Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
ykkösillä pari vkoa ja sit kevyt. vanhoja enkkoja et toistele enää, ellet sit tee sarjana.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viellä palatakseni tähän aiheeseen
1. 3x4x75
2. 5x5x70
3. 3x3x80
jne...

Eli kahdesti viikossa voi tehdä aina samat sarjat?

Siis esim. tällä viikolla ma 3x4x75 normipena ja pe 3x4x75 kapea. Ensiviikolla ma 5x5x70 normipena ja pe 5x5x70 kapea jne...?
 
Moi jto.

Oon tehny tämmöstä sun tekemää progressioo penkis ja viimeks tein tummennetulla olevan treenin ja innoistun hakeen sitä maksimi nelosta ni otin sen vanhalla maksimilla. Ni kannattaiskohan noita maksimijakson painoja nostaa hieman kun nyt ne vaikuttaa todella kevyiltä vai vedänkö niilä painoilla mikkä laskin sillon ohjelman alussa?

4*6*70
4*6*73
4*6*75
kevyt vko
4*6*78
4*6*80
4*70, 4*75, 4*80, 4*85, 4*83
kevyt vko
4*73, 4*78, 4*83, 4*88, 4*85
4*70, 4*80, 4*90, 4*88, 4*85
kevyt vko
2*2*85, 3*2*90
2*2*85, 2*2*95
2*80, 2*90, 2*100, 2*90
kevyt vko 2*3*70, 3*2*80
2*85, 1*95, 105, 110
 
Morjesta taasen!
Aloitin 7vk sitten tekemään ekaa kertaa asenteella etukyykkyä ja olen nyt saanut 5x5 sarjapainoja ylös 20kg ja pohjat rupiaas oleen kohdillaan maksimikunnon hakuun. Kysymykseni kuuluu että onko etukyykyn piikkauksessa jotain poikkeavaa verrattuna takakyykkyyn?
ajattelin käyttää aiemmin postaamaasi takakyykyn piikkausta jossa siis 2xviikossa kyykitään.
1maximia en myöskään ajatellut koittaa ennen piikkausta koska en ole isoilla ottanut joten arvioin vain että nykyinen 5x5 on ehkä 85% maximista..
 
Oon tehny tämmöstä sun tekemää progressioo penkis ja viimeks tein tummennetulla olevan treenin ja innoistun hakeen sitä maksimi nelosta ni otin sen vanhalla maksimilla. Ni kannattaiskohan noita maksimijakson painoja nostaa hieman kun nyt ne vaikuttaa todella kevyiltä vai vedänkö niilä painoilla mikkä laskin sillon ohjelman alussa?

Jos oot ottanut vanhalla maksimilla nelosen niin maksimi on jo tuossa vaiheessa nousut varmaan 10-15%. Se on sen verran radikaali kehitys, ettei kannata enää sen vanhan maksimin mukaan laskea painoja.
 
metallica: suhteutettuna ko. lajin ykköseen kyllä. en vaan edelleenkään käyttäis prosentteja tossa, sillä ne ei oo tarpeellisia tän kaltasessa systeemissä.

jepujee: no hyvinhän se treeni sit puree :) voithan sä modailla tietenkin, mutta mee tuntumalla. esim.
kevyt vko
tekninen 3max, 2*6-8
tekninen 2max, 2*4-6
1max, 2*4-6
kevyt vko 2*3*70, 3*2*80
1max, max*90, 80%

mäccäri: ei ole eroa.
 
jto: miten pitkiä sarjoja apuliikkeissä suosittelet tehtäväksi jos niiden tarkoitus on hankkia voimaa ja myöskin lihasta? Perusjuttuhan on tehdä se muutama sarja 8-12 toistoa ja toimiihan se, mutta mites jos ottaisi raskaammissa apuliikkeissäkin lyhyempiä sarjoja mutta enemmän, esim.5*5. Jossain vipunostoissa ym. pikkuliikkeissä kannattanee pysytellä siellä vähän pidemmissä sarjoissa?

Esimerkkinä vaikka bulgaria artikkelista napattu treenipäivä;

Pe:
Keskileveä penkki (vakautusjakso 6*5*80%)

Mites näissä avuissa sarjapituudet?

Vinopenkki käsip.
Leuanveto ylävatsaan
Ranskalainen
Pystysoutu
 
riippuu hieman kaudesta, mutta kyllähän se body-alue ...niin.... bodyä kehittää :) tietenkin sitä toistoaluetta hieman lyhyempään suuntaan laajentamalla saadaan niihin enempi tehoa. ihan hermostolliseksi alle femman en menisi kuitenkaan, ellei tekis sitten intervalleina, esim. 6*3*80% tms.

sun malliin ne vois mennä esim:
Keskileveä penkki (vakautusjakso 6*5*80%)
Vinopenkki käsip. 10,8,6
Leuanveto ylävatsaan 2*(4*3)
Ranskalainen 2*10
Pystysoutu 2*10
 
Nyt on alkanut kesätauko lajitreeneistä (vapaaottelu) ja olisi aikaa tehdä punttia N. 3kk. Kävin viime viikolla koittamassa maksimit perusliikkeissä. Maastaveto 140, syväkyykky 115, penkki 90, leukoja n. 14 :( ja rinnalleveto 85. Tavoitteena olisi kesätauon jälkeen saada jokaiseen liikkeeseen lisää kiloja ja mielellään oma painokin kilon pari korkeammaksi. Ongelmana on punttiohjelman valitseminen. Vaihtoehtoina ovat:

WSB4SB eli http://www.defrancostraining.com/articles/38-articles/60-westside-for-skinny-bastards-part1.html

Tai joku 5x5 systeemi (starting strength tai joku)

Mietinkin, että mitä suosittelisit minulle? Kävisin 2x viikossa lajia harjoittelemassa (ylläpitävästi)
 
suosittelen, että treenaat ihan bodymeiningillä isoilla liikkeillä koko kropan pari kertaa viikossa eli 3-4 punttia per vko. toistot siis 4-10. modattu volyymiohjelma ois hyvä, esim. 2*6 -> 4*10 ja sen kaverina tehollisempaa esim. 2:1 kuukausirytmillä.

lajitreeneissä panostat eniten lajiomaiseen (!!!) aerobiseen peruskestävyyteen ja tekniikkaan. ne voi tehdä samoissa sarjoissa tietenkin joko suorina sarjoina tai esim. määräintervalleina. ei siis pelkkää lenkkeilyä vaan ehdottomasti fokus lajinomaisen anaerobisen kynnyksen nostamiseen! sen lukeman tietenkin etit ennen tän peruskauden aloittamista.
 
Hmm miten voin harjoitella aerobisesti lajia? :D tyhmältä kuulostava kysymys mutta jos ajattelen esim. juoksun kannalta asiaa niin painissa/nyrkkeilyssä sykettä on todella vaikeaa pitää matalana (alle 150).
 
Parahin herra jto,
mistähän johtuu, että pistoolikyykky on helpompaa lisäpainon kanssa kuin ilman? Pidän siis painoa suorilla käsillä edessä. Entä kuinka haitallista on jalkojen melkoinen voimaero, oikealla saan tehtyä 10 toistoa ja vasemmalla vain puolet siitä. Mistähän tämmöinen saattaa johtua? En ole ennen tehnyt yhden jalan liikkeitä kuin satunnaisesti.
 
pahve: hyvinkin helposti. ensin mittaat pystykönyssä anaerobisen kynnyksen. se löytyy aika hyvin sillai, että painit jatkuvalla menolla jonkun kanssa ja pikkuhiljaa tehoa nostamalla. sitten kun sun hengitystiheys selkeesti pompsahtaa ja kädet yms alkaa muuttuun keitetyksi spagetiksi, se on aikalailla siinä. semmonen karvalakkitesti siis. saman voi tehdä matossa, mutta aika samoissahan noi liikkuu.

treenitoteutus menee sillai, että valitset useemman eri tekniikan ja jauhat sitten niitä läpi kaverin kanssa rauhallisella tahdilla teho alle sen kynnyksen. jos ne muuvit on aika tuttuja, voit vuorotella tekniikoita esim. 10 erilaista ja kierros alusta. jos ne on vielä uusia ja tarvii tarkentelua ja rutinointia, teet vaikka 10 toistoo samaa tekniikkaa ennenku siirryt toiseen.

koska teho on alhanen, on se liikeoppiminen erittäin tarkkaa ja saat huomattavan paljon toistojakin. homma siirtyy pikkuhiljaa siis automaation tasolle, mistä on paljon hyötyy syksyllä jo. hapollisessa ympäristössä et pysty opetteleen uusia juttuja.

voit tehdä noita monellakin eri tavalla, tässä pari esimerkkiä:
1. tasatehoinen selkeesti alle LAnK (lajinomainen anaerobinen kynnys), 3*20´
2. teholeikittely, mutta pääosin paljon alle LAnK, 4*15´
3. hieman alle LAnK, 5*10´ tai 10*5´.

sarjamäärät ja -kestot on vaan esimerkkejä, mutta yleensä sarjapituudet on siis aika pitkiä ennen pientä paussia. progressiokin tietenkin tossa touhussa tapahtuu eli esimerkki: jos pystyt nyt alkukesästä könyämään 165 sykkeellä 20´ ilman spagettiefektiä eli 165 = sun esimerkki-LAnK, vois se tavote olla kesän loppuun vaikkapas 40´ 175 sykkeellä. hyvin selkee kehitys siis.

jutun ideahan on treenata tekniikoita hyvin suurilla määrillä ja luoda fyysistä pohjaa tehollisemmalla treenille eli eritehosille intervalleille. oletan ja toivon, että sun valmentajalla on selkee kausisuunnitelma miten treenit etenee tehojen puolesta ja millasia tavoitteita kullakin kaudella on. pelkkä "kovaa treenaaminen" ei tarkota mitään.

voit esim. tehdä lämpän tolla lajiaerobisella ja se sopii tekniikoidenkin oppimiseen kaikkein parhaiten. sitten vaikka joku hieman kovempitehonen intervalli, muttei mikään tappokova täs vaihees harjottelua. esim. 2h treeni viitaten noihin esimerkkeihin:
1: 3*10´ uusilla tekniikoilla
3: 4*6´ hieman äsken treenattuja uusia kovemmalla teholla, pääasiassa vanhoja.
2: 3*10´ hieman tutuimmilla tekniikoilla

volmari: parempi tasapaino lisäpainolla. panosta siihen voimatasapainoon. kyl pitäs tulla yhtä paljon. polven pitää kans sit pysyy linjassa jalkaterän ja lonkan kanssa.
 
Oisko sulla tietoa näistä kehon happamuus-emäksisyys tasapainoista? Mun keho kallistuu tonne happamalle puolelle. Mulla on lääkitys todella pahan närästyksen vuoksi. Kysymys kuuluu et miten tämä vaikuttaa treenaamiseen ja siitä palautumiseen vai vaikuttaako mitenkään? Emäksisiä ruoka-aineita, kuten vesimelonia ja muita vastaavia hedelmiä ja kasviksia, tulis syödä useasti. Voisiko näiden syömisellä jotenkin tasapainottaa sitä kehon happamuuden nousua minkä treeni aiheuttaa? Vai luuletko, että tällaisella emäksisen ruuan syömisellä ei ole palautumiseen mitään vaikutusta?
 
siis onko ihan tutkittu happamuustasot vai oletus vaan? kropan puskurijärjestelmä on kyllä pirun tehokas. kyllähän ravinnolla hieman voi vaikuttaa, mutta onneksi se ei oo ihan siitä kiinni.
 
lääkkeillä tietenkin, mitkä lekuri tietää, mutta ravinnolla nyt ei ainakaan kannata itteensä kiusata eli tottakai sitä emäspuolta pitää painottaa.
 
Moro jto! Olen menossa inttiin tammikuussa ja tavoite siihen mennessä olisi saada kyykystä 200kg ja cooperista 3000m. Tämän hetken tulokset kyykky 180kg ja cooper 2600m, paino 102kg ja pituus 190cm.

Paras coopertulos on 2800m parin vuoden takaa 86-kiloisena jääkiekkotaustalla, sen jälkeen ei ole hirveämmin tullut aerobista treenattua muuten kuin viimeiset pari kuukautta olen juossut intervalleja tämän kevään testiä varten, mikä tietysti on typerää ilman kunnollista pohjatreeniä. Miten mielestäsi kannattaisi aloittaa tuo cooperin parannus kun tarkoituksena olisi kyykätä pari kertaa viikkoon?
 
Pesäpalloilijan treeni

Moro!

Millaista oheistreeniä Jto suosittelisit pesäpalloilijalle? Olen jonkin verran koettanut asiaa selvitellä, ja vähän olen ohjelmiakin tehnyt. Ohjelmissa olen keskittynyt ensin perusvoimaan ja -kestävyyteen, sitten maksimivoimaan ja nopeuskestävyyteen, sekä lopuksi melko puhtaasti vain nopeuteen ja lajivoimaan.

Perus- ja maksimivoimakaudella olen käyttänyt isoja perusliikkeitä (rv, tempaus, kyykky, yliveto, penkki ym.)

Lajivoimassa olen käyttänyt loikkia, ylämäki/vastusvetoja sekä juoksua ajatellen, ja puhtaasti räjähtävää voimaa yläkropalle heittoja ja lyöntejä varten (kuntopallo + rv/tempaus liikkeinä).

Miltä vaikuttaa?
 
moro.

mulla on perjantaisin kyykyn nopeuspäivä, voisiko tuon nopeuskyykyn jälkeen tehdä rinnallevetoa vaikka tuolla 5*5 ohjelmalla, vai onko siitä haittaa tuolle nopeuskyykylle?
 
Back
Ylös Bottom