OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Juu, hauska oletus tuntuu olevan monella joka ei juossut ole että "kuka vaan nyt juosta osaa ja pystyy" no ei pysty, varsinkaan jos elopainoa yhtään liikaa kyseiseen lajiin, aivan sama onko se läskiä tai lihasta.

Tää aihe on jotenkin kummallisesti käännetty "dissaamiseksi" ja vihaamiseksi kerran jälleen. Se että ihmiset heittelee tänne arvauksia cooperkunnosta (mitkä varmasti menee melko lähelle totuutta) ei ole mitään dissaamista vaikka se tulos susipaska onkin. Täysin eri asia sanoa että Mike vetää cooperissa 2150m kuin että joku sanoisi matkan olevan 1100m, tuon jälkimmäisen voisi jo sanoa trollaamiseksi ja perseilyksi. Jostain 2500m tuloksesta ei voi edes märkiä päiväunia nähdä Mike, se on varmaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu, hauska oletus tuntuu olevan monella joka ei juossut ole että "kuka vaan nyt juosta osaa ja pystyy" no ei pysty, varsinkaan jos elopainoa yhtään liikaa kyseiseen lajiin, aivan sama onko se läskiä tai lihasta.

Tää aihe on jotenkin kummallisesti käännetty "dissaamiseksi" ja vihaamiseksi kerran jälleen. Se että ihmiset heittelee tänne arvauksia cooperkunnosta (mitkä varmasti menee melko lähelle totuutta) ei ole mitään dissaamista vaikka se tulos susipaska onkin. Täysin eri asia sanoa että Mike vetää cooperissa 2150m kuin että joku sanoisi matkan olevan 1100m, tuon jälkimmäisen voisi jo sanoa trollaamiseksi ja perseilyksi. Jostain 2500m tuloksesta ei voi edes märkiä päiväunia nähdä Mike, se on varmaa.
Nykyisin kaikki mikä ei ole suoranaista kehumista ja palvomista on vihaamista, dissaamista ja kateutta
 
Juu, hauska oletus tuntuu olevan monella joka ei juossut ole että "kuka vaan nyt juosta osaa ja pystyy" no ei pysty, varsinkaan jos elopainoa yhtään liikaa kyseiseen lajiin, aivan sama onko se läskiä tai lihasta.

Tää aihe on jotenkin kummallisesti käännetty "dissaamiseksi" ja vihaamiseksi kerran jälleen. Se että ihmiset heittelee tänne arvauksia cooperkunnosta (mitkä varmasti menee melko lähelle totuutta) ei ole mitään dissaamista vaikka se tulos susipaska onkin. Täysin eri asia sanoa että Mike vetää cooperissa 2150m kuin että joku sanoisi matkan olevan 1100m, tuon jälkimmäisen voisi jo sanoa trollaamiseksi ja perseilyksi. Jostain 2500m tuloksesta ei voi edes märkiä päiväunia nähdä Mike, se on varmaa.
Coopperi kyllä mielenkiintonen, että se on käytännössä käänteinen mitä tulee esim voimaan. Voimassa voit olla vahva jos oot absoluuttisesti painava, tai vaikka oisit kevyt jos omaat korkeen painoindeksin. Coopperissa taas joku Lauri Markkanen voi olla ok, vaikka painaakin paljon, koska painoindeksi on matala. Juha Mieto ehkä ääriesimerkki tuossa. Siitä en sit oo ihan varma pärjääkö coopperissa absoluuttisesti kevyt jolla korkee painoindeksi? 😄
 
Jos ei käytännössä ikinä juokse, cooperin suurin haaste "hyväkuntoisellekkin" on varmaan paikkojen kestävyys.

Jalkaterät, pohkeet ja polvet jne. voi yllättäen parin minuutin jälkeen hidastaa menoa aika pahasti.

Ja väkisin kun juoksee sen kylmiltään, joku kiva rasitusmurtuma voi helposti tulla. Varsinkin jos painoa normaalia enemmän.

Kokemuksesta puhuu: Hän. Ei ole juoksu minua varten, vaikka muutoin ns. hyvässä kunnossa käsittääkseni olen.
 
No itsehän tässä kerroit peruskuntosi olevan ”melko kova”, vaikka et ole asiaa valmis mittauttamaan validilla tavalla. En mä ainakaan sun Cooperia dissaa ennen enkä jälkeen, mikäli uskaltaudut epämukavuusalueelle. Sellainen 2200m olisi sinulle jo ihan kelpo suoritus, mutta jos menee vähemmän, niin en näe siinäkään syytä dissaamiseen. Nimenomaan ”reippaasti vaan juoksemaan ja kokeilemaan omia rajoja” -asenne on tässä mun ajatus.
No onko sun mielestä cooper oikea paikka testata bodarin peruskuntoa? Onko bodaus sun mielestä kovinkaan optimaalinen laji cooperia ajatellen? Mä sanon edelleen ihan omista kokemuksista että hyvä peruskunto on, ei mun tartte alkaa juoksemaan ympyrää jota en ole treenannut.
 
No onko sun mielestä cooper oikea paikka testata bodarin peruskuntoa?
Ei.
Onko bodaus sun mielestä kovinkaan optimaalinen laji cooperia ajatellen?
Ei.
ei mun tartte alkaa juoksemaan ympyrää jota en ole treenannut.
Ei toki.

Mutta olishan se ollut hienoa nähdä. Ja tässä pientä pettymystä ilmassa, kun tuota ihmiskoetta vähän odoteltiin...
 
Nykyisin kaikki mikä ei ole suoranaista kehumista ja palvomista on vihaamista, dissaamista ja kateutta
Näytäppä missä on sitä palvomista, miten mä en ole koskaan sellaista nähnyt? Kuka täällä palvoo mua? Kun taas tätä negatiivista kyllä riittää. Mistä porukka olis nyt esim tässä cooperkeississä kateellinen? Kun nyt noi mainitsit, niin osoita mulle missä ylipäätänsä on joku mulle kateellinen ja missä palvoisi mua? Pakkohan sitä on olla kun sen kerran mainitsit. Mä sitten voin laittaa sulle pelkästään tästä ketjusta miten mun kunto on nolla ja sohvaperunan tasolla ja juoksen 1500m cooperissa vaikka en vielä metriäkään ole juossut.

Ootko sä itse sanonut musta kertaakaan ikinä mitään positiivista koskaan missään?
 
Viimeksi muokattu:
No onko sun mielestä cooper oikea paikka testata bodarin peruskuntoa? Onko bodaus sun mielestä kovinkaan optimaalinen laji cooperia ajatellen? Mä sanon edelleen ihan omista kokemuksista että hyvä peruskunto on, ei mun tartte alkaa juoksemaan ympyrää jota en ole treenannut.
Sikäli kun juoksu tai hölkkä on yleensäkään peruskunnon mittari, ei liene väliä mikä se testattavan oma laji on. Siinä mielessä ois kiinnostava testi, että sulla on harrastuksina cooperin tehoalueen molemmin puolin olevat lajit, selkeen hapokas jalkatreeni sekä kevyt ja pitkäkestoinen käpyttely friban lomassa. Toisaalta myös olis hauska koe kokeilla toisella cooperilla, miten esim muutaman viikon totuttelu juoksuun vaikuttaa tulokseen. Mut vie kyllä omilta lajeilta liikaa tollanen.
 
Sikäli kun juoksu tai hölkkä on yleensäkään peruskunnon mittari, ei liene väliä mikä se testattavan oma laji on. Siinä mielessä ois kiinnostava testi, että sulla on harrastuksina cooperin tehoalueen molemmin puolin olevat lajit, selkeen hapokas jalkatreeni sekä kevyt ja pitkäkestoinen käpyttely friban lomassa. Toisaalta myös olis hauska koe kokeilla toisella cooperilla, miten esim muutaman viikon totuttelu juoksuun vaikuttaa tulokseen. Mut vie kyllä omilta lajeilta liikaa tollanen.
Tässä on tämmöinen kehittävä ja kannustava viesti, jossa spekuloidaan ilman oletettua tulosta ja varsinkaan aletaan olettamaan yleisesti kuntotasoa. Yleisesti en oikein voi alkaa juoksua treenaamaan, alkaa olemaan sitten jo harjoittelumäärät vähän helvetin korkeet bodausta ajatellen. Siinä alkaa polttaan lihasta kyllä jo vaikka miten söis. Nytkin kiskon 30 grammaa EAA joka fribakierroksella etten nyt sulata siellä jalkoja kokonaan. Se kun on semmoista kävelyä ja seisoskelua joka päivä 2-3 tuntia 15-20kg niskassa. Eihän siinä sillai väsy, koska vaivatta sen voin tehdä, mutta ei se oikein millään mittarilla ole kehittävää bodauksen kannalta kun samaan aikaan kykkää 2 kertaa viikossa.

1 veto cooperia nyt menis aika nopeena rasituskokonaisuutena, hyvillä kengillä en usko että nyt ihan hirveesti kärsis sääriluut, tosin en voi olla laisinkaan varma.
 
Tossa mun viikkoarvot sykkeestä. Kuten näkyy, ei toi friba paljoa sykkeitä nosta kun punttitreeneissäkin pysyy alle 130 syke. Syke mulla palautuu todella hyvää vauhtia ja me vedellään kyykkytreenit läpi aina aika nopealla syklillä. Hauska huomio viime treenistä. Kun me tehtiin yhteensä 14 sarjaa 12 toistoa kyykkyä, niin siinä vieressä räkissä samassa ajassa yksi kaveri teki 3 sarjaa pystypunnerrusta. Jengi kyl tuhlaa aikaa salilla elämästään puhelimen räpläämiseen yllättävän paljon.

IMG_2617.jpeg
 
Veikkaan, että kylmiltään ei Miken kokoluokan ja treenitaustan omaava kaveri vielä cooperissa "pärjäisi", mutta parin kuukauden treenillä kylläkin. Toi säännöllinen fribailu, hyvä palautumiskyky, kyky sietää vittumaista tunnetta yms olisi varmaan verrattain helppo "jalostaa" suht hyväksi juoksukunnoksi 👍
 
Kyykyn hinkkaaminen ei mitenkään jeesaa juoksemista, mutta että sohvaperuna. Moniko sohvaperuna pystyy ylipäätänsä juoksemaan 12 minuuttia ja samalla kyykkään 2x omalla painollansa?
Ei sinänsä juuri kyykkyy liikkeenä. Mutta minkälaisia ne treenit ovat olleet. Sulla kuitenkin kovia maitohappoa tuottavia treenejä taustalla vuosikaudet. Cooperissa menee anaerobisella alueella koko matka ja oma paras tulos vaatii kovaa kivun, happojen ja epämukavuuden sietoa useiden minuuttien ajan. Sulla tästä kuitenkin kova tausta ja päästä ei ainakaan jää kiinni. Eikö Wlog-aikoihin pisimmät sarjat tehokeinoineen kestänyt jotain 2-3 min jopa. Ja sitten oli niitä hakkisettejä joissa tehtiin sarja aina jonkun 45 sek palautuksen jälkeen. Sykkeetkin varmasti keskiarvoltaan peruskuntotreenialueella jalkatreeneissä usein olleet. Mä luulen, että vetäisit cooperissa oikein kelvollisen tuloksen.
 
Jos osaa noudattaa lakia ja yleisiä käytöstapoja niin rautoihin ei elämänsä aikana tule joutumaan.
Mikäli elämänkoulu yrittää kuitenkin hieman puskea läpi niin silti käskyjä tottelemalla tilanne selviää.

Kaikki rautoihin ja putkaan joutuvat kallut nyt yksinkertaisesti ovat vain hieman jääneet kehityksessä ja heillä on se näyttämisen halu.

Tässä kaksi esimerkkiä kun on toisessa jouduttu putkaan ja toisessa rautoihin, kerroppa millä lailla kumpikaan liittyy näyttämisen haluun.

Henkilö on sammunut kaupungille ja on sen verran humalassa että ei omin avuin selviä kotiin, nykyään poliisit herkästi vie kotiin mutta 25vuotta sitten vietiin putkaan.

Kaveri porukka on kaikessa rauhassa saunomassa, kun yht äkkiä poliisit ryntää isolla porukalla sisään pistää kaikki munasiltaan rautoihin ja alkaa tutkia kiinteistöä.
Loppujen lopuksi tilanne päättyy siihen että poliisit tajuaa olevansa väärässä kiinteistössä ja porukka pääsee jatkamaan illanviettoja.


Miten näistä kumpikaan liittyy kenenkään näyttämisen haluun?
 
Vastaus on hyväksytty, tuo on vielä ihan nippanappa realistinen tulos. Mutta ikää 50v, painoa liikaa ja noh Mike on muistaakseni sanonut, että ei rooopista tee, eli se on siis tasoa sohvaperuna.
Voin sanoa kokemuksesta, että punttitreeni pitää yllä myös aerobista kuntoa yllättävän hyvin. Sen nimittäin huomaa siinä vaiheessa kun lopettaa punttitreenin. Aerobinen kunto tippuu todella roimasti. Tottakai varsinainen aerobinen treeni ja kova aerobinen kunto on oma juttunsa. Mutta ei punttaajan aerobinen kunto todellakaan ole mallia hiukan ylipainoinen sohvaperuna.
 
Mä ehdotan Mikelle ja muillekin että kellotetaan mielummin että mikä on Cooperin tulos kävellen. Itsekkin voisin käydä vetäisemässä mielenkiinnosta. Sopii isoille kavereille ja ei käy jalkojen päälle ja on ihan mielenkiintoista että kuinka pitkälle silleen pääsisi. Sinänsä täysillä kävely on rasvanpolton kannalta ilmeisesti tehokkaampaa kuin kevyt hölkkä. Tulee enemmän kiertoa ja koko kroppa mukana. Kilpakävely sitten jo taas oma juttunsa..ne vetäisee "kävellen" yli 3000

Mutta joo, ainakin ennen kävely oli kisadieetin olennainen osa ja sikäli olis lajinomaista huvikseen hakea siihen tulos. Allun kanssa kellotatte ja videoitte, ja haaste Vataselle jne
 
Back
Ylös Bottom