Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
1. Tee vaan 12 vkoa, mutta eka kk helppo RIR 3-4 ylirauta ennen työsarjoja, että saat pikkusen tuntumaa isompaan rautaan. Toinen kk ykkösen sijaan kakkonen tai kolmonen. Kolmas kk ykkösiä taas ja vaikka samantien piikkaus, jos alkaa tuntumaan, että rajat lähenee.

2. Turha antaa mitään arvioita. Meet noilla yliraudoilla ja otat ne nelosetkin aika iiseinä, että pääsee kroppa mukaan. Nää on aina yksilökamaa ja vaikka kyse on mun artikkelista, ei se oo silti mitenkään juuri sulle tehty.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Okei, kiitos vastauksesta! Teen 12 viikkoa, ja aloitan kevyesti.

Olen pitänyt yliraudat koko ajan mukana, niitä on tullut joka lajiin kerta viikkoon, ja olen tehnyt ne ykkösinä. Ehkä ei RIR 3-4, lähempänä varmaan RIR 2-3. Yliraudat ei mulla tunnu tuolla tavalla tehtynä syövän ollenkaan muusta treenistä.
 
Mitä mieltä olet penkkipunnerruksen tekemistä jalat penkillä ja siitä tukea? Itsellä alaselässä nikamaliukumaa, niin kovin käy selkää jalat maassa… sotilaspenkkiä tehnyt mutta kivahan se olis saada jalat tuettua.
 
Jos jalat penkillä ei aiheuta oireita sinne selkään, tee ihmeessä. Toki se penkin tuki rakennetaan isoksi osaksi yläselällä, joten siihen vaan fokusta sit lisää.
 
Onko sulla koskaan ollu valmennettavia, joilla selkee treenikertojen (ja siten volyymin) vähentäminen on tuonut parempaa kehitystä?

Oon reenaillu nyt kiireestä johtuen tosi vähän ja tuntuu, että kehitystä tulee melko hyvin lihasmassan osalta. Kaiken oman kokemuksen ja ymmärtämäni tiedon vastaisesti mun treenivuosilla ei pitäis kehittyä 1-2 treenillä viikossa. Oon koittanu poissulkea muita muuttujia, joista toi vois johtua, mutta elämän kokonaisrasitus ei kiireistä johtumatta tunnu mitenkään negatiiviselta tai kuormittavalta, niin mistään aikaisemmasta alipalautumisesta tuskin on kyse. Bodailutyyppistä treeniä siis tällä hetkellä. Yleensä treenejä ollut 4-6 kertaa viikkoon.
 
Onko sulla koskaan ollu valmennettavia, joilla selkee treenikertojen (ja siten volyymin) vähentäminen on tuonut parempaa kehitystä?

Oon reenaillu nyt kiireestä johtuen tosi vähän ja tuntuu, että kehitystä tulee melko hyvin lihasmassan osalta. Kaiken oman kokemuksen ja ymmärtämäni tiedon vastaisesti mun treenivuosilla ei pitäis kehittyä 1-2 treenillä viikossa. Oon koittanu poissulkea muita muuttujia, joista toi vois johtua, mutta elämän kokonaisrasitus ei kiireistä johtumatta tunnu mitenkään negatiiviselta tai kuormittavalta, niin mistään aikaisemmasta alipalautumisesta tuskin on kyse. Bodailutyyppistä treeniä siis tällä hetkellä. Yleensä treenejä ollut 4-6 kertaa viikkoon.

Itse olen huomannut viimeisen puolen vuoden aikana saman. Ei tosin kiireestä johtuen vaan lähdin kokeilemaan uutta. Ennen oli se 4 kovaa treeniä viikko. Nyt vaihtelee 2-3 kovaa per viikko.

Näkisin että kun yritetään runnoa kaikkea ja koko kroppaa eteenpäin yhtäaikaa niin jossain vaiheessa alkaa takkuamaan kun omatoimisella ohjelmoinnilla monesti palautumisresurssit ovat liian tiukilla koko ajan. Nyt kun sitten treenataan harvemmin ja vähemmän niin kehitystä alkaakin tulla hitaasti mutta varmasti jälleen koska palautumisresurssit jäävät tehokkaammin niille lihaksille, joita juuri treenattiin. Proteiini synteesit ovat rajalliset ja mitä pahemmin lihas rikottu, sen enemmän kroppa joutuu käyttämään siitä palautumiseen pohjalta vanhalle tasolle kuin että rakentaisi uutta. Erityisesti jos koko kroppaa yritetään korjailla joka puolelta yhtä aikaa. Ei uusi pikkuisen kasvanut lihas 2-3 vko juuri ehdi alkaa purkautua vaikka paras hermostollinen terä alkaa nukuksiin menemäänkin. Tuolla harva treeni metodilla toki hermoston vireys on frekvenssin suhteen vakioitu pitkässä juoksussa niin muutos tuntuu lähinnä alussa kun siirrytään pois tiheämmästä frekvenssistä.

Voidaan peilata tilanteeseen kuin haluttaisiin priorisoida yläkroppaa jättämällä jalkatreenit lähes kokonaan pois/ kevyelle ylläpitotasolle. Silloin jää merkittävästi kropan kokonais palautumisresursseja yläkropalle ja varmasti lähtee uuteen nousuun. Tätähän Utti Hietala nykyään kierrättää. Priorisointi jaksoja aina kausittain valituille lihasryhmille ja loput ylläpitotreenille.

JTO mietteet kyllä kiva kuulla aiheesta.
 
No kyllä se treenien rytmittäminen jokasella menee aina tilanteen ja yksilön mukaan. Kehittyminen olis aina tavoite ja väkisin ei pidä jotakin tiettyä systeemiä runnoa läpi. Se ei toimi kuin valtavien urheilijavolyymien maissa, missä yksilöä ei ole olemassa.

Joskus sitä treenimäärää kannattaa vähentää, vaikkei oliskaan muita kiireitä elämässä. Enemmän palautumista tekee usein hyvää esim. voimalle ja sit, jos jaksaa liikutella isompia kuormia palautuneempana, kas kas, patti kasvaa.
 
Kaverilla treeniä takana 1.5 vuotta.Muuten kaikki etenee hyvin,mutta kyykyissä(SSB Tangolla) outo juttu.
Eli liikkuvuus on hyvä ja kyykyt todella nätisti ihan pohjasta ja selkä suorana.
Mutta yhtäkkiä vain sarja pysähtyy ja jää alas,esim 5. toisto näyttää siltä että tulisi ainakin 8 mutta ei, jää sinne alas.
Ja sit parin sekunnin alhaalla olon jälkeen se kyykky tuleekin ylös,mikä ei mielestäni millään voisi tapahtua.
Samaa ongelmaa myös trapbar mavessa.
Kaverilla istumatyö ja muutenkin paljon istuskelua.
Onko vain lonkat jumissa ?
 
No ei toi kovin tavallista ole. Joko siellä on tekniikkavirhe ja sen takia ei nouse. Muuten sitten vaan ei ehkä oo tekeminen ihan hanskassa vielä. Lonkat jos on jumissa, pitäs näkyä niissä kaikissa toistoissa jo. Vaikee nyt näkemättä sanoa niitä vikoja kyllä.
 
Millä tavalla lähtisit liikkeelle treeneissä, jos tavoitteena voimamieskisat joissa esim. 90 sekunnin suorituksia vaikkapa hiekkasäkki olalle tai tukkipunnerrus? tuntuu että noissa iskee väsy hyvinkin nopeasti tälleen perus voimanostotaustalla.
 
Kyllä se perusvoimataso ko. liikkeessä on avain kestävyyteen myös. Eli lajivoimatasot korkeelle eka ja sitten voi tehdä erilaisia intervalleja jne piikkaamaan kestopuolta. Jos ne skabat on tässä ihan pian, pelkkää tekniikka- ja kestotreeniä. Käytössä kisapaino tai hieman raskaampi. Esim. 4*30s töitä*100kg/ 30s palautus.
 
Kuinkas näkisit peruskauden treenit, perusliikkeillä (esim. etukyykky, mave, pystypunnerrus, kulmasoutu) mahdollisimman voimakkaaksi ja lajit minimissä vaiko enemmän spesifiä lajikohtaista voimaa esim kyykyt atlaskivillä ja niissä progressiota hakemaan.

Toinen kysymys pystypunnerrusliikkeistä, missä määrin kannattaa pitää strictejä punnerruksia mukana?
 
Jos mahdollista, ympäri vuoden tiettyjä spesifimpiä lajitreenejä mukana. Esim. tukki, kivet, farkut. Kyykyt, mavet jne sit normipuntilla. Ei kyykkyjä kivillä kannata tehdä. Se harvemmin on ongelmakohta siinä.

Punnerruksissa jos se alkuvaihe on vähäkään ongelma, kannattaa kyllä strictejäkin mukana pitää. Nää menee aina tyyppikohtasesti toki.
 
Joku vinkkasi toisessa ketjussa pääliikkeen kierrättämisestä 1-jakoisessa ohjelmassa.

Aloitan 3 x viikossa koko kropan treeniohjelmalla, jossa optiona pitää olla että joskus ainakin 2 treeniä tulee olosuhteiden pakottamana peräkkäisinä päivinä. Vinkkaaja ehdotti semmoista kova, hieman kevyempi, kevyempi- ajattelua jossa eka liike on aina kovin ja siitä lähtee laskemaan hiljalleen kohti treenin loppua ja se kova liike aina vaihtuu joka treenissä. Rakensin tuolla ajattelulla tämmöistä:

Treeni 1:

1. Kyykkyvariaatio 5 x 5
2. Penkkivariaatio 3 x 4-6
3. Kulmasoutu 3 x 6-8
4. Pystypunnerrusvariaatio 3 x 6-8
5. Hauisliike 3 x 6-8

Treeni 2:

1. Penkki 5 x 5
2. Kyykkyvariaatio / prässi tai jokin muu kevyempi liike jos peräkkeisenä päivänä 3 x 6-8
3. Leuat 3 x 6-8 (lisäpainoilla)
4. Pystypunnerrusvariaatio 3 x 6-8 / viparit jos peräkkäisenä päivänä 3 x 8-10
5. Ranskalainen punnerrus 3 x 6-8

Treeni 3:

1. Mave 5 x 5
2. Pystypunnerrusvariaatio 3 x 4-6 / viparit jos peräkkäisenä päivänä 3 x 8-10
3. Leuat vastaotteella tai kulmasoutuvariaatio (vaihdellen viikoittain) 3 x 6-8
4. Penkkivariaatio 3 x 6-8
5. Olankohautukset 3 x 8-10

Nuo toistomäärät ovat vain suuntaa-antavia. Pointtina vaan, että ensimmäinen liike on kovin ja sen jälkeen kevenee kohti loppua. "Kevyttä" se ei tietenkään missään vaiheessa ole eli suhteellisen kovia sarjoja kaikki. Ja tämä siis JOS tulee treenit peräkkäisinä päivinä.

Sarjapainoja lähden nostamaan maltilla.

Tavoitteena saada voimaa ja lihaskasvu sivutuotteena on tietenkin erittäin tervetullutta. Mitä ajatuksia tämä suunnitelma herättää?
 
Mä en ohjelmaehdotuksia niin kommentoi, koska ne pitäs aina funtsia yksilöllisesti. Mitään taustaa ja seurantaa susta mulla ei ole, joten ei kovin laadukasta olisi siis.

Ei peräkkäisinä päivinä mitenkään väärin oo treenailla samoja lihasryhmiä. Mitä se "kova" treeni ja sarja sitten tarkottaa, on vähä häilyvä käsite. Anna mennä vaan ja jos kehitystä tulee, ei ongelmaa.
 
Mä en ohjelmaehdotuksia niin kommentoi, koska ne pitäs aina funtsia yksilöllisesti. Mitään taustaa ja seurantaa susta mulla ei ole, joten ei kovin laadukasta olisi siis.

Ei peräkkäisinä päivinä mitenkään väärin oo treenailla samoja lihasryhmiä. Mitä se "kova" treeni ja sarja sitten tarkottaa, on vähä häilyvä käsite. Anna mennä vaan ja jos kehitystä tulee, ei ongelmaa.
Mietin vaan näin 42 vuoden iässä, että peräkkäiset treenipäivät voi ehkä aiheuttaa ongelmia palautumisen kanssa. Toki se selviää tekemällä. Järki vaan sanoo, että jos teen tänään 5 sarjaa kyykkyä niin huomenna ei välttämättä kannata kyykkää. Eli esim. tämä kuuluisa Arnoldin G6 ei varmaan ole se järkevin ohjelma jos tulee peräkkäisiä treenipäiviä.

Punttikolistelua on taustalla +20 vuotta, ilman varsinaista tavoitetta. Aina treenannut suht. kovaa tarkoittaen että hiki tulee ja välillä oksettaa. Treeni ollut aina useampijakoista bodailua. No, ehkä se tavoite on ollu hyvä fiilis treenin jälkeen. Jalat on aina laahannut selvästi jäljessä, joten tämä 1-jakoinen varmasti palvelee sitä puolta.

Nyt alan tavoittelemaan "vahvempaa" kroppaa mitä ikinä sekään tarkoittaa.
 
Ikää turha murehtia. Mutta älä tee samaa liikettä peräkkäisinä päivinä kuitenkaan. Kyykky tänään ja prässi tai hack huomenna on ihan ok.

Kuten sanottua, kaikki riippuu annoksen määrästä ja laadusta. Vastaavilla ja pahemmillakin haasteilla mulla on tallissa useampiakin mukana ja harvemmin on ongelmia.
 
Mutta älä tee samaa liikettä peräkkäisinä päivinä kuitenkaan.

Miksi ei samaa liikettä peräkkäisinä päivinä?

Itse tein vajaassa vuodessa 100kg lisää Kyykky ykköseen ja 50kg Veto ykköseen tekemällä kyykkyä ja vetoa viitenä päivänä viikossa ma-pe.
Ja vaimo tehnyt yhteis tulokseen jonku 150kg lisää kahdessa vuodessa tekemällä kaikki lajit viitenä päivänä viikossa ma-pe.

Eikä todellaan olla ainoita jotka tiheällä frekvenssillä on saanu hyvää tulosta.
 
No mulla on vastaavia kyllä mukana, ei sillä. Enimmillään 12 penkkiä viikossa jne -tyyppejä ja ilman erityisiä vitamiineja. Aika usein täälläkin puhelen usein treenaamisen puolesta. Lähinnä nuo kysyjän lähtökohdat vaan mielessä ja helpottaa sitä tekemistä pään sisällä monella. Lisäksi jos body on enempi mielessä, saa kakkospäivänä pureuduttua esim koipien eri kohtiin. Peräkkäisinä päivinä sama liike -treenit ei siis mikään virhe ole ollenkaan.
 
Back
Ylös Bottom