Kysymyksiä dieetistäni...

Originally posted by Timppa
JJJ:n kanssa samoilla linjoilla eli ei kannata noin matalilla kaloreilla aloitella ja sit taas nostaa määrää jne. Eli jos vaikka nyt laskettais sulle pav mukaan peruskulutus eli miehet: (879+10,2*90kg)=1797kcal eli tämä on sun peruskulutus tekemättä mitään. Sit jos laitetaan fyysiseksi aktiivikertoimeksi 1,7-2,0. 2,0 ois varmaan lähempänä kun tulee noi salit+lenkit, mut koitetaan nyt näin. Saadaan 1,7*1797=3055kcal ja 2,0*1797=3594kcal. Eli kulutuksesi on varmasti tällä välillä päivästä ja aktiviteetista riippuen. Tästä päätellen voisin sanoa että jo 2800kcal olisi sopiva määrä aloittamaan rasvanpolton. Ja jos tuolle määrälle laskee määrät --> prot. 3g/kg, rasv. 20% kaloreista ja loput hiilareista niin saadaan:
prot: 270g
rasv: 62g
hh: 290g
Tässä ois mun ehdotus...
Tsemiä diettiin :kippis1:

Kiitokset taas vinkeistä!!

Aika kovalta määrältä tuntuu toi 2800kcal! Mutta ei mulla mitään kiirettä ole laihtua, joten koitetaan sillä ja jos toimii niin hyvä. Ja jos ei, niin tehdään vähän uusia virtityksiä ruokavalioon. Kunhan ensi kesään mennessä, vaan on suht tiukassa kunnossa.

Nyt tänään alkoi virallisesti dietti ja koitetaan ottaa alkuun tolla 2800kcal/päivä linjalla pari viikkoa ja tarkistetaan sitten, mitä tuloksia on tullut.

Onko muuten olemassa mitään keinoja nopeuttaa aineenvaihduntaa? Oma aineenvaihduntani tuntuu olevan hyvin hidas ja kaikki ylimääräinen ruoka menee heti läskiksi vyötärölle. :curs: Veden juonti taitaa olla yks konsti, mutta juon jo nyt 5-6 litraa vettä päivässä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuosta rasvan osuudesta energian saannista:
"pidetään tärkeänä, että rasvan osuus vähenisi alle 30 E% (% kokonaisenergian saannista). Terveydenkannalta ei ole kuitenkaan hyötyä vähentää rasvan osuutta alle 20 - 25 E%, sillä pehmeän rasvan mukana saadaan välttämättömät rasvahapot ja
rasvaliukoisia vitamiineja."

Lähde: Margariinitiedotus :rolleyes:

"Diets higher in protein, cholesterol, and saturated fat - as well as total fat content - tend to maintain higher T levels."
"Of course, I wouldn't recommend eating large amounts of saturated fats and cholesterol, but what I do recommend for maximizing T levels during a growth phase is eating a diet of about 30% fat with some saturates and unsaturates, as well as cholesterol."

Lähde: Berardi

"Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten (1998) mukaan rasvoista tulisi saada noin 30 % päivän energiasta. 10 % päivän energiasta tulisi enimmillään olla tyydyttyneitä rasvahappoja, 10-15% kertatyydyttymättömiä rasvahappoja ja 5-10 % monityydyttymättömiä rasvahappoja. (Hasunen 1999, 54.)"

Lähde: jhulmin työ

Seuraava herättää ihmetystä (täytyy katsoa käytetyt lähteet):

"Suurin osa (70-80 %) ruuan ylimääräisestä energiasta varastoituu kehoon rasvana rasvasoluihin.
(Uusitupa & Fogelholm 1999, 268)."

Ensinäkin laihat eivät lihoa yhtä helposti kuin lihavat ja toiseksi liikunnalla on aika suuri merkitys. 70-80% on varsin kapea haarukka ja masentava luku kehonrakentajille.

"toisin kuin hiilihydraattien ja proteiinien, rasvojen hapetus ei lisäänny merkittävästi kun niiden saanti lisääntyy. Lisäksi rasvojen nauttimisen aiheuttama lisääntynyt energiankulutus niiden prosessointiin, kuljetukseen ja varastointiin on paljon vähäisempi kuin hiilihydraateilla ja proteiineilla. Rasvat ovat siis erittäin lihottavia, joten niiden saanti ei saisi olla kovinkaan suurta. (Manore 2001,471-475.)"

Kuulostaa omituiselta että runsasrasvainen ruokavalio ei lisäisi rasvan osuutta energian tuotanosta. Kropan pitäisi sopeutua ja käyttää mitä ruokavaliosta saa. Tiedoksi ketoilijoille: rasva on erittäin lihottavaa :arvi: :rolleyes:

Originally posted by Trinity
Nyt on jo ihan pakko kommentoida!!

Painoindeksisi on hyvä tyttö 22! Puhut kuin mikäkin ylipainoinen norsu! Punttia kun vielä nostelet niin painoindeksisi on vähintään normaali, melkein matala.
Tuo leikkausjuttu kaiken lisäksi... En usko että jos nyt satut omistamaan yhtään lihasmassaa, niin painosi voisi haitata leikkauksesta toipumista... :jahas:
Vai pitääkö nykypäivänä olla alipainoinen (Tomia lainatakseni) "anorektinen kojootti" palautuakseen leikkauksesta... :david:

Kuulehan, kun normaali painoni on korkeintaan siellä 57kg tietämillä, ja nyt painan 8kg enemmän, niin luuletko, että siinä mitkään painoindeksit paljoa painaa?! Vaikka lihasta olisikin vielä jonninverran jäljellä! Olen rakenteeltani hoikka, ja kun tälläiseen varteen tulee kymmenen kiloa ylimääräistä, niin pikkasen se kuule tuntuu! Urheilijan kohdalla noita painoindeksejä ei sen kummemmin edes seurata! Olen kuitenkin treenannut huippu tähtäimessäni useita vuosia, että enköhän minä itse jo tiedä mikä paino on minulle ominainen! Ja näitä tosiasioita vahvistavat vielä urheilulääkärini lausunnot ja fysioterapeuttini mielipiteet. Eihän siinä mitään, jos tuo kymmenen kiloa ylimääräistä olisikin lihasta...

Yritäppäs itse mennään loikkimaan kymmenen kilon painot selässäsi...voisinpa veikata, ettei tunnu jaloissa kovin hohdokkaalta. Minä en ole mikään teinipimbo, jonka tavoite on olla anorektisen laiha! Urheilijana minulle on erittäin tärkeää pitää kroppani kunnossa, ja edesauttaa sen hyvinvointia, koska se on minun työvälineeni. Ja tämän saman kropan pitäisi kestää läpi koko elämäni! Ja tässä tapauksessa kropastani huolehtiminen tarkoittaa juurikin painonpudotusta, joka tuo huomattavaa helpotusta liikkumiseeni.
Eiköhän valmennusryhmä ja muu porukka ympärilläni, lääkärit ja itseni mukaan lukien, kuitenkin tiedä mikä paino on minun ominainen painoni. Jos kropan suhteet lihaksiston ja rasvojen osalta heittää härän pyllyä, niin sinunko mielestäsi asian ratkaisee painoindeksiin tuijottaminen?! Ikinä en ole alipainoinen ollut, enkä ole sitä myöskään kahdeksan kiloa kevyempänä ja terveempänä!

Olen niin monien seurani nuorten urheilijoiden roolimalli, ja lisäksi valmentaja, että jo pelkästään näistä nuorista vastuun kantaakseni, on minun myös osoitettava tervettä elämän mallia näille nuorille! Ei tulisi mieleenikään laihduttaa itseäni anorektisen laihaksi, ja huonovointiseksi! Sellaisella toiminnalla vaarantaisin urani toistamiseen(vammojen lisäksi), väärentäisin näiden nuorten kuvan ihanteellisesta urheilijan kropasta, luultavasti aiheuttaisin iänikuisia pysyviä vammoja elimistööni, elämänlaadun heikkenemisestä puhumattakaan! Jos ajatusmaailmani olisi anorektisen ihmisen ajatusmaailma, niin silloin en varmastikkaan toimisi roolimallina muille, saatika sitten olisi edes ikinä tähdännyt huipulle! Päinvastoin näitä kaikkia edellämainittuja asioita, minä olen ollut osallisena teoillani ja sanoillana monen nuoren urheilu-uran ja terveyden edesauttamisessa.

Toivottavasti tämä nyt hiukan valaisi asioita sinulle, ja kertoi jotakin minun elämän arvoistani.

Anteeksi maalaisuuteni, mutta tuntui ja tuntuu edelleen hullulta että HUIPPU-urheilija on tuolla pituus-paino-suhteella vaarantamassa esim leikkauksesta toipumistaan. Tuskin sait kahdeksan kiloa läskiä varteesi yhtä nopeasti kuin repun selkään?

Onko alunperinkin ollut huonot nivelet vai miten ne eivät kestä kahdeksan kilon lisäpainoa?
Esimerkkinä paljon urheileva miespuolinen ystäväni (ei HUIPPU-urheilija) joka sai noin vuodessa 15 kiloa lisää elopainoa aloitettuaan punttaamisen, ja juoksentellee edelleen kuin ennenkin. Itselläkin paino noussut viime puolen vuoden aikana 5 kiloa ja missään tunnu...

Painoindeksiin en tuijottele sen kummemmin, mutta kyllä mielestäni punttia nostavan HUIPPU-urheilijan painon luulisi olevan korkeampi, mitä se sitten kertookin.

Noh, arvomaailmasta ei ollut kyse ensinnäkään, mutta kukin nyt taplaa tyylillään...:thumbs:

Originally posted by astro

"toisin kuin hiilihydraattien ja proteiinien, rasvojen hapetus ei lisäänny merkittävästi kun niiden saanti lisääntyy. Lisäksi rasvojen nauttimisen aiheuttama lisääntynyt energiankulutus niiden prosessointiin, kuljetukseen ja varastointiin on paljon vähäisempi kuin hiilihydraateilla ja proteiineilla. Rasvat ovat siis erittäin lihottavia, joten niiden saanti ei saisi olla kovinkaan suurta. (Manore 2001,471-475.)"

Kuulostaa omituiselta että runsasrasvainen ruokavalio ei lisäisi rasvan osuutta energian tuotanosta. Kropan pitäisi sopeutua ja käyttää mitä ruokavaliosta saa. Tiedoksi ketoilijoille: rasva on erittäin lihottavaa :arvi: :rolleyes:

Ihan oikein olet ihmetellyt, kummastuttaa miten huonosti tutkijat tutkii tai esittää asiansa. (-> Manore)

Luin pari viikkoa sitten tutkimuksen jossa käsitteli kehon sopeutumista runsasrasvaiseen ruokavalioon hiilihydraatti painoitteisen jälkeen. Ryhmän joka teki ns. tyhjennysharjoituksen 1. päivänä, rasvojen hapetus nousi vastaamaan syöntimäärää. Toisella ryhmällä vastaavaan tilaan meni aikaa joitakin päiviä koska hiilihydraattivarastoja oli vielä jäljellä. Eli tuollaisessa järjestelyssä hiilihydraattien käyttö energiaksi jatkuu kunnes varastot ovat tyhjenneet vaikka rasvaa olis runsaasti saatavilla.

Molemmissa tapauksissa kalorimäärä oli ylläpitotasolla.

Toisaalta Di Pasquale kirjoittelee että korkean rasvan & matalan hiilarin ruokavalioissa rasvan hapetus pysyy korkealla 1. runsashiilari päivänä mutta laskee sen jälkeen.

Mitä siitä opimme... ensisijaisena energialähteenä on jonkin aikaa se lähde mihin elimistö on totutettu.

Laitan tän nyt tänne koska tossa aamupala-threadissa käskettiin.

Originally posted by Grandi
Kalorilaista sun muusta oli toisessa threadissa aika kattavaa keskustelua, minä olen Hannibalin linjoilla, mutta nyt jäi Tommy77:n kommentti hieman ihmettelemään :

"Maito/hera proteiiniä kannattaa ottaa runsaasti, koska se lisää glukagonin eritystä, joka vaikuttaa insuliinitasoon, ja näin rasvan varastoitumiseen".

Glukagonin eristys säätää verensokeritasot, jos ne laskee liian alas kroppa vapauttaa glukagonia kehiin joka nostaa verensokeria purkaamalla lihasproteiinia. Eli glukagoni on bodarin suurimpia vihollisia! Ja jos insuliinipiikkejä pelkää niin maitotuotteita ei hirveästi kannata syödä ollenkaan...

Sulle on kerrottu väärin! Se on kortisoli, joka muuttaa proteiinia ja aminohappoja glukoosiksi. Glukagoni on insuliinin vastavaikuttaja hormoni. Insuliini varastoi ravinteita, glukagoni tekee päinvastoin. Mun ymmärtääkseni se ottaa sen glukoosin glykokeeni-varastoista. Se vapauttaa myös varasto-rasvaa. Glukagonia erittyy aina kun syödään proteiinia, eli sillä tavalla on mahdollista estää insuliinin rasvan varastointi vaikutusta.

Massive eating

Silloin kun syödään PALJON, rasvaa ei kannata nauttia samaan aikaan hiilareiden kanssa. Katoskaas kun tuo GI-lista on tehty siten että on otettu kutakin ruokalajia niin paljon että se sisältää 50g hiilihydraatteja, ja sitten katsottu kuinka nopeasti verensokeri nousee syömisen jälkeen. Hiilihydraattien määrä vaikuttaa paljon enemmän kuin GI. Massakaudellahan syödään sellasia 200g hiilihydraattia sisältävia aterioita, eli insuliini-aaltoa ei voi mitenkään estää, vaikka hiilihydraattien GI olisikin <80.

Sen sijaan dieetillä tollanen zone ateria on sopiva; 30% p - 40 % hh - 30% r. Rasva hidastaa mahalaukun toimintaa, eli hiilihydraatit päätyy ohutsuoleen hitaammin. Proteiini vapauttaa glukagonia, mikä estää insuliinin vaikutusta. Lisäksi kun syödään tollasella aterialla korkeintaan 500kcal, niin insuliinia ei erity lisää liian suuren kalori-määrän takia

Proteiinien, hajujen jne. vaikutus insuliini tasoihin ei varmaankaan ole kovin suuri, muutenhan siitä oltaisiin puhuttukin jossakin jotakin.

T. :arvi:

Hano

Juu, se pitää kyllä paikkansa että glukagonia erittyy aina kun syödään proteiinia, mutta sen "nettovaikutus" on silloin suurempi, eli proteiinin anaboliset vaikutukset voittavat glukagonin kataboliset voimat.

"Mun ymmärtääkseni se ottaa sen glukoosin glykokeeni-varastoista"

Tämä pitää myös paikkansa, mutta silloin kun maksa ei enää pysy vauhdissa mukana, eli kun glykogeenivarastot on tyhjennetty(isoista varastoista ei puhuta, olisko 40-50g, en muista tällä hetkellä), keho rupeaa käyttämään lihasproteiinia.

Allekirjoitan kaikkea muuta mitä sanoit siitä massive eating-tsydeemistä paitsi tämän lauseen:
"Proteiini vapauttaa glukagonia, mikä estää insuliinin vaikutusta"

Ylhäällä on mainittu yksi syy jo, toinen on että proteiinin ja hiilareitten synerginen vaikutus on melko suuri insuliinitasoihin. Kaikkea muuta oli minun silmissä just brilliant :thumbs:

tällasta Berardilla:
"it's always a good idea to eat protein with carbs since carbs do blunt the glucagon response that promotes the conversion of amino acids to glucose in the liver"

Eli kuten mainittua insu on glukagonin vastavaikuttaja (antagonistinen), mihin väliin kortisoli sitten tulee?

"glucagon causes glucose release from tissues as well as causes protein breakdown. In fact, one of the biggest functions of glucagon is to convert potentially muscle-building amino acids into glucose well before they ever get to the peripheral blood circulation and the muscle."

Hano postasi tällasta
Se vapauttaa myös varasto-rasvaa.

Tähän mennessä olen lukenut vain glykogeenin vapauttamista kudoksesta ja glukoneogeneesin lisääntymisestä (maksassa). Kuinka merkittävä tuo rasvan purku oikein on? Ymmärrän että katabolisessa tilassa noin voi käydä mutta onko aiheuttajana glukagoni ja mikä on kortisolin rooli?

Ja tuosta proteiinin vaikutuksesta. Pelkän protskun syönti aiheuttaa insun eritystä mutta myös glukagonia erittyy, kumpi voittaa? Grandi mainitsi että nettovaikutus olisi anabolinen. Missä vaiheessa (jos milloinkaan?) glukagoni pääsee valloilleen?

Hano postasi tällasta
Laitan tän nyt tänne koska tossa aamupala-threadissa käskettiin.

Tämä on vähemmän off-topic threadi ja täällä on jo ollut paljon juttua mm. kalorilaista, joten mielummin tänne kuin tuohon toiseen, jossa aina välillä joku postaa miten perkeleesti rahkamössöä menee joka aamu :)

No kaippa se on uskottava että glukagoni ei ole lihaskasvun ystävä. Mutta vähän kyllä ihmetyttää toi teidän insuliinin ylistys. Insuliinihan on läski-hormoni!

Originally posted by Grandi
Ylhäällä on mainittu yksi syy jo, toinen on että proteiinin ja hiilareitten synerginen vaikutus on melko suuri insuliinitasoihin. Kaikkea muuta oli minun silmissä just brilliant

Vitut! :evil:
Kun syödään zone-dieetin mukaan proteiinia ja hiilihydraattia suhteessa 0.75, niin glukagoni ja insuliini pitää verensokerin tasaisena, eikä insuliinipiikkejä eikä myöskään glukagonipiikkejä pääse syntymään.

Originally posted by Astro
Tähän mennessä olen lukenut vain glykogeenin vapauttamista kudoksesta ja glukoneogeneesin lisääntymisestä (maksassa). Kuinka merkittävä tuo rasvan purku oikein on? Ymmärrän että katabolisessa tilassa noin voi käydä mutta onko aiheuttajana glukagoni ja mikä on kortisolin rooli?

Liika insuliini estää varasto-rasvan hyväksikäytön.

Originally posted by Hano
Insuliinihan on läski-hormoni!

Juuri tämän takia emme halua rasvaa verenkiertoon samaan aikaan insun kanssa. Koska rasvan imeytyminen voi kestää useita tunteja, me makroravinnekombinoijat syömme rasvamme vasta päivän päätteeksi, jolloin taas välttelemme insua. Insua vältetään olemalla syömättä hiilareita ja protskua samalla aterialla.

"Protein induces an increase in insulin concentrations when ingested in combination with carbohydrate"

Lähde: <a href="http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/72/1/96" TARGET="_BLANK">AJCN</a>

Kyseinen tutkimus käsitteli palautusjuomaa ja eri aminohappojen vaikutusta insun eritykseen. Parhaimmillaan olivat mitanneet n. 100% suuremman insuliinivasteen verrattuna pelkkään hiilariin, joten aika merkittävistä määristä puhutaan. Ruoka ei tietenkään ole sama kuin jauhoista väännetty drinksu ja sisältää todennäköisesti vähän kaikkia aminohappoja (PCDAAS=1.00), mutta vaikutus lienee vain hieman lievempi.

insuliinipiikkejä eikä myöskään glukagonipiikkejä pääse syntymään.

mm. yllämainittu tutkimus on erimieltä. Insuliini on ankarasti anabolinen (Halleluja! :kuola: ) ja kova mitätöimään glukagonin vaikutuksen.

Liika insuliini estää varasto-rasvan hyväksikäytön.
Näin on, mutta en edelleenkään näe glukagonia vastauksena tähän "ongelmaan". Siis sitä, että glukagoni aiheuttaisi varasto-rasvojen purkua muulla tavalla, kuin minimaalisena insun vastavaikuttajana.

Voisin vielä lisätä että vaikka jotkut hiilari-safkat aiheuttavat pienemmän insun erityksen kuin proteiini, niin on silti huono idea syödä rasva+hiilari-ateria, koska siinä ei ole protskua. No jos siihen lisätään protsku niin silloin ollaan taas insun kanssa tekemisissä ja tällöin emme halua rasvaa. Asiaa voi veivata ja ihmetellä, mutta lopputulos aina seuraava: Hiilari+protsku alkupäivästä ja rasva+protsku loppupäivästä. Jos treenaa illalla täytyy toki treenipäivinä hiukan järjestellä eri tavalla.

Originally posted by astro Liika insuliini estää varasto-rasvan hyväksikäytön.
Näin on, mutta en edelleenkään näe glukagonia vastauksena tähän "ongelmaan". Siis sitä, että glukagoni aiheuttaisi varasto-rasvojen purkua muulla tavalla, kuin minimaalisena insun vastavaikuttajana.[/B]

Olin tuossa pari viikkoa sitten biokemian luennolla koulullamme, jossa puhuttiin hieman vastaista.

Suora lainaus biokemian prujusta:
"Rasvahapot vapautuvat rasvakudoksesta adrenaliinin ja glukagonin vaikutuksesta."
"Molemmat hormoonit aktivoivat adenylaattisyklaasin, joka käynnistää signaalijärjestelmän."

Eli en siis tajua tuota sinun minimalistista mainintaasi glukagonin vaikutuksesta, jos se kuitenkin on toinen kahdesta hormoonista, jotka vapauttaa rasvoja verenkiertoon solujen käyttöön. Toinen on stressi ja rasitus tilanteessa erittyvä hormoni (adrenaliini).

Originally posted by Lightweight
Olin tuossa pari viikkoa sitten biokemian luennolla koulullamme, jossa puhuttiin hieman vastaista.

Suora lainaus biokemian prujusta:
"Rasvahapot vapautuvat rasvakudoksesta adrenaliinin ja glukagonin vaikutuksesta."
"Molemmat hormoonit aktivoivat adenylaattisyklaasin, joka käynnistää signaalijärjestelmän."

En tiedä puhutaanko tuossa epäsuorasta vaikutuksesta mutta glukagoni ei ihmisellä vaikuta rasvakudoksessa rasvahappoja vapauttavana, vaan maksassa. Kuten insuliinikin verensokeria ajatellen, se estää maksaa tuottamasta/vapauttamasta verenkiertoon lisää glukoosia eikä ole auttamassa glukoosia imeytymään soluihin. Glukoosin otto soluihin on insuliinista riippumaton tapahtuma.
Proteiineja se tosin avittaa soluihin.
Kohtuullisen uutta tietoahan tuo on.

Lightweight,
Esitin asiani hieman harhaanjohtavasti. Kysyin pari postia taaksepäin glukagonin vaikutuksesta rasva-varastojen purkamisessa ja saamassani vastauksessa ei mainittu mitään glukagonista, joten siksi "en nähnyt" miten asian laita on nimenomaan glukagonin kannalta. Mutta hienoa, että tästäkin syntyy juttua :worship:
Fatson posti pisti miettimään kaikenlaista ja täytyy tutkiskella itse ihan perusfysiologiaa. Taitaa olla aika laaja alue, mutta jos jollain on hyvä linkkiä laittaa jonnekin missä selitetään eri hormoonien vaikutus ravinteiden varastointiin/purkuun niin antaa tulla vaan :whip:

Originally posted by astro
Taitaa olla aika laaja alue, mutta jos jollain on hyvä linkkiä laittaa jonnekin missä selitetään eri hormoonien vaikutus ravinteiden varastointiin/purkuun niin antaa tulla vaan :whip:

Sepä se, itsekin olin vanhassa luulossa että insuliinin toiminta on mitä on. Ja sitten täältä pakkikselta löytyi aina niin kiistellyn Anssin linkki tutkimukseen jossa sivujuonena selvisi tuo insuliinin rooli,.. harmi vaan että virallisetkin oppikirjat puhuvat vanhaa luuloa. Ei oo helppoa, mutta ehkä pitkällä tähtäimellä noistakin tiedonmurusista löytyy juoni jolla huijaamme lihaksiamme taas hiukan isommiksi :)

Sori, en löytänyt tähän hätään tuota tutkimusta insuliinin roolista..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom