OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Mitä periaatteellista eroa sillä on, että sinä hiihdät ja äitisi menee jumppatunnille? Minusta molemmat harrastavat liikuntaa, mutta eivät urheile.

Mikä sen määrittelee, että toista kutsuttaisiin urheiluksi ja toista liikunnaksi?
Rehellisesti sanottuna minulla ei ole tähän suoraa mustavalkoista vastausta.

Mutta ääneen ajateltuna: se on mielestäni ehkä enemmän se aiemmin mainittu luonteenpiirre, jonka lisäksi tietyn spesifin fyysisen ominaisuuden ja/tai numeroissa mitattavissa olevan tuloksen tavoittelu. Ei meidän äidillä ole tavoitteita kun hän menee jumpalle, vaan tekee sitä koska siitä tulee hyvä mieli, se edistää terveyttä ja on ilmeisesti hänen mielestään ihan kivaakin.

Kun mä menen hiihtämään, niin mulla on usein mm. kelistä ja suksista riippuen tiettyjä tavoitteita (edellä mainittujen lisäksi)1) tulla paremmaksi hiihtäjäksi, 2) parantaa kestävyyskuntoa ja/tai vaikkapa vo2 max:ia, 3) tietty matka ja sen hiihtäminen tietyssä ajassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rehellisesti sanottuna minulla ei ole tähän suoraa mustavalkoista vastausta.

Mutta ääneen ajateltuna: se on mielestäni ehkä enemmän se aiemmin mainittu luonteenpiirre, jonka lisäksi tietyn spesifin fyysisen ominaisuuden ja/tai numeroissa mitattavissa olevan tuloksen tavoittelu. Ei meidän äidillä ole tavoitteita kun hän menee jumpalle, vaan tekee sitä koska siitä tulee hyvä mieli, se edistää terveyttä ja on ilmeisesti hänen mielestään ihan kivaakin.

Kun mä menen hiihtämään, niin mulla on usein mm. kelistä ja suksista riippuen tiettyjä tavoitteita (edellä mainittujen lisäksi)1) tulla paremmaksi hiihtäjäksi, 2) parantaa kestävyyskuntoa ja/tai vaikkapa vo2 max:ia, 3) tietty matka ja sen hiihtäminen tietyssä ajassa.

Eli urheilijan määrittää se, onko henkilöllä jotain mitattavia tavoitteita tekemisessään? Onhan terveyden ylläpitokin tavoite.

Onko siis salimaailmassa urheilija sellainen, jolla on tavoite nostaa penkkitulosta tänä vuonna 10 kiloa tai saada 4 kuukaudessa 2 senttiä lisää hauiksenympärystä?

Ja se joka vain haluaa paremman penkkituloksen tai isomman hauiksen, harrastaa liikuntaa?
 
Eli urheilijan määrittää se, onko henkilöllä jotain mitattavia tavoitteita tekemisessään? Onhan terveyden ylläpitokin tavoite.

Onko siis salimaailmassa urheilija sellainen, jolla on tavoite nostaa penkkitulosta tänä vuonna 10 kiloa tai saada 4 kuukaudessa 2 senttiä lisää hauiksenympärystä?

Ja se joka vain haluaa paremman penkkituloksen tai isomman hauiksen, harrastaa liikuntaa?
Nyt luit kyllä tuon lainaamasi tekstin "ja/tai" osion vähän huolimattomasti. Siinähän on nimenomaan se "tai", eli ei ole pakko mielestäni olla numeroissa mitattavia tavoitteita. Edelleen taipuisin enemmän siihen "luonteenpiirre"- tai "mindset"- teoriaan jonka jo D.vitamiini heitto edellisellä sivulla ilmoille.

Mutta toki, myönnetään että sekin selitys vähän ontuu koska sen määrittäminen on hankalaa. Mutta mielestäni se ei kuitenkaan onnu läheskään yhtä paljon kuin se selitys, että pitää kilpailla lajissaan, koska silloin jokainen kaljaliigassa parii kertaa viikossa sählyä pelaava jannu olisi "urheilija", kun keksin kuitenkin monta selitystä miksi vaikka itseäni esimerkkinä pitäen moni voi olla paljon enemmän "urheilija" vaikka ei kilpailisikaan missään lajissa.
 
Minä käyn 3-4 kertaa viikossa salilla, hiihdän 2-5 kertaa viikossa talvisin ja juoksen pari kertaa viikossa kesäisin. Lisäksi kävelyä, frisbeegolfia ja milloin mitäkin pelejä kavereiden kanssa. Kilpaillut en kuitenkaan ole 15 vuoteen missään lajissa, ellei Finlandia-hiihtoa lasketa. Kyllä kuitenkin vähän naurahtaisin jos joku tulisi sanomaan että en ole urheilija. Onko sitten kolmesti viikossa pelaava seiskadivarin sählynpelaaja enemmän "urheilija" koska kilpailee?

Omasa mielestäni urheilussa kilpaillaan aina. Eli kamppailulajit, kilpahiihto ja pallopelit ovat urheilua. Salilla käynti ja hiihtolenkillä käynti taas ovat liikuntaa.
Viittaan tässä edellisellä sivulla mainitsemaani esimerkkiin. Täyttääkö siis mielestäsi tuo sählynpelaaja urheilijan määrityksen, mutta minä en?
 
Kyllä alhaisenkin tason kilpaurheilijat ovat minusta urheilijoita.

Tosin ehkä sellaisella varauksella, että urheilukilpailun pitäisi minusta olla jonkinlaisen virallisen tahon sanktioima.

En pidä esimerkiksi alakoulun välitunnilla tai edes liikuntatunnilla tapahtuvaa jalkapallon pelaamista varsinaisesti urheiluna, vaikka siinä kilpaillaan toista joukkuetta vastaan.
 
Mitä periaatteellista eroa sillä on, että sinä hiihdät ja äitisi menee jumppatunnille? Minusta molemmat harrastavat liikuntaa, mutta eivät urheile.

Mikä sen määrittelee, että toista kutsuttaisiin urheiluksi ja toista liikunnaksi?
Olisko urheilua silloin kun keskitytään johonkin lajiin jota voisi myös kilpailla. Liittyykö tavoitteellisuus myös. Ettei kohoteta kuntoa tai muokata kehoa pelkästään vaan on jotain mitä voi konkreettisesti mitata ja määrittää suorituksen nopeudella tai maalit/pisteet pelissä ja ottelussa tai nostettu paino. Tässä mielessäkään kehonrakennus ei ole urheilua vaikka liikuntaa onkin.
 
DSC00346.jpeg
 
Mun mielestä aika simppelisti näin:

Liikunta=Kaikki liikkuminen sis. urheilun
Urheilu=Jonkun tietyn lajin harjoittamista
Urheilija=Ammatikseen urheilua harjoittava

Ei mun mielestä muut kuin ammattilaiset ole urheilijoita. Kuten esim mun mielestä ei voi sanoa olevansa muusikko, jos ei tee sitä ammatikseen.
 
Ei mun mielestä muut kuin ammattilaiset ole urheilijoita. Kuten esim mun mielestä ei voi sanoa olevansa muusikko, jos ei tee sitä ammatikseen.
Mun mielestä taas ammattilaisuus kumoaa urheilun. Henkilöstä tulee osa viihde bisnestä. Palkka tulee siitä kun kansa saa huvinsa.

Urheiluun sanana liittyy mielestäni jonkinlainen eettisyys, rehtiys ja reiluus. Ammattilaisuuteen ei kuulu mitään näistä.
 
Tää on varmaan ihan saatanan kova leffa. Tulossa tänä vuonna. Yli 8 rating IMDB. Ilmeisesti kuvattu first person perpektiivistä ja kaiken ennakon perusteella raakoja realistisia tappoja.


View: https://youtu.be/d4sGQ-h1XFU?si=VmBzKW6P6u1o3lJa


I was privileged to view this early. This film has some of the most believable kill sequences and is hands down the most violent film I've ever witnessed. Nash is a genius and should not be underestimated, it will not disappoint you.
 
Mun mielestä taas ammattilaisuus kumoaa urheilun. Henkilöstä tulee osa viihde bisnestä. Palkka tulee siitä kun kansa saa huvinsa.

Urheiluun sanana liittyy mielestäni jonkinlainen eettisyys, rehtiys ja reiluus. Ammattilaisuuteen ei kuulu mitään näistä.
Hyvä pointti tuo eettisyys, rehtiys ja reiluus. Tää on kyllä mielenkiintoinen kysymys.
Jos ottaa tuon linjan, niin Suomessa ei montaa urheilijaa ole. 🙄
Totta tuokin. Kyllä mä urheilijaksi laskisin nekin jotka joutuu kausittain ottamaan lisätyötä että pärjää.
 
Jos urheilijan pitää olla ammattilainen, niin mitä amatööriurheilijat ovat?

Miten sinä määrittelisit urheilijan? Itselleni urheilija on henkilö, joka panostaa lajiin keskivertoa enemmän ja on ottanut tavoitteekseen kilpailla jollakin tasolla.

Ammattiurheilija taasen tienaa elantonsa lajillaan.
 
Mä ajattelisin niin että, jos rajaa ei vedä ammattilaisuuteen, on kaikki vähääkään säännöllisesti liikkuvat urheilijoita. Muuten rajanveto on mahdoton, sillä se olisi hyvin tulkinnanvarainen jossain perusjumppaajan ja himoliikkujan välillä.
 
Back
Ylös Bottom