OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikea mitään yksittäistä määritelmää sanoa kuka on urheilija ja kuka ei.
Mielestäni urheilija määritelmän pitäisi sisältää myös ravinnon ja levon.
Urheilijan ravinto pitäisi tukea hänen lajia.
Esim. Lauri Markkasesta näin pienen haastattelun jossa kertoi syömisistään ja elintavoistaan.
Hän vaikuttaa todelliselta urheilijalta.
Mutta jotkin jääkiekkoilijat jotka dokaavat pelireissuillaan ja syövät mitä sattuu, niin heitä en kutsu urheilijoiksi, vaikka kovissa liigoissa pelaisivat.
Vaikea arvostaa niitä, jotka eivät panosta lajiinsa, vaikka siitä huolimatta pärjäisivät.
 
Vaikea mitään yksittäistä määritelmää sanoa kuka on urheilija ja kuka ei.
Mielestäni urheilija määritelmän pitäisi sisältää myös ravinnon ja levon.
Urheilijan ravinto pitäisi tukea hänen lajia.
Esim. Lauri Markkasesta näin pienen haastattelun jossa kertoi syömisistään ja elintavoistaan.
Hän vaikuttaa todelliselta urheilijalta.
Mutta jotkin jääkiekkoilijat jotka dokaavat pelireissuillaan ja syövät mitä sattuu, niin heitä en kutsu urheilijoiksi, vaikka kovissa liigoissa pelaisivat.
Vaikea arvostaa niitä, jotka eivät panosta lajiinsa, vaikka siitä huolimatta pärjäisivät.
Selänne ei siis ollut urheilija kun Nhl uran alussa kävi useinkin viihteellä?
 
Viittaan tässä edellisellä sivulla mainitsemaani esimerkkiin. Täyttääkö siis mielestäsi tuo sählynpelaaja urheilijan määrityksen, mutta minä en?
Jos sählynpelaaja pelaa jossakin sarjassa, hän on urheilija. Sinä et ole, vaan harrastat liikuntaa. Golffaajakin ja tikanheittäjäkin ovat urheilijoita, jos kilpailevat lajeissaan. Samoin videopelien pelaajat ovat e-urheilijoita, jos kilpailevat jossakin sarjassa tms.
 
Seuraava treeni Youtuben äänestyksen perusteella on kolmen hauisliikkeen treeni.

Screenshot 2024-02-03 at 11.39.11.jpg


- Hauiskääntö tangolla 20-15-10. Korota painoa joka sarjaan jotta toistomäärä pysyy about linjassa.
- Hauiskääntö käsipainoila vuorokäsin 3x10
- Scottkääntö tangolla 3x10
- Hauiskääntö tangolla 21 toistoa x 2. 7 vajaata toistoa alhaalta puoliväliin - 7 toistoa vajaita puolivälistä maksimisupistukseen - 7 full range toistoa
- Käsipainokääntö vuorokäsin tippuvilla sarjoilla sama paino. Vastaote hauiskääntö oikealla 5 toistoa - vastaote hauiskääntö vasemmalla 5 toistoa - hammerkääntö oikealla 5 - hammerkääntö vasemmalla 5 - vastaotekääntö oikealla 4 - jne jne yhteen toistoon saakka.

HABA.jpg
 
En mä ainekaan vois laskea itteeäni urheilijaks jossei kilpailla tms. Joskus pelasin jääkiekkoa ja jalkapalloa joukkuessa missä sitte pelattiin sarjaa, turnauksia tms. Sillon olin nuori urheilija
Onko urheilija jos vaan osallistuu juoksutapahtumaan pari kertaa vuodessa itseään haastaakseen, mutta harjoittelee kuusi kertaa viikossa? Vai onko ne ihan vaan hölkkiä hölkkääjille? Pitäisikö kuulua urheiluseuraan ja omata kilpailulisenssi, että olisi urheilija?
 
Onko urheilija jos vaan osallistuu juoksutapahtumaan pari kertaa vuodessa itseään haastaakseen, mutta harjoittelee kuusi kertaa viikossa? Vai onko ne ihan vaan hölkkiä hölkkääjille? Pitäisikö kuulua urheiluseuraan ja omata kilpailulisenssi, että olisi urheilija?

Tuohan on ihan vaan harrastus. Sama ku osallistus finlandia hiihtoon. Ei se tee susta urheilijaa
 
Tuohan on ihan vaan harrastus. Sama ku osallistus finlandia hiihtoon. Ei se tee susta urheilijaa
Itse kyllä miellän Finlandiahiihdon ja juoksutapahtumat kilpailuiksi, joihin osallistuvista suurin osa on kuntourheilijoita. Naisten kymppi ei ole kilpailu, koska siellä ei oteta aikaa.
 
Minä käyn 3-4 kertaa viikossa salilla, hiihdän 2-5 kertaa viikossa talvisin ja juoksen pari kertaa viikossa kesäisin. Lisäksi kävelyä, frisbeegolfia ja milloin mitäkin pelejä kavereiden kanssa. Kilpaillut en kuitenkaan ole 15 vuoteen missään lajissa, ellei Finlandia-hiihtoa lasketa. Kyllä kuitenkin vähän naurahtaisin jos joku tulisi sanomaan että en ole urheilija. Onko sitten kolmesti viikossa pelaava seiskadivarin sählynpelaaja enemmän "urheilija" koska kilpailee?
Itse pidän urheilijoina niitä, jotka tekevät suurimman osan päivittäisistä valinnoistaan hyödyttääkseen suorituskykynsä paranemista. Pois pitäisi omalla kohdalla jättää kokoaikainen työnteko yms (ja ikäkin on jo sellainen, etten voi olla kilpailukykyinen kestävyyslajeissa). Itsekin hiihdän aika paljon, sellainen 2500-4000km talvessa, mutta en pidä itseäni urheilijana missään nimessä. Kuntoilija tai "kilpakuntoilija" kuvaa omaa profiiliani liikkujana. Massahiihdoissa olen käynyt ja panostan niihin aika paljon, viimeksi taisi olla yksi ikäiseni tai vanhempi, joka oli mua nopeampi vapaan pitkällä matkalla Finlandiassa. Mutta urheilijat on kyllä erikseen....
 
Kuntoilija, Urheilija, Kilpaurheilija ja Ammattiurheilija.
Tossa järjestyksessä, mun mielestä.

Kaksi vikaa aika itsensä selittäviä. Ekat taas ehkä lopulta jokaisen oman tuntemuksen pohjalta. Ehkä niin että Kuntoilijalla terveys ja mielekkyys pääasiassa, Urheilijalla jo fyysisen suorituskyvyn kehittäminen ja tavoitteellisuus?
 
Joo. Aika monilla on käsitys, että Nykänen oli vain superlahjakas, kun pärjäsi ryyppäämisestä huolimatta. Mutta hän oli kyllä lahjakkuuden lisäksi myös todella kova treenaamaan.
Muutamia vuosia ennen ku nykäne kuoli, kattelin dokkarin ku joku oli saanu sen puhuttua mukaan johonkin ikämieskisoihin, ja se kävi jossain treenaamassa missä noi mäkimiehet treenaa, matti oli siis 50 30 vuotta juonu juoppo, ja siinä dokkarissa näky et niil oli joku hyppylavetti mikä toimi kiskoilla, missä ne kai treenaa ajoitusta ja sitä hyppyä siitä tornista, ja siihen oli tehty sit se laskeutumiskuoppa mihin ne lentää hyppy asennossaan pehmusteisiin, ni sen valmentaja selitti siinä että matti joutuu rajoittaa hyppyään kun se allas mihin ne laskeutuu ei oo tarpeeks pitkä sen pompulle, ni mietin että kuinka saatananmoinen pomppu sillä on nuorena ollu jos se 50 juoppona joutuu rajoittamaan vaikka se on mäkihyppääjille sorvattu laite.
 
Muutamia vuosia ennen ku nykäne kuoli, kattelin dokkarin ku joku oli saanu sen puhuttua mukaan johonkin ikämieskisoihin, ja se kävi jossain treenaamassa missä noi mäkimiehet treenaa, matti oli siis 50 30 vuotta juonu juoppo, ja siinä dokkarissa näky et niil oli joku hyppylavetti mikä toimi kiskoilla, missä ne kai treenaa ajoitusta ja sitä hyppyä siitä tornista, ja siihen oli tehty sit se laskeutumiskuoppa mihin ne lentää hyppy asennossaan pehmusteisiin, ni sen valmentaja selitti siinä että matti joutuu rajoittaa hyppyään kun se allas mihin ne laskeutuu ei oo tarpeeks pitkä sen pompulle, ni mietin että kuinka saatananmoinen pomppu sillä on nuorena ollu jos se 50 juoppona joutuu rajoittamaan vaikka se on mäkihyppääjille sorvattu laite.

Neljän olympiakullan arvonen pomppu, eli ei mikään kovin mitätön.
 
Back
Ylös Bottom