Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Reiden ulkosyrjälle hyvää venytystä? Jotkut on noita vissiin tennispallolla hieroneet?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jotkut on noita vissiin tennispallolla hieroneet?

Vaikken jto olekaan, minun on pakko kehua foam rolleria reiden ulkosyrjien hieromisessa.

Sähän olet kiipeilijä jto? Oisko sulla jotain vinkkejä käytännössä ensikertalaiselle kiipeilijälle? Jokus pienenä olen käynyt kerran tai pari kiipeilemässä, mutta ne on molemmat kerrat ollu alle kymmenen vuotiaana. Nyt vähän innostuin ja tekis mieli kokeilla ja mennäänkin kaverin kanssa Turun kiipeilypalatsiin tässä joku päivä.
 
Kysytääs sulta tällaisesta vammasta, kun olet saattanut törmätä vastaavaan. Eli eilisessä penkkitreenissä olen tekemässä ylösmenosarjoja, otin kaaren, tanko käsille ja happea jolloin rintalastan sivulta kuului kivulias napsahdus. Rintalihas on ok, samoin rintalasta ja kylkiluu, mutta tuossa liitoskohdassa on arkuutta. Mulla on joskus nuorena napsahtanut rintalasta noin ja se on mun mielestä normaalia, mutta ei ole koskaan sattunut.

Pienen tauon jälkeen nostin 100kg eli edellisen ylösmenosarjan vielä uudestaan ja itse nostaminen ei sattunut. Tuon jälkeen jätin treenin kesken. Kotona lihasrelaksantti ettei nuo ympäröivät lihakset kramppaa pahasti. Nyt aamulla tuo on edelleen kipeä, mutta ei ihan niin pahasti. Äkillinen sisäänhengitys, haukottelu tietyt asennonmuutokset jne koskee.

Ajattelin katsoa tilannetta päivän pari ennenkuin menen lääkärille. En usko, että tuossa esim jotain hiusmurtumaa olisi. Aiempia oireita ei ole joten en oikein usko myöskään tiezen syndroomaan. Jotain rustovauriota epäilen. Eli oletko törmännyt vastaavaan?
 
jayjay: vaikee paikka venytellä, mutta just noi rollerit, tennispallot, täristimet jne on aika jees siihen fyssaan.

oranki: joo siin on semmosta runstopintaa ja voi vaurioituu mm. dipeissä suht helpolla. ei pitäs olla vakavaa. lämppää ja liikettä.
 
Täristemet? Minkälainen?
 
jayjay: vaikee paikka venytellä, mutta just noi rollerit, tennispallot, täristimet jne on aika jees siihen fyssaan.

oranki: joo siin on semmosta runstopintaa ja voi vaurioituu mm. dipeissä suht helpolla. ei pitäs olla vakavaa. lämppää ja liikettä.

Juu meinasin, että huilailen puntilta kuitenkin niin kauan, että normaali liikkuminen ei aiheuta mitään kipua ja sit eka punttiviikko kevyesti kokeillen.

Edit. Ei muuten mitenkään erityisen tuntunut toi 6x viikkoon kyykky. Lähinnä ne nopeusvedot oli myrkkyä.
 
Juu meinasin, että huilailen puntilta kuitenkin niin kauan, että normaali liikkuminen ei aiheuta mitään kipua ja sit eka punttiviikko kevyesti kokeillen.

Voi tulla aika pitkä huilitauko, ainakin omalla kohdalla kun jefussa nuo kylkiluiden ja rintalastan väliset kiinnikkeet paukkuivat niin siinä meni sellainen 9-10kk kunnolla paranemiseen. Lääkärin ohje tosin oli "treeniä kivun rajoissa" joten tulikin tehtyä kaikenlaista.
 
jayjay: semmoset autonvahauskoneet. biltema jne myy halvalla. just tos yllä juttua ja kuvaa.

oranki: ei nopeus voi kauheen hyvin kehittyy tos vaihees ainakaan, ku runnot niin paljo muuta treenii. mulla meni aikanaan aina dipissä noi rintarustot kipeeks, mutta tein sit penkin alle ja sen jälkeen aina ok.
 
lähinnä sen tulis tapahtuu ajatuksen tasolla eniten. se aktiivisuus on se ydin. sinne alle ei vaan pudota vaan sen tulee olla selkeen aktiivinen tapahtuma. jos muuten nosto on kunnossa, riipusta on ok, mutta kokonaisena nostona se ajoitus on parhaiten kohdallaan. voit merkkailla itelles muistipaikkoja, millon alotat sen allemenon ja ehdottomasti videoo kehiin. se on älyttömän hyvä apu kaikessa liikeoppimisessa.
 
lähinnä noita kiilottimia ostellessa kantsii testailla, et niis ei oo liikaa vaimennuksia ja ettei sitä nappia pidä pitää pohjassa koko aikaa. oman specsit: 110W, 3300 kierr/min, 24cm kiekko. brändi on horsepower :) ihahaaa.
 
Neuvot aina kausittamaan treenejä, esim. 8-14 toistoa 1kk, 4-8 toistoa 1kk ja piikkausreeni 1kk tai vastaavaa. Pitäisikö kaikkina kausina käyttää suurinpiirtein samoja liikkeitä, ts. kyykkyä vaikka tehdään kaikissa kausissa vai pitäisikö liikkeitä myös vaihdella?
 
Kuinka dynaaminen ja isometrinen voimatreeni tulisi jaotella? Dynaamisesti treenaan kropan läpi kolmesti viikossa 1-jakoisesti ja en ole oikein varma, tulisiko isometriset kehonpainoharjoitteet tehdä samana päivänä dynaamisten treenien kanssa, jolloin tulisi myös ihan puhtaita lepopäiviä voimaharjoittelusta, vai tulisiko isometrinen treeni tehdä dynaamisen treenin välipäivinä?
 
Parin vuoden reenipaussin jälkeen rupesin taas takakyykkäilemään. Meikäläisellä ollu ongelmana käytännössä kokoajan sekä leveemmällä, että tommosella mediumlevyisellä kyykyllä tuo julleks pyörähtäminen/perseen karkaaminen pohjasta lähdettäessä. Näin tauon jälkeen tuo vielä korostuu. Nappasin videota toisesta kyykkyjumpasta, notta vois kysyä että mitenkä tuosta pääsis irti. Nyt olis otollisin aika pyrkiä tuo korjaamaan pois, kun vielä mennään suht maltillisilla painoilla.

Tuossa tuo pätkä:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Minun mielestäni ei niiaa pahasti eteenpäin, voima otetaan sieltä missä sitä on. Jullena kun nousee niin jalat ovat lähes suorat kun selkä on vielä voimakkaassa etukenossa, silloin se on huonompi homma.

Ainut ongelma on tuo alas mentäessä tapahtuva alaselän pyöristyminen/tipahtaminen, jota ei kai saisi tapahtua.
 
Jos tekniikka lähtee maltillisilla painoilla jo hajoomaan niin tietenkin siihen kannattaa puuttua. Vittumaisinta on ottaa ykkösmaksimeita hajoavalla tekniikalla. Oletko Bloo kuinka pitkä? Itse 186cm ja auttoi tohon niiailuun kun lopetti taakse istumisen. Uskon että keskikropasta loppuu voimat kesken jos vien lantion taakse.
 
Terve! Tuli eilen yhden päivän valmistautumisella juostua marathon aikaan 3:58. Tätä ennen en rehellisesti ollut lenkkikenkiin koskenut puoleen vuoteen. Lahjakkuutta kestävyysurheiluun on jonkin verran ja pohjia on kuitenkin ihan kivasti erilaisten pallopelien ansiosta, joita niitäkään ei mitään ole tosin viimeiseen 6kk harrastettu. Vaikka paikat on aika romuna, (ymmärrettävästi kun ilman järkevää valmistautumista tuollaiseen rupeaa) niin asetin itselleni tavoitteen päästä ens vuonna marathon alle 3:20. Mitäs tehdään, muuta kun aletaan aktiivisesti kuluttamaan lenkkipolkua? Millaisia kilometriprogressioita viikkotasolla voisi ottaa? Tällä hetkellä painoa n. 90kg ja tuosta ajattelin sen 10-15kg pudotella ens kesäksi, ettei reidet vie bensaa kuin Hummeri. Sali on kuitenkin pääharrastus ja siellä aion jatkossakin aikaani poltella, mutta olen valmis tekemään isojakin kompromisseja vuoden ajaksi. YT on 600kg korvilla. Tarvittaessa voin vaikka joka päivä juosta.

Mihinköhän soppaan sitä sai taas päänsä tungettua... :D
 
Ainut ongelma on tuo alas mentäessä tapahtuva alaselän pyöristyminen/tipahtaminen, jota ei kai saisi tapahtua.

Tää vissiin toi lantiodippi mikä tulee meikällä riippumatta mitä on tangossa? Leveellä kyykätessä tota ei niin tule, mut nivunen ei oo ollu samaa mieltä syvistä leveistä kyykyistä näissä viimeisen parin viikon testeissä. (lantio takana) Pitää yrittää kiinnittää huomiota.

Jos tekniikka lähtee maltillisilla painoilla jo hajoomaan niin tietenkin siihen kannattaa puuttua. Vittumaisinta on ottaa ykkösmaksimeita hajoavalla tekniikalla. Oletko Bloo kuinka pitkä? Itse 186cm ja auttoi tohon niiailuun kun lopetti taakse istumisen. Uskon että keskikropasta loppuu voimat kesken jos vien lantion taakse.

168 pituutta, mut vartalon mittasuhteista noi jutut taitaa olla kiinni. Termistöstä ehkä vähän hukassa nyt meikällä. Taakse istumisella meinaat tota et vedetään perse/lantio takana koko kyykky? Vaihtoehtona sit nostotyyliin leveemmällä asennolla jalkaterät snadisti enemmän ulospäin ja lantio pyritään kyykkimään 'väliin'? Viimeks kyykkäillessä ei ongelmia sinänsä ton tekniikan kanssa tullut, mut en kyllä ykkösmaksimeita ottanut. Jotain hassuja kovia kolmosia 190:llä tms, mut kuitenkin kolkutteli vähän sillonkin takaraivossa et jos kahden markan päälle ruvetaan liikkumaan sarjapainojen kanssa niin kyllä sitä olis ihan kiva osata tekniikkakin kohdilleen.
 
Olen tehnyt nyt kuukauden päivät maastavetoa 5cm korokkeella seisten, sinä aikana on tapahtunut seuraavaa kehitystä: mave 3x200kg vyöllä--->mave 5cm korokkeella seisten 4x200kg ilman vyötä ja tuntuu että heikko kohta on siirtynyt lähdöstä polvien seudulle.
Kumpi olisi mielestäsi fiksumpaa a) vetää seuraava kuukausi 5-15cm polven alta ja tarkastaa heikko kohta uudelleen b) vetää vuoroviikon korokkeelta ja pukeilta?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom