Kysy hierojalta!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jottain hyviä videoita/kuvia tms opetusmateriaalia nivelten mobilisointiin.
Melko huonosti taitaa olla liikenteessä. Enemmän olen itse nähnyt manipulointia esim kiropraktikon taikka osteopaatin toimesta. Muutenkin mennään jo niillä alueilla, että ainakaan itse en tekisi, mitään opetusvideoita interwebbiin.

Melko huonosti taitaa olla liikenteessä. Enemmän olen itse nähnyt manipulointia esim kiropraktikon taikka osteopaatin toimesta. Muutenkin mennään jo niillä alueilla, että ainakaan itse en tekisi, mitään opetusvideoita interwebbiin.

Eihän tuossa nyt puhuttu manipuloinnista* mitään. Nivelmobilisoinnilla tarkoitetaan nivelen liukumisen sekä passiivisten kapselirakenteiden liikkumisen parantamista varsin rauhallisesti, manipulaatiolla semmoisia nopeita naksautteluja. Hyviä itsensä mobilisointiin liittyviä videoita on runsaasti Kelly Starretilla https://www.youtube.com/user/sanfranciscocrossfit Mobilisoinnin teoriaan ja toiselle tehtäviin tekniikoihin ihan pätevä – joskin vanhaksi sanottu – kirja on esimerkiksi Kaltenborn, F. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. Nivelten manuaalinen tutkiminen ja mobilisointi peruskoulutuksessa. Ei oo edes hirveän kallis vihkonen.

* Näissä on tosin typerää epäselvyyttä terminologiassa. Lääkärit kutsuu fyysisen aktiivisuuden lisäämistä mobilisoinniksi ja varsinaista nivelmobilisointia manipuloinniksi.

Treeniin olen nyt lisännyt maastavedon suorinjaloin ja tuon GHR:n. Työnantajalle annettu myös tiedoksi, että uusi työpöytä tarvitaan.

Niille, jotka ovat myös kärsineet tuosta piriformiksesta niin voin todeta, että nämä liikkeet ovat auttaneet minua erittäin paljon. Toukokuussa viimeksi oli oireita ja sen jälkeen lisäsin nuo liikkeet (+ hyvää huomentaliike) salitreeneihin. Sittemmin ei ole ollut kipuja kun ennen ne tuli melkein 2kk välein.:oujee:

Eihän tuossa nyt puhuttu manipuloinnista* mitään. Nivelmobilisoinnilla tarkoitetaan nivelen liukumisen sekä passiivisten kapselirakenteiden liikkumisen parantamista varsin rauhallisesti, manipulaatiolla semmoisia nopeita naksautteluja. Hyviä itsensä mobilisointiin liittyviä videoita on runsaasti Kelly Starretilla https://www.youtube.com/user/sanfranciscocrossfit Mobilisoinnin teoriaan ja toiselle tehtäviin tekniikoihin ihan pätevä – joskin vanhaksi sanottu – kirja on esimerkiksi Kaltenborn, F. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. Nivelten manuaalinen tutkiminen ja mobilisointi peruskoulutuksessa. Ei oo edes hirveän kallis vihkonen.

* Näissä on tosin typerää epäselvyyttä terminologiassa. Lääkärit kutsuu fyysisen aktiivisuuden lisäämistä mobilisoinniksi ja varsinaista nivelmobilisointia manipuloinniksi.
Ymmärsit varmaan väärin, mitä tarkoitin. Sanoin, että manipulointia on kuvattu videolle varmasti enemmän, kuin itse nivelmobilisointia. Nämä monesti sitten sekoitellaan keskenään. Eikä esim rangan mobilisointi ole minusta fiksua tehdä ilman oikeanlaista opastusta. Ja jos meinaat nivelmobilisoinnilla samaa, mitä Kennett tekee, niin se ei ole todellakaan samaa, mitä nivelmobilisoinnin opetusta saanut hieroja tekee.

Mulla menee toisinaan oikean käden kämmenessä ilmeisesti jotain peukaloon/etusormeen liittyviä lihaksia jumiin. Kipeänä ollessaan ei vaivaa kellon ympäri, mutta jossain tietyissä asennoissa. Esim. vasarakääntö tuntuu inhalta tai jos venyttää peukaloa taaksepäin rannetta kohti. Oon toisen käden peukulla koittanut painella ja hieman "hinkuttaa", muttei tunnu auttavan. Ehkä jopa menee vähän kipeämmäksi. Mitään vinkkejä?

Mulla menee toisinaan oikean käden kämmenessä ilmeisesti jotain peukaloon/etusormeen liittyviä lihaksia jumiin. Kipeänä ollessaan ei vaivaa kellon ympäri, mutta jossain tietyissä asennoissa. Esim. vasarakääntö tuntuu inhalta tai jos venyttää peukaloa taaksepäin rannetta kohti. Oon toisen käden peukulla koittanut painella ja hieman "hinkuttaa", muttei tunnu auttavan. Ehkä jopa menee vähän kipeämmäksi. Mitään vinkkejä?
Onko kihelmöintiä?

Eris
Ota tylppä ja ohut tikku.
Paikanna kämmenestä (selän puolelta helpompaa) kämmenluiden välistä kipeät kohdat. Paina tikulla niihin kunnes kipua ei enään tunnu. Tee sama vielä peukalon ja etusormen väliin mutta tee painallus toisen käden etusormella ja peukalolla. Todennäköisesti kämmenen pienten lihasten triggerpisteet kipuilevat ja aiheuttavat (todennäköisesti) kipua tietyissä liikkeissä.
Mikäli näiden painelu auttaa ja helpottaa niin teet todennäköisesti jotain väärin esim. salilla kun käytät kyynervarsia, varsinkin tarttumisotetta. Todennäköisesti käytät liikaa sormien koukistajalihaksia ja liian vähän ranteenkoukistajia.
http://groundupstrength.wdfiles.com/local--files/anatomy:intrinsic-hand-muscles/lumbricals-horz.jpg Siinä vähän hahmotelmaa mihin pitäisi painaa.

View: https://www.youtube.com/watch?v=R9235-tIBkA
Siinä 4min. video missä Travis kertoo miten saa otteeseen vaihtelua ja vähän lisää jerkkua. Kyseessä ei oo one and only -tapa mutta asia mikä kannattaa oppia.

Ja jos meinaat nivelmobilisoinnilla samaa, mitä Kennett tekee, niin se ei ole todellakaan samaa, mitä nivelmobilisoinnin opetusta saanut hieroja tekee.

Meinaan nivelmobilisoinnilla samaa, mitä Kelly Starrett opettaa joillain (monilla) videoillaan. Kyllä se pitkälti on samaa, mutta Starretin tekniikoissa voima tulee kuminauhasta, hierojan (tai jonkun muun) tehdessä voima tulee hierojalta. Toki Starretilla on tuota Mulligan-näkökulmaa jonkin verran mukana, mutta ei sekään muuta asioita ihan hirveästi. Ajatuksena on kuitenkin kuperan nivelpinnan liu'uttaminen haluttuun liikkeeseen nähden vastakkaiseen suuntaan (tai koveran liu'uttaminen samaan suuntaan) taikka sitten traktio eli nivelpintojen erilleen vetäminen.

Meinaan nivelmobilisoinnilla samaa, mitä Kelly Starrett opettaa joillain (monilla) videoillaan. Kyllä se pitkälti on samaa, mutta Starretin tekniikoissa voima tulee kuminauhasta, hierojan (tai jonkun muun) tehdessä voima tulee hierojalta. Toki Starretilla on tuota Mulligan-näkökulmaa jonkin verran mukana, mutta ei sekään muuta asioita ihan hirveästi. Ajatuksena on kuitenkin kuperan nivelpinnan liu'uttaminen haluttuun liikkeeseen nähden vastakkaiseen suuntaan (tai koveran liu'uttaminen samaan suuntaan) taikka sitten traktio eli nivelpintojen erilleen vetäminen.
Okei. Puhuin näköjään itse Kennetistä ja tarkoitin Kelly tietysti. Iltahöperöissä näköjään kirjoittelee, mitä sattuu :D Itse tullu seurailua noita Kellyn juttu kanssa. Onhan se todella hyviä kyllä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
@sokka kihelmöintiä ei ole muuta kuin hieroessa (veri lähtee kiertämään paremmin?).

@J. Heino kiitoksia neuvoista! Täytyykin heti kokeilla tota tikkujuttua. Itseasiassa tuo otejuttu kolahti hyvin. Puristusvoimaa yrittänyt kehittää, koska joissain liikkeissä ote "valahtaa sormenpäille" kun ei vaan jaksa enää puristaa kämmenessä. Jatkossa enemmän keskittymistä ja opettelua otteiden kanssa. :rolleyes:

@sokka kihelmöintiä ei ole muuta kuin hieroessa (veri lähtee kiertämään paremmin?).

@J. Heino kiitoksia neuvoista! Täytyykin heti kokeilla tota tikkujuttua. Itseasiassa tuo otejuttu kolahti hyvin. Puristusvoimaa yrittänyt kehittää, koska joissain liikkeissä ote "valahtaa sormenpäille" kun ei vaan jaksa enää puristaa kämmenessä. Jatkossa enemmän keskittymistä ja opettelua otteiden kanssa. :rolleyes:
Heino anto hyvät ohjeet. Hain jotain muuta omalla kyselyllä.

Jottain hyviä videoita/kuvia tms opetusmateriaalia nivelten mobilisointiin.

Raajojen ja nivelten manuaalinen mobilisointi, sinikantinen kirjanen maksaa 21 euroaa Booky.fi:ssä. Jos ei ole kursseja mobilisointiin käynyt tai ei ammattitutkinnon eat osa ollut nivelten liikkuvuuden edistäminen niin tuolla lähtisin liikenteeseen. Varman päälle jos haluaa pelata niin etsii kirjoja ja materiaaleja joissa Kaltenborn ollut mukana tai hänen opeillaan mennään. :)

Viimeksi muokattu:
Voiko etureisikipu kyykätessä johtua lantio/lonkka-alueen jumeista? Noita reisiä on nyt hierottu, rullattu ja venytelty, ja tuntuvat elastisilta, mutta silti kipuilee kyykyssä.

Voiko etureisikipu kyykätessä johtua lantio/lonkka-alueen jumeista? Noita reisiä on nyt hierottu, rullattu ja venytelty, ja tuntuvat elastisilta, mutta silti kipuilee kyykyssä.
Lonkankoukistajat saattaa rasittaa kyllä. Onko hierojan kanssa katottu niitä? Mille alueelle kipu osuu?

Lonkankoukistajat saattaa rasittaa kyllä. Onko hierojan kanssa katottu niitä? Mille alueelle kipu osuu?

Lonkankoukistaja ei tunnu kireältä venyteltäessä tai rullatessa, mutta lonkka sivulta tuntuu kireltä, ja lantion liikkuvuus on mulla heikko. Kipu tuntuu enemmän etureiden alaosassa, 5-10cm polvesta ylöspäin.

Luutavasti ongelma on tuossa Tensor fascia latae. Se, kun on kireä, niin kipua on monesti myös noilla alueilla.

ITBand.png

Osaako kukaan kertoa, onko mulla joku kiertäjäkalvosimen lihas jumissa, kun takaolkapääsoudussa tuntuu sellaista kireyttä/pakottavaa tunnetta tuolla lavan seudulla? Tarkemmin sanottuna takaolkapään vieressä ja hieman sen alapuolella ihan liikkeen loppuvaiheessa, kun kädet viedään tohon pään molemmin puolin. Kipu ei ollut todellakaan kovaa, mutta ei oikein viitsinyt tehdä sarjaa loppuun, kun ei tuntunut menevän edes kohdelihakselle perille. Onko tällä myös mitään yhtäläisyyttä esimerkiks latsien kanssa, kun tuntuu, että samalla puolella ei niin hyvin tuo selkäkään tunnu leviävän?

Back
Ylös Bottom