Kysy hierojalta!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Valtzu

Voi olla kiertäjäkalvosin "jumissa" tai todennäköisemmin niiden vastavaikuttajalihakset eli olkanivelen sisäkiertäjät. Sisäkiertäjiä ovat iso rintalihas, leveä selkälihas (latsit) ja teres major. Näistä ongelmia helposti aiheuttaa rintalihas ja latsit. Kun nämä lihakset ovat yliaktiivisia tai "kireitä" niin vetävät olkaniveltä sisäkiertoon ja eteenpäin. Tämä aiheuttaa ulkokiertäjien (kiertäjäkalvosimien) jatkuvan venytyksen ja heikentymisen. Harjoitellessa aiheuttaa sitten kipua, kun joutuvat tekemään lihassupistumista, sekä samalla vastustamaan sisäkiertäjien kireyttä.

Käy hierojalla ja pyydä olkanivelten sisä- ja ulkokiertäjien hierontaa, aikaa menee vähintään tunti. Venytä sisäkiertäjiä ja vahvista ulkokiertäjiä. Vaikka päivittäin, sopivina annoksina.

Piriformis-syndrooma vaivaa. Millainen homma tuo on avata osaavalla hierojalla? Fysioterapeutti antoi jumppaohjeita ja olen koittanut tuota rullailla auki, mutta tuntuu, ettei edes kovalla nystyrärullalla pääse tarpeeksi "syvälle".

Piriformis-syndrooma vaivaa. Millainen homma tuo on avata osaavalla hierojalla? Fysioterapeutti antoi jumppaohjeita ja olen koittanut tuota rullailla auki, mutta tuntuu, ettei edes kovalla nystyrärullalla pääse tarpeeksi "syvälle".
Kokeileppa hieroa kovalla pallolla rullan sijaan.

Riippuu siitä, kuinka tukossa pakara on ja kuinka hieroja osaa aluetta käsitellä. Itse ryskään aluetta vipuvarsitekniikalla, mikä on erinomainen tälle alueelle. Samalla kannattaa hierojan tarkistaa reidet ja alaselkä. Ne on kanssa kireät monesti. Tunnin aika varmaan riittää. Monesti tarvii jatkuvaa huoltoa, eli siihen kannattaa varautua. Noi triggeripallot on kanssa ihan hyviä, mutta ei välttämättä pääse ihan samaan tulokseen, kuin hieronnalla.

Riippuu siitä, kuinka tukossa pakara on ja kuinka hieroja osaa aluetta käsitellä. Itse ryskään aluetta vipuvarsitekniikalla, mikä on erinomainen tälle alueelle. Samalla kannattaa hierojan tarkistaa reidet ja alaselkä. Ne on kanssa kireät monesti. Tunnin aika varmaan riittää. Monesti tarvii jatkuvaa huoltoa, eli siihen kannattaa varautua. Noi triggeripallot on kanssa ihan hyviä, mutta ei välttämättä pääse ihan samaan tulokseen, kuin hieronnalla.

Kiitos vastauksesta. Varaan hierojalle ajan mahdollisimman pian. Perse on todellakin jumissa, takareisi ja pohje ovat myös kuin viulunkielet. Venyttelyllä kipu on lievittynyt ja uinti, kävely ja kevyt salitreeni onnistuu hyvin.

Kuin nopeaa oli valmistumisen jälkeen saaha alotettua työt? Oliko paperisota heleppo vai menikö siinä oma aikansa?

Menikö noin kolmesta kuukaudesta neljään kuukauteen. Ensimetri, finnvera, starttiraha ja tämän jälkeen kaikki pankki ja eri viranomaistahot, niin kolmisen kuukautta on varmasti hyvä varata.
Aika kannattaa kuitenkin hyödyntää ja miettiä markkinointikeinoja tms.

Paperisota itsessään on helppo. Muutama kohta kannattaa miettiä alkuun ja ottaa esim selvää paremmin. Yelliä kannattaa miettiä haluaako maksaa samantien vai vasta 6kk päästä yritystoiminnan aloittamisesta, milloin se on viimeistään pakko ottaa.

Tähän ei nyt suoranaisesti varmaan hieroja osaa vastata, mutta kokeillaan jos treenaava hieroja osaisi. Käväisin pitkästä aikaa urheiluhierojalla selän jumien takia, ja tämä totesi saman, jota itse olen peilistä epäillyt: vasen pitkä selkälihas on pienempi kuin oikea puoli. Tämä nyt ei varsinaisesti ilmeisesti oo vaikuttanut mihinkään, enkä osaa oikein itse sanoa miksi näin on päässyt käymään, mutta mielelläni tasottaisin tilanteen. Onko mitään järkevää keinoa, sen lisäksi että tekis jotain yhdenkäden soutuja vasurille enemmän (joilla tuskin on kovin isoa merkitystä)? Ryhti mulla on hyvä, eli tuskin johtuu siitä eikä täten ryhtiä korjaamalla varmaan parane.

Tähän ei nyt suoranaisesti varmaan hieroja osaa vastata, mutta kokeillaan jos treenaava hieroja osaisi. Käväisin pitkästä aikaa urheiluhierojalla selän jumien takia, ja tämä totesi saman, jota itse olen peilistä epäillyt: vasen pitkä selkälihas on pienempi kuin oikea puoli. Tämä nyt ei varsinaisesti ilmeisesti oo vaikuttanut mihinkään, enkä osaa oikein itse sanoa miksi näin on päässyt käymään, mutta mielelläni tasottaisin tilanteen. Onko mitään järkevää keinoa, sen lisäksi että tekis jotain yhdenkäden soutuja vasurille enemmän (joilla tuskin on kovin isoa merkitystä)? Ryhti mulla on hyvä, eli tuskin johtuu siitä eikä täten ryhtiä korjaamalla varmaan parane.
Eikös sulla ollut käden kanssa jotain ongelmaa? Olisko vaan ihan lihasepätasapainoa, tai lihasten hermotuksessa jotain häikkää? Kokeile vaikka noita Takamaan "tuntumajumppailuja", jos niillä löytyisi Mind and Muscle connectioni paremmin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo, vasen käsi oli kesä- ja heinäkuun murtuman takia poissa pelistä, toisaalta en kyllä oikaakaan puolta treenannut silloin. Kyllä mulla selkäreenit on aina tasapuolisesti menneet perille hyvällä tuntumalla, mutta tohon vasempaan puoleen vois koittaa jotain yhden käden kuminauhatuntumajumppaa tms. nyt hetken aikaa extrana.

Joo, vasen käsi oli kesä- ja heinäkuun murtuman takia poissa pelistä, toisaalta en kyllä oikaakaan puolta treenannut silloin. Kyllä mulla selkäreenit on aina tasapuolisesti menneet perille hyvällä tuntumalla, mutta tohon vasempaan puoleen vois koittaa jotain yhden käden kuminauhatuntumajumppaa tms. nyt hetken aikaa extrana.

Puolieroja voi syntyä, vaikka ei treenaisikaan. Puolierot ovat myös äärimmäisen tavallisia, ja vain harva niistä mitenkään oireilee, joten turha huolestua liikaa. Erojen tasoittamiseen ei kuitenkaan todennäköisesti ole mitään taikatemppua, vaan ihan kuten sanoitkin voi heikompaa puolta treenata muutaman sarjan enemmän kuin toista. Symmetria arki- ja työelämän asennoissa sekä kuntosaliliikkeissä on tietysti myös tärkeää.

HeJoPel

Niinkuin osaavammat sua tässä jo neuvo, on turha huolestua liikaa. Puolierot ovat enemmän normi kuin poikkeus ja se osoittaa vaan kuinka hyvä kehon on adaptoitumaan vaikeisiinkin tilanteisiin. Mikäli kumminkin kiinnostaa niin itse en usko että kyseessä on soudut mitkä olisivat menneet jotenkin enemmän toiselle puolelle kuin toiselle. Pitkät selkälihakset ovat kumminkin rangan vieressä ja niiden päätarkoitus onkin tasapainottaa, tukea ja saada aikaan taivutus sekä kierto -liikkeitä rangassa. Souduissa liike on enemmänkin staattinen, tai ainakin pitäisi olla. Itse epäilisin enemmänkin että teet jotakin toispuoleisesti usein, kuten kannat raskasta taakkaa toisessa kädessä useammin kuin toisessa tai kiertoliikettä kuten lyömistä pesismaillalla tai nyrkkeilysäkkiä tms. Näistä stten ajan kuluessa toinen puoli saa enemmän ärsykettä kuin toinen. Toinen vaihtoehto on että lantio on vinossa tai jalat ovat epäsuhteessa toisiinsa.

IMG_0954.JPG
Moikka! Ajattelin kysäistä jos täällä olisi tietämystä kun ei googlesta mitään löytynyt. Elikkäs selässä, oikean takaolkapään tienoilla luu "törröttää" ja vetää lapaa ylös. Itse en asiaa huomannut vaan tyttöystävä. Ei jumia tai kipua millään muotoa.

Moi!

Pitkästä aikaa on alkanut tuo vittumainen penikkatauti kiusaamaan. Penikoiden kanssa olen viimeksi tosissani tapellut nelisen vuotta sitten futista pelatessani, jolloin ne AINA kipeytyivät talvikaudella kaikenlaisissa loikissa yms. Kipu oli silloin järkyttävän kova ja leikkausta harkittiin huolella.

Nyt sitten viime viikkoina tuo penikkatauti on tullut takaisin. Luulen, että sai alkunsa smith-kyykyssä, jota tein pari kertaa vapaiden tankojen ollessa varattuina. Nyt joulun aikaan lepäsin 5 päivää hieroen penikoita, mutta tänään jalkatreeniin palatessani kipu oli yhtä kova kuin aiemminkin. Onko sulla mitään vinkkejä, mitä nyt pitäisi tehdä?

Moi!

Pitkästä aikaa on alkanut tuo vittumainen penikkatauti kiusaamaan. Penikoiden kanssa olen viimeksi tosissani tapellut nelisen vuotta sitten futista pelatessani, jolloin ne AINA kipeytyivät talvikaudella kaikenlaisissa loikissa yms. Kipu oli silloin järkyttävän kova ja leikkausta harkittiin huolella.

Nyt sitten viime viikkoina tuo penikkatauti on tullut takaisin. Luulen, että sai alkunsa smith-kyykyssä, jota tein pari kertaa vapaiden tankojen ollessa varattuina. Nyt joulun aikaan lepäsin 5 päivää hieroen penikoita, mutta tänään jalkatreeniin palatessani kipu oli yhtä kova kuin aiemminkin. Onko sulla mitään vinkkejä, mitä nyt pitäisi tehdä?

Oskarrr

Nyt on paha sanoa yhtään mitään. Kannattaa näyttää lääkärille mielummin. Luut ei sinällään vedä lapaa ylös vaan on aina lihaksista ja kalvoista kyse. Mikäli luu siellä vetäisi olisi viimeistään kipua tuntunut. Joten ei minusta ainakaan ole tällä kertaa apua. Pahoittelen.

zabo

Penikkatauti on vittumainen vaiva ja sitä ei aina hieronnalla paranneta vaikka monet niin väittääkin. Noiden ylläolevian videoiden lisäksi itse etsisin kovalla pallolla ne kaikkein kipeimmät paikat ja antaisin painetta niihin pallolla, samalla kun koukistan ja ojennan nilkkaa, hitaasti.

Joskus kyseinen vaiva itsellänikin vaivannut kun tuli vielä juostua puolimaratoneja huvikseen. Vaiva hellitti kun treenasin pohkeita ja tibialis anterioria hitailla negatiivisillä jotka yhdistin parin sekunnin stoppeihin ala- ja yläasennoissa. Kun pohkeisiin varastoitunut liike-energia on minimoitu niin se lihaskin ottaa treeniä paremmin vastaan ja pumppi tulee nopeasti pienemmilläkin kuormilla. Kun pumppi on päällä niin viimeisen toiston jälkeen 5-10 s. lepoa ja sitten liikkeen ala-asentoon takaisin kuorman alle venytykseen n. 30s. Näin ainakin omat lihaskalvot "aukesivat" ja kivut alkoi hellittää. Tai tarkemmin ottaen rakentuivat uudelleen, laajemmalle, jolloin lihas ei enään painanut niin kovasti lihasta ympäröivää lihaskalvopussia vastaan. Soleukselle, gastrolle ja tibialis anterioirille omat liikkeet. Itse en aikoinaan tiennyt mistä kipu tarkalleen ottaen johtu, joten tein kaikkia kaikkia noita kolmea. Kannattaa kokeilla mutta kokeile omalla vastuulla. Tibialista voi treenata vaikka kuminauhalla tai jossain määringravity bootseilla, mikäli löytyy. Soleusta soleusprässillä ja gastroa polvet suorana tehtävät pohjeliikkeet.

Oskarrr

Nyt on paha sanoa yhtään mitään. Kannattaa näyttää lääkärille mielummin. Luut ei sinällään vedä lapaa ylös vaan on aina lihaksista ja kalvoista kyse. Mikäli luu siellä vetäisi olisi viimeistään kipua tuntunut. Joten ei minusta ainakaan ole tällä kertaa apua. Pahoittelen.

zabo

Penikkatauti on vittumainen vaiva ja sitä ei aina hieronnalla paranneta vaikka monet niin väittääkin. Noiden ylläolevian videoiden lisäksi itse etsisin kovalla pallolla ne kaikkein kipeimmät paikat ja antaisin painetta niihin pallolla, samalla kun koukistan ja ojennan nilkkaa, hitaasti.

Joskus kyseinen vaiva itsellänikin vaivannut kun tuli vielä juostua puolimaratoneja huvikseen. Vaiva hellitti kun treenasin pohkeita ja tibialis anterioria hitailla negatiivisillä jotka yhdistin parin sekunnin stoppeihin ala- ja yläasennoissa. Kun pohkeisiin varastoitunut liike-energia on minimoitu niin se lihaskin ottaa treeniä paremmin vastaan ja pumppi tulee nopeasti pienemmilläkin kuormilla. Kun pumppi on päällä niin viimeisen toiston jälkeen 5-10 s. lepoa ja sitten liikkeen ala-asentoon takaisin kuorman alle venytykseen n. 30s. Näin ainakin omat lihaskalvot "aukesivat" ja kivut alkoi hellittää. Tai tarkemmin ottaen rakentuivat uudelleen, laajemmalle, jolloin lihas ei enään painanut niin kovasti lihasta ympäröivää lihaskalvopussia vastaan. Soleukselle, gastrolle ja tibialis anterioirille omat liikkeet. Itse en aikoinaan tiennyt mistä kipu tarkalleen ottaen johtu, joten tein kaikkia kaikkia noita kolmea. Kannattaa kokeilla mutta kokeile omalla vastuulla. Tibialista voi treenata vaikka kuminauhalla tai jossain määringravity bootseilla, mikäli löytyy. Soleusta soleusprässillä ja gastroa polvet suorana tehtävät pohjeliikkeet.

Pallolla olen löytänyt jotenkuten niitä kipeitä kohtia, mutta aika kivuttomilta nuo kosketuksessa tuntuu. Enemmänkin sellaista särkyä, joka säteilee koko säären (ulko)alueella, eikä ole kosketusarka oikeastaan mistään.

Kannattaako nuo pohje- ja tibialistreenit tehdä jalkapäivänä vai ottaa vaikka yläkropan työntävien jälkeen? Onko siis väliä, tekeekö nuo mahdollisimman palautununeilla ja ei-niin-kipeillä jaloilla vai voiko myös tehdä jalkatreenin päätteeksi, jolloin ne penikat on jo valmiiksi kipeät?

Mieluiten kun eivät ole kipeät.

Miksi reenaat jalkoja vaikka tiedät että ne kipeytyvät siitä? Näin ne ongelmat yleensä pahentuvat. Mikäli myös teet näitä mitä itse vinkkasin niin kokeile pari viikkoa, pari kertaa viikossa. Mikäli tuntuu pahemmalta tai ei auta yhtään, niin älä tee enään jatkossa.

Mulla aikanaan meni joku 2-3 viikkoa, kun tuli potkunyrkkeilyä treenattua penikoiden kanssa. Oli päässy sen verran pahaksi, että lepo oli ainut, mikä auttoi.

Back
Ylös Bottom