OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Ootko koskaan tehnyt esim sellaista että kyykkäät 3720 (1800 toistoa 120kg) kyykkyä kolmessa kuukaudessa omaten kuitenkin normaaliin väestöön verrattuna korkeamman lihasmassan? Tiedätkö miltä se tuntuu ja miten siinä kasvaa yleinen suorituskyky? Mä väitän ihan pokkana, että mä vedän ton ja sitten juoksen cooperinkin verrattain hyvään matkaan. Meinaan noissa seteissä tulee yllättävän kova kestävyys kun paino on jossain 90kg paikkeilla. Porukalla on loppuun asti joku vitun oletus, että jos on lihasmassaa, on täysin kykenemätön mihinkään muuhun. Ota kuitenkin huomioon, että isoin osa makaa sohvalla eikä saa tangolla edes 15 toistoa kyykkyä.
Kyllä puntillakin voi treenata monipuolisesti mutta on se silti ihan eri asia. Harvoin näkee missään lajissa kuitenkaan mitään bodarin kokoista mörköä jolla on todella kova suorituskyky. Vaikka nostan kyllä hattua maailman vahvin mies kilpailijoille joilla on kyllä todella kovat suorituskyvyt. Enkä mä tässä vähättele ketään joka treenaa yhtään mitään. Se on hyvä jos on löytänyt mieleisen tavan treenata.
Pointti oli edelleen että mitä monipuolisempaa treeni on niin sitä monipuolisempi ja parempi on kehon kyky adaptoitua eri tilanteisiin. Itse treenaan aika montaa lajia joista kamppailulajit on ykkösenä. Siellä kyllä näkee että punttilla hankitut voimat on ihan eri asia kuin se kamppailuvoima.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ootko koskaan tehnyt esim sellaista että kyykkäät 3720 (1800 toistoa 120kg) kyykkyä kolmessa kuukaudessa omaten kuitenkin normaaliin väestöön verrattuna korkeamman lihasmassan? Tiedätkö miltä se tuntuu ja miten siinä kasvaa yleinen suorituskyky? Mä väitän ihan pokkana, että mä vedän ton ja sitten juoksen cooperinkin verrattain hyvään matkaan. Meinaan noissa seteissä tulee yllättävän kova kestävyys kun paino on jossain 90kg paikkeilla. Porukalla on loppuun asti joku vitun oletus, että jos on lihasmassaa, on täysin kykenemätön mihinkään muuhun. Ota kuitenkin huomioon, että isoin osa makaa sohvalla eikä saa tangolla edes 15 toistoa kyykkyä.

Ja vaikka salilla ei kävisikään, niin se aerobinen kunto on ihmisillä yleensä silti aivan yhtä huono. Ihmiset on nykyään yleisesti huonossa kunnossa kaikilla mittareilla.

Toi cooper olis kyl mielenkiintoista nähdä. Itsekin juoksin viimeksi cooperissa 2800m lähes satakiloisena, vaikka edes kevyttä lenkkiä ei ole tullut tehtyä vuosikausiin. Pelkkää punttia ja kamppailujuttuja.
 
Viimeksi muokattu:
Eikä kova juoksukunto takaa vahvaa toimintakykyä tulevaisuudessa mahdollisesti odottaviin karkeloihin. Typerää spekulointia.

Ei tietenkään takaa. Jos joutuu kantamaan paljon tavaraa ja etenkin nousemaan kuorman kanssa ylös, on voimasta ja lihaskunnosta paljonkin hyötyä. Onhan niitä isoja, lihaksikkaita ja vahvoja tyyppejä, jotka juoksevat päälle 3000 metriä cooperissa. Toki vähemmän kuin kevyemmässä "sarjassa".

Karkeloissa puhutaa myös niin monenlaisen epämukavuuden sietämisestä ja kestämisestä, että henkinen puoli on todella isossa roolissa.
 
Kysymys teille kaikille jotka liputatte monipuolisen treenin puolesta.

Oletteko hyviä missään?

Monet eri ominaisuudet kun ovat herkästi pois jostain toisesta ominaisuudesta.
Ehkä selvin esimerkki on vaikka.
Pitkän matkan juoksija=Cooper tulos todennäköisesti todella kova, mutta kehonrakennus kisoissa aivan paska.
Tai raskaan sarjan kehonrakentaja= hyvä kehonrakennuksessa, mutta ison lihasmassan takia Cooper tulos todennäköisesti aika huono.


Siinä että "treenailee monipuolisesti" useita eri lajeja ja yrittää kehittää ristiriitaisiakin ominaisuuksia käy herkästi niin että loppujen lopuksi ei ole hyvä missään.
 
Kysymys teille kaikille jotka liputatte monipuolisen treenin puolesta.

Oletteko hyviä missään?

Monet eri ominaisuudet kun ovat herkästi pois jostain toisesta ominaisuudesta.
Ehkä selvin esimerkki on vaikka.
Pitkän matkan juoksija=Cooper tulos todennäköisesti todella kova, mutta kehonrakennus kisoissa aivan paska.
Tai raskaan sarjan kehonrakentaja= hyvä kehonrakennuksessa, mutta ison lihasmassan takia Cooper tulos todennäköisesti aika huono.


Siinä että "treenailee monipuolisesti" useita eri lajeja ja yrittää kehittää ristiriitaisiakin ominaisuuksia käy herkästi niin että loppujen lopuksi ei ole hyvä missään.

Minä en ole, mutta olenkin aika lahjaton treenaamisen suhteen. Mutta monen urheilulajin edustajat joutuvat lajin vaatimusten takia treenaamaan niin voimaa, nopeutta kuin kestävyyttäkin lajin vaatimusten takia ja ovat kaikessa aika hyviä. Siihen päälle vielä se varsinainen laji. Tietysti eivät koskaan samalla tasolla kuin tiettyyn osa-alueeseen erikoistuneet.

Joka tapauksessa olen vakaasti sitä mieltä, että keskivertokansalaisen olisi syytä tehdä muutakin kuin pelata padelia. Vaikka hyvähän se on, että ihmiset edes liikkuvat.
 
Siinä että "treenailee monipuolisesti" useita eri lajeja ja yrittää kehittää ristiriitaisiakin ominaisuuksia käy herkästi niin että loppujen lopuksi ei ole hyvä missään.
Niin paljon poissulkevia juttuja että mahdollista on vaan keskinkertainen kompromissi. Otetaan nyt mun ketjussa esimerkkinä vaikka frisbee golf, ei todellakaan ole bodarin laji. Salilla ekana pyritään tietoisesti jännittämään lihaksia maksimaalisesti ja sitten mennään sen perään pelaamaan, jossa taas pitää täysin päinvastaisesti heittää mahdollisimman rennolla kädellä. Mutta silti onnistun heittämään samoja tuloksia mitä mun pelikaverit jotka eivät bodaa. Mutta en millään pärjäis sitten sm-tason kavereille, en bodauksessa enkä fribassa.
 
Olis muuten kova video, kun @Mike juoksis cooperin 💪🏻
Voishan sen kesällä vetästä kun vedän rasvat alas. Ohan mulla juoksukengätkin, jotka hommasin viime japanin reissulle kun siellä paskat kengät on ehkä tyhmin veto, meinaan kun ne jalat menee paskaksi, niin on varsin ikävää kävellä joka päivä kovalla alustalla.

Ja kannattaa muistaa toki aina mun ikä, en ole mikään 30v. Että suhteuttakaa aina kaikki vähän siihen.
 
Kysymys teille kaikille jotka liputatte monipuolisen treenin puolesta.

Oletteko hyviä missään?

Monet eri ominaisuudet kun ovat herkästi pois jostain toisesta ominaisuudesta.
Ehkä selvin esimerkki on vaikka.
Pitkän matkan juoksija=Cooper tulos todennäköisesti todella kova, mutta kehonrakennus kisoissa aivan paska.
Tai raskaan sarjan kehonrakentaja= hyvä kehonrakennuksessa, mutta ison lihasmassan takia Cooper tulos todennäköisesti aika huono.


Siinä että "treenailee monipuolisesti" useita eri lajeja ja yrittää kehittää ristiriitaisiakin ominaisuuksia käy herkästi niin että loppujen lopuksi ei ole hyvä missään.

Onko sillä merkitystä, jos ei ole esim. kansainvälisesti menestynyt? Vai mikä on raja sille, että on hyvä jossain? Joku Suomen tasolla menestyminenkin on vähän niin ja näin, kun monessa asiassa sinne voi päästä ihan muutaman vuoden treenillä. Voi myös kysyä, kuinka moni on "oikeasti hyvä" lajissaan vaikka se olisi pelkkä puntti.

Tuollainen monipuolinen treenaaja kun voi olla esim. voimissa lähelle sitä pelkkää punttia vääntävää kaveria ja samaan aikaan helvetisti kovempi vaikka aerobisessa. Tässä tulee esimerkkinä mieleen vaikka se sisäsoutaja, jolla ME aina lyhyistä matkoista 100km asti. Silti vetää maasta 250kg, lisäpainoleukoja 80kg ja lihasmassaakin kymmeniä kiloja keskivertomiestä enemmän.
 

View: https://open.spotify.com/playlist/1MQNqfkN8FOk7G4NERZAPH?si=597673a9893a45d5


pakkotoisto_black_metal_guitarist_in_desert_comic_style_54bebfe2-2087-4338-9909-0f13201074a3.jpg
 
Tuollainen monipuolinen treenaaja kun voi olla esim. voimissa lähelle sitä pelkkää punttia vääntävää kaveria ja samaan aikaan helvetisti kovempi vaikka aerobisessa. Tässä tulee esimerkkinä mieleen vaikka se sisäsoutaja, jolla ME aina lyhyistä matkoista 100km asti. Silti vetää maasta 250kg, lisäpainoleukoja 80kg ja lihasmassaakin kymmeniä kiloja keskivertomiestä enemmän.
Soutu vaatii kyllä järkyttävän yhdistelmän voimaa, kestävyyttä ja henkistä sitkeyttä.
Joel Naukkarinen: https://yle.fi/a/74-20049306

Ihmisilä on monenlaisia tavoitteita. Osa keskittyy harjoittelussa pienemmälle alueelle ja osa sitten hakee kuntoa jossa olisi mahdollisimman vähän heikkoja lenkkejä. Aika harva kummassakaan ryhmässä ikinä pääsee millekään "huipputasolle", mutta mitä sillä on väliä?
 
Kysymys teille kaikille jotka liputatte monipuolisen treenin puolesta.

Oletteko hyviä missään?

Monet eri ominaisuudet kun ovat herkästi pois jostain toisesta ominaisuudesta.
Ehkä selvin esimerkki on vaikka.
Pitkän matkan juoksija=Cooper tulos todennäköisesti todella kova, mutta kehonrakennus kisoissa aivan paska.
Tai raskaan sarjan kehonrakentaja= hyvä kehonrakennuksessa, mutta ison lihasmassan takia Cooper tulos todennäköisesti aika huono.


Siinä että "treenailee monipuolisesti" useita eri lajeja ja yrittää kehittää ristiriitaisiakin ominaisuuksia käy herkästi niin että loppujen lopuksi ei ole hyvä missään.
En oo 100% varma haitko tätä, mut koen olevani täydellinen esimerkki tyypistä, joka jahtaa jtn 15 jänistä samaan aikaan, eikä silleen oikeen tuu varmaan saamaan yhtäkään niistä kiinni. Meen kuntosalille, ni on mulla n. 4-5 isoa bread n butter liikettä, joilla treeni yleensä alkaa. Tärkeysjärjestyksessä: leuat, mave, dippi, kyykky, ja nyt myös pystäri. Noi on hyviä, koska koen että ne kehittää tasasesti sellasia ominaisuuksia, joita ns. huippufysiikka(jokanen määritelkööt tän ite) vaatii, ja kehittävät attribuutteja, jotka on suotuisia monenlaisessa tekemisessä. Noiden liikkeiden lisäks mä ''perseilen'' vitusti, ja teen millon mitäki harvinaisempia apuliikkeitä. Omaan järkeen ei oo ikinä mahtunut, miten porukka jaksaa käydä salilla grindaamassa oikeesti jtn pelkkää 3 vitun liikettä, 30 vitun vuotta, ja olettavat(oletan, että olettavat xD) että niillä muovataan kunnon atleetin ruho. Ei ainakaan ruhoa, joka täyttää mun laatustandardit. Itelle kaikki treeni tähtää nykypäivänä siihen, että pystyn mahdollisimman moneen. Poislukien joku sen hetken muodikkain höpöhöpö liike tjs, millä ei tee mitään. Mul on aika hyvä mave, mut mitä mä teen sillä, jos mun selkä räjähtäis heti jos lähtisin tekeen hyvää huomenta liikettä, tai jtn nostohommia? Ykspuolista paskaa sanon minä.

Mä pyrin siihen, että oon sen verran jack of all trades, että voin vaikka täysin kylmiltään lähteä kokeileen jtn uutta lajia, ja suoriutua ihan 7/10. Keskiverto penkkisialta ihan liikaa pyydetty. Jos joudun toteemaan, että musta ei lajiin/suoritteeseen X ole, ja oon ihan paskana, ni oon epäonnistunut mun kuntoiluharrastuksessa. Kaikessa on vaikee olla pätevä, mut monipuolinen treeni/urheilutausta jeesaa kiitettävästi mun kokemuksella. Oon esim. todella huono uimari, koska en oo sitä ikinä opetellu. Mul on kuitenki sen verran vahva yläkroppa, että pystyn sysipaskallaki tekniikalla pakottaan homman voimalla eteenpäin. Pystyn tarvittaessa uimaan ihan ok, vaikka se hapottaiski syvältä. Pystyn keksimään monia esimerkkejä, mutta yksi riittäkööt.

Porukka tekee penkkiä, kyykkyä, & mavea 30 vuotta, ja ekan 15 vuoden jälkeen(jos edes) ne on jo ihan vitun rikki. Keho on ku varjo entisestään, ja fyysisiä rajotteita alkaa kasaantuun ku koiranpaskaa keväällä. Penkkasit parisataa sillon vuonna kakskytkaks, ja teit jonkun ennätyksen johki sarjaan, mut nyt sä et pysty heittään edes tennispalloa. Oliko wörttiä? Eikö olis kiva penkkailla yhä? Niin yleinen skenaario vielä, et otatte monet tollasen täysin itsestäänselvyytenä. Lievästi ihan vituttaa kuunnella ''joka'' kerta salilla, tai jonkun lajin parissa ku aina sattuu johki jollain, ja niillä ei oo mitää käryä miks. Monipuolisempi treeni olisi/voisi olla paikoillaan. Tässä tulee kyl esille jo sekin kysymys, että kuinka pitkällä tähtäimellä porukka treenaa? 15 vuotta leijonana VS 50 vuotta kauriina lol.

En nyt yritä tässä tahallaan kuulostaa vittumaiselta, mut omaan tähän aiheeseen poikkeuksellisen selkeet mielipiteet. Ei oo väärin olla penkkisika tai mikään muukaan, jos sulle tulee siitä hyvä mieli jaadajaa & niin edespäin. Koen kuitenki, että valtaväestöllä on erittäin lannistava, & kieroutunut näkemys hyvästä kunnosta. Hyvin aktiivisesti ''joutuu'' kyseistä aihetta puida jossain.
 
Porukka tekee penkkiä, kyykkyä, & mavea 30 vuotta, ja ekan 15 vuoden jälkeen(jos edes) ne on jo ihan vitun rikki. Keho on ku varjo entisestään, ja fyysisiä rajotteita alkaa kasaantuun ku koiranpaskaa keväällä. Penkkasit parisataa sillon vuonna kakskytkaks, ja teit jonkun ennätyksen johki sarjaan, mut nyt sä et pysty heittään edes tennispalloa. Oliko wörttiä? Eikö olis kiva penkkailla yhä? Niin yleinen skenaario vielä, et otatte monet tollasen täysin itsestäänselvyytenä. Lievästi ihan vituttaa kuunnella ''joka'' kerta salilla, tai jonkun lajin parissa ku aina sattuu johki jollain, ja niillä ei oo mitää käryä miks. Monipuolisempi treeni olisi/voisi olla paikoillaan. Tässä tulee kyl esille jo sekin kysymys, että kuinka pitkällä tähtäimellä porukka treenaa? 15 vuotta leijonana VS 50 vuotta kauriina lol.

En nyt yritä tässä tahallaan kuulostaa vittumaiselta, mut omaan tähän aiheeseen poikkeuksellisen selkeet mielipiteet. Ei oo väärin olla penkkisika tai mikään muukaan, jos sulle tulee siitä hyvä mieli jaadajaa & niin edespäin. Koen kuitenki, että valtaväestöllä on erittäin lannistava, & kieroutunut näkemys hyvästä kunnosta. Hyvin aktiivisesti ''joutuu'' kyseistä aihetta puida jossain.

Siis siitä nyt varmaan kaikki on yhtä mieltä että muun elämän, pitkän iän, terveyden yms. kannalta kannattaisi tehdä moni monipuolista treeniä.

Mutta jos henkilön tavoite on olla edes Suomen paras kehonrakentaja tai voimailija, niin en ymmärrä kun täällä porukka tulee sanomaan että älä nyt hyvä mies treenaa vaan salilla, sinun pitäisi myös juosta, olet paska jos et 3000coopperissa juokse.

Sama kun sanois jollekin juoksijalle jonka tavoite on olla Suomen paras maratoonari et älä nyt hyvä mies juokse, sun kannattais mennä salille ja kasvattaa isot lihakset että olisit monipuolisempi.


Ei siltä maratoonarilta tulla kisoissa kysymään paljon penkki, kun sillä ei lajin kannalta ole mitään väliä, samoin kun ei siltä penkkaajalta kysytä et paljon menee coopperissa.
 
Siis siitä nyt varmaan kaikki on yhtä mieltä että muun elämän, pitkän iän, terveyden yms. kannalta kannattaisi tehdä moni monipuolista treeniä.

Mutta jos henkilön tavoite on olla edes Suomen paras kehonrakentaja tai voimailija, niin en ymmärrä kun täällä porukka tulee sanomaan että älä nyt hyvä mies treenaa vaan salilla, sinun pitäisi myös juosta, olet paska jos et 3000coopperissa juokse.

Sama kun sanois jollekin juoksijalle jonka tavoite on olla Suomen paras maratoonari et älä nyt hyvä mies juokse, sun kannattais mennä salille ja kasvattaa isot lihakset että olisit monipuolisempi.


Ei siltä maratoonarilta tulla kisoissa kysymään paljon penkki, kun sillä ei lajin kannalta ole mitään väliä, samoin kun ei siltä penkkaajalta kysytä et paljon menee coopperissa.
Aa no ei sit tietenkään. Wtf. Go hard or go homeless. Myrkkyä kehiin prkl!
 
Jos ootte tilannut jostain Blendjetin, mä Fitnesstukusta, niin tietyn erän versiot on kutsuttu takas kun niissä on joku valmistusvirhe. Mulla sattui serial number olemaan sellainen, että uus tulee tilalle.

Sarjanumeron löydät tuotteen pohjan alta. Sarjanumeroille, jotka alkavat 5201-5542, käytä verkkosivuston työkalua selvittääksesi, onko laitteesi takaisinvedetty (kaikki tämän sarjanumerovälin laitteet eivät ole takaisinvedettyjä).

Laitteet, joiden sarjanumero alkaa 5543 ja siitä ylöspäin, eivät kuulu takaisinvetoon.
 
Siis siitä nyt varmaan kaikki on yhtä mieltä että muun elämän, pitkän iän, terveyden yms. kannalta kannattaisi tehdä moni monipuolista treeniä.

Mutta jos henkilön tavoite on olla edes Suomen paras kehonrakentaja tai voimailija, niin en ymmärrä kun täällä porukka tulee sanomaan että älä nyt hyvä mies treenaa vaan salilla, sinun pitäisi myös juosta, olet paska jos et 3000coopperissa juokse.

Sama kun sanois jollekin juoksijalle jonka tavoite on olla Suomen paras maratoonari et älä nyt hyvä mies juokse, sun kannattais mennä salille ja kasvattaa isot lihakset että olisit monipuolisempi.


Ei siltä maratoonarilta tulla kisoissa kysymään paljon penkki, kun sillä ei lajin kannalta ole mitään väliä, samoin kun ei siltä penkkaajalta kysytä et paljon menee coopperissa.
Ehkä tästä keskustelusta pitäisi erottaa perus kuntoilijat ja maailman parhaaksi tähtäävät urheilijat. Huippu-urheilu mikä tähtää absoluuttiselle huipulle on harvoin terveellistä vaikka olisikin "monipuolista".

Näin muuten keskustelu siitä mitä tarkoittaa olla hyvässä kunnossa on ihan mielenkiintoista.
 
Onko sillä merkitystä, jos ei ole esim. kansainvälisesti menestynyt? Vai mikä on raja sille, että on hyvä jossain? Joku Suomen tasolla menestyminenkin on vähän niin ja näin, kun monessa asiassa sinne voi päästä ihan muutaman vuoden treenillä. Voi myös kysyä, kuinka moni on "oikeasti hyvä" lajissaan vaikka se olisi pelkkä puntti.

Tuollainen monipuolinen treenaaja kun voi olla esim. voimissa lähelle sitä pelkkää punttia vääntävää kaveria ja samaan aikaan helvetisti kovempi vaikka aerobisessa. Tässä tulee esimerkkinä mieleen vaikka se sisäsoutaja, jolla ME aina lyhyistä matkoista 100km asti. Silti vetää maasta 250kg, lisäpainoleukoja 80kg ja lihasmassaakin kymmeniä kiloja keskivertomiestä enemmän.

Aihetta sivuten: jos tätä trendikästä aiemmin mainittua fyysistä toimintakykyä pitäisi käyttää johonki nykyaikana, niin mihin sitä oikeastaan länsimainen ihminen käyttäis ja mitkä ominaisuudet siinä korostuis? Missään ammateissa ei tarvita erityisiä maksimivoimatasoja ja kestovoimakin siinä sivussa aika maltillista. Voimatasot ja kestävyysominaisuudet ennustaa toki ehjänä ja terveenä pysymistä, mut se ei käsittääkseni oo kovin lineaarista.

Muistaakseni työikäinen ihminen saa jollain 2600 metrin Cooperia vastaavalla hapenottokyvyllä (=verenkiertoelimistön kunnolla) riittävän suojan sairauksia vastaan. Vaativien ammattien testipattereiden voimapuolen jutuissa maksimivoimapohjat on hyvin maltilliset? Kestovoimaa niissä toki painotetaan, mut pelastaja selviää kiitettävillä pisteillä noin 3000m juoksulla ja 80 kg penkkimaksimilla (ihan vaan heittona et tuolla saanee sillä 45 kg toistoja täydet). Sotilailla taitaa kans olla aika iisit?

Ihan tällasta pohdintaa siis vaan. Ihan eri juttu toki oman mielihyvän takia painaa itsensä marginaaliin, siinä ei oo mitään väärää. Ite ajattelisin, et tärkeintä olis pystyä siirtymään omin jaloin uupumatta pitkiä matkoja. Kuorma selässä keskipitkiä matkoja. Maksimivoimaa riittävästi suhteessa kehonpainoon. Ikäriippuvaista toki tää kaikki.
 
Back
Ylös Bottom