Mena, veikkaisin että jos treenaat kovaa ja syöt suunnilleen ylläpitokaloreiden verran (tai 100-200kcal yli), niin voit saada kroppaa kyllä muokattua sinne häihinkin mukavasti ilman rasvan kertymistä. Sitten vaikka 4vk ennen häitä sellainen lyhyt mutta reipas kiristys kaloreissa, jos oikeasti haluat rasvaa pudottaa. Jos nyt pudotat jo kalorit alas ja kitkuttelet pitkälle kesään alhaisilla kaloreilla, niin silloin voi kehityskin olla kyllä aika nollassa... peilaan tässä vaan omiin kokemuksiini - mielestäni paras kehittymiskausi on aina kisadieetin alussa, jolloin kalorit on vielä suht korkealla, ruokavalio pilkulleen säntillinen ja aerobista maltillisesti mukana. Rasva palaa ja keho muokkautuu aika nopsaankin ihan eri näköiseksi kuin treenikaudella. Tämä on toki vain mun mielipide. Suosittelisin että hankit jo tässä vaiheessa valmentajan, jos susta tuntuu hankalalta itse kaivaa tietoa ruokavalioasioista ja treenistä etkä oikein tiedä miten kauas se kisatähtäin olisi syytä asettaa.
HeatN, mun haaveena on ollut alusta asti fitness. Body fitnessiin päädyin osallistumaan sen vuoksi, kun aluksi kärsin vammoista jotka rajoitti aika paljon tanssi/akrobatia jne. harjoituksia. Taisin samalla myös ajatella, että fitness vaatii multa niin paljon uuden oppimista, että ehdin tässä kisailla sivussa parit bf-kisat samalla kun valmistaudun useamman vuoden ajan sinne fitness-lavalle... :D
Joskus kirjotinkin tästä. Valmentaja maksaa n. 1-2e/päivä, n. 300-700e/vuosi. Tuolla rahalla (useimmat) valmentajat ovat käytössä joka päivä jos tulee kysymyksiä. Jos alkaa pistämään säästöpossuun vaikka 2e päivässä NYT, niin siitä sitä pottia alkaa kertymään. Syksyn kisoihin mennessä ehtis keräämään jo yli 300e. ;)
Pitää muuten mainita tässä yhteydessä tuosta valmennuksen maksuasiasta (tämä ei liity HeatN sinuun mitenkään). Yleensä valmennuksesta on siis tapana maksaa - ellei nyt jostain syystä valmentaja esimerkiksi itse poimi henkilöä "siipiensä suojaan" jolloin sopimukset ovat toki kahden osapuolen välisiä eikä niihin muilla ole nokan koputtamista. Joka tapauksessa... jostain syystä kuitenkin kovin moni olettaa, että näillä ihmisillä (jotka usein valmennuksen lisäksi tekevät normaalia päivätyötä) on kiinnostusta laatia yksilöllisiä ohjelmia ilmaiseksi ihan vaan pyynnöstä. Tuntuu siltä, että moni on suorastaan närkästynyt, kun joutuisi maksamaan treeniohjelman ja ruokavalion suunnittelusta, saati vielä lisäksi saliohjauksista. Yksilöllisen treeni- ja ruokavalio-ohjelman laatiminen vaatii aina ohjattavaan tutustumista esim. taustatietolomakkeen tai yhteisen tapaamisen kautta. Ohjelmien suunnitteluun menee 1-8h aikaa riippuen ohjattavasta (esim. jokaisen omat mieltymykset, sairaudet, allergiat, fyysiset rajoitteet jne. monimutkaistavat aina ohjelmien tekoa). Treenien ohjaaminen vie valmentajan omaa aikaa. Valmennus on työtä. Joillekin se voi olla hupia, ja moni kisaaja ohjaakin ihan huvin vuoksi muita omana harrastuksenaan. Useimmiten nämä sopimukset ovat kuitenkin sellaisia, että itse valmentaja pyytää jotakuta ohjaukseensa. Pidetäänhän siis mielessä tämä juttu kun otatte yhteyttä niihin valmentajaehdokkaisiin... ei mennä pyytämään palveluksia kuin kerjäläiset konsanaan... mmkay?