Kysymyksiä pokeille

Kyllä ne kaikki setelit mieltä lämmittää. Meinaan vaan, että isommalla setelillä seuraavallakin kerralla palvelu on moitteetonta. ;)

Pakko puuttua, ymmärrän että hyvin tippaamalla voi päästä jonon ohi jne. mutta kuinka helvatassa se vaikuttaa muuhun palveluun? Vedätkö sää puolilla valoilla duunia kunnes tulee joku massipäälikkö joka sua on joskus muistanu? Kun mää annan takkini narikkaan ja maksan siitä x summan, olen mielestäni ansainnut kohteliaan käytöksen osakseni(olettaen toki että osaan itsekkin käyttäytyä). Ymmärrän että hyviltä tippaajilta hierotaan vaikka hartiat mutta pitäähän sen palvelun olla hyvää muillekkin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko puuttua, ymmärrän että hyvin tippaamalla voi päästä jonon ohi jne. mutta kuinka helvatassa se vaikuttaa muuhun palveluun? Vedätkö sää puolilla valoilla duunia kunnes tulee joku massipäälikkö joka sua on joskus muistanu? Kun mää annan takkini narikkaan ja maksan siitä x summan, olen mielestäni ansainnut kohteliaan käytöksen osakseni(olettaen toki että osaan itsekkin käyttäytyä). Ymmärrän että hyviltä tippaajilta hierotaan vaikka hartiat mutta pitäähän sen palvelun olla hyvää muillekkin?
Älä tartu provoon noin helpolla.

Jaa´a, ei se tipin määrä ainakaan omalla kohdalla ollut mitenkään erityinen kriteeri kuka jäi mieleen hyvässä ja kuka ei. Mutta jäipä ne vaan aina mieleen kummasti paremmin ketkä lähtiessään muistivat muutoinkin kuin haistattamalla vitut kun ulos on kannettu tai valomerkin jälkeen käskytetty.

Sen tipinkin kun voi antaa monin tavoin. Jos antaja tekee siitä antamisestaan "suuren numeron" jää siitä antajasta ihan eri kuva kuin siitä, kuka kätellessään/antaessaan narikkalapun sujauttaa sen piskuisen setelin sinne kahva-apinan hentoon kätöseen. Kummasti nuo naamat jäi erilailla mieleen ja saattoi olla, että joskus ruuhkassa ym. nuo naamat erottuivat sieltä edukseen. Ei ne nyt mitään sen kummoisempaa erityiskohtelua saaneet, mutta yleensä pääsivät sisään ja saivat takin hieman nopsempaan ja niin päin pois.

Itse pyrin tippailemaan pokeja suht usein kun kuppiloimasa käyn, mutta kyllä jää tipit antamattakin jos palvelu on sellaista, ettei sitä palveluksi voi edes huumorilla sanoa. Sama tarjoilijoiden kohdalla. Hymyn ja ystävällisen sanan kera ojennettu ginitonikki on vain niin paljon mukavampi ottaa vastaan kuin naama norsunvituillaan tiskille paiskattu trinkki. Siitä jo mielellään maksaakin himpun verta enempi.

Hela setti

Joo, noinhan se menee. Saattaapi olla myös, että sen taksin saa vähän nopsempaan kun oikeassa paikassa on herrasmies. Tästä taksien ja portsareiden välisestä yhteistyöstä on ollut tässäkin ketjussa puhetta ennenkin.

Konkreettinen esimerkki;
kiire ilta, ja mukava herrasmies on ihan pelti kiinni ja tarviis nyt jeesiä taksin saamiseksi. Koska hän on ollut aina herrasmies poistuessaan ja on aina ollut kohtelias, en ohjaakkaan herraa lähimmälle tolpalle pönöttämään, vaan pyydän jäämään narikkaan toviksi. Ovimies huitoo taksin paikalle, ja käy kertomassa etukäteen kuskille, että asiakas on pelti kiinni, mutta herrasmies. Taksi miettii, mutta luottaa meidän sanaan, ja ottaa herrasmiehen kyytiin.

Eli win-win-tilanne. Poket sai vähän maksamakkaraa leivän päälle, herrasmies pääs kivasti kotiin, ja taksikuski ei saanut pommia (pommi=ovi auki, poka pitkin poikin takapenkkiä, ja poke huikkaa "pidä hyvänäs") kyytiinsä, vaan hän tiesi jo suostuessaan millainen asiakas on tulossa.

Tässä kohtaa haluan korostaa taas nuorille sälleille, että ei laiteta kysymättä niitä ihan turpa ummessa olevia asiakkaita sinne takapenkille. Tehdään taksien kanssa yhteistyötä, ensi viikonloppunakin.. ;)

Tippiä aina hyvästä palvelusta, ja mitä parempi palvelu sitä isompi tippi. Huonosta palvelusta en jätä tippiä, eli kyse on periaatteessa extrasta. Myös normaalitasoinen palvelu riittää, silloin tosin jätän perustipin [siis sen mikä on mulle normaali summa]. Haluan asiakkaana jättää hyvän kuvan itsestäni, nousta esille, jäädä mieleen. Isommilla tipeillä odotan myös saavani mahdollisuuksien mukaan jotain erikoiskohtelua, ja poikkeuksetta se onkin näin ollut. Tulee itselle hyvä mieli ja tietää että niin tulee sillekin kenelle sitä tippiä jättää... "Kohtele muita kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan" jne.

Portsareille olen jättänyt A I N A tippiä 18-vuotiaasta lähtien. Summat oli silloin nuorempana pienempiä mutta olipa kuitenkin enemmän kuin ei mitään. Tulipa varmasti noustua esille muiden ikäistensä seasta positiivisella tavalla, teinit kun nihkeästi tippaavat. Nykyään ei baareissa tule juurikaan käytyä, mutta portsareihin törmäilee myös ruokaravintoloiden ovilla vkoloppuisin [niissä missä myös yökerho/baari samassa]. 99% tapauksista on poke tippinsä saanut ovella seisoessaan tai narikassa [viime vuonna jäi kerran antamatta koska pokea ei näkynyt ulko-ovella kun poistuttiin]. Ruokaravintoloissa joissa ei ole pokea jää tipit kuitin päälle pöydälle sitten kun poistutaan. Jos kyse vain syömisestä niin tarjoilijoille jää ehkä 5-10e, portsareille 5-30e riippuen tapauksesta.

Just oltiin syömässä viime lauantaina ja palvelu oli erinomaista, ruoka täydellistä, tunnelma mitä parhain jne. Laskun lisäksi jätettiin tipit pöytään ja yllätyin kun viereisen pöydän varakkaalta vaikuttava liituraitapukuinen mies kultakoruilla höystettynä ja hänen ladynsa EIVÄT jättäneet tippiä. Okei, ei ole pakko, ei kuulu suomalaiseen ravintolakultuuriin ja läpä läpä lää, mutta kieltämättä hieman ihmettelin kun nousivat pöydästä ja lähtivät vetämään kun me laiteltiin rahaa pöydälle. Tuskin me jäätiin siellä erityisemmin tarjoilijoiden mieleen kun ekaa kertaa käytiin [ellei sitten tipit siellä harvinaisia], mutta ennemmin mä EN jää mieleen tippiä antavana ja kuulun enemmistöön, kuin että jään mieleen sellaisena joka ei koskaan tippaa... Se on vaan niin noloa mun mielestä. Kerrankin oltiin syömässä yli 10hlö porukalla, tein etukäteen pöytävaraukset ja kaikki erikoisjärjestelyt ja meille oltiin katettu oma setti, annettu extraa, tarjoilijat hääri ylimääräistä ja kyseli onko kaikki hyvin ja toi sitä ja tätä lisää, ja muu seurue meinas lähteä tippaamatta. Onneks tajusivat että jos ne ei osallistu ni mä jumaliste jätän itse ison tipin kun en kehtaa lähteä tippaamatta. Sitten kyllä muutkin tippas ja tajus idean, kehtaa käydä senkin jälkeen siellä :)

Mitä tulee tohon tippien jakamiseen niin aiemminhan jo tulikin vastauksia. Jaetaan lähes poikkeuksetta ja niin kuuluukin. Olisi väärin että ne ketkä on ovella tai laittaa takkeja narikassa käärii parhaat massit, ja ne ketkä siellä kiertää salissa ja selvii tappelut ja saattaa tehdä jopa sen kovimman homman jäävät tyhjin käsin. Tokihan ne paikat voi kiertääkin, mutta usein ovella on suht isot tai ainakin ne ketkä tuntee jengin, kiellot ym. Usein saattavat olla vastaavia pokeja jne. Kiertävät poket usein myös isokokoisia tai muuten fyysisesti päteviä [tappelut jne] ja narikassa sitten ehkä vähän vähemmän kokeneet tai ei niin isot jöötit joilta sujuu esim jututtaminen paremmin kuin muilta [sama taito toimii ovella]. Kyllä noissa jutuissa pitää puhaltaa yhteen hiileen.

Just oltiin syömässä viime lauantaina ja palvelu oli erinomaista, ruoka täydellistä, tunnelma mitä parhain jne. Laskun lisäksi jätettiin tipit pöytään ja yllätyin kun viereisen pöydän varakkaalta vaikuttava liituraitapukuinen mies kultakoruilla höystettynä ja hänen ladynsa EIVÄT jättäneet tippiä. Okei, ei ole pakko, ei kuulu suomalaiseen ravintolakultuuriin ja läpä läpä lää, mutta kieltämättä hieman ihmettelin kun nousivat pöydästä ja lähtivät vetämään kun me laiteltiin rahaa pöydälle. Tuskin me jäätiin siellä erityisemmin tarjoilijoiden mieleen kun ekaa kertaa käytiin [ellei sitten tipit siellä harvinaisia], mutta ennemmin mä EN jää mieleen tippiä antavana ja kuulun enemmistöön, kuin että jään mieleen sellaisena joka ei koskaan tippaa... Se on vaan niin noloa mun mielestä. Kerrankin oltiin syömässä yli 10hlö porukalla, tein etukäteen pöytävaraukset ja kaikki erikoisjärjestelyt ja meille oltiin katettu oma setti, annettu extraa, tarjoilijat hääri ylimääräistä ja kyseli onko kaikki hyvin ja toi sitä ja tätä lisää, ja muu seurue meinas lähteä tippaamatta. Onneks tajusivat että jos ne ei osallistu ni mä jumaliste jätän itse ison tipin kun en kehtaa lähteä tippaamatta. Sitten kyllä muutkin tippas ja tajus idean, kehtaa käydä senkin jälkeen siellä :)
Niinpä niin, en mäkään saa työstäni tippiä, palkan vain. Mielestäni Suomessa tosiaan on hyvä se, että ei tarvitse tunkea sitä tippiä joka paikkaan vaan työntekijät saavat palkkansa. Meinaan, että ulkomailla näillä työntekijöillä palkka koostuu melkeimpä suurimmaksi osaksi niistä tipeistä ja siellä voi sitä tippiäkin jättää. Mutta Suomessa tämän maan asiakaspalvelukulttuurilla harvassa ovat ne jotka sitä tippiä ansaitsevat. Normaalin palvelun pitää minun mielestäni tulla sillä palkalla ja sitten kun mennään jo tosi hyvän palvelun puolella voi tippiä ehkä jättää. Miksi ravintolatyön pitäisi olla erityisasemassa muihin palveluammatteihin. En saanut koskaan tippiä ollessani kaupan kassalla vaikka palvelin mielestäni asiakkaita poikkeuksellisen hyvin. Suomessa tehdään työtä palkkaa vastaan jonka luulisin olevan työntekijänkin kannalta parempi vaihtoehto kuin se, että Suomessakin palkka koostuisi vain ja ainoastaan tipeistä. Toki jälkimmäisessä vaihtoehdossa voisi kyllä palvelun laatu nousta huomattavasti, eikä se naama olisi aina norsunvitulla.

Niinpä niin, en mäkään saa työstäni tippiä, palkan vain. Mielestäni Suomessa tosiaan on hyvä se, että ei tarvitse tunkea sitä tippiä joka paikkaan vaan työntekijät saavat palkkansa.

Palkka voi koostua myös tipeistä ja olla aika isokin osa sitä. Mäkään en saa työstäni tippiä, peruspalkan, lisät ja bonukset kyllä. En kuitenkaan koe sen olevan pois multa kun tippaan portsaria. En ajattele että kun mäkään en saa niin sekään ei saa. Mun ja portsarin työ on täysin eri maailmasta, ja omasta mielestäni tipin jättäminen/saaminen kuuluu tuohon hommaan mukavana lisänä, extrana, palkintona.

Mutta Suomessa tämän maan asiakaspalvelukulttuurilla harvassa ovat ne jotka sitä tippiä ansaitsevat. Normaalin palvelun pitää minun mielestäni tulla sillä palkalla ja sitten kun mennään jo tosi hyvän palvelun puolella voi tippiä ehkä jättää. Miksi ravintolatyön pitäisi olla erityisasemassa muihin palveluammatteihin.

Mun mielessä harvassa on ne ketkä tippiä ei ansaitse. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan? En tiedä... Oma käytös toki iso osa asiaan, mulle tullut palvelu on 50% ensiluokkaista, 45% hyvää ja normaalitasoista, ja viimeinen 5% ala-arvoista. Ja miksi pitäisi olla erityisasemassa, jaa-a... siksi koska se tippi voi mahdollisesti olla iso osa palkkausta? Ei välttämättä kaikissa paikoissa kauhean hyvä se peruspalkka/tuntipalkka mikä duunista tulee. Se ero ainakin, ja toki sitten sekin ero että muissa palveluammateissa asiakaskuntakin on erilaista [pääosin selväpäisiä, normikäytöksistä jne]. Känniläisten urputtajien, oksentelijoiden, mölyapinoiden ym sietämisestä ja tappeluihin joutumisesta saiskin antaa extraa, ja niin annankin. Mulla on itselläni aina ollut tietynlainen kunnioitus mm. portsareita kohtaan ja arvostan ks ammattia, joten sekin varmaan lisää tippihaluja. Se on duuni jota harva jaksaa, osaa tai pystyy, joten kiitettäköön extralla heitä siitä [lue: jos sen ansaitsevat, ei helmiä sioille].

Turha sitä stressiä ottaa tipin jättämisestä. Eihän se pakollista ole.

Joo, noinhan se menee. Saattaapi olla myös, että sen taksin saa vähän nopsempaan kun oikeassa paikassa on herrasmies. Tästä taksien ja portsareiden välisestä yhteistyöstä on ollut tässäkin ketjussa puhetta ennenkin.

Tää on varmasti useimmissa tapauksissa totta mutta itsellä ei ole koskaan ollut vaikeuksia saada taksia välittömästi, vaikka oltaisiin viiden promillen humalassa, väkipakolla raahattu ulos raflasta. :kippis1: Kaikki on aina ihmetelly sitä miten mä pystyn pahimmassakin humalassa aina nappaamaan itelleni mittarin heti. Ja vain kerran olen tehnyt sen itsemurhan että etuilisin taksijonossa.

Kai meikä vaan tietää parhaat kulmat missä jonoa ei tunneta. :D

Edit: vaikka tosiasiassa ei keskustassakaan nykyään edes aina tuu otettua taksia vaan lämpiminä kesäöinä voi vaikka käppäillä muutaman kilsan himaan.

Jättääkö poket itse tippiä jos käy ravintolassa, vaikkei palvelu oliskaan niin hyvää?
En itse ilkeä yökerhosta alle 20 euron tipillä lähteä.

Yks mihin olen kiinnittänyt huomiota seisoessa ovella, on se että ihmiset ei enään edes morjesta. Kävelee vaan pää alhaalla sisään. No minä pysäytän ne ja sanon, että iltaa, moro tai vastaavaa ja heti ollaan naama norsunvitulla.. Onhan se kohteliasta tervehtiä ihmistä!!.

Joo tuo on mikä mua vituttaa suunnattomasti. Hyvänä esimerkkinä nämä "herrasmiehet", jotka ryyppäävät firman kortilla ja vaativat todella hyvää palvelua. Ei pelkoakaan, että nämä runkkarit tervehtivät kun tulevat sisälle tai kiittäisivät poistuessa. Ulos lähtiessä avaan heille oven ja kiitän käynnistä sekä toivotan hyvää illan jatkoa. Tästä kiitoksena tulee maksimissaan hylkivä katse palkkioksi. Ikään kuin nämä egoansa täynnä olevat herrat olisivat parempia ihmisiä.
Valehtelematta sellainen apina tekis mieli runtata katuun ja opettaa käytöstapoja.

Mutta faktaa on se , että kyllä viime vuosina on tipit tippuneet murto-osaan entisestä markka-ajasta. Varsinkin nuorisomestat on aika hiljasta tippien suhteen, vaikka olis hyvä ja kohtelias palvelu, niin ei paljon tipeissä näy. Tuntuu , että joku murrosaika tullut ravintolaelämään, suurin osa nuorista on fiksuja ja kohteliaita , juttelevat mukavia ja kiittelevät kyllä..mutta, mutta ne TIPIT on unohtuneet.
Silloin ku aloittelin -91 vuonna, niin kyllä tipit muodosti palkasta aikas lailla suuren osan. Pikkupubien ovillakin tuli tällyä tippien muodossa lujasti. Nykyään tippien suhteen parhaat paikat missä olen itse ollut on just yksintehtävät ovet. Yökerhoissa on taasen se , että nykyään on äijiä niin monta, että eipä tipeistä pääse kovinkaan kummosia summia repimään.

Oon keponkans samoilla linjoilla..tippi kulttuuri on hävinnyt/häviämässä. Uusi sukupolvi ei jätä mitään eikä haluakaan jättää, oikeastaan eivät haluaisi maksaa mistään mitään, loistokasta palvelua ollaan kyllä suureen ääneen vaatimassa mut vaikka kuinka hyvin palvelet ja kohtelet niin taskut on tyhjät. On tietysti poikkeuksia mutta ne ovat todella harvassa..

Ite jätän aina pokelle ja myöskin tarjoilijalle tippiä, jos palvelu on tosiaan edukseen poikkeavaa. Tuntuu vaa et varsinkin nuorten paikoissa pokejen ennakkoasenteet ovat huonot eikä käytöstapoja tai sanoja kuten "kiitos" tai "tervetuloa" tunnu löytyvän.

Sit taasen jos menee paikkaan mihin ikä ei periaatteessa riittäisi, niin törmää ylimielisyyteen vaikka kuinka itse olisi siististi pukeutunut, selvä ja hyväkäytöksinen. En tarkoita ylimielisyydellä sitä, että 20v yrittää k24 paikkaan ja poke sanoo ettei ikä riitä.

Tämä on kyllä ihanaa nykyaikaa kun aina ollaan vailla vaikka mitä ja nopeasti...
Ja auta armias kun jotakin äidin kultapoikaa joutuu viemään ulos ja siinä yhteydessä poika sattuu räkimään silmille ja koittaa panna painiksi, mutta eihän sekään onnistu ku ei enää sitäkään OSATA.
Ja kun vähän osoittaa ositteeksi lumihankea kevyellä ohjauksella, niin johan alkaa semmonen elämä ja huuto "POLIIIIISI, NÄITTEKÖ KÄVI KÄSIKS" ja kaivetaan äidin ostama superpuhelin jolla kuvataan eläimellistä portsaria, joka todellisuudessa ei edes hengästynyt.
Ja näitä tapauksia on vaikka kuinka monta. Paras oli se kun poika oli kertonut äidille, että oli poistettu baarista ilman syytä ja tästä riemastuneena äiti tuli mun juttusille. Mamma oli ihan ok ja varsinkin kun sai kuulla mitä kultapoika oli tehnyt ansaitakseen poistamisen ravintelista.
Vissiin aika kultaa muistot, mutta en ollut kertaakaan kuulusteluissa 90-luvulla, vaikka siihen aikaan oli virtaa itsessäkin aivan eri malliin ku nykyään. Nykyään saa olla varma, että ainakin joka toinen kk on joku urvelo tullut väärinkohdelluksi ja mennyt poliisisedille itkemään.
Työllistää poliisiakin niin perk... aivan turhaan(monelta kuulustelijalta kuultu). Lopputuloksena on aina ollut syyttämättä jättämispäätös, vaikka kerran oli yksi tollo lyönyt itse itseään silmään ja pannut meitin syyksi, mutta onneksi oli kamerat joista näky koko juttu.
Tämä sesonki vielä lapissa ja sitten se on soromnoo...

No eipä kyllä ole tullut mieleen antaa pokelle tippiä.. tosin olen kyllä aika monesta paikasta lentänyt kännissä pihalle että eipä ole se kiinnostanutkaan. Ehkä sitten kun tapaan sen oikeasti mukavan poken enkä itse ole niin vitun kännissä niin pistän sille kyllä vähän ylimäärästä narikkamaksun lisäksi.. :)

Sit taasen jos menee paikkaan mihin ikä ei periaatteessa riittäisi, niin törmää ylimielisyyteen vaikka kuinka itse olisi siististi pukeutunut, selvä ja hyväkäytöksinen.
Mikähän tässä nyt on pointtisi? On tullut vastaan tapauksia joissa on annettu selvät ohjeet yökerhon johdolta ovelle. Baari on ollut esim. K-22 ja jos otetaan asiakkaita sisälle jotka ovat vaaditun ikärajan alle niin lähtee ovelta ukot vaihtoon. Ei mua siinä vaiheessa kiinnosta ottaa siististi pukeutunutta, selvä ja hyväkäytöksistä nuorta kollia sisälle kun on oma työpaikka kyseessä.

Mikä tuossa nyt on sitten niin ylimielistä? Jos ei ikä riitä niin se ei perkele riitä. Turha siinä on valittaa ylimielisyydestä. Käy kasvamassa pari vuotta kotona ja tulee sitten takaisin.

Vaikka asiasta en mitään tiedä, eikä kukaan kysynyt, niin luulen, että kysymys oli siitä, ettei asiaa voi ilmoittaa asiallisesti, vaan vittuilemalla...

Se on järkevää olla päästämättä sisälle alle sallitun ikärajan jos niin on määrätty...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom