Kysymyksiä pokeille

Tarina kertoo että parhaat asiakaskohtaamisammattilaiset on laittanu hanskojen lisäksi myös hammassuojat päälle ennen asiakaskohtaamista :hyvä:.
Pakko tunnustaa tähän väliin et mä oon tehny ton hammassuoja tempun :D

Tosin kysymyksessä oli ihan vitsi. Joskus pohdittiin et miten asiakas reagoi siihen ja pakkohan se oli kokeilla. Suojat taskuun ja töihin. Vein yhen kaverin ulos ja alko se perinteinen "vittu mä hakkaan sut homo, tuu tänne kyrpä" huutelu. Suojat suuhun ja vilkutin kaverille. Huutelu loppu kyl melkeen siihen, et tulihan sekin tehtyä kun tuli puheeks.

P.S se oli eka ja vika kerta ku ne on mukana duunissa :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos turvallisuuteen laskettaisiin vasta voimankäyttö, mentäisiin jossain vituiksi aika reilusti.

Ravintolan portsari vaikuttaa ravintolan turvallisuuteen hyvinkin monella eri tavalla ja omasta mielestäni portsarin ammatti on monessakin kohteessa 100% kontrolliammatti, joskin työnkuvaan kuuluu asiakaspalvelu. Jos ravintolaan haluttaisiin 100% asiakaspalvelijoita, hommattaisiin sinne varmaan kivan näköisiä naisia erilaisten karvanaamojen sijaan.

Ravintolan ovimies vaikuttaa ravintolan turvallisuuteen jo siitä hetkestä kun kohtaa asiakkaan ensimmäisen kerran. Ovimiehellä on mahdollisuus vaikuttaa asiakkaan asenteeseen jossain määrin ja tarvittaessa käännyttää epäsopiva asiakasaines jo heti siitä ovelta eikä vasta sitten kun ongelmia ilmaantu. Monikin pieni neuvo vaikuttaa osaltaan turvallisuuteen ja ylipäätään ihmisten valvominen, ilman että mitään "näkyvää" tapahtuisi, on osa sitä turvallisuuden ylläpitoa.

Toki jos joku haluaa mennä ravintolaan asiakaspalvelijaksi, niin siitä vaan, mutta ei se ammatti lähtökohtaisesti mikään jeevesin homma ole. Mutta kuten sanoin, työnkuvaan kuuluu asiakaspalvelu.

Nojoo sä puhut nyt hieman eri asiasta kuin minä. Mä tarkotin omalla jaottelulla sitä, mitä se homma on ihan käytännössä. Siis kuinka monta prosenttia työajasta menee siihen että sanot "tervetulöa, hyvää illanjatkoa, liput viisi euroa, jätätkö takin narikkaan jne.". 10% on sitten sitä kontrollia: "herra on sen verran ja ottanut, että olisi aika lähteä eteenpäin" jatkuen aina fyysisiin voimakeinoihin ja voimankäyttövälineisiin. Kyl suunnilleen tiedän mihin kaikkeen ovimies ravintolassa vaikuttaa, ja että hyvä portsari tekee sitä turvallisuutta ja järjestystä pelkällä olemuksellaan, kun itse ko. palveluita myyn / markkinoin ravintoloille :).

Oon törmänny useinmiten Suomessakin ihan mukaviin pokeihin! Jatkakaa siis samalla linjalla! Mitä nyt kaveri porukan suosimassa baarissa on poke jolla on aina mua vastaan jotain, tein mä mitä tahansa. Tulee kysymään kesken illankin henkkareita ja vaikka tietää mut ja tietää että ikää riittää (nähny monet eri henkilötodistukset), heittää ulos jos vaikka poikaystävän takin taskussa jo lähteny meneemään paperit.. Vähän välillä ärsyttää jos ymmärrätte?

Seurasin jonku verran tota alku keskustelua ja sitten tätä loppua. Heräsi pari kysymystä kun pari kaveria oli käymässä Englannista, näillä oli vaan ajokortit mukana baarissa ja kuulemma nämä UK:n ajokortit eivät käyneet todistukseksi? Samassa porukassa meni kavereita sisään suomen ajokortilla. Oikeinko?, eikös se oli EUn kortti kuin kortti? Poke epäili näitä myös väärennöksiksi ja uhkasi ottaa talteen. Onko pokeilla ensinäkään oikeutta tehdä näin? Missään tilanteessa, väärennetyissä papereissa tai kaverin papereissa? Saako poke ottaa talteen? Mikä saa epäilemään feikki papereita jos kunnon kortista kuitenkin kyse, ihan aidot kuitenkin oli ei mitkään itse laminoidut jotka Englanissa menee kuitenkin läpi?
Katsotteko ulkomaisia kortteja tarkemmin?
Ja mikä tämä laki on nytten jos menee kaverin papereilla sisään ja poke ei tunnista kuvasta? Kaverillani on kaverin paperit käytössä ja kuvassa oleva henkilö on hyvin nuori mutta vaikkei edes hiusten väri tai kasvojen muodot täsmää nämä menevät aina läpi, itsekkin joskus nuorempana saattanu pyytää aivan rändömin paperit ja mennä sisälle, joskus jopa 16vuotiaana Suomessa aivan erinäköisen 26vuotiaan paperit mennyt läpi, useempia kertojakin..

Kiitos paljon vastauksista jo näin etukäteen!

Oon törmänny useinmiten Suomessakin ihan mukaviin pokeihin! Jatkakaa siis samalla linjalla! Mitä nyt kaveri porukan suosimassa baarissa on poke jolla on aina mua vastaan jotain, tein mä mitä tahansa. Tulee kysymään kesken illankin henkkareita ja vaikka tietää mut ja tietää että ikää riittää (nähny monet eri henkilötodistukset), heittää ulos jos vaikka poikaystävän takin taskussa jo lähteny meneemään paperit.. Vähän välillä ärsyttää jos ymmärrätte?

Seurasin jonku verran tota alku keskustelua ja sitten tätä loppua. Heräsi pari kysymystä kun pari kaveria oli käymässä Englannista, näillä oli vaan ajokortit mukana baarissa ja kuulemma nämä UK:n ajokortit eivät käyneet todistukseksi? Samassa porukassa meni kavereita sisään suomen ajokortilla. Oikeinko?, eikös se oli EUn kortti kuin kortti? Poke epäili näitä myös väärennöksiksi ja uhkasi ottaa talteen. Onko pokeilla ensinäkään oikeutta tehdä näin? Missään tilanteessa, väärennetyissä papereissa tai kaverin papereissa? Saako poke ottaa talteen? Mikä saa epäilemään feikki papereita jos kunnon kortista kuitenkin kyse, ihan aidot kuitenkin oli ei mitkään itse laminoidut jotka Englanissa menee kuitenkin läpi?
Katsotteko ulkomaisia kortteja tarkemmin?
Ja mikä tämä laki on nytten jos menee kaverin papereilla sisään ja poke ei tunnista kuvasta? Kaverillani on kaverin paperit käytössä ja kuvassa oleva henkilö on hyvin nuori mutta vaikkei edes hiusten väri tai kasvojen muodot täsmää nämä menevät aina läpi, itsekkin joskus nuorempana saattanu pyytää aivan rändömin paperit ja mennä sisälle, joskus jopa 16vuotiaana Suomessa aivan erinäköisen 26vuotiaan paperit mennyt läpi, useempia kertojakin..

Kiitos paljon vastauksista jo näin etukäteen!
Taitaapi tuo mennä niin, että väärennetyn saa (ja pitääkin ottaa talteen), mutta jos jonkun muun papereilla yrität niin poke ei saa niitä ottaa. Meni jotenkin niin, että viranomaiselle väärän henkilöllisyyden esittäminen on rikos, mutta portsari kun ei ole viranomainen niin siinä ei ole mitään laitonta. Jos kuvasta ei tunnista, niin ei ole myöskään pakko päästää sisään. Ite en ainakaan päästä jos jollain on joku 10 vuotta vanha lapsikuva passissa, ellei sitten ole selkeesti samannäkönen.

Minkä lain perusteella ne vaikkapa ihan selkeesti väärennetyt paperit saa ottaa talteen?
Jep, ei taida tähän löytyä pykälää.. Itse vartijana kerran tuli tilanne eteen myymälässä, että kassa kutsui paikalle koska oli selkeästi väärennetyt (ei siis jonkun toisen) henkkarit, no kyseessähän oli täten jo vähintään lievä petos -> kiinniotto. Tätä vaan tuppaa käsittääkseni tapahtumaan niin paljon että varsinkin pokena voi olla vähän paha ottaa jokasta kiinni vilkkaassa raflassa:thumbs:

Entä jos kyseessä ei olisi mitkään junnujen oma tekemät henkkarit?
Uskallatteko ottaa talteen jos ette voi olla varmoja onko väärennetyt?
Taitaa tulla aika isoja ongelmia jos on aidot sitten kuitenkin?
Ja miten noi ulkomaiset, kuitenkin EUlaiset paperit ja ajokortit?

Kuinka usein teillä tulee vastaan tälläsiä väärennetyillä tai väärillä papereillä koittavia nuoria?
Kaverini ulkomailta naureskelevat että vain suomessa ja ruotsissa yli 20vuotiaskin tarvitsee feikki paperit!:)

Yksinkertaiseen kysymykseen mielestäni yksinkertainen vastaus.

Selkeästi väärennetty kortti, tai väärät paperit -> kiinniotto (ja/)tai paperien takavarikoiminen.
Epäilys väärennöksestä, tai epäilys vääristä papereista -> ei sisäänpääsyä.

Jep, ei taida tähän löytyä pykälää.. Itse vartijana kerran tuli tilanne eteen myymälässä, että kassa kutsui paikalle koska oli selkeästi väärennetyt (ei siis jonkun toisen) henkkarit, no kyseessähän oli täten jo vähintään lievä petos -> kiinniotto. Tätä vaan tuppaa käsittääkseni tapahtumaan niin paljon että varsinkin pokena voi olla vähän paha ottaa jokasta kiinni vilkkaassa raflassa:thumbs:

Ei tuolla tilanteella ole mitään tekemistä petoksen/lievän petoksen kanssa. Kyseessä on Väärennys ja henkilö saadaan ottaa kiinni jokamiehen oikeuksilla.

Minkä lain perusteella ne vaikkapa ihan selkeesti väärennetyt paperit saa ottaa talteen?

Jos selkeästi väärennetyt paperit, niin kaverin voi ottaa kiinni jokamiehen kiinniotto-oikeudella (...jos rikoksesta voi seurata vankeutta tai...).

Ja nimikkeenä olis tuolloin väärennys (RL 33 luku)
1 § (24.8.1990/769) Väärennys. Joka valmistaa väärän asiakirjan tai muun todistuskappaleen tai väärentää sellaisen käytettäväksi harhauttavana todisteena taikka käyttää väärää tai väärennettyä todistuskappaletta tällaisena todisteena, on tuomittava väärennyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Yksinkertaiseen kysymykseen mielestäni yksinkertainen vastaus.

Selkeästi väärennetty kortti, tai väärät paperit -> kiinniotto (ja/)tai paperien takavarikoiminen.
Epäilys väärennöksestä, tai epäilys vääristä papereista -> ei sisäänpääsyä.
Papereita ei voida poken toimesta kyllä "takavarikoida"... tai muutenkaan pois ottaa. Toinen asia sitten on lähtisikö syyttäjä tuollaisesta syyttämään. Epäilen että ei, jos kyseessä olisi yksittäinen kerta. Eri asia olisi jos tuo olisi jotenkin systemaattista, mutta mistäs senkin toteaa.

Papereita ei voida poken toimesta kyllä "takavarikoida"... tai muutenkaan pois ottaa. Toinen asia sitten on lähtisikö syyttäjä tuollaisesta syyttämään. Epäilen että ei, jos kyseessä olisi yksittäinen kerta. Eri asia olisi jos tuo olisi jotenkin systemaattista, mutta mistäs senkin toteaa.

Mä oon kanssa siinä uskossa, että henkkareita, väärennettyjäkään, ei voi JV voi takavarikoida ainakaan minkään lain tai asetuksen nojalla. Laki järjestyksenvalvojista antaa oikeuden ottaa talteen esineet ja aineet "joilla voitaisiin aiheuttaa vaaraa järjestykselle tai turvallisuudelle taikka joiden hallussapito toimialueella on kielletty lain tai sen nojalla annetun määräyksen mukaan". (LJV 8 § ). Ja näähän pitää palauttaa henkilölle lähtiessä mahdollisuuksien mukaan. Sit on tietysti kiinnioton yhteydessä tehtävä turvallisuustarkastus, sekin vaarallisten esineiden ja aineiden löytämiseksi.

Kentän käyt'ntö saattaa sit olla toinen, annetaan esim. henkilölle vaihtoehdoiksi vapaaehtoisesti luovuttaa ilmeisen väärennetty henkkari tai sit kutsutaan poliisit paikalle (ja tulee sitä maksettavaa / merkintä)...

Edit. eiköhän tollanen väärennös-juttu mee rv-menettelynä lähtökohtasesti. Poliisit varmaan tietää paremmin

Oma kokemus väärennettyjen henkkareiden takavarikoinnista on se että JV otti paperit itselleen ja otti oikeat tiedot ylös. Poliisista tuli sitten viikon päästä kutsu kuulusteluihin ja syyttäjä määräs sakkoa jonkun satasen, tämä oli siis vielä pitkälti markka-aikaa.

Kurssilla oli joku korkeampikin poliisisetä kertoilemassa ja sanoi näin, että väärennetty talteen ja kaverin papereita ei. Kuulemma niitä joskus on portsarit poliisiasemalle tuonut ja kyseinen poliisi ei ole siitä sen ihmeempiä sanktioita jakanut. Kertonut vaan, että jatkossa ei tarvi niitä takavarikoida.

Jaahas jaahas, itseltäni on otettu poken toimesta omat oikeat henkkarit. Olin lainannut niitä kylläkin kaverille joka oli vielä alaikänen, ja poke tunnisti minut sisältä kun kaveri yritti papruilla sisään. Sanoi että huomenna voi hakea laitokselta 50-100e sakon kanssa (sakko siksi kun olin lainannut) ja passitti ulos baarista. Eihän siitä mitään sakkoja tullut kun kävin seuraavana päivänä hakemassa. Muutenkin järkyttävää palvelua kyseissä paikassa, eikä siellä ole vuosiin tullutkaan käytyä.

Yksi kysymys, Miksi niitä papereita pitää lainata alaikäiselle kaverille jos valittaa siitä kiinni jäämisestä? Oletan että toi paska palvelukin on aika pitkälti sitä että niin metsä vastaa kun sinne huutaa.

Niinkun tässä on keskuteltu pokejen oikeudesta takavarikoida henkkareita niin tuli tämä tapaus mieleen. En valittanut tuosta kiinnijäämisestä niinkään, vaan tavasta jolla tuo hoidettiin. Nuorena poikana vielä enemmänkin kunnioitin pokejen auktoriteettia kuin että olisin tuosta ruvennut raivoamaan, eli hyvin nöyrää poikaa oltiin tilanteessa. Paska palvelu kuului siis ihan narikkahintaan :rolleyes:

itseltä just pari viikkoa sitten takavarikoitiin väärennetyt henkkarit baarin ovella, olin mä näillä henkkareilla jo kulkenu baareissa yli vuoden, nyt vaan jäin sitte lopuksi kiinni.

koomista tässä on se, että ikää on 21. ei vaan ole ajokorttia enkä ole raaskinu henkilökorttiinkaa rahojani hussata, nyt se on kai pakko. pitää ehkä vielä äkkiä uudenvuoden bileitä varte uudet paperit väsätä.

mutta katotaan ny tuleeko mitää sanktioita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom