Yksi asia, mikä tekee Baldur's Gate 3:sta erittäin mielenkiintoisen pelin ja nostaa sen ylitse muiden, on mielestäni laatikon ulkopuolisen ajattelun palkitseminen:
Esimerkki 1
Edessä taistelu isokokoista hirviötä ja tämän laumaa vastaan. Suora hyökkäys osoittautui itsemurhaksi. Ratkaisu: hiivin huomaamatta isokokoisen vihollisen taakse, kulautan voimapotionin, kutistan pahaa-aavistamattoman vihollisen loitsulla pienemmäksi, ja tyrkkään sen kaaressa pohjattomaan kuiluun, ennen kuin se ehtii tehdä mitään. Isokokoisena se oli liian raskas tönäistäväksi ja pienennettynä se ei lennä rotkoon asti ilman voimapotionia.
Esimerkki 2
Vastassa kolme kyvykästä palkkasoturia, jotka aloittavat taistelun dialogin jälkeen. Johtajalla on iso ja tehokas miekka, jolla tämä saa yhdellä vuorollaan yhden hahmoistani hengiltä. Ennen dialogia yksi vihollisista käy välillä terassilla, jonka alapuolella on jyrkkenevä alamäki. Kun tämä astuu terassille, kävelen vihollisen taakse ja ammun sen thunder wave -loitsulla alamäen loppupäähän asti, johon se kuolee. Enää kaksi vihollista jäljellä.
Muutun hahmollani kissaksi, menen terassille ja naukaisen, mikä houkuttaa 18 metrin säteellä olevat hahmot luokseni tutkimaan. Asetuin niin, että vain toinen, heikompi vihollinen kuulee naukaisun. Tämä juoksee terassille ihmettelemään ja kokee saman kohtalon kuin kaverinsa.
Jäljellä enää voimakas miekkamies. Saan idean. Aloitan dialogin, jonka jälkeen alkaa tappelu. Käytän ensimmäiseksi loitsua, joka muuttaa loitsun kohteen metallisen aseen hehkuvan kuumaksi, jolloin tämän on pakko pudottaa se. Nappaan pudotetun miekan lattialta talteen ja joukkopieksän aseettoman palkkasoturin helposti.
Esimerkki 3
Edessä suuri tappelu, vastassa parikymmentä vihollista. Tappelu alkaa ja vihollisen joukot ovat lähes yhdessä rivissä. Otan muistiin rivistön sijainnin, lataan tallennuksen hetkeen, jolloin taistelukentällä ei ollut vielä ketään. Sijoitan vihollisen tulevan rivistön kohdalle öljy- ja räjähtäviä tynnyreitä, joita olen poiminut inventaarioon matkan varrelta, myös läheltä löytyi muutama. Kun tappelu alkaa, niin viholliset ja tynnyrit ovat nätisti yhdessä rivissä. Aloitan tappelun ampumalla räjähtävän nuolen räjähtävään tynnyriin, jonka jätin koko komeuden keskelle. Yli puolet vihollisen armeijasta tuhoutui kertaheitolla, loput haavoittuivat. Siitä oli mukava jatkaa.