Kysymyksiä pokeille

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tippaamisesta vielä, että aika harva yksityisen turvallisuusalan "ammattilaisista" saa tippiä, muutakuin baarin/yökerhon ovella. Vartijat, putkanvartijat ja järjestyslain alaiset JV:t ei paljoo oo tippejä nähnyt, vaikka kuinka hyvin työnsä tekisivätkin...
Ja keskiverto "asiakas" saattaa yleensäkkin olla paljon vittumaisempi/taipuvaisempi rikollisuuteen/väkivaltaan, kuin ravintolan asiakas...

edit: :D kyltti "muista, että tippaaminen on kannattaa"

Mää sain kerran ostoskeskuksen vahtimestarina työskennellessä tippiä.. :D

Jos tippaa sillä samalla verralla rahaa, kuin mitä maksaisi jonon ohi tuleminen ja pääsymaksun maksaminen, se on asiakkkaalle ihan sama sitten. Tippaamisesta hyötyy Neutraalin tavalla taas poket, mutta ravintola menettää kolikkonsa tuloissa...

edit: jawhead, mäkin sain kerran, kun parkkeerasin asiakkaan auton oikein ruutuun...

1 tai 2kertaa oon tainnut jätää pääsymaksun maksamatta jonon ohi mennessä ku asiaa tarkemmin mietin. ei ees harmita maksaa sisäänpääsystä ku pääsee esim uutenavuotena kilometrin jonon ohi.
Ei jonon ohi pääseminen välttämättä liputta sisään pääsemistä tarkoita, parahin Reino.
mulla oli hieman eri muodosa tuo aiempi viesti ennen editointia niin reino tais keretä siihen vastata:)

jätän aina tippiä jos pääsen jonon ohi...

Vähän sama linja. Ja voihan sitä tyyliin 5-10 euroa jättää. Mutta joku 20-30 on ainakin mulle suhteellisen kohtuuton dippi. Itsellä nyt ei ravintolailtaan yleensä pala lähellekään satasta, joten en voisi kuvitellakkaan kolmannesta budjetista jättäväni tippiä. Mutta kukin tyylillään.

Hyvästä palvelusta voi aina antaa tippiä. Mutta ei tuo mikään automaatio ole mulla todellakaan.

Tosin mun tipeistä ei paljon poket kostu vaikka jättäsin satasen, käyn ehkä sen 2 kertaa vuodessa yökerhossa. :D

vaikka kerran oli yksi tollo lyönyt itse itseään silmään ja pannut meitin syyksi,

Heh, tossa vähän aikaa sitten yks äpärä oviaukossa käski heittämään pihalle, no siinä sit ehdin vähän koskea käteen niin kaveri heittäyty katuun naama edellä, soitti siinä ilmeisesti poliisillekin.
Toinen vastaava oli joskus aiemmin karaokekuppilassa, kaveri lähti viemään ulos jotain äpärää joka ennenkuin tähän oli ehditty tarttua kaatui lattialle pidellen naamaansa ja voihkien, aikuinen mies vielä.

Taas yksi ilta takana :curs: Ei tässä paljoa tipit mieltä lämmitä kun ilta muistutti enemmän painitreenejä kuin ammatinharjoittamista... Tän siitä saa kun päästää kaikki ahmetit ja mustafat sisälle. Oli muuten sit kertaluontoinen kokeilu :down:
Nimim. mina tapa sinu ja sinu perhe!

Moniko poke myöntää saaneensa asiakkaalta tai asiakkailta ojennuksen? Ei kukaan kai.. mut aina on isompi ja kovempi kaveri joka antaa piiskaa! Parhaat poket on muuten Stadissa Kallessa! Olds school osaa kaiken...

Hehe.. Se svengin kyynelkin on kyl aika näyttävä näky. Osaaks joku muuten kertoo jätkäst tarkemmin.. Asiallinnen sälli ja pysyy kuri ja järjestys oven edessä.

Toisaalta tippikulttuuri vituttaa esim. jenkeissä. Jos saa ala-arvoista palvelua eikä anna tippiä tästä johtuen, niin reaktiot voi olla arvaamattomia. Ja kun niiden käsitys tipistä vaikkapa ravintolassa on sellasta 20% laskun kokonaissummasta.. Ei oo kivaa ku ostaa baarissa juomia 32 dollarilla ja laskussa lukee 50$. Onhan se toki ennakoitavissa, mutta silti..

Saisivat maksaa tarjoilijoille/pokeille tarpeeks palkkaa ja tipit tulis siitä poikkeavasta palvelusta :)

Jos rahaa menee kuitenkin $50, niin eikö se ole aivan sama onko ne tipit sisällytetty siihen laskuun vai ei. Sitä paitsi huomattavasti useammin laskun loppusummaan kyseisessä maassa vaikuttaa se että onko verot lisätty jo näkyvillä olevaan hintaan vai ei.

Ja maksimissaan ravintolassa taidettiin vaatia 16-18% laskun loppusummasta palvelurahaksi. Jos ei vaadittu, niin käsittääkseni kohtelias summa on se 10%. Hyvästä palvelusta voi antaa enempi, huonosta antaa sitten sen mitä antaa... varsinkaan jos ei ole menossa uudelleen ko. lafkaan.

Moniko poke myöntää saaneensa asiakkaalta tai asiakkailta ojennuksen? Ei kukaan kai.. mut aina on isompi ja kovempi kaveri joka antaa piiskaa! Parhaat poket on muuten Stadissa Kallessa! Olds school osaa kaiken...

Ite oon joskus taklannut (kyllä, nimenomaan jenkkifutistyylillä) yhen jannun ovella maahan. :D Vitun tyhmä idea oli, mutta kun jätkä haukku mua apinaks. :itku: Siinä kunnossa kyllä aika apina olinkin mutta oli pakko palauttaa heiveröinen kaljupää maan pinnalle. Kaveri lensi helvetin komeessa kaaressa jotain ständiä päin.

Mut eipä kai noille sheriffeille kauheesti kannata rueta urputtamaan, omaa kuoppaansa siinä vaan kaivaa kun kohta on koko kööri antamassa känniapinalle kurinpalautusta. Ja onhan noi äijät monesti sen verran isojakin ettei pahemmin tee edes mieli rueta vittuilemaan.

Ja kyllä, Kallessa on asiallisimmat äijät!

edit: Ja ihan hyvää työtä suurin osa kaikista pokeista tekee, vaikka kännissä aika paskoilta jätkiltä välillä tuntuukin. :)

Jos rahaa menee kuitenkin $50, niin eikö se ole aivan sama onko ne tipit sisällytetty siihen laskuun vai ei. Sitä paitsi huomattavasti useammin laskun loppusummaan kyseisessä maassa vaikuttaa se että onko verot lisätty jo näkyvillä olevaan hintaan vai ei.

Ja maksimissaan ravintolassa taidettiin vaatia 16-18% laskun loppusummasta palvelurahaksi. Jos ei vaadittu, niin käsittääkseni kohtelias summa on se 10%. Hyvästä palvelusta voi antaa enempi, huonosta antaa sitten sen mitä antaa... varsinkaan jos ei ole menossa uudelleen ko. lafkaan.

Monissa paikoissa kuitissa oli(kortilla maksettaessa) vaihtoehdot tipiksi 10%/15%/20% ja siitä "sai" rengastaa sen minkä halusi antaa. Jos tipit sisällytetään laskuun ja eri paikat pyytävät erikokoisia tippejä, niin oishan se kiva tietää etukäteen et paljon sitä lisää tulee.

Verothan ilmoitetaan aina ruoka- tai juomalistan alalaidassa. Ei kehdannu koittaa, että mitä käy jos lähtee jättämättä sellasta 5-10% tippiä, kun toisaalta tietää ettei niiden työntekijöiden varsinainen tuntipalkka riitä toimeentuloon.

Monissa paikoissa kuitissa oli(kortilla maksettaessa) vaihtoehdot tipiksi 10%/15%/20% ja siitä "sai" rengastaa sen minkä halusi antaa. Jos tipit sisällytetään laskuun ja eri paikat pyytävät erikokoisia tippejä, niin oishan se kiva tietää etukäteen et paljon sitä lisää tulee.

No sen tietää kysymättäkin että vähintään 10% ja todennäköisesti enintään 20%.

Verothan ilmoitetaan aina ruoka- tai juomalistan alalaidassa. Ei kehdannu koittaa, että mitä käy jos lähtee jättämättä sellasta 5-10% tippiä, kun toisaalta tietää ettei niiden työntekijöiden varsinainen tuntipalkka riitä toimeentuloon.

Täytyy kyllä sanoa että eipä sattunut silmiin tuo verojen määrä. Väitän että tuo "aina" on vahvasti liioittelua.

Tosin se ja sama, eipä taida liittyä ketjun aiheeseen.

Nyt iski kauhee morkkis, kun en tosiaan koskaan oo antanu kenellekään tippiä

Älä nyt ihmeessä morkkiksia ota, kyllä ne portsarit ja tarjoilijat saa ihan palkkaa siitä työstä. Ei ne niillä tipeillä pelkästään elä. Kyllä tässä maassa on sen kaljan ja safkan kustannuksiin laskettu ne henkilökunnan palkat mukaan ja sen kyllä huomaa hinnoissakin.

Tässä thredissä on kyllä aika kumma menttaliteetti... "Kyllä minä aina vähintään 20 euroo jätän" Hohhoijaa... meen kuppilaan normaalisti, jonotan sisään ja juon siellä sen 5-6 pitkää (eli about 30-40 eur), niin antasin sitten pokelle 20-30 euroo rahaa... ööö, miksi? Miksi sen tavallisen asiakkaan, joka saa sitä normipalvelua, pitää antaa ylimääräistä rahaa sille henkilökunnalle?

Suomessa ei ole enää tippikulttuuria ollut vuosiin, johtuen ehkä osittain juuri siitä, että siellä ravintolassa työskentelevät ihmiset saavat palkkaa työstään. Eikä ravintolassa käynti ole muutenkaan niin erikoista kuin se oli joskus 70-luvulla. Pokeilla itsellään toki tippikulttuuri kukoistaa edelleen, sehän on selvä, mut normiasiakkaan saama normipalvelu ei pitäis olla tipeistä kiinni.

Eri asia ulkomailla, jossa se henkilökunnan palkka oikeasti koostuu niistä tipeistä, siellä kyllä palvelusta jotain maksankin sen ruuan/kaljan lisäksi, vaikka se ei erikoisen erinomaista olisikaan. Vituttaa toki aina niitä prosenttilaskuja suorittaa. Ja huono palvelu ei palkkaa tietenkään sielläkään ansaitse.

Rahan saamisesta tulee ihmiselle hyvä mieli. Ilman muuta jos haluaa kanssaihmisilleen hyvää mieltä tuottaa, voi sitä rahaa kylvää vaikka jokaiselle vastaantulijalle. Ja jos joku nyt haluaa väkisin juuri pokeille hyvää mieltä antaa, niin tippaaminen on oiva, joskin hieman kallis keino. Mut jos on paaluu ja saa siitä itselleen kivan olon, niin ok. Se on sitä hyväntekeväisyyttä.
Itse nään portsarit ihan normi-ihmisinä, jotka tekee kyllä tärkeää duunia, mut siinä kaikki. Ei minua kiinnosta niille sen enempää tippiä antaa kuin esim kaupan kassalle, työpaikkani siivoojalle tai vartijalle, tai kellekkään muullekkaan, kuka saa palkan työstään.

Totta vitussa, jos saan jotain erityispalvelua, esim. pääsen jonon ohi tms, sitä tippiä kyllä annan, mutta miksi muuten?

Älä nyt ihmeessä morkkiksia ota, kyllä ne portsarit ja tarjoilijat saa ihan palkkaa siitä työstä. Ei ne niillä tipeillä pelkästään elä. Kyllä tässä maassa on sen kaljan ja safkan kustannuksiin laskettu ne henkilökunnan palkat mukaan ja sen kyllä huomaa hinnoissakin.

Totta vitussa, jos saan jotain erityispalvelua, esim. pääsen jonon ohi tms, sitä tippiä kyllä annan, mutta miksi muuten?
On myös ovia, joilla tippien osuus meinaa aika paljon.
Kantikset myös ymmärtää sen, ja tippiä tulee, koska halutaan, että baaria vahtii ne tutut portsarit.

On myös ovia, joilla tippien osuus meinaa aika paljon.
Kantikset myös ymmärtää sen, ja tippiä tulee, koska halutaan, että baaria vahtii ne tutut portsarit.

Ja tässä tapauksessa varmaan myös sitä erikoispalveluakin tulee.
Olen muuten oikeasti siinä uskossa, että poket saa ihan oikeaa palkkaakin. Korjatkaa jos oon väärässä.

Yleensä baari on baari ja turva-puoli on oma bisnes.

Oleellisinta palvelua portsarien puolelta on, että häiriöt on minimissä ja sitä kautta ravintolassa on hyvä ilmapiiri.
Muu on sitten extraa, tilanteen mukaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom