Kysy fitness-kisoista (kisakysymykset&kisaajien tsemppailut tänne, ei kisaforumille!)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PriYa
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Minusta olisi todella kiva tietää tuomariston arviointi kriteerit, eikö tämä oikeasti häiritse ketään että ei tiedä millä perusteella arvioidaan. Olen seurannut fitneskisoja jo useita vuosia, ja kantaa ottamatta kenekään suorituksiin, täälläkin sanotaan että, jonkun suorituksessa on sitä jotain ja jollain taas ei ole " sitä jotain" . Onko ohjelman kokonaisuuskin siis vain tuomarien omien mieltymysten varassa vai pyritäänkö objektiivisuuteen.

Mielenkiintoinen on myös sana puhtaasti, mitä se tarkoittaa ja kuka sen määrittelee, tietävätkö tuomarit ja kilpailijat oikeasti mitä tämä puhtaasti tarkoittaa tässä lajissa ja liikkeissä joita tehdään? Entäpä esiintyminen, useinmiten näen kisoissa vain ns. " yliesiintymistä" eli sanojen laulamista, yli väänneltyjä ilmeitä en oikeasti musiikin tulkintaa. Olen ymmärtänyt että kyse on showsta, mutta minua todella kiinnostaa millaista esiintymistä pidetään oikeana esiintymisenä.

Häiritsee ja paljon, koska olen itse tuomaroinut sääntöjensä puolesta äärettömän tarkasti liikkeittäin pisteytettyä rytmistä kilpavoimistelua, kilpaillut siinä sekä myös kilpa-aerobicissa jossa niinikään joka liikkelle on määritetty pistearvo. Minusta kilpailijoiden tasapuolinen kohtelu voi periaatteessa olla vaarassa, jos mitään konkreettisia normeja ei ole olemassa. Tästä on joskus keskusteltukin jossain täällä pakkiksella. Mutta fysiikka lienee kuitenkin se määräävä menestystä selittävä seikka joten ehkä lie parempi olla liikaa tästä viisastelematta. ;)

...että mitkä on huipputuloksia? Tyyliin 7 kg/16 vko. Ja se aerobisen määrä mua jaksaa aina kauhistuttaa. Itse en siihen pystyisi. Tsemppiä vaan kevään kisaajille! :thumbs:

Mitä ihmisten kanssa olen jutellut ja lajia seurannut, niin monilla se todellinen pudotettujen kilojen määrä vaihtelee yleisimmin 5-12kg. Osa on aina todella hyvässä timmissä ja osa hyvässä ja sitten jossain muussa. Parikin nimeä tiedän jotka ovat pudottaneet painoaan kisoihin ns. valaslukemista kisalukemiin, eli noin 24kg, ja viikkoja painon pudotukseen on kulunut saman verran eli 24.

Sellainen asia askarruttaa mieltäni, kun kuvioissa olis päästä lavalle syksyl -08 ja "sairastan" kilpirauhasen vajaatoimintaa. syön lääkkeitä joka päivä jne. juttelin valmentajani kanssa asiasta ja hän tuumasi, että dietti voi olla minulle hankalampi, juuri tuon kilpirauhashomman vuoksi.onko mimmeissä muita, joilla on sama vaiva ja kuinka se teillä on vaikuttanut diettiin/treeniin noin yleensä, jos ollenkaan? eihän noista vaikutuksista vielä etukäteen voi sanoo, mut tympäsee, jos paino ei sit tipu, kun sen pitäis tai on muita ongelmia:rolleyes:

Faidra: Paljonko sulla suurinpiirtein on päivittäiset kalorit, kun olet offilla?

Mulla olis unelmana osallistua ekoihin kisoihin vuoden päästä ja sitä kuuluisaa lihasmassaa pitäisi saada rutkasti lisää. En haluaisi kuitenkaan näin kesää vasten lihoa kovasti, joten ajattelin, että sitten loppukesästä voisi syödä hieman reilummin. Riittääkö aika pudotella painoa sitten kevän kisoihin vai olenko aivan hakoteillä? Pitäisikö unohtaa suht tiukka kesäkunto samantien ja jatkaa vaan reiluummin syömistä ja reenaamista vai kuinka? Mulla painon nousu aiheuttaa aivan samaa kuin sulla eli vaikuttaa motivaatioon jne.

Cricket24, tällä hetkellä 2050 kun tässä tämä jonkin sortin välidieetti on aluillaan. Olen kyllä suht samoilla kaloreilla - vaihtelu tuossa 2000-2200 välillä - mennyt tammikuun alusta. Paino ei ole heilahtanut oikeastaan juuri mihinkään. Ennen joulua olin jokusen viikon 2500kcal ruokavaliolla, paino nousi tuona aikana n. 4-5kg. :(

Aattelin faidra kysyä sulta että mistä kalorimääristä alotit virallisen ekan dietin? Ja Jouduitko pudottamaan paljon lähtökaloreita alottaessa diettamaan syksyn kisoihin?

Tätä ois pitäny varmaan kysyä jossain muualla mutta...

Aattelin faidra kysyä sulta että mistä kalorimääristä alotit virallisen ekan dietin? Ja Jouduitko pudottamaan paljon lähtökaloreita alottaessa diettamaan syksyn kisoihin?

Tätä ois pitäny varmaan kysyä jossain muualla mutta...
En tiedä ekan dieetin alkukaloreita, koska mulla oli valmis ruokavalio valmentajalta. Varmaan ne jossain päälle 2000kcal oli. Alimmillaan KA oli varmaan jossain 1200 kieppeillä, en tiedä - tankkaukset nostivat viikkokeskiarvoa, vaikka päivät olivat järkyttävän pienikalorisia (jossain välissä lepopäivät 900kcal tms, uhhuh). No, niillä mentiin eka dieetti, ei ollut vaihtoehtoja koska pudotettavaa oli niin paljon.

Toka dieetti alkoi 1800kcal keskiarvosta, alimmillaan käytiin kalorivaihteluiden aikana 1300 keskiarvossa (1000kcal ja 1600kcal päivien vaihtelut). Loppuajan, jolloin olin ketolla, KA oli 1500 ja sillä pärjäsi itse asiassa mainiosti. Ketodieetti on mulle superhelppoa enkä loppudieetistä kärsinyt nälästä tai mistään heikotuksista.

Pahempia olotiloja mä tällä hetkellä koen kun KA on 2050 ja hiilaria 200-360g päivässä. Tosi outoa miten raju näläntunne voi olla 1800kcal päivänä, aivan naurettavaa. :D

Uusimmassa ja sitä edellisessä Hard Fitnessissä on muuten TODELLA mielenkiintoisia juttuja siitä, miten kisadieetti vaikuttaa kehoon. Lehdessä pitää päivistä Jean Jitomir, ravitsemustieteiden maisteri & tuleva tohtori joka tarkkailee kehonsa muutoksia kisadieetin aikana lääketieteelliseltä kannalta. Suosittelen ehdottomasti kaikkia kisoista haaveilevia ja kisaavia tyttöjä seuraamaan näitä artikkeleita, paljon tärkeää tietoa!!

Osa 1
Osa 2

Mua ainakin yllätti mm. tuo, miten tajuttoman paljon lepokulutus muuttuu ja kuinka nopeasti - 1.5kk aikana 300kcal! Eipä ole ihme, että sitä turpoaa kisan jälkeen kun alkaa syömään hiukan reilummin...

Tervehdys tähänkin threadiin!:)

Nyt tulee monen mielestä varmasti ihan :david: kysymys, mutta pistetään silti tulemaan! Olen pyöritellyt ajatusta kilpailemisesta todella kauan. Päätös pitäisi vain tehdä.:) Tarvitsisin varmasti ainakin vuoden tai enemmänkin aikaa kisoihin valmistumiseen, koska lihasta pitäisi hankkia ja muutenkin perehtyä kilpailemiseen.

Mieltäni on kuitenkin askarruttanut semmoinen juttu, että olen menossa ensi kesänä elokuun alussa naimisiin, ja haluaisin häissäni olla vähärasvaisessa kunnossa (nyt rasva% arviolta noin 21-22). Vähän haluaisin siis vielä tiristellä rasvoja. Mutta jos haluan valmistautua kilpailuihin, tämän ajanhan pitäisi kai olla sitä kovaa treeniä ja plussakaloreita? Monet miettivät varmaan, että mieti kilpailemista sitten häiden jälkeen, mutta hinku on hirveä. Voinko siis vetää läpi jonkunlaisen dieetin häitä varten ja silti treenata nousujohteisesti? Häiden jälkeen voisin sitten taas keskittyä enemmän ruoan lappamiseen.:)

Kiitos kovasti jo etukäteen vastauksista!;)

Mistä olette aloittaneet kisaamisen? Tarkoitan sitä, että osallistuitteko ekalla kerralla Fitnessiin, jossa on vapaaohjelmaosuus vai body fitnessiin ilman vaparia vai kehonrakennus sarjaan? Olen myös haaveillut kisaamisesta ja valmentajan hankkimisesta varmaankin vuoden päivät mutta rahahuolet (?) ja omien taitojen riittämättömyys nimenomaan fitness puolelle mietityttää. Jos saisin vähän kesätöillä nipistettyä valmentajarahaa kasaan, voisin syksyllä kipaista paikalliselle asiantuntijalle. :)

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Mena, veikkaisin että jos treenaat kovaa ja syöt suunnilleen ylläpitokaloreiden verran (tai 100-200kcal yli), niin voit saada kroppaa kyllä muokattua sinne häihinkin mukavasti ilman rasvan kertymistä. Sitten vaikka 4vk ennen häitä sellainen lyhyt mutta reipas kiristys kaloreissa, jos oikeasti haluat rasvaa pudottaa. Jos nyt pudotat jo kalorit alas ja kitkuttelet pitkälle kesään alhaisilla kaloreilla, niin silloin voi kehityskin olla kyllä aika nollassa... peilaan tässä vaan omiin kokemuksiini - mielestäni paras kehittymiskausi on aina kisadieetin alussa, jolloin kalorit on vielä suht korkealla, ruokavalio pilkulleen säntillinen ja aerobista maltillisesti mukana. Rasva palaa ja keho muokkautuu aika nopsaankin ihan eri näköiseksi kuin treenikaudella. Tämä on toki vain mun mielipide. Suosittelisin että hankit jo tässä vaiheessa valmentajan, jos susta tuntuu hankalalta itse kaivaa tietoa ruokavalioasioista ja treenistä etkä oikein tiedä miten kauas se kisatähtäin olisi syytä asettaa.

HeatN, mun haaveena on ollut alusta asti fitness. Body fitnessiin päädyin osallistumaan sen vuoksi, kun aluksi kärsin vammoista jotka rajoitti aika paljon tanssi/akrobatia jne. harjoituksia. Taisin samalla myös ajatella, että fitness vaatii multa niin paljon uuden oppimista, että ehdin tässä kisailla sivussa parit bf-kisat samalla kun valmistaudun useamman vuoden ajan sinne fitness-lavalle... :D

Joskus kirjotinkin tästä. Valmentaja maksaa n. 1-2e/päivä, n. 300-700e/vuosi. Tuolla rahalla (useimmat) valmentajat ovat käytössä joka päivä jos tulee kysymyksiä. Jos alkaa pistämään säästöpossuun vaikka 2e päivässä NYT, niin siitä sitä pottia alkaa kertymään. Syksyn kisoihin mennessä ehtis keräämään jo yli 300e. ;)

Pitää muuten mainita tässä yhteydessä tuosta valmennuksen maksuasiasta (tämä ei liity HeatN sinuun mitenkään). Yleensä valmennuksesta on siis tapana maksaa - ellei nyt jostain syystä valmentaja esimerkiksi itse poimi henkilöä "siipiensä suojaan" jolloin sopimukset ovat toki kahden osapuolen välisiä eikä niihin muilla ole nokan koputtamista. Joka tapauksessa... jostain syystä kuitenkin kovin moni olettaa, että näillä ihmisillä (jotka usein valmennuksen lisäksi tekevät normaalia päivätyötä) on kiinnostusta laatia yksilöllisiä ohjelmia ilmaiseksi ihan vaan pyynnöstä. Tuntuu siltä, että moni on suorastaan närkästynyt, kun joutuisi maksamaan treeniohjelman ja ruokavalion suunnittelusta, saati vielä lisäksi saliohjauksista. Yksilöllisen treeni- ja ruokavalio-ohjelman laatiminen vaatii aina ohjattavaan tutustumista esim. taustatietolomakkeen tai yhteisen tapaamisen kautta. Ohjelmien suunnitteluun menee 1-8h aikaa riippuen ohjattavasta (esim. jokaisen omat mieltymykset, sairaudet, allergiat, fyysiset rajoitteet jne. monimutkaistavat aina ohjelmien tekoa). Treenien ohjaaminen vie valmentajan omaa aikaa. Valmennus on työtä. Joillekin se voi olla hupia, ja moni kisaaja ohjaakin ihan huvin vuoksi muita omana harrastuksenaan. Useimmiten nämä sopimukset ovat kuitenkin sellaisia, että itse valmentaja pyytää jotakuta ohjaukseensa. Pidetäänhän siis mielessä tämä juttu kun otatte yhteyttä niihin valmentajaehdokkaisiin... ei mennä pyytämään palveluksia kuin kerjäläiset konsanaan... mmkay? :)

Faidra, kiitos kovasti kattavasta vastauksestasi!:) Valmentajan hankkimisprosessi on menossa. Voi kuitenkin olla, että alan toimimaan valmentajan kanssa vasta loppukesästä, kun olen saanut rahaa kerättyä. Uskon, että suoriudun ohjeidesi mukaan kesän yli omin voimin.
Kiitos ja kumarrus!

Kiitos tiedoista ja samaa mieltä olen: valmentaminen (niin tässä kuin missä tahansa muussakin lajissa!) on useimmille työtä ja vaatii ammattitaitoa ja -tietoa, ja luonnollisesti työstä tulee saada palkkaa.

Kisaosiolla keskusteltiin kisa-asujen tekemisestä itse tuossa vuosi-pari sitten. Faidra oli bongannut jostain tilattavia kaavoja ja kirjan. Sen eukon sivut eivät kuitenkaan johda enää minnekään (näyttävät ihmeelliseltä mainosviritykseltä) enkä löydä kyseistä kirjaa mistään. Tilasikohan kukaan kirjaa tai kaavoja silloin? Tai onko kellään kaavoja uikkareihin ja biksuihin, tai halua ja taitoa piirtää sellaiset omista asuistaan? Korvausta vastaan tietenkin - vastaanotan mielelläni privaa aiheesta.

Heii tuleeko tän vuoden Kultsan kisat urheilukanavalta ja jos tulee niin mikä päivä ja mihin aikaan? Harmittaa kun ei pääse paikan päälle katsomaan niin eden tv:stä näkis kisat. :rolleyes:

Ihanaa akki nähdä sut uudestaan taas pian lavalla. Olit mun ehdoton suosikki. Sun lavasäteilys oli ihan omaa luokkaa. Olit ihan uskomattoman kaunis, naisellinen ja vahva paketti siellä kultsalla!

[mod]
HUOM! Siirsin tämän viestin ja viestin #180 kisaforumilta tähän threadiin. Kuten kisaforumin säännöissä on kerrottu, pidetään kisaforum jatkossakin kilpailijoiden jutustelupaikkana, eli kaikki tsemppaukset, kysymykset yms. tähän threadiin. Jos taas olet seuraaviin kilpailuihin valmistautuva uusi tai aiemmin kilpaillut kisaaja - mikäli olet, ilmoittauduthan kisathreadiin kisaforumille -> tällöin me modetkin tiedämme, ketkä ovat tulevia/nykyisiä kisaajia. :) -Faidra [/mod]

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
akki kisaforumilla syksyn 2007 ketjussa sanoi:
No niin, tänne ketjuun siirtymisen aika on koittanut :D
Ei voi muuta kuin nostaa hattua ja ihailla tuota sun määrätietoisuutta ja tahdonvoimaa!:thumbs: Mä oon tismalleen samaa mieltä Kanhanin kanssa: erotuit todellakin kultsalla eduksesi! Hieno tyyli ja itsevarmuus!:) Päivittelehän fiiliksiä tänne dieetin edetessä, niitä on aina kiva lukea.

Tsemppistä ja voimia kaikille tulevan syksyn kisaajille!!!:whip:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom