Kysy fitness-kisoista (kisakysymykset&kisaajien tsemppailut tänne, ei kisaforumille!)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PriYa
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Minkä ihmeen takia keväällä 2008 muka ei olisi tulokassarjaa?! Ja muuten... ei sitä tulokassarjaa tarvita. Sekaan vaan sinne yleiseen, hienosti voi sielläkin pärjätä vaikka olis ekakertalainen. Esimerkiksi Tarja (SM-overall) ja akki (Turussa 4. ja ekana kisavuonna SM:iin) näyttivät kyllä, ettei ole pakko kisata tulokkaissa ekaa kertaa. :)

KP:n kanssa juttelin, ja kuulema tulossa joku uusi sarja vielä, mikä sotkee jonkun verran kuvioita. Mua ei konkareiden kanssa lavalle saa ekalla kerralla kirveelläkään.. muutenkin vähän pelottaa tuo oma fysiikka. Jo pelkästään selkärangan kierous jänskättää, osaanko esim. posettaa niin et se näyttää vähäisemmälle. Ajattelin jossain vaiheessa laittaa aloituskuvia, jotta muutkin näkee lähtökohdan.

Ihan kuulostaa samalta tuo tilanne, Rebanna. Ootko tulossa Hesan leirille tammikuussa? Itse ajattelin, että siitä vois lähteä tavoitteellisempi treenaaminen, kun kuulee, onko mun fysiikassa ylipäätään ainesta ja pystynkö treenaamaan tarpeeksi täysillä olkapäitä, kun niissä on ollut ongelmaa. Mikäli vastaukset kysymyksiin on kyllä, aion hankkia valmentajan. Sit mietin myös sitä, et kun olin ajatellu hankkia lapsia täs joidenkin vuosien päästä, niin se sekottaa tota kuvioo aika pahasti, kun kisoihin valmistautuminen on mulla ainakin kahden vuoden homma, arvioisin. Kuitenkin kisaaminen on se, mistä tosi paljon haaveilen.

Joo, sinne tammikuun leirille olis tarkoitus ilmottautua..jos tosiaan pääsee mukaan vaikkei kesällä ollutkaan;) . Ja sen kautta meinasin itsekkin sitä valmentajaa miettiä... Ja samoin, tuota lapsi-asiaa oon miettinyt tosi paljon mutta esim. anoppini sanoi ,että jos et nyt tee sitä mistä olet kauan haaveillut, harmittaa se sitten vuosien päästä jos et edes kokeile toteuttaa haaveitas. Niinpä minä toivon että niitä lapsia siunaantuisi sitten vielä myöhemminkin:rolleyes:

Ja Faidra, noi sun kuvat motivoi kyllä todellakin:whip: ja on muutenkin tosi mielenkiintoista seurata (etenkin kisaavien) tyttöjen kehitystä ja teidän blogien lukeminen on myös tosi antoisaa:D

Nyt on tullut selville, että kyse on tosiaan vaan päätöksen tekemisestä. Rebanna, nähdään tammikuussa! Kiitti Faidralle, sun nettisivujen ym. avulla oon ihan tosissani alkanut haaveilla kisaamisesta! Oot paras!

Lisää kysymyksiä kisaajille: Onko teillä ollut urheiluvammoja, miten olette niistä selvinneet, ovatko ne haitanneet kilpailemista tai estäneet sen joskus? Itselläni on tosiaan niinkin harvinainen kohta kipiänä kuin hartialihaksen kiinnityskohta. Sen piti olla tulehdus, mutta ei mennyt ohi, vaikka pidin taukoa. Urheilulääkäri sanoi, että treenata saa, mutta pelkään, onko kisoihin tähtääminen liikaa. Nyt oon treenannu taas täysillä, mut olkapäitä vähemmän, eikä vamma oo pahentunut. Oon ajatellu, että hiljennän nyt jatkossa vasta, jos vamma pahenee. Kuulostaako tyhmänrohkealta?

Nyt on tullut selville, että kyse on tosiaan vaan päätöksen tekemisestä. Rebanna, nähdään tammikuussa! Kiitti Faidralle, sun nettisivujen ym. avulla oon ihan tosissani alkanut haaveilla kisaamisesta! Oot paras!

Tänään pistin Maijalle meiliä, toivottavasti pääsen mukaan! Ja olis tosi kiva päästä tutustumaan muihin mimmeihin ja jakaa kokemuksia ja muita fiiliksiä:hyper:

Tai tiedän yhden jutun... että Anniella on ollut paljon tekemistä sen kanssa että ylipäätään ikinä tein sen kisapäätöksen, saati lopulta kisasin. En tiedä... ehkä Annie osaa parhaiten kertoa miten tästäki mahdottomasta tehtiin mahdollinen, kun oot nähnyt sen taapertamani tien koko matkalta. :lol2:

Tärkeintä varmasti siinä, että tekee itselleen mahdottomasta asiasta mahdollisen, oli asia mikä hyvänsä, että tajuaa sen, että kaikki täällä ihmisiä ollaan. Nekin upeat kisaajat, jotka siellä lavalla törröttää, on IHMISIÄ. Ja jos joku sen pystyy tekemään, pystyy takuulla itsekkin! Ja vaikkei kukaan olisi ikinä pystynyt, voit olla ensimmäinen, kun vaan yrität!

Jos itse Faidraa tarkastelen, niin tuo tyttö ei ikinä miettinyt, ettei pystyisi tai voisi tehdä jotakin. Se otti asioista selvää, tarttui tilanteisiin ja asioihin kiinni. Kyseli kisaajilta, oli ne sitten proita tai muita. Ei tehnyt asioista koskaan liian vaikeita, se vaan teki! Taito katsoa itseään objektiivisten linssien läpi ja realistisuus itsensä kanssa varmasti jeesasi paljon. Ihailtava ominaisuus. Ja kaiken taustalla ihan hirmuinen halu ja tahto.

Jos haluatte kilpailla, niin laittakaa itsenne kuntoon ja kilpailkaa. Tehkää päätös kisaamisesta, älkää jahkailko. Se on niin yksinkertaista. Päätöksen jälkeen sitten kaikki peliin. Jos oma tietotaito ei riitä, niin hommaa asiantunteva koutsi. Tarttukaa juttuihin, ottakaa asioista selvää ja osallistukaa. Ne ajatukset, ettei voi mennä johonkin tai tehdä johonkin "kun oon vaan tällanen", niin sellaset pois päästä ja äkkiä. Kaikki takuulla voi, kaikki takuulla pystyy. Vaikka tahdolla ja työllä mennään helvetin pitkälle, kannattaa silti muistaa tietty realistisuus ja objektiivinen tarkastelu itseensä. Jos lihaa ei ole, niin sitä ei ole. Jos rasvaa on 20 kiloa kropassa liikaa, sitä on se 20 kiloa liikaa. Mutta tekemällä tilanne muuttuu. Kaikista ei tule mestareita, kaikkien rakenne ei hommaan ole ihanteellinen. Kaikista ei taiota BF kisaajaa vuodessa ja toisista ei kahdessakaan. Mitä enemmän aikaa, mitä enemmän panostusta, sitä paremmat tulokset. Tsemppiä kaikille tyttösille:thumbs:

Vau, tosi hienosti sanottu, Annie Stark! Asia tuli harvinaisen selväksi! ;) Yksi juttu on meikäläisellä enää esteenä. Kirjottelin täällä aiemmin olkapäistäni. Nyt sain kuulla uudelta hierojaltani, että vamma on kroonistunut. Kysymys kuuluu, onko kisaaminen mahdotonta, jos on joku krooninen vamma? Kyllä mä aika hyvin pystyn tekemään etuolkapäitä, ja takaolkapäitä ihan täysillä, mutta mites sitten, kun tahtia pitäis kiristää oikein kunnolla. Toisaalta miettii, että kaikilla on varmaan joskus ollut jotain vaivaa. Mutta tää kroonisuus pelottaa. Ja taukoa siis pidin useita kuukausia, mikä ei auttanut. Ehkä tähänkin ongelmaan saan leirillä vastauksen, mutta kiva kuulla, jos jollain kisaajalla on ollut saman tyyppisiä kokemuksia. Sori, tuli kirjoteltua vähän pitkästi sama asia, mutta pakko vuodattaa, kun omassa päässä vaan miettii tota viimeista mahdollista estettä kisaamiselle.

Annie, loistavasti kirjoitettu :) (nii ja voit soittaa... olin päikkäreillä :lol2: )

Mistraali - tuo asia selviää sillä että teet kisapäätöksen ja lähdet koittamaan, mitä hommasta tulee. Ei kukaan varmaan voi sanoa etukäteen, tuleeko homma onnistumaan tai epäonnistumaan jonkun tietyn vamman tai asian takia. Tietysti kannattaa ottaa selvää, mitä suosituksia treenin suhteen annetaan. Mun tekis mieli suositella sullekin osteopaatilla käyntiä. Rantasen Susanna on ratkaissut niin monen ongelmia hoidoillaan, että uskaltaisin väittää että kannattais ainakin koittaa, kävit sitten Susannalla tai jonkun muun vastaanotolla. Missä päin sä asustat?

Jos hiukan suhteutetaan näitä juttuja, tsekatkaapa Hard Fitnessistä juttua Barb Guerrasta. Hän on fitness-kilpailija ja on kilpaillut useampaan kertaan miettimättä jatkuvasti, pystyykö tai ei pysty. Pystyy, kun haluaa riittävästi... Pystyy, kun tekee vaan!

Vieläkö te mietitte, voitteko kisata?

barbie_06_pt_2_094.jpg

DSC_1236.jpg

Okei, huh huh, tuli asia harvinaisen selväksi!! Ja kun nyt muutenkin tulee huhkittua salilla 4 kertaa viikossa, niin ei se kisapäätös kauheasti asiaa miksikään muuta. Tarkoitan sitä, kun olen jo valinnut sen tien, että treenaan, vaikka ei paikat oo täysin kondiksessa. Ja jos vammat pahenee, ni sitten muutetaan suunnitelmia ja mahdollisesti luovutaan siitä tehdystä kisapäätöksestä. Yksinkertasta nyt, kun sai vähän apuja!
Faidra, lueskelin osteopatiasta netistä. Mun ongelma ei ainakaan urheilulääkäri Mölsän (mm. ent JYP:n joukkuelääkäri) mukaan ole nivelissä vaan hartialihaksen kiinnityskohdassa. Luuletko, että osteopatia auttaisi silti? Kiitos, kun jaksat auttaa. :)

Katselin tuossa just urheilukanavalta Lahden kisoista koosteen ja ihmettelin kun näytti että kaikki tärisee siellä lavalla. Johtuuko se henkisestä jännityksestä (hengityskin näytti monella sellaiselta jännittyneen pinnalliselta), poseerausasentojen kasassa pitämisen aiheuttamasta lihasten staattisesta jännityksestä vai onko siellä lavalla älyttömän kylmä? Vai kaikkia yhdessä?

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Jep,jep, täällä kans epäilyttää vähän väliä, että mihin sitä piti taas alkaa. TAVOITE olisi 2008 kevään kisat ja nyt tuntuu eiii, se on jo niin äkkiä mut kai tästä tahdolla ja päättäväisyydellä selvitään. Mut siitä oon ihan varma että lavalle en nouse jos en ole valmis ;)

Katselin tuossa just urheilukanavalta Lahden kisoista koosteen ja ihmettelin kun näytti että kaikki tärisee siellä lavalla. Johtuuko se henkisestä jännityksestä (hengityskin näytti monella sellaiselta jännittyneen pinnalliselta), poseerausasentojen kasassa pitämisen aiheuttamasta lihasten staattisesta jännityksestä vai onko siellä lavalla älyttömän kylmä? Vai kaikkia yhdessä?

Täytyypä huomenna tsekata uusinta kisoista. Omasta puolesta sanoisin että jännitti aivan sikana, jännitys sai myös lihakset 'kramppaamaan' ja lava oli kun sauna...huh,mutta oli se kyllä ihanaa:D

Nyt tulee hiukan :david:-kysymys, joka ei liity suorastaan itse kisoihin vaan lähinnä offiin teillä kisailijoilla. Eli jos pidätte vaikka 3 vuoden kisatauon että pääsette oikein kunnon kuntoon seuraaviin kisoihin niin onko se koko aika periaatteessa kokonaan sellasta ettei pidetä mitään väli kiristelyjä (dieettejä) vaan syödään ja treenataan tosi kovaa vain ja sitten juuri ennen kisoja vain pidetään se kisadieetti?

Nyt tulee hiukan :david:-kysymys, joka ei liity suorastaan itse kisoihin vaan lähinnä offiin teillä kisailijoilla. Eli jos pidätte vaikka 3 vuoden kisatauon että pääsette oikein kunnon kuntoon seuraaviin kisoihin niin onko se koko aika periaatteessa kokonaan sellasta ettei pidetä mitään väli kiristelyjä (dieettejä) vaan syödään ja treenataan tosi kovaa vain ja sitten juuri ennen kisoja vain pidetään se kisadieetti?

Itselläni on nyt suunnitelmissa pitää pari vuotta taukoa kisoista ja aion sen ajan käyttää juurikin koviin treeneihin sekä asialliseen syömiseen. Tarkoitus olisi pitää paino hallinnassa niin ettei se pääse nousemaan yli 8kg kisapainosta.
Kiristelyt jätän sitten kisadietille:)

Mulla oli edellisistä kisoista pari vuotta aikaa. "Väliajalla" vedin näppituntumalla syömiset, p*rstuntumalla treenit ja tuli just hyvä! Olen aina hifistellyt vain kisoja varten, kuivana käpynä ei kehity.. tämä täti ainakaan :rolleyes: Ja nyt on taas "väliaika - kahvia ja pullaa!" :D No ei kai koko ajan, hyi, hyi..

Mistraali: Oletko Turusta? Täällä on vallan mainio tyllerö osteopaattina. Sai ainakin minun kieroon ylärunkoon eloa pari viikkoa ennen Lahtea. Tämä osteopaatti hiffaa myös fitness-ja bodikisakuvioiden päälle, joten ei huono.

Heittäydy vipiksi, niin saat yhteystietoja tarvittaessa..

Mistraali: Mä ainakin käyn Susannalla oli jumit minkä tyyppisiä hyvänsä. Huomenna menen ihan vaan siksi, kun jalat on niin pirun kireät ja pakaralihakset jumittaa niin että tuntuu kuin olis kuminauha kiristetty täyteen mittaansa tuolla hanurin ja reiden välissä... auh! Toisin sanoen on siis nyt just jotain ongelmaa nimenomaan lihasten kiinnityskohdan kanssa (viikko sitten ei meinannu päästä edes kyykkyyn). Susanna fiksaa kyllä senkin. Nuo AMK-koulutetut osteopaatit on varmaan pääosin hyviä. Oletan, että asut Jyväskylässä kun mainitsit tuosta JYP:istä. Osteopatia.fi ainakin sanoo, että siellä olisi ainakin yksi AMK-koulutettu osteopaatti. Voin kysyä huomenna Susannalta tarkemmin kun käyn hoidossa.

Tuli muuten mieleen, että kun tässä kerta Susannasta nyt kirjoitin niin moni ei varmaan tiedä että hän tekee myös ohjelmia ja ruokavalioita. Siinä on nimittäin asiantuntemusta niin monella alalla samassa pienessä (Susanna on ihan mini :D) paketissa, että jos itse valitsisin nyt valmentajaa kisaurani alkuun niin ottaisin varmasti Susannaan yhteyttä. Aurinkoinen persoona ja oikeasti kiinnostunut asiakkaistaan ja auttamisesta. :haart:

Ninde: Poseerausasennoissa on pakko jännittää lihaksia. Kun jännittää tarpeeksi pitkään niin sitä alkaa tosi helposti tärisemään. Varsinkin sillon tuo tapahtuu helposti, jos ei ole harjoitellut esim. sitä lineupissa seisomista kunnolla ennen kisoja. Ja kyllähän se kisajännityksensä tuo oman tärinän varmaan mukaan. ;) Mutta jos miettii mitä kaikkea vaikka sivuasennossa pitää jännittää... ensin lantio ns. lukkoon ettei se pääse kääntymään ja sitten taivutus taakse (alaselälle tulee väkisinkin jännitys), pakarat tiukaksi, vatsa sisään, yläkropan kääntö ja etummaisen olkapään jännitys että näkyy se olkapään muoto.. jne. Taka-asennossa olkapäät, koko selkä, pakarat, pohkeet.. ei varmasti yhtä raskasta kuin äijillä, mutta kyllä siellä vaan hiki alkaa valumaan ja tulee lämmin. Siihen kun yrittää vielä sen hengityksen saada mukaan niin ainakin mun päälleni alkaa olla liikaa käsiteltävää! Kaikkien ei sitä hengitystä tarvii sen kummemmin miettiä, mutta mun ainakin piti opetella ihan kokonaan uusi tapa hengittää. Kun on pitkään ollut aikoinaan kuorossa laulamassa niin palleahengitys on ihan normaalia, lavalla sitä ei taas pidä missään nimessä tehdä koska muuten vatsa näyttää ulkonevalta. Hankalaa. Koittakaas itse peilin edessä. Palleahengitys vs. pinnallinen hengitys keuhkojen yläosalla.. kapenee nimittäin vyötäröstä heti senttejä.

etteteete: Tuo on varmaan tosi yksilökohtaista, riippuu niin siitä miten helposti sitä rasvaa kerää ja kuinka hyvin sen kans kykenee elämään. Toiset bulkkaa huolella pari vuotta ja dieettaa pitkään, toiset pyrkii pysyttelemään järkevässä kunnossa koko ajan, jotkut ottaa pieniä dieettispurtteja välissä. Varmaan makuasioita. Omalla kohdallani tiedän, että en voi päästää painoa nousemaan enää korkealle. Se vie treenimotivaation ja elämänilon enkä tykkää elää valaskalana. Kyllä urheilijan pitää näyttää urheilijalta kisa- ja treenikaudella.

Helou taas!
Täälä on arvuuteltu mun asuinpaikkaa...! Tällä hetkellä Turku (vielä hetki sitten JKL). Elviira, pistän VIP-asian kuntoon ihan justiinsa - alkoi kiinnostaa tuo osteopatia. Faidra, asuuko Susanna Tampereella vai missä?

Mistraali, Susanna asuu Tampereella. Pistätkö mulle mailia osoitteeseen faidra@fitnessflow.org niin jutustellaan sitä kautta ennemmin. Kirjoita hiukan tarkemmin mikä sua siis vaivaa, niin kysyn Susannalta tänään sun tilanteesta. Voin sitten joko soittaa tai pistää sulle mailia. Laita mulle sun yhteystiedot niin katsotaan se asia nyt kuntoon. Kaikki asiat tapahtuu syystä, jos sun tiesi lavalle onkin vähän karikkoisempi jonkun vamman takia... niin ymmärrät vielä joskus myöhemmin, miksi niin on. Vaikka lavalle nousu ei olis helppoa niin ei sen tarvitse sua estää toteuttamasta unelmia. Vai mitä? :)

etteteete: Tuo on varmaan tosi yksilökohtaista, riippuu niin siitä miten helposti sitä rasvaa kerää ja kuinka hyvin sen kans kykenee elämään. Toiset bulkkaa huolella pari vuotta ja dieettaa pitkään, toiset pyrkii pysyttelemään järkevässä kunnossa koko ajan, jotkut ottaa pieniä dieettispurtteja välissä. Varmaan makuasioita. Omalla kohdallani tiedän, että en voi päästää painoa nousemaan enää korkealle. Se vie treenimotivaation ja elämänilon enkä tykkää elää valaskalana. Kyllä urheilijan pitää näyttää urheilijalta kisa- ja treenikaudella.

Okei. Mikäs sitten ois tällainen järkevä paino jonka päässä pysytellä kisapainosta? Mietin vaan että tietää sit minkälaisia väli kiristelyjä kannattaa tehdä ennen kisadieettiä jos niikseen on ettei jää liikaa pudotettavaa itse dieetille ja näin olle dieetti veny tosi pitkäksi?

Oli niin lyhyt ketju tässä tredissä, että päätin vaihtaa lennosta hiukan sisällön aihetta, joka kuitenkin osuu varsin mukavasti otsikkoon, eli:

Olisin todella kiinnostunut tutustumaan fitness-kisailijoiden viikkotreeniohjelmiin. Yleinen taso vaikka parin viikon jaksolta riittäisi, ainakin näin aluksi, oikein hyvin, esim. tyyliin

päivä, treenin / treenien otsikko, kesto noin suurinpiirtein, teho

Olen itse juuri aloittelemassa treenaamista jälleen, ja olisi mukava tehdä hieman vertailuja eri treenityylien välillä (jos eroja siis edes on...). Tavoitteenani on näin aluksi päästä kevääksi sellaiseen kuntoon, että voisin osallistua fitness-mallikisaan, ja joskus sitten jatkossa kenties ehkä mahdollisesti vaparifitnesskisaan?? (huh...) Kilpailin (ja valmensinkin) aiemmin monta vuotta aerobicissa, joten treenisuunnitelmien tekeminen, kovaa treenaaminen ja lavalla oleminen on jo entuudestaan varsin tuttua puuhaa. Tässä on kuitenkin kyse monella tavalla hyvin erilaisesta lajista, joten siksi olisi mielenkiintoista saada vastauksia yllä olevaan kysymykseen. ((Voin kyllä itsekin lähettää omat suunnitelmani myöhemmin tsekattavaksi, jos jotakuta kiinnostaa vaikka kommentoida niitä vähän.))

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Suositut

Back
Ylös Bottom