Kylmä kylpy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cthulhu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Viime aikoina olen hypännyt treenin jälkeen kylmäammeeseen ja olen lojunut siellä sen 10-20 sekuntia mitä olen pystynyt.

Olen huomannut, että se vähentää jälkihien lähes minimiin mutta onko kukaan kuullut, että onko tuo terveellistä?

Jostain muistelen lukeneeni, että esim. Sami Kapanen käy reenien jälkeen kylmäaltaassa palatumisen nopeuttamiseksi.

Kaveri suositteli joskus kylmää suihkua reenin päälle. Kuulemma ravihevosetkin suihkutetaan juoksun jälkeen kylmällä vedellä. Pistää veren kiertämään ja palautuminen tehostuu. Kuulemma.

Että jos kuka on salin suihkussa kääntäessään hanat kaakkoon saanutkin alussa jääkylmää vettä niskaan niin minä saatan olla syyllinen siihen. :whip:

Käytän myös jälkihien ehkäisyyn kylmää vettä. Jääkylmä suihku treenin jälkeen niin jälkihiki on voitettu!:kippis1:

Originally posted by Äijä
Että jos kuka on salin suihkussa kääntäessään hanat kaakkoon saanutkin alussa jääkylmää vettä niskaan niin minä saatan olla syyllinen siihen.

Mulle kävi just näin viimeksi salilta lähtiessäni. Joku oli kääntäny suihkun nupin niin kylmälle kuin meni. Ajattelin että olipas joku taas saanut päähänsä fiksun kepposen.

Totuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää.

Itse "vedän" treenin päälle tai taukopäivinä karmeita löylyjä puusaunassa ja löylyjen välillä jääkylmiä suikuja. Ai kun palutuu mukavasti.
Ja tuo kylmin vesi mitä saa suihkusta vaihtelee aika paljon asuntojen/paikkakuntien mukaan.
Itse kun tein täysremontin taloon viime syksynä,niin jumalauta,että tulee kylmää vettä suihkusta... :curs:
Korvaa edes vähän kun on ollut taukoja avantouinnissa.

Kuumakylmäsuihkut jyllää jos ei pääse saunaan joka päivä ( :( ).
(Minuutti kuumaa, minuutti jääkylmää) x vaikka 3 niin kyllä tuntuu löylyltä :).

Aikasemmin otin vain kylmiä suihkuja mutta se on jääny, toi on hauskempaa höhö.

Mutta eikö ole niin, että avantouinnilla elimistölle aiheutettu "shokki" saadaan aikaan vain muutamalla ensimmäisellä kerralla? Näin olen kuullut. Elimistö tottuu siihenkin.

Sen sijaan esimerkiksi Yhdysvalloissa yleisurheilijat käyttävät jääkylmiä porealtaita palautumisen nopeuttamiseksi, koska eivät usko hierontaan/hyvät hierojat ovat rapakon takana kortilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kertokaapas säännöllisesti kylmässäkylpijät, tuleeko teille kuuma selaisessa normaalissa sisälämpötilassa? Itse kävin talven mittaan uimahallilla uinnin jälkeen kylmäaltaassa, minkä seurauksena ei kyllä tullut kylmä niin helposti, mutta kuuma tuli sitäkin helpommin. Nyt kun on vähän lämpimämmät ilmat tulleet, niin joudun ramppaamaan parvekkeella viilentäytymässä vähän väliä, kun vaimo ei taas anna pitää oveakaan koko aikaa auki.

Originally posted by Ozwald
Kertokaapas säännöllisesti kylmässäkylpijät, tuleeko teille kuuma selaisessa normaalissa sisälämpötilassa? Itse kävin talven mittaan uimahallilla uinnin jälkeen kylmäaltaassa, minkä seurauksena ei kyllä tullut kylmä niin helposti, mutta kuuma tuli sitäkin helpommin. Nyt kun on vähän lämpimämmät ilmat tulleet, niin joudun ramppaamaan parvekkeella viilentäytymässä vähän väliä, kun vaimo ei taas anna pitää oveakaan koko aikaa auki.
Mikähän sitten on normaali sisälämpötila? Siitäkin ollaan montaa mieltä. Tuollainen 21 astetta tuntuu just sopivalta. Jos menee 23 asteeseen, mitä jotkut pitävät sopivana, niin se alkaa jo kuumottaa.

Kylmässäkylpytaustani: talvisin käyn avannossa pari kertaa viikossa. Ensin avantoon, sitten (savu)saunaan, jossa tiukeat löylyt, sitten jäähylle ja avantoon, josta vesihörpyn jälkeen takaisin tiukeille löylyille. Sauna + uinti vuorottain n. 5 - 6 krt. Lopetus viimeiseen avantokäyntiin eli ei enää saunaan. Tällaisen session jälkeen on olo :D :thumbs: Yöllä uni tulee lähes kutsumatta.

Kun nyt ei ole enää avantoa, käyn uimassa muuten vain, savusaunan päälle, tietenkin. Joskus (en tänä keväänä) olen käynyt ihan saunattakin yhellä lammella polskimassa. Kerta riittää, mutta se yksi onkin piiiitkä uintireissu. Kesällä käyn mökillä ollessani joka aamu uimassa järvessä, joka ei hevin lämpene. Tämä tehdään, oli keli mikä hyvänsä (ukonilmalla ei sentään)

Olen joskus harrastanut myös tuota kuuma-kylmävesilorottelua. Hyvää tekee. Sitä voisi pitää kylmäkaraisun esiasteena, ja sen voi tehdä kaupunkikotioloissakin. Suosittelen.

Sitä jääkylmää suihkua ei pysty ottaa ilman huutamista,taitaa kuulua yläkertaan asti :lol2: Kivasti pistelee kehoa tämän jälkeen..

Originally posted by Kipi I
Sitä jääkylmää suihkua ei pysty ottaa ilman huutamista,taitaa kuulua yläkertaan asti :lol2: Kivasti pistelee kehoa tämän jälkeen..

Joo, minäkin murisen ja vingun itsekseni aina, kun työnnyn ammeeseen......

Viime olympialaisten aikaan Paula Radcliffe sanoi menevänsä kisan jälkeen pariksi kymmeneksi minuutiksi ammeeseen, joka oli täytetty kylmällä vedellä ja jääpaloilla!!! Aika hurjaa, mutta kertoi fysioterapeuttinsa suositelleen,koska se kuulemma nopeuttaa palatumista.

Mites ne jotka on saanut ihan koulutusta fysioon yms. onko ihan faktatietoa asiasta?

Näin Eurosportilta pienen dokkarin huippusprintterien harjoituksista. Siinä mm. Ato Boldon, Maurice Green ja muut HS Internationalin starat pulahtivat treenin jälkeen ammeeseen, johon jannut heittivät jäämöhkäleitä sekaan.

Eikös tällainen kylmäkäsittely nimenomaan saa aikaan ruskean rasvakudoksen muodostusta? Ruskean rasvan tehtävähän on lämmöntuotto ja tämähän tapahtuu tietysti runsaasti energiaa kuluttamalla.

Originally posted by viltteri
Eikös tällainen kylmäkäsittely nimenomaan saa aikaan ruskean rasvakudoksen muodostusta?
Ei saa! Jotta ruskeaa rasvaa muodostuisi tarvitaan pitkiä koko kehon altistumisia kylmälle.

Muutoin kylmästä:
Kovan treenin jälkeen kylmän tarkoitus on lievittää lihasten ja jänteiden turvotusta, "tulehdusta" ja kipua. Rajaamalla näitä tekijöitä voisin olettaa aineenvaihdunnan toimivan paremmin ja näin ollen palautumisenkin nopeutuvan. Kylmävaihe ei saa kestää liikaa jolloin sillä saadaan käänteinen vaikutus aikaan ja jopa paleltumia.

Itse suosin mieluummin vammojen jälkitiloissa kylmää rasituksen jälkeen, muutoin lihasjumiin tmv. toimii paremmin vaihtolämpökylvyt, joita voidaan toteuttaa jopa kotona suihkun kanssa.

Suositut

Back
Ylös Bottom