parta. Mä menin sängellä jo 16vanhana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
itseltä just pari viikkoa sitten takavarikoitiin väärennetyt henkkarit baarin ovella, olin mä näillä henkkareilla jo kulkenu baareissa yli vuoden, nyt vaan jäin sitte lopuksi kiinni.

koomista tässä on se, että ikää on 21. ei vaan ole ajokorttia enkä ole raaskinu henkilökorttiinkaa rahojani hussata, nyt se on kai pakko. pitää ehkä vielä äkkiä uudenvuoden bileitä varte uudet paperit väsätä.

mutta katotaan ny tuleeko mitää sanktioita.
Miten ihmeessä saat aidon näköset henkkarit halvemmalla, kuin henkilökortin?

Hevonen sanoi:
Miten ihmeessä saat aidon näköset henkkarit halvemmalla, kuin henkilökortin
Ainakin sellasia printtereitä on millä voi suoraan muoviläpyskään tulostaa. Toisaalta yleensä kai on tyylinä tehdä vähän sinnepäin ja pitää lompakon läpinäkyvässä muovitaskussa.

:hyvä::hyvä: Ei oo nahka ulkomaillakaan käyny ku ei passia omista. Kasvata parta. Mä menin sängellä jo 16vanhana.

Nykyään joka paikassa kyl pyydetää ottamaan kortti taskusta pois. Ainakin joka paikas missä ite oon asioinu.

e: quottasin väärää postausta, shit häppens.

Nykyään joka paikassa kyl pyydetää ottamaan kortti taskusta pois. Ainakin joka paikas missä ite oon asioinu.

No itse olen asioinut pk-seudun isoimmissa baareissa viimeset 4vuotta. En kyllä ole sitte muualla käynykkään ku seinäjoella ja oulussa..

e:roger that

e2: nii se on kyllä totta että ei sitä korttia kukaan minkään kukkaronkalvon läpi kato. me tehtiin kavereille kortteja niin että tulostettiin pelkkä syntymävuoden vika luku valokuva paperille ja reivittiin nätisti siitä niin monta kerrosta takaa pois että sen sai nätisti liimattua korttiin kiinni. parhaimmat onnistu niin hyvin että ei niitä oikeasti huomannu ellet sormella raaputtanut

Entä jos kyseessä ei olisi mitkään junnujen oma tekemät henkkarit?
Uskallatteko ottaa talteen jos ette voi olla varmoja onko väärennetyt?
Taitaa tulla aika isoja ongelmia jos on aidot sitten kuitenkin?
Ja miten noi ulkomaiset, kuitenkin EUlaiset paperit ja ajokortit?
Veikkaan että suurella todennäköisyydellä ei tule ongelmia lainkaan vaikka ottaiskin ihan aidot paperit vahingossa pois. Isoja ongelmia ei nyt ainakaan.

Siihen että onko oikeuksia takavarikoida väärennetyt henkkarit niin onko sillä edes niin väliä kun kelle se "omistaja" sitten valittaa asiasta? Poliisille soittaa että auttakaa, portsari vei mun väärennetyt paperit, hankkikaa takaisin? :D

Veikkaan että suurella todennäköisyydellä ei tule ongelmia lainkaan vaikka ottaiskin ihan aidot paperit vahingossa pois. Isoja ongelmia ei nyt ainakaan.
Jos multa joku yli-innokas poke nappais oikeat paperit pois niin älämölö kyllä nousis ja rangaistusta vaatisin. En kyllä ymmärrä, että mikä hinku pokella voisi olla noita papereita takavarikoimaan sellaisella innolla, että epävarmoissakin tilanteissa ottaisi paperit "talteen".

Eli jos henkilöllä on hallussaan kaverin paperit niin onko se rikollista? Järkkärillehän ei ole velvoitetta todistaa henkilöllisyyttään, joten missä välissä se rikos tapahtuu?

Eli jos henkilöllä on hallussaan kaverin paperit niin onko se rikollista? Järkkärillehän ei ole velvoitetta todistaa henkilöllisyyttään, joten missä välissä se rikos tapahtuu?
Jos henkilöä vaaditaan todistamaan ikänsä ehtona sisäänpääsyyn, ja henkilö koittaa erehdyttää pokea kaverin papereilla, varmaankin ainakin lievä petos periaatteessa tapahtuu?

Jos henkilöä vaaditaan todistamaan ikänsä ehtona sisäänpääsyyn, ja henkilö koittaa erehdyttää pokea kaverin papereilla, varmaankin ainakin lievä petos periaatteessa tapahtuu?
Ei tapahdu, ei taida tulla mitään sanktioita jos kaverin papereilla koitat kuha et väitä niitä omikses poliiseille.

Eikös tämä mene siihen voimataisteluun (jossa asiakas aina häviää) että "Hähää mun ei tarvi todistaa sulle mitään" ni "Hähää oot liian päissäs et pääse sisälle." Vaikka oisit selvin päin. Sitten pullikoit vastaan -> järjestystä valvovan henkilön vastustaminen.

En tietenkään tiiä, mutta näin ainakin luulis ko tilanteessa käyvän. Eli luulis että aina kikkoja löytyy millä saahaan se henkilöllisyys selville.

Käyppäs lukemassa se petoksen pykälä uudestaan vaikkapa finlexistä...

Niinkun tässä on keskuteltu pokejen oikeudesta takavarikoida henkkareita niin tuli tämä tapaus mieleen. En valittanut tuosta kiinnijäämisestä niinkään, vaan tavasta jolla tuo hoidettiin. Nuorena poikana vielä enemmänkin kunnioitin pokejen auktoriteettia kuin että olisin tuosta ruvennut raivoamaan, eli hyvin nöyrää poikaa oltiin tilanteessa. Paska palvelu kuului siis ihan narikkahintaan :rolleyes:
Joopajoo, varmaan sitä portsari onkin kovinkin ymmärtäväinen ja mukava jos koitat ujuttaa alaikäistä sisään ? Oletan, että aika moni on huomattavasti ilkeämpi tollasessa tilanteessa.

Joopajoo, varmaan sitä portsari onkin kovinkin ymmärtäväinen ja mukava jos koitat ujuttaa alaikäistä sisään ? Oletan, että aika moni on huomattavasti ilkeämpi tollasessa tilanteessa.
Mä en myöskään voi missään määrin käsittää, mitä helvettiä porukat kuvittelee poken tekevän tuossa tilanteessa? Ei ole mikään helvetin vitsi, jos ja kun ravintola narahtaa alaikäisten sisään päästämisestä. Siinä voi olla kahva-apinan duunikin vaakalaudalla, jos valvonta on epäonnistunut.

Ei tapahdu rikosta.

Noihin papereihin ja niiden takavarikoimiseen liittyen, eniten virkavallan suhtautumiseen vaikutti paljolti se, missä kaupuingissa/kunnassa sitä ovella työskenteli. Tuli siis usein varmistettua virkavallalta heidän näkökantansa asiaan.

Yleinen kanta oli, että väärennetyt paperit (esim. printattu tai muuten manipuloitu) tuli ottaa haltuun, selvittää henkilön mahdollinen oikea henkilöllisyys/syntymäaika esim. kela-kortista ja soittaa poliisi paikalle. Joissakin paikoissa riitti, että väärennetty lappu otettiin vain haltuun ja toimitettiin myöhemmin poliisiasemalle. Seurauksina oli usein päiväsakkoa haltijalle, suulliset nuhtelut, soitto vanhemmille jne.

Samoin myös kaverin papereilla sisään yrittäviin suhtauduttiin samoin. Ohje oli, että paperit haltuun ja toimitus poliisilaitokselle. Papereita ei tosin väkisin takavarikoitu vaan mikäli asiakas ne halusi takaisin, annettiin mahdollisuus soittaa virkavalta paikalle ja selvittää asia heidän kanssaan. Tämä tosin usein johti siihen, että soitto jäi ja paperit samoin. Joskus jopa soitettin papereiden oikealle haltijalle, jos oli tuttu henkilö ja pyydettiin noutamaan ne itse ravintolasta.

Koskaan ei siis paskaa siitä saatu, että paperit "takavarikoitiin". Laki on toki laki, mutta silti.

Kyllähän portsarit usein muistavat ne henkilöt, jotka alaikäisinä ravintolaan yrittävät ja harvoin positiivisessä muodossa. Kyse on kuitenkin ravintolan anniskeluluvista, joidenka menetys vaikuttaa myös siellä työskenteleviin työntekijöihin ja pahimmassa tapauksessa työpaikan menetykseen. Siksi myös suhtautuminen asiaan on sen mukaista. Eihän se tosin sitä alaikäistä kiinnosta, joka haluaa päästä tanssilattialle lannetta vatkaamaan ja sinistä laguunia juomaan.

Ei tapahdu rikosta.

Mitenkäs tämä olikaan. Eli siis käsittääkseni väärennetyillä papereillä yrittäminen on kuitenkin rikos? Itsellä on vaan sellanen mielikuva, että lain mukaan väärennetyiksi henkkareiksi katsotaan myös, jos kyseessä on toisen henkilön paperit.

Parin minuutin finlexin selailulla löyty tälläistä, lihavoituna oleelliset kohdat:
(en ole ihan varma tarkoitetaanko tässä nyt henkkareita vai pelkästään muista dokumentteja. Itse kyllä äkkiseltään tulkitsisin tämän koskevan myös henkilötodistuksia)

33 LUKU (24.8.1990/769)
Väärennysrikoksista
1 § (24.8.1990/769)
Väärennys

Joka valmistaa väärän asiakirjan tai muun todistuskappaleen tai väärentää sellaisen käytettäväksi harhauttavana todisteena taikka käyttää väärää tai väärennettyä todistuskappaletta tällaisena todisteena, on tuomittava väärennyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava. (13.6.2003/514)

6 § (24.8.1990/769)
Määritelmät

Todistuskappaleena pidetään tässä laissa asiakirjaa ja sen näköisjäljennöstä, merkkiä, leimaa, rekisterikilpeä, ääni- ja kuvatallennetta, piirturin, laskimen tai muun vastaavan teknisen laitteen tuottamaa tallennetta sekä automaattiseen tietojenkäsittelyyn soveltuvaa tallennetta, jos sitä käytetään tai voidaan käyttää oikeudellisesti merkityksellisenä todisteena oikeuksista, velvoitteista tai tosiasioista.

Todistuskappale on väärä, jos se todisteena käytettäessä on omiaan antamaan erehdyttävän kuvan alkuperästään tai antajansa henkilöllisyydestä.

Todistuskappale on väärennetty, jos sen sisältöä on oikeudettomasti muutettu jonkin todistelun kannalta merkityksellisen tiedon osalta.

Elikkä tuolla tuo kohta "käyttää väärää" äkkiseltään kuulostaa siltä, että kaverin henkkareiden näyttäminen olisi väärennösrikos siinä missä henkkareiden väärentäminenkin.

Tekstit on kopsattu osoitteesta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom