Kylmä kylpy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cthulhu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by fysio
Jotta ruskeaa rasvaa muodostuisi tarvitaan pitkiä koko kehon altistumisia kylmälle.

Kuinka pitkiä aikoja? Threadin alussa puhuttiinkin näköjään 10-20 sekunnista (se on tietysti liian lyhyt aika), mutta olen kuullut, että esim. avantouinnin hyötyjä perustellaan nimenomaan ruskean rasvan avulla. Kokonaan eri porukkahan on ns. rantojen miehet, joilta ruumiinavauksissa löytyy runsaat ruskeat rasvat.

Originally posted by Cthulhu
Viime aikoina olen hypännyt treenin jälkeen kylmäammeeseen ja olen lojunut siellä sen 10-20 sekuntia mitä olen pystynyt.

Olen huomannut, että se vähentää jälkihien lähes minimiin mutta onko kukaan kuullut, että onko tuo terveellistä?

Kesällä treenin jälkeen on tuota tullut kokeiltua ja hyvältä tuntui :kippis1:

Originally posted by Metri
kylmässäkylpytaustani: talvisin käyn avannossa pari kertaa viikossa. Ensin avantoon, sitten (savu)saunaan, jossa tiukeat löylyt, sitten jäähylle ja avantoon, josta vesihörpyn jälkeen takaisin tiukeille löylyille. Sauna + uinti vuorottain n. 5 - 6 krt. Lopetus viimeiseen avantokäyntiin eli ei enää saunaan. Tällaisen session jälkeen on olo :D :thumbs: Yöllä uni tulee lähes kutsumatta.

Joo, tuleehan siitä todella rentoutunut olo, mutta oletko miettinyt, että tuo avanto sauna yhdistelmän aiheuttama "shokki" on ihmiselle aika suuri. Varmasti on kovasti henkilökohtainen juttu, ajattelin vaan varoittaa kun eräs sukulainen tuossa pari vuotta sitten pyörtyi kovista löylyistä tultuaan avantoon hypättyään ja hukku siihen :( Pitäis joidenkin tutkimuksien mukaan muistaakseni siinä pieni hetki ensin jos talvella käy niin totutella siinä laiturilla lämpötilaan ja sitten vasta hypätä polskimaan.

Originally posted by RoMuLuu
Joo, tuleehan siitä todella rentoutunut olo, mutta oletko miettinyt, että tuo avanto sauna yhdistelmän aiheuttama "shokki" on ihmiselle aika suuri. Varmasti on kovasti henkilökohtainen juttu, ajattelin vaan varoittaa kun eräs sukulainen tuossa pari vuotta sitten pyörtyi kovista löylyistä tultuaan avantoon hypättyään ja hukku siihen :( Pitäis joidenkin tutkimuksien mukaan muistaakseni siinä pieni hetki ensin jos talvella käy niin totutella siinä laiturilla lämpötilaan ja sitten vasta hypätä polskimaan.

Kyllä sitä kestää aika hyvin vanhemmat ihmisetkin. Itse tuli treella asuessani käytyä viikoittain avannossa(siis talvella). Pahin tapaturma mikä "kansankylpylässä" oli vuosikymmenien aikana tapahtunut oli huippaamisesta johtunut pökrääminen kalliolle...ja pääauki.

Ne pipo+lapas mummot/papat siellä saunassa on aika hc-sakkia:D ..

itselläni taitaa ennätys olla 8 X sauna+avanto...ei stressaa ja uni tulee.

ja aina avanto viimeseksi.

Originally posted by viltteri
Kuinka pitkiä aikoja? .

En tiedä. Näillä lyhyillä kylvyillä/kastautumislla sitä ei kuitenkaan tapahdu. Uimareilla on käsittääkseni jo jonkinlaiset "rasvavarastot". Ja he lilluvat 2-3 h/vrk noin 24 asteisessa vedessä.

Threadin innoittamana tänään suihkuttelin vuorotellen kylmää ja kuumaa vettä jalkoihin joita eilen treenasin. Kyllä tuli mukava lämmin olo reisiin, mutta ei vain kestänyt olo kovin pitkään, nyt on taas normaalisti kipeät.

Originally posted by fysio
En tiedä. Näillä lyhyillä kylvyillä/kastautumislla sitä ei kuitenkaan tapahdu. Uimareilla on käsittääkseni jo jonkinlaiset "rasvavarastot". Ja he lilluvat 2-3 h/vrk noin 24 asteisessa vedessä.

Näin aihetta käsittelevän tutkimuksen jossa todettiin että avantouimareilla ei oltu havaittu minkäänlaista ruskean rasvan kehittymistä mutta esimerkiksi metsureilla sitä oli kertynyt, joskin heilläkin vain todella vähän. Se että vähitellen sietää paremmin kylmää ei välttämättä tarkoita sitä että ruskeaa rasvaa kehittyisi, vaan yksinkertaisesti sitä että kaikkeen tottuu :)

Lähteestä ei mitään hajua. Saatte luottaa mun sanaan.

Originally posted by RoMuLuu
Täyttä asiaa. Jäikö huomaamatta tuo "sitten jäähylle ja avantoon"? Tietysti odottelen ja jäähdyttelen enkä ikinä mene suoraan saunasta avantoon. Eräässä toisessa avantouintipaikassa ei tuota ongelmaa ole, koska saunasta on niin pitkä matka lammelle, että siinä välillä ehtii jäähtyä saunan löylystä.

Tuossa muutama päivä sitten kokeilin noita kylmäkylpyjä yhden videon innoittamana. Menin treenin jälkeen 12C veteen ja olin siellä vähän yli kymmenisen minuuttia. Kyllä se piristi. Suosittelen vettä pelkäämättömille:thumbs:.

Taas on tämä ajankohtaista, niin nostetaanpa ylös :)

Viime talvena aloittelin avantouinnin ja tänä talvena tullut käytyä useammin. Nyt tuli ensimmäisen kerran kokeiltua heti treenin jälkeen. Aluksi tunnin treeni ja sitten palkkari. Paluumatkalla kotiin on uimaranta, jossa pulahdan uimassa ja pyöräilen kotiin. Kotona sitten pian lämminruoka.

Katsellaan miten vaikuttaa palautumiseen. Joka tapauksessa ihan hyvä olo tuli, niin taidan joka treenin jälkeen käydä pulahtamassa :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tota, jos oikeasti haluat hyödyn tosta jutusta, niin ole se 10min-15min

"WTF, v**** trolli ehrmann, MITÄÄN v**** 10 minsaa!". Joo, tiedän, mutta valitettavasti toi on ilkeä tapa saada se palautus kunnolla.

Itse en ole tuota harrastanut kuin jalkapäivänä, suihkutan niin jäisellä vedellä kuin on mahdollista takaata edestä (varoen sukuaarteita, though) sen 3 minsaa.

Oma mentaliteetti ei riitä, että mitään JÄÄkylpyjä alkaisin tekemään, HHHRRRrrrr!

(ekaks, AndyT:llä on siisti "yksinäinen hullu"-avatar)

Treenin jälkeen menen ensin saunaan, sitten pesen itseni lämpimässä suihkussa ja sitten väännän lopuksi aina kylmälle ja olen siinä jonkin aikaa. En tiedä muuta kuin että olo on sen jälkeen aivan fantastinen.

Terveellisyydestä oli juttua jo tarpeeks mut lisään vielä että eka kannattaisi huuhdella iho puhtaaksi lämpimällä vedellä ja saippualla. Hikoillessa ihohuokoset avautuvat, ja näin ollen niihin pääsee kaikenlaista kökköä salilaitteista, ilmasta ja vaatteista ym. Ja kun iholle räväytetään kylmää vettä, huokoset sulkeutuvat, ja lika jää sinne. :urjo: Eli jos ei mitenkään shokkinautintoa vähennä, niin suosittelen puhdistusta ensin. Suihkun lopuksi kylmä kylpy on ihan suositeltavaakin, juuri siksi, että puhtaat huokoset sulkeutuu, eikä sinne pääse uutta likaa. Vinkkinä varsinkin niille, jotka kärsivät aknesta tms iho-oireista.

Mökillä viime kesänä huomasin, että kun juoksulenkiltä tullessa painoi suoraan uimaan (kengät on suotavaa poistaa) mereen, niin ei pukannut jälkihiki päälle ja olo oli muutenkin sellainen että olisi voinut vaikka tappaa tiikereitä. Sitten vaan peseytyään mahdollisimman kylmällä vedellä (suoraan kaivosta) ja kevyet venyttelyt. Täytyykin illallla kun tulee treenaamasta vääntää suihkun nuppi kaakkoon ja verestää kesämuistoja. Kylmä rokkaa.

Dobermann sanoi:
Threadin innoittamana tänään suihkuttelin vuorotellen kylmää ja kuumaa vettä jalkoihin joita eilen treenasin. Kyllä tuli mukava lämmin olo reisiin, mutta ei vain kestänyt olo kovin pitkään, nyt on taas normaalisti kipeät.

Tuossa MASSAA! VOIMAA! -kirjassa mainittiin yhtenä palautumisen apukeinona juuri tuo kylmän ja kuuman suihkun vuorottelu. Tiedä sitten käytännössä onnistuuko sillä muuta kuin polttamaan kassinsa..

"Paula Radcliffe sanoi menevänsä kisan jälkeen pariksi kymmeneksi minuutiksi ammeeseen, joka oli täytetty kylmällä vedellä ja jääpaloilla!!! Aika hurjaa, mutta kertoi fysioterapeuttinsa suositelleen,koska se kuulemma nopeuttaa palatumista."

Onkohan tuo palautuminen sitten siinä keuhkokuumeessa kovin nopeata...

Kaheksan vuotta edellisestä postista, mut so not.

Kauanko tuolla uimahallin kylmäaltaassa (+7) pitää hengailla, että siitä saa parhaan hyödyn irti? Ja kannattaako siinä välillä käydä suihkussa vai riittääkö käynti viereisessä "terapia-altaassa" jossa veden lämpötila taitaa olla lähemmäs +30?

Mulla on polvissa ollut ongelmia niin oon monesti urheilusuorituksen jälkeen suihkussa ekaks pessyt itseni ja lopuksi suihkutellut polviin lämmintä n.38 asteista vettä ja sit niin kylmää kuin tulee hanasta. Molempia pitänyt jonkin 20sekkaa ja niitä settejä joku 3-5. Sen jälkeen polvet tuntuvat kyllä paljon paremmilta kuin ilman tätä käsittelyä.

Kylmä kylpy on oikein mukava. Oon muutaman kerran kokeillu ihan vaan siks, koska mm. Eugen Sandow ja Georg Hackenschmidt (molemmat n. 500 kertaa kovempia jätkiä ku ykskään jostain nykypäivän kehonrakentajapelleistä) suosittelee niitä paljon. Tuskin siinä kauheesti mitään muuta hyötyä on, ku että se on mukavaa ja rentouttavaa ja sen jälkeen on hyvä olo. Saattaahan se parantaa myös ääreisverenkiertoa.

Suositut

Back
Ylös Bottom