OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pohkeet on turhat, ei kannata haaskata kauheasti effortia niihin. Jos niitä ei oo, niin sit niitä ei oo ja jos ne on, niin sit ne on. Tuolla menee koulun keittäjätätejä tommosilla puolen metrin säikeisillä pohkeilla ja itellä ne on hikiseen sen 40 cm vaikka kuinka reenaa. Genetiikka ja ison ylipainon kanssa kävelemällä tuotettu vuosien rasitus on tässä se avaintekijä.

Pakkohan se on yrittää. Näyttää vammaselta et löytyy reittä tai yläkroppaa ja sit on kanankoivet

Joo kun sille löytää oikean tavan itselleen. "Kun sitä treenaa" on aika lavea sanonta.
Ja siis toi miten sait olkapäät kasvaa, on juuri oikea pitkään treenanneelle jolla tekniikat on hiottu viimeisen päälle.

Mutta keskitason(?) treenaajan kannattaa vielä malttaa ja katsoo oikeesti tekniikat kuntoon vaikka ammattilaisen kanssa. Ei se pelkkä volyymin lisääminenkään kasvata jos suunnanvaihdot tehdään pompuilla

Ja siis toi miten sait olkapäät kasvaa, on juuri oikea pitkään treenanneelle jolla tekniikat on hiottu viimeisen päälle.

Mutta keskitason(?) treenaajan kannattaa vielä malttaa ja katsoo oikeesti tekniikat kuntoon vaikka ammattilaisen kanssa. Ei se pelkkä volyymin lisääminenkään kasvata jos suunnanvaihdot tehdään pompuilla
Joo, en siis missään nimessä suosittele ketään tekeen tommoista mitä minä. Se oli mulla ihan semmoinen vähän turhautunut ajatus, että vittu jos ei nyt kasva kun tekee kokoajan. Sain kyllä siitä vasempaan tenniskyynärpään orastavan oireen, joka meni onneksi ohi. En punnertanut ollenkaan niin paljoa, vaan idea oli tehdä 2 punnerrustreeniä kierrossa ja sitten vipareita joka treenin päälle kovaa sellainen 5 sarjaa.

Jaloille mulla kanssa näyttää parhaiten toimivan 10 toiston paremmalla puolella olevat sarjat, joita tehdään vähintään 2 kertaa viikossa.

Esko kasvaa kamalaa vauhtia, painoa tulee lisää kovempaa mitä bodarille setit päällä.
Tuli tästä oma Luna tyttö mieleen. Luna oli pitti/amstaffi mixi(faija pitti ja mutsi amstaffi) Annettiin ex muijannkanssa sille uusi koti kun oli n.4-vuotias. Kun tuli meille niin oli sellainen tasanein pötkö, ei erottunut vyötärö, painoi 26kg muistaakseni. Meillä sit sai varmaankin enemmän liikuntaa ja erilaista, ja ruokavalio muuttui. Kesällä uitiin paljon, ympärivuoden hypittiin ja roikuttiin renkaasta vai mikä lie meillä puusta roikuikkaan. Ja talvella tömmällettiin hangessa paljon, pallon tai kepin perässä. Ja safkana meni 2xpäivään hybä annos sellasta koirien jauhelihaa raakana, välillä korvattiin jiiliha oisko se ollu lampaan vatsaa, kaurapuuroa, porkkanaraastetta ja kananmuna joitakin kertaa viikossa. Ja vuoden aikana tuli vyötärö näkyviin ja paino nousi siitä 26kilosta 30-31kiloon. Eli kunnon bodari tyyliin tyttö poltti rasvaa ja muskeli kasvoi samanaikasesti ja ihan natuna meni :D ei menny mitää anaa ruokien seas. Kaverina silläkin oli pienempi isobroidi venäjän toyterrieri/kääpiöpinseri mixi. Lepäile Luna rauhassa, edelleen sillon tällöin uniin tulet näyttäytyy :)

Genetiikka ja ison ylipainon kanssa kävelemällä tuotettu vuosien rasitus on tässä se avaintekijä.
Evan Centopani aikoinaan sano kun kysyttiin et miten kasvattanut pohkeensa, niin tuumas siihen jotain et "for carrying my fatass around for years" ku lapsena hänkin tais ylipainoinen olla. Mulla sama homma, omistanu aina isot pohkeet, ja olin varsinkin teinivuodet läski ylipainoinen, toki myös lihasta oli ku 13-14v rupesin treenaa. Mutta geenit ja toi oman läskiperseen liikuttaminen ne kasvatti, sit myös kun korista tuli jonkun verran pelailtua niin siinähän tulee just sellasia räjähtäviä nopeita spurtteja plus hyppäämistä. Salilla oon ollut aina laiska niitä duunaa, mut sitteku niitä teki, niin vannon sellaisiin pitkiin, raskaalla kuormalla tehtäviin restpause setteihin. Eli liikkeeseen, istuen tai seisten sellaset kuormat et hitailla 3-4s negoille tehtäen 12toistoa pystyy tekee, siitä sitten 10s resteillä niin kauan tekee et tulee vaik 40-60 toistoa täyteen. V*ttumaista tehä tolleen mut sit se on ohi suht nopee.

Tuli tästä oma Luna tyttö mieleen. Luna oli pitti/amstaffi mixi(faija pitti ja mutsi amstaffi) Annettiin ex muijannkanssa sille uusi koti kun oli n.4-vuotias. Kun tuli meille niin oli sellainen tasanein pötkö, ei erottunut vyötärö, painoi 26kg muistaakseni. Meillä sit sai varmaankin enemmän liikuntaa ja erilaista, ja ruokavalio muuttui. Kesällä uitiin paljon, ympärivuoden hypittiin ja roikuttiin renkaasta vai mikä lie meillä puusta roikuikkaan. Ja talvella tömmällettiin hangessa paljon, pallon tai kepin perässä. Ja safkana meni 2xpäivään hybä annos sellasta koirien jauhelihaa raakana, välillä korvattiin jiiliha oisko se ollu lampaan vatsaa, kaurapuuroa, porkkanaraastetta ja kananmuna joitakin kertaa viikossa. Ja vuoden aikana tuli vyötärö näkyviin ja paino nousi siitä 26kilosta 30-31kiloon. Eli kunnon bodari tyyliin tyttö poltti rasvaa ja muskeli kasvoi samanaikasesti ja ihan natuna meni :D ei menny mitää anaa ruokien seas. Kaverina silläkin oli pienempi isobroidi venäjän toyterrieri/kääpiöpinseri mixi. Lepäile Luna rauhassa, edelleen sillon tällöin uniin tulet näyttäytyy :)
Arvostan helvetisti sitä että koiralle syötetään paljon lihaa, sisäelimiä ja jonkin verran esim. ihmisiltä ylijäämiä ruokia.

Mua pitäisi aseella uhata että suostuisin syöttämään koiralle pelkkää kuivamuonaa

Kuivamuonaa turvotettuna ja Mushin lihapalloja. Noissa raksuissa ja lihapalloissa on tarpeelliset ravinteet pennulle. 800g päivässä pitäis syödä noita palloja, mutta ei se saa sitä määrää meneen, niin osa sitten korvataan raksuilla.

Mua taas ei tartte uhata aseella kuivamuonassa kun mulla on 12 vuotias terve villakoira, joka koko ikänsä on syönyt samaa raksua. Turkki hyvä ja kaikinpuolin terve. Ihmiset ei ajattele ollenkaan koiransa terveyttä, vaan mennään joillain typerillä oletuksilla että koiralle pitää syöttää paistijauhelihaa koska ei itse tajua mikä koiralle on parasta. Joku voi vetää pelkkää lihaa, mulla taas esim lohesta toi koira oksentaa joka kerta.

Kyse EI TODELLAKAAN ole siitä, miten omistaja kokee mitä ruokaa hänen fiilikset antaa periksi koiralle syöttää, vaan kyse on koiran terveydestä.

Mua pitäisi aseella uhata että suostuisin syöttämään koiralle pelkkää kuivamuonaa
Tämmöisille ihmislle ei koirat juuri sovi.

Ja syvä huokaus tähän väliin..

Jos vatsa ei kestä tai tulee esim. iho-oireita naudasta, se vaihtuu toiseen ja niin edelleen. En tarkoittanut mitään että väkisin syötetään vaikka possua samalla kun koira paskoo vettä joka päivä. Kukaan nyt ole niin väittänytkään mutta taas kerran omat johtopäätökset 👍

Kuivamuonan tultua koiran evoluutioon alkoi ravinnosta johtuvat tervesyongelmat

Ja syvä huokaus tähän väliin..

Jos vatsa ei kestä tai tulee esim. iho-oireita naudasta, se vaihtuu toiseen ja niin edelleen. En tarkoittanut mitään että väkisin syötetään vaikka possua samalla kun koira paskoo vettä joka päivä. Kukaan nyt ole niin väittänytkään mutta taas kerran omat johtopäätökset 👍

Kuivamuonan tultua koiran evoluutioon alkoi ravinnosta johtuvat tervesyongelmat
Se on koirakohtaista kuten ihmisilläkin. Ei kuivamuonaa pidä bannata, vaan katsoa mikä koiralle parhaiten sopii.

Se on koirakohtaista kuten ihmisilläkin. Ei kuivamuonaa pidä bannata, vaan katsoa mikä koiralle parhaiten sopii.
Ja ei siis ollut mikään henkilökohtainen hyökkäys, en tiennyt miten teillä ruokitaan koirat mutta tosiaan tärkeintä on että koira voi hyvin ja terveellisesti 😊👍

Kuivamuona on myös omasta mielestä silloin hyvää jos sitä syöttää osana muiden ruokien kanssa.

Uusi tulokas on mielenkiintoinen valinta puudelien jälkeen 😄
Koirat on kyllä elämän suola

Kuivamuona on myös omasta mielestä silloin hyvää jos sitä syöttää osana muiden ruokien kanssa.
Se on osana hyvä, ainakin nyt kun Esko ei vaan jaksa vetää noita palloja 28 kappaletta päivässä. Aikuisena sen pitää vetää 50 lihapalloa päivässä. Niin sitten jos ei vaan mene alas, niin raksu menee joka toisella aterialla. Hessu taas on kovin herkkävatsainen, ei voi antaa raakaa lihaa, vaan pitää paistaa. Sit kakka on täysin randomia ja usein kovin työlästä, niin raksuilla se vatsa pysyi tasaisena ja koira voi hyvin. Pentuna se ripuloi paljon ennenkuin tajusin antaa vaan raksua. Nyt jos sille antaa tai se saa jotenkin Eskon ruokaa, niin seuraavana päivänä vatsa on taas asteen sekaisin. Pieniä määriä se voi vetää ranomiakin, mutta ne määrät on tosi pieniä, tyyliin palanen jotain jne. Tossa joku aika sitten uhmasin tuuria ja ostin uutta raksua, vatsa voi entistä paremmin ja kakka tulee helpommalla.

Mä en sillai ajattele, että koiran pitäis nauttia ruoasta kuten ihmisen, vaan että ruoka on terveellistä, niin se ihmisilläkin tuppaa oleen, ei se terveellinen ruoka mitään parasta herkkua ole.

Rodun valinta oli oma juttunsa, Hepuli on kasvattanut ja kouluttanut isoja jättirotuja, myös rajumpia laumanvartijoita, niin ei sillai huolettanut ja Leonbergerit on helppoja kaikinpuolin. Esko tarvii kokoisensa kaverin kyllä, Hessu ei vaan jaksa leikkiä, se on liian pieni, kolmijalkainen, kuuro ja vanhempi, se tykkää vaan hengaa kainalossa. En nyt vielä sano mikä rotu on harkinnassa.

Internetissä on myös oltu huolissaan jaksanko mä lenkittää isoa rotua, mutta pitää olla jo umpityhmä apina jos ei mun kohdalla tajua, ettei mulle ole ongelma pyöriä metsissä monta tuntia päivässä 18 tuhannen askeleen verran.

Viimeksi muokattu:
Esko tuli viikko sitten 5.9kg painoisena ja nyt on 8kg. Melkein päivittäin pitää pantaa pidentää ja huomaa kun kannan sen tonne kadulle, että joka päivä haba puutuu enemmän.

Eikös se joku kreikan mytologian ukkokin kasvanut bodariksi samalla tavalla, kun kanto lehmän vasaa päivittäin kunnes siitä tuli härkä. Ns. "Progressive overload" puhtaimmillaan.

Kuva iPhonesta oli jollekin liikaa :D

Screenshot 2024-09-23 at 22.03.51.webp

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom