Kysymyksiä dieetistäni...

Nyt olisi tarkoitus ottaa itseäni niskastani kiinni ja pudottaa tuota painoa semmoset 7-8 kiloa. (eli 91 -> 83-84kg) Kiirettä laihtumiseen ei ole, kunhan vaan rasva palaisi pois ja vähäiset lihat säilyisi.

Rautojen nostelua on tullu harrastettua vaihtelevasti eli nelisen vuotta teinitreeniä ja sit 3 vuotta paussia ja nyt taas on tullu semmosen vuoden treenailtua kovaa ja vihdoinkin myös järkevästi. Ohjelma on nelijakoinen ja joka toinen päivä treenataan. Aamulenkkejä tyhjällä mahalla tulis otettua kans 3-4 kertaa viikossa.

Ja sitten asiaan... eli ruokavalioon. Ajatuksena olisi, että joka aterialla on reilusti protskua (no ei kai :)), ja joko hiilaria tai rasvaa, mutta ei kumpaakin yhtä aikaan. Eikös joku viisas ravintoguru tämmöistä neuvo?

Aamiainen:
purkki rahkaa (Pirkka), 2,5dl kaloritonta mehukeittoa, 50g kaurahiutaleita, 15g leseitä, 10g pellavansiemen rouhetta, 10g heraa. Ja kaikki tehosekottimella sekasin ja ääntä kohti jokaisen huikan jälkeen huutaen Ompa Hhyvvää! :)
Tulee: prot 50g, hh 45g, rasvaa 6g

Aterialla kinkkumunakas:
Kananmunia 3kpl eli noin 150g, keittokinkkua 100g, 30g Polar 5%, oliiviöljyä paistamiseen 15g
Tulee: prot 45g, hh 1,2g rasvaa 34g

Treenin jälkeinen ateria tai välipala huilipäivinä sama kuin aamulla.

Yksi välipala ja yöpala sisältäisi:
40g protskujauhoa (Bull's basic), 15g rypsiöljyä

Arerioita tulis 5 päivässä ja noin 2000kcal, prot 212g, hh 104, rasvaa 80g

Lisäksi päivässä menee vitamaxia 7-10g, C-vitskua 1,5g, magnesiumia 350mg

Sitten kysymyksiä:
Minkäslaista palautusjuomaa kokeneemmat treenajat suosittelisivat? Olen jo suunnitellut semmosta että siihen tulis 40g hyvälaatusta heraa, 5g glutamiinia, 5g kreatiinia. Mutta pitäiskö tuohon laittaa maltoa ja missä määrin? Söisin kuitenkin treenin jälkeen hiilaria sisältävän "aterian".

Ja ilmeisesti palautus juoman energia määrä sitten vähennetään muista päivän ruuista, vai otetaanko ne ihan vaan plussana päivän kokonais kalorimäärään?

Vai alanko ennemminkin ketoilemaan?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen :worship: ja pahoittelen että tuli noin pitkä teksti... ja kyllä olen lukenut paljon faqia ja käyttäny söörtsiä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvältä näyttää mun mielestä. Eiköhän tuolla laihdu. Ja jos kiire ei kerta ole niin turha sitä ketoilemaan ruveta, ELLEI sitten ongelmaksi muodostu kauheet makee/yms. himot jotka johtaa cheattaamiseen.

Njuu... Sanoisinko, että melkein tosi OK.

Mutta...
Jäi ihmetyttämään lähinnä, että pärjääkö 90 kiloinen jässikkä 2000kcal:lla per päivä? Varsinkin jos liikut edes jonkin verran. Itse ottaisin mukaan vähän enemmän öljyjä ja protskua.

Itse ajattelin myös ottaa samanlaisella tatsilla helmikuusta lähtien. Joulun jälkeen aloitetaan aluksi vain aerobinen liikunta.

:thumbs:

Ihan hyvältä vaikuttaa se sun ohjelma muuten, mutta yks juttu pistää silmään.

Minun tietääkseni ei löydy viitteitä siitä, ettei dieetillä voisi syödä hiilareita, proteiinia sekä rasvaa samalla aterialla. Kalorilaki kummiskin määrää, eli syö vähemmän kuin kulutat=laihdut(ravintoaineiden suhteet täytyy tietysti pitää ajatuksissa mukana,mikäli ei halua että lihakset katoaa kovaa vauhtia). Iltapalalla kantsii jättää hiilarit vähemmälle tai kokonaan pois, ja palautusjuomassa ei sais olla rasvaa, mutta muuten niin en näe tossa touhussa järkeä. Joku viisaampi saisi valaista jos faktoja löytyy.

Tämä ruokailutapahan on Montignacin oppeja, ja mies on koulutukseltaan kokki...

Originally posted by Grandi
Minun tietääkseni ei löydy viitteitä siitä, ettei dieetillä voisi syödä hiilareita, proteiinia sekä rasvaa samalla aterialla.
Jaa ei löydy? Oletko etsunyt? Ootko kuullut hormonista nimeltään insuliini?

Hei Dopey, miksi noin agressiivinen sävy?? Ja joo, olen etsinyt mutta en löytänyt, ja vieläkin joo, tiedän mitä insuliini on. Voisitko hieman tarkemmin selittää miten tämä menee, koska itse en tiedä! Se olisi tosi bueno :thumbs:

No dieetillä (ja muutenkin) on kivest olla syömättä rasvaa ja hiilaria samalla aterialla. Korkea määrä insuliinia ja rasvaa veressä samaan aikaan tarkoittaa että kohta on korkea määrä rasvaa vyötäröllä :D

Jos syö ruokaa, jolla on alhainen glykeeminen indeksi, tämä fat22:n mainitsema riski on olematon. Ja vaikka jokainen ateria olis samalla sekä rasva- että insuliinipommi, et millään saa lisää kehonrasvaa jos syöt vähemmän kuin kulutat. Tietysti pitkällä tähtäimellä tämä johtaa huonompaan insuliiniherkkyteen mikä yleensä johtaa siihen että syö enemmän jne., mutta kalorilaki on kuitenkin se ainoa tekijä joka määrää laihdutko vai et.

http://www.foodandhealth.com/cpecourses/giobesity.php

Yleinen luulo, että ainoastaan hiilarit aiheuttavat insuliinin eristystä ei pidä paikkansa. Jos katsoo insuliiniindeksin taulukoita, niin huomaa että maitoproteiini antaa aika kovan insuliinivasteen, eli jos haluaa viilata pilkkua insuliinin kanssa niin maitoproteiinia rasvan kera iltapalana ei missään nimessä ole hyvä ratkaisu jne. Mutta minun mielestä tämä ei kannata hirveästi miettiä, koska treenaavan ihmisen keho pystyy hyvinkin käsittelemään muutaman insuliinipiikin päivässä. Tossa on aika hyvä linkki insuliini-indexistä.

http://venus.nildram.co.uk/veganmc/insulin.htm

Ja toinen

http://www.mendosa.com/insulin_index.htm

Mutta edelleen, en ole nähnyt tutkimuksia siitä että dieetillä ei kannattaisi syödä hiilareita, proteiinia ja rasvaa samalla aterialla. Eli vähän parempia perusteluja kaipaisin, koska itse en niitä löydä. Hiilareita ei kannata syödä suuria määriä dieetillä, mutta ettei niitä voisi syödä samaan aikaan kun rasvaa :confused:

Minun tietääkseni ei löydy viitteitä siitä, ettei dieetillä voisi syödä hiilareita, proteiinia sekä rasvaa samalla aterialla. Kalorilaki kummiskin määrää, eli syö vähemmän kuin kulutat=laihdut

No periaatteessa kai parempi olisi, kun ei söisi hiilareita ja rasvoja samaan aikaan. Itse olen kuitenkin huomannut omalla kohdalla tuon todeksi, että kalorilaki on hyvin pitkälti se mikä määrää laihtuuko vai ei. Muu on enemmän tai vähemmän hifistelyä.

Hei Dopey, miksi noin agressiivinen sävy?? Ja joo, olen etsinyt mutta en löytänyt, ja vieläkin joo, tiedän mitä insuliini on. Voisitko hieman tarkemmin selittää miten tämä menee, koska itse en tiedä! Se olisi tosi bueno :thumbs:
John Berardin jutut miehen omalla sivulla tai t-magissa ovat nyt ainakin yksi viite. Tietysti voidaan väitellä siitä, tietääkö JB mitään vai ei.

Agresta: jos et tiedä jonkun jutun perusteita, on parempi kysyä miksi kuin kertoa, ettei (tietääksesi) asia näin ole.

Olen kyllä lukenut Berardin jutut ja sivuja, mutta ne ravintoartikkelit eivät kyllä ole kovin vaikuttavia minun mielestä . Mieshän on jopa väittänyt et minuskaloreilla voi lihoa, ja että hänellä olis siitä tutkimus (mutta viite jää aina jostain syystä pois...), et omaan arvoonsa olen jättänyt hänen väitteitä :rolleyes:
Ja mistä päättelet että mulla ei olis perusteita? Kirjoitin sen minkä tiesin, että viitteitä ei löydy. Tämän voin hyvällä omatunnolla väittää, koska KUNNONOLLISIA LÄHTEITÄ en etsinnöistä huolimatta ole löytänyt. Kaikella kunnioituksella nyt, mutta jos perustat väitteesi Berardin juttuihin niin mielestäni ei vieläkään ole todistettu, että asiat olisi näin.

Minä taas väitän että juurikin saa aikaseks lisää rasvaa jos jokainen ateria on insuliini+rasvapommi. Lihat lähtee hemmetin vauhdilla ja rasva lisääntyy vaan. Tähän vaikuttaa kyllä sit moni asia, eikä näin tietenkään jatku ikuisesti, etenkin jos kaloreita vähennetään samalla kun lihasta häviää.

Ja vielä (taas) tosta kalorilaista...
Kulutushan vaihtelee.
Ja kaksi ihmistä joilla on sama kulutus jotka syö tismalleen saman määrän kaloreita, voi kuitenkin näyttää aivan helvetin perkeleen erilaisilta, riippuen juuri siitä miten, milloin ja mitä syö. Siis ne kalorit voi varastoitua rasvana tai vaikka proteiinina! Ja hyvin nopeasti se jolla ne varastoituu proteiinina, kuluttaakin enemmän ja näin joutuukin syömään enemmän kuin toinen jne.

Jos syö ruokaa, jolla on alhainen glykeeminen indeksi, tämä fat22:n mainitsema riski on olematon.

kuten itsekin mainitsin niin insuliini indeksi (eli insuliinin eritys on avainasemassa eikä glykeeminen indeksi siksi kerro aina totuutta) on parempi lähde tässä tapauksessa varsinkin.

vaikka jokainen ateria olis samalla sekä rasva- että insuliinipommi, et millään saa lisää kehonrasvaa jos syöt vähemmän kuin kulutat.

olen aivan eri mieltä :) Ensinäkin haluaisin sanoa, että kun puhutaan siitä että syödään enemmän/vähemmän kuin kulutetaan, niin unohtuu se kulutus (joka ei ole vakio). Eli esim. proteiini ei johda yhtä moneen ylimääräiseen kaloriin kuin muut makroravinteet TEF:n (thermic effect of feeding) takia. Jos syön vähemmän kuin kulutan, niin eikö ole mahdollista että energia otetaan lihaksista (jotka pienevät) ja syömäni (huono) ruoka menee läskiksi? Eli pointtini on että pyritään maksimoimaan lihaksen/läskin suhde syömällä sopivia ruokia oikeaan aikaan. Eli mielestäni ei ole sama, ottaako hiilarit karkista vai ruisleivästä, rasvat lihasta vai kasviöljyistä, proteiinit kaseiinista vai herasta.

Tietysti pitkällä tähtäimellä tämä johtaa huonompaan insuliiniherkkyteen mikä yleensä johtaa siihen että syö enemmän jne., mutta kalorilaki on kuitenkin se ainoa tekijä joka määrää laihdutko vai et.

Olen taas tuon "ainoan" kanssa eri mieltä. Lainaus Phatiltä: "Vitut. Kaloriteoria kusee, aivan liian yksinkertaistettu. Ruoan laatu ohittaa kaloriteorian monilta osin, esim hitailla hiilareilla pärjää pidempään kuin nopeilla. Hyötysuhteet, varastointi, insuliinivaikutus ja verensokerivaste, eri ruoka-aineiden pitkäaikaiset vaikutukset, kehon happo-emäs tasapaino, lihassolun energiatalous jne jne, ei ei ei, ei kehon toimintaa voi noin vaan yksinkertaistaa "kalori on kalori"-tasolle."

<a href="http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=9944&highlight=hiilihydraatti+lihottaa" target="_BLANK">Tässä</a> hyvä threadi aiheesta.

Yleinen luulo, että ainoastaan hiilarit aiheuttavat insuliinin eristystä ei pidä paikkansa. Jos katsoo insuliiniindeksin taulukoita, niin huomaa että maitoproteiini antaa aika kovan insuliinivasteen, eli jos haluaa viilata pilkkua insuliinin kanssa niin maitoproteiinia rasvan kera iltapalana ei missään nimessä ole hyvä ratkaisu jne. Mutta minun mielestä tämä ei kannata hirveästi miettiä, koska treenaavan ihmisen keho pystyy hyvinkin käsittelemään muutaman insuliinipiikin päivässä. Tossa on aika hyvä linkki insuliini-indexistä.

Eristetty maitoproteiini ei aiheuta ihmeellistä insun eritystä eikä maidon hiilaritkaan yksin vaan sen takana on joku eri (kenties synergistinen) mekanismi. Pieni tarkennus siis vain.
Insuliinipiikkejä pitääkin olla muutama päivässä jottei tasainen insuliini aiheuta herkkyyden laskua, mutta piikkien ajoitus rasvaisen aterian kanssa ei mielestäni ole järkevää. Tuosta insuliini taulukosta sen verran, että myös liha aiheuttaa insun eritystä ja jopa enemmän kuin jotkut hiilarilähteet mutta yleispätevänä ohjeena otan rasvani lihan kanssa. Taulukko on tosin aika puutteellinen koska siinä on vain yhtä ruoka-ainetta eikä niiden yhdistelmiä.

Mutta edelleen, en ole nähnyt tutkimuksia siitä että dieetillä ei kannattaisi syödä hiilareita, proteiinia ja rasvaa samalla aterialla. Eli vähän parempia perusteluja kaipaisin, koska itse en niitä löydä. Hiilareita ei kannata syödä suuria määriä dieetillä, mutta ettei niitä voisi syödä samaan aikaan kun rasvaa :confused:

Voin yrittää etsiä tutkimuksia aiheesta. Ideana kuitenkin se, että hiilari+protsku ateria aiheuttaa insuliinin eritystä ja hiilari+rasva tekee samoin. Erona on vain se, että ensimmäisessä tapauksessa haluamme anabolisen insun ja aminohapot samaan aikaan verenkierrossa kun taas jälkimmäisessä emme. Jäljelle jää protsku+rasva. Kyseisen kombinaation insuliini-erityksen arvioisin olevan kuitenkin alhaisempi kuin kahden edellisen. Eli kukaan ei ole väittänyt että P+R ei vaikuttaisi insun eritykseen mutta on se silti parempi kuin H+R ja H+P (koitan löytää asiasta tarkempaa tietoa).

...ja eikun kunnon väittely käyntiin :thumbs:

edit. perskeles kun kesti kauan kirjoittaa. fat22:lla oli osittain samoja juttuja

Ensin vastaus Fat22:lle

- Eli väität että jos sinun tämän päivän energiantarpeesi on 2000 kcal päivässä, ja syöt 1500kcal niin lihot jos energianlähteet ovat huonoja?? Tottakai näin ei kannata tehdä, justiin koska insuliiniherkkyys ja rasvan käyttö energiaksi heikkenee, plus et lihakset lähtee ja aineenvaihdunta hidastuu jne jne, mutta totuus on kummiskin, jos joka päivä syöt vähemmän energiaa kuin tarvitset niin et millään voi lihoa! Tämähän on teoreettista ajattelua, mutta pitää kummiskin paikkansa.

Astrolle vastaan sitte täss :)

- Juu tottakai se kulutus vaihtelee päivä päivältä, mutta minä ajattelin tätä ihan teoreettiselta pohjalta, eli syö vähemmän energiaa kuin kulutat-->Laihdut ja toisinpäin.

"Jos syön vähemmän kuin kulutan, niin eikö ole mahdollista että energia otetaan lihaksista (jotka pienevät) ja syömäni (huono) ruoka menee läskiksi?"

- Läskiä ei voi kertyä ellei syö enemmän kuin kuluttaa, eli toi on mahdotonta. Ne ylimääräiset energiat otetaan sitten sekä rasvakerroksista että lihaksista.

"Ruoan laatu ohittaa kaloriteorian monilta osin, esim hitailla hiilareilla pärjää pidempään kuin nopeilla. Hyötysuhteet, varastointi, insuliinivaikutus ja verensokerivaste, eri ruoka-aineiden pitkäaikaiset vaikutukset, kehon happo-emäs tasapaino, lihassolun energiatalous jne jne, ei ei ei, ei kehon toimintaa voi noin vaan yksinkertaistaa "kalori on kalori"-tasolle."

- Just näin helppoa se on, "kalori on kalori"! Kaikkea mitä tässä mainitaan on tapoja jolla voi ja pitää helpottaa sitä dieetin läpiviemistä ja muutenkin ihan normaali ruokavaliokin pitäisi ottaa näitä asioita huomioon, mutta "kalori on kalori" pätee.

"Insuliinipiikkejä pitääkin olla muutama päivässä jottei tasainen insuliini aiheuta herkkyyden laskua, mutta piikkien ajoitus rasvaisen aterian kanssa ei mielestäni ole järkevää."

- Olen aivan samaa mieltä, mutta se ettei voisi syödä kohtuudella rasvaa, hiilareita ja protskuja samalla aterialla on turhamaista touhua, tai ainakaan en ole nähnyt viitteitä siitä että se olisi järkevää hifistellä tällä tavalla.

"Eristetty maitoproteiini ei aiheuta ihmeellistä insun eritystä eikä maidon hiilaritkaan yksin vaan sen takana on joku eri (kenties synergistinen) mekanismi"

- Maitoproteiinin insuliinivastaus johtuu siitä, että haima (joka tuottaa insuliinia) myös tuottaa yhtä proteiinia, jonka aminohappoprofiili on melkein identtinen maitoproteiinin kanssa.

"kukaan ei ole väittänyt että P+R ei vaikuttaisi insun eritykseen mutta on se silti parempi kuin H+R ja H+P"

- Olen eri mieltä, jos vain insuliinitasoja katsotaan. Esimerkiksi tonnikala nostaa insuliinitasoja enemmän kuin pastaa tai kaurapuuroa.

Vielä tosta energialaista :haart:

- Jos tankkaat autosi joka päivä kolmella litralla bensaa, ja ajat niin paljon että autosi kuluttaa neljä litraa/päivä, niin väheneekö vai lisääntyykö bensa tankissa?

Nyt kaljalle :kippis1:

Tuota hiilarit-ja-rasvat-eri-aterioille-systeemiä kutsuttiin jossain termillä massive eating. Toimii ainakin minulla. Olen samallaisessa tilanteessa kuin Mustanaamio, suunnilleen sama paino ja karkeasti sanottuna samallaisella ruokavaliolla tahkotaan. Kaloreita otan n.2000-2500 (en jaksa laskea, päättelen), hiilareita n.50-100g/vrk.

Zemiä kiristelyyn ja Astrolle propsit asiallisesta kirjoituksesta.

edit: rasvat, ei rastat.

- Juu tottakai se kulutus vaihtelee päivä päivältä, mutta minä ajattelin tätä ihan teoreettiselta pohjalta, eli syö vähemmän energiaa kuin kulutat-->Laihdut ja toisinpäin.

Paino putoaa tietenkin jos syö vähemmän kuin kuluttaa, eihän energiaa voi tyhjästä taikoa, vaan se on varastoitunut massaan (lihas JA rasva). Jos kulutukseni on vaikka 2000kcal/vrk ja syön kerralla vaikka 1000kcal, niin juuri aterian jälkeisenä aikana voin lihota koska juuri silloin kaloreita on enemmän kuin sillä hetkellä tarvitaan ja kroppa varastoi (lihaksena ja rasvana). Insuliini on hyvin anabolinen ja kun insua on veressä muiden ravinteiden kanssa niin varastoitumista tapahtuu. Sitten kun on taas energiavaje, varastoja tyhjennetään, mutta silloin otetaan myös lihaksista. Valitsemalla mitä syö, on tarkoituksena lisätä massaa nimenomaan lihaksena eikä läskinä.

Autossani ei ole yksi tankki vaan kaksi tankkia (lihas ja rasva). Lihastankkiin haluan mahdollisimman paljon löpöä ja rasvatankista haluan taas käyttää bensaa. Korkean oktaani-indeksin bensa menee helpommin rasvatankkiin (bensaliini-hormoonin takia :) ) kuin lihastankkiin. Sitten kun ajelen niin otetaan vaikka tasapuolisesti kummastakin. Kummassakin on kymmen litraa bensaa. Kaasuttelen 4L/vrk ja tankkaan 3L/vrk. Tapahtuu seuraavaa: Kummastakin tankista lähtee 2L. Sitten tankkaan 3L: rasvatankkiin meneekin 2L koska satuin nauttimaan venttiilinsuoja-ainetta samaan aikaan 98:in kanssa, ja lihastankkiin vain 1L. Tässä vaiheessa olen tilaanteessa jossa rasvatankissa on 10L ja lihastankissa 9L. Huomaamme että tankit ovat tyhjentyneet (20L->19L), mutta olenkin lihonnut (no okei, rasvaprosentti kuitenkin noussut, olisin voinut valita suuremman suhteen 2:1 sijaan tankkaukselle).
Tässä vaiheessa voidaankin ihmetellä kuinka paljon valitsemamme ruoka vaikuttaa siihen, mitä varastoituu minnekin, vai onko kyse geeneistä. Esim. lihavien massanlisäyksen/pudotuksen lihas/läski suhde on huonompi kuin laihoilla joten jonkinlainen vaikutus hormoneillakin on.

- Läskiä ei voi kertyä ellei syö enemmän kuin kuluttaa, eli toi on mahdotonta. Ne ylimääräiset energiat otetaan sitten sekä rasvakerroksista että lihaksista.

tässä taas oletetaan että kaikki syömäni ruoka käytetään energiaksi ja puuttuva otetaan lihaksesta/läskistä.

- Just näin helppoa se on, "kalori on kalori"! Kaikkea mitä tässä mainitaan on tapoja jolla voi ja pitää helpottaa sitä dieetin läpiviemistä ja muutenkin ihan normaali ruokavaliokin pitäisi ottaa näitä asioita huomioon, mutta "kalori on kalori" pätee.

kalori on tosiaan kalori, ei sitä kukaan kiellä. Jos syön 2000kcal niin silloin syön 2000kcal, eri asia onkin kuinka suuri osa imeytyy, kuinka paljon kulutukseni lisääntyy tuon takia, mitä hormonaalisia muutoksia tapahtuu ja mihin nuo kalorit menevät. Jälleen kulutus on tässä muuttujana, joka riippuu monesta tekijästä. Ruoka vaikuttaa kulutukseen ja määrää kuinka paljon kaloreita todellisuudessa jää yli.

- Olen eri mieltä, jos vain insuliinitasoja katsotaan. Esimerkiksi tonnikala nostaa insuliinitasoja enemmän kuin pastaa tai kaurapuuroa.

aivan totta, jotkut hiilarilähteet näyttäisivät yksinään aiheuttavaan pienemmän insu-vasteen kuin esim. liha. Kun aineet yhdistetään ei tiedetä mitä tapahtuu. Kuitenkin tarkoitin edellisessä postissa että on hyvä olla muutama insuliini-piikki päivässä (aminohappo-piikki myös). Silloin voi/pitää syödä korkeamman indeksin omaavia hiilareita (esim. aamulla, treenin älkeen) jolloin ei haluta rasvaa koneeseen. Tämä voi olla hifistelyä, en ole vielä kovin orjallisesti kokeillut asiaa käytännössä. En siis väitä että kaurapuurolla lihoaa tai tonnikalallakaan, vaan että niitä kannattaa syödä mielummin kuin leivonnaisia, perunaa, valkoista leipää jne. Ja jälkimmäisten kanssa ei sovi heittää rasvaa mukaan tai herää seuraavana aamuna michelin-ukon näköisenä :rolleyes:

Nyt kaljalle

tiedätkö mitä kalja (alkoholi) tekee testo-tasoillesi!?! :D

anyways, hyvä että syntyy keskustelua :) :D

edit. Massive eating on <a href="http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/index.htm" TARGET="_BLANK">Berardin</a> juttuja. Kesällä tuli tosiaan testattua toimiston HP:tä ja (t)ulostettua kaikki ravintoa koskevat artikkelit tuolta sivulta ja mielenkiintoista juttua olikin. En sano että mies tietää kaiken kaikesta ja on aina oikeassa, mutta ihan järkeviä päätelmiä tehnyt. Yleensä on joku tutkimus lähteenä, joskus niitä on tulkittu väärin ja aina niitä ei löydy mutta so not, kunhan rasvat lähtee. Artikkelit ovat helppolukuisia ja asioita on ehkä yksinkertaistettu matkalla mutta näen sen positiivisena. On helpompaa sanoa: "välttäkää hiilareita ja rasvaa samalla aterialla" kuin käskeä katsomaan insuliini-indeksejä ja miettimään päänsä puhki uskaltaako tuota hiilaria syödä vai ei. Kaiken yksinkertaisimmillaan asian voi esittää kalori-teorialla ja se onkin hyvä lähtökohta dieettille: syö vähemmän kuin kuluttaa. Mutta kun tämä on hanskassa voi alkaa hifistelemään. Jos syön pussin karkkia päivässä enkä muuta, niin varmasti lähtee läskiä ja paino tippuu. Koska suurin osa täällä varmasti osaa säädellä kuinka paljon syö, voidaan siirtyä seuraavalle tasolle ja tarkastella säilyisikö lihat paremmin jollain muulla kuin karkilla.
Tämä on varmasti pakkiksen pisin editti ikinä :nolo:

Lololol, luulin että jos ehtii painaa edit-nappia 30min kuluessa niin voi seivata muutoksen myöhemminkin. Meni hirveä litania ihan hukkaan ja back-napilla oli kaikki kadonnut. Vielä mä sen clipboardin opin :david:

Olin siis korjaamassa tota mun karkki-esimerkkiä, koska aikaisemmissa posteissa oli todettu että makroravinnejako pitää kuitenkin olla kondiksessa. Zonella on varmasti saavutettu hyviä tuloksia mutta silloin on lähteiden laadulla merkitystä. Sen verran annan periksi että rasvaa voi syödä alhaisen II:n hiilaireiden kanssa ja vastaavasti maitorahka ja rasva ei ole välttämättä paras kombo. On kuitenkin yksinkertaisempaa eritellä hiilarit rasvoista kuin arvioida jokaisen ruoan insuliini-eritystä, koska kaikki lihat esim. ovat alhaisia II:tään. Ei insuliinia erittäviä ruokia (ts. jotkut hiilarit) rasvan kanssa, olemmeko siitä samaa mieltä? :)

Eli siis...Mikä on nyt johtopäätös?? Koosta ateriasi proteiineista ja hiilihydraateista, tai proteiineista ja rasvasta, mutta älä missään nimessä hiilihydraateista ja rasvasta...tai kaikesta kolmesta keskenään??... Mulla tämä on alkanut tuottaa aikamoisia vaikeuksia.. Kun aamulla ja alkupäivästä pitäisi täyttää hiilarivarastoja, sekä syödä protskua joka aterialla, niin rasvat jäävät lähes yksinomaan iltaan, jolloin sitä syödään protskun kanssa. Eli aamulla ja päivällä ei saisi siin syödä rasvaa ollenkaan, jos ja kun aterialla on hiilareita!...?? :rolleyes:

edit: Astro, jos laihduttaisit, niin millä makroravinteiden prosentuaalisella jaolla olisit silloin liikkeellä? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun minulla on juuri kunnon rasvanpolttoprojekti meneillään...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom