OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Se on 100kg painavalle miehelle vain 1.5x omapaino joka nyt ei mielestäni oikeesti ole kamalan kummoinen suoritus vähänkään enemmän salilla käyneelle AIKUISELLE.
Ehkä eniten tässä keskustelussa itteäni häiritsee tämä.

Onko jokin Aikuisen Miehen normi, 100kg kehonpaino, ja missä todellisuudessa..?

Sellanen 170-180cm pitkä ukkeli tuossa painossa on joko läski, tai helvetillinen lihakasa.

Jumalauta kun omaankin painooni lyötäis 20+ kiloa lihaa lisää. Aikamoista..


Edit: Niin siis, juu, painaahan moni nykyään tuon 100kg. Mutta ovat vain läskejä, eikä penkistä nouse kuin perse.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
SVNL:n nykypainoluokkien all time -tilastossa 150kg penkillä pääsee alle 105kg sarjassa sijalle 259. Eli voimanostajia ajatellen se ei tuon kokoselle toki ole kovin hyvä tulos. Sen verran, mitä muistelen omia ei-kilpailevia nostajia ja juurikin tuon painoisia, on siellä muutamalla 150 otettu ja pari hyvinkin kovaa tulosta, mutta on myös semmosia, kelle se on aika kaukainen unelma vielä. Mitä painavampi on sitä hankalammaksi nää erilaiset kehonpainoon suhteutetut kerrointavoitteet kyllä on. Ihan eri temppu on nostaa 70-kiloisena 105kg kuin 120-kiloisena 180kg.

Joku juoksu- ja kestävyysurheiluinstanssi laski muutamia vuosia sitten, montako 4000m Cooper- juoksijaa Suomesta löytyy. Olisko ollut joku top 50 tms. Tilasto perustettiin 400-10000m tuloksiin, koska virallisia Coopereita ei juoksijat juuri treeneissä tee. Joitakin muitakin referenssejä siellä oli muille lajeille. Mukaan ei päässyt yhtäkään palloilijaa, kiekkoilijaa, suunnistajaa, hiihtäjää edes. 3500m sen sijaan on hyvinkin mahdollista, mutta niinkuin täälläkin todettua, alkaa olla aika kova tulos sekin, jos painoa on yli 80kg.

Ite juoksin 85-kilosena armeijan Cooperissa 3150m ja harrastuksena leppoisa koriksen pelailu. Parhaat taisi olla suunnistajia ja pari kovaa hiihtäjää 3600m huitteilla. Eniten kriisiä meillä oli kollektiivisesti niiden puolesta, ketkä juoksi 2400m ja oli tulossa AuK:uun. "Eihän ne VOI pärjätä siellä!?!?" Nykyään 2400m taitaa olla semmonen ihan jees tulos. Nyt kun en hirveesti ole lenkkeillyt, en usko, että 3000m menis kovin nopeesti. Tietynlainen nopeus on kadonnut. Ehkä helpommin pääsis tunnin juoksussa kohtuulliseen 13-14km tulokseen.

Eli eli... 150kg penkki ja 3500m Cooper sanotaan vaikka 90-kiloisena... Sanosin erittäin kovaksi comboksi kyllä, mutta vaikeempaa tuossa olisi toi Cooper. 80-kiloselle penkki jo sitten. 100-kiloselle tuo 3500m juoksu on jo semmonen tulos, että mielellään kuulisin, löytyykö mokomia lainkaan. Muutamia tuollasia monen lajin innokkaita mulla on valmennuksessa ja siellä on aika kovia tyyppejä kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
SVNL:n nykypainoluokkien all time -tilastossa 150kg penkillä pääsee alle 105kg sarjassa sijalle 259. Eli voimanostajia ajatellen se ei tuon kokoselle toki ole kovin hyvä tulos.
Jos koko maassa on koskaan tuon nostanut reilu 250 ihmistä, niin mielestäni ihan OK tulos.
Ja monikohan noista 259 henkilöstä nostaisi sen juuri nyt minä päivänä tahansa kun sattuu salilla käymään.
Palstalta nyt tietty löytyy satoja, jotka nosti sen jo ala-asteella...
 
Tuo on siis nykyisillä painoluokilla ja testatun liiton raw- penkkien tilasto. 31.12.2010 tms taisivat painoluokat muuttua, mutta sitä ennen ei hirveesti raw-kisoja ollut vielä. Eli sitä aiempia tuloksia löytyy sitten kyllä jostakin jotakin. Nuo tosiaan kisatuloksia stopeilla ja harva sitä enkkaansa pystyy anyday nappailemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä eniten tässä keskustelussa itteäni häiritsee tämä.

Onko jokin Aikuisen Miehen normi, 100kg kehonpaino, ja missä todellisuudessa..?

Sellanen 170-180cm pitkä ukkeli tuossa painossa on joko läski, tai helvetillinen lihakasa.

Jumalauta kun omaankin painooni lyötäis 20+ kiloa lihaa lisää. Aikamoista..


Edit: Niin siis, juu, painaahan moni nykyään tuon 100kg. Mutta ovat vain läskejä, eikä penkistä nouse kuin perse.
Itse ainakin lapsesta asti kuullu tuota läppää että "alle 100kg punnitaan neuvolassa" jne.

Itsekkin olen alle 100kg ja emäntä muistaa siitä kyllä useinkin mainita että pitäs syödä enemmän että olisin miehen kokoinen (eli yli100kg)

Että kai se on joku yleisesti ajateltu normi🤔
Itse olen kyllä ihan mielellään hieman kevyempi, kun tuo painon nostaminen vaatii niin vitullista määrää ruokaa, että ei tälleen mukavuuden haluisena kiinnosta syödä.
 
Itse ainakin lapsesta asti kuullu tuota läppää että "alle 100kg punnitaan neuvolassa" jne.
Onhan tuota kuultu...Mutta aikaslailla joka kerta, sanoja on vähän sellaanen Onslow larppaaja.
Kumma juttu :unsure:
Onslow.KeepingUpAppearances.jpg
 
Petri Raatikaisella tais olla aika kovia tuloksia mutta nekään ei tainneet olla edes saman vuoden aikana tehtyjä. En tiedä löytyykö niitä jostain. Body lehden haastattelussa joskus oli juttua
 
Mukaan ei päässyt yhtäkään palloilijaa, kiekkoilijaa, suunnistajaa, hiihtäjää edes
Harri Kirvesniemi on juossut kisoissa 5000m aikaan 13,54. Tasaisen vauhdin taulukollakin 12 minuutin kohdalla on silloin juostu jo yli 4300m ja siihen vielä samalla vauhdilla 700m päälle. Eli ei toi 4000m nyt huippuhiihtäjällekään mikään mahdoton tulos ole.
 
Joo ei ole. Vaatii kuitenkin, että hiihtäjä treenaa juoksemalla myös paljon. Onhan esim. Johaug tosi kova ilman suksiakin, kymppi alle 32 minuuttiin. Muuten kuitenkin hankalaa se 4000m tai mikä lie kaunis tasaluku oliskin, esim 4034m, vaikka ne hapenottolukemat jne oliskin katonrajassa. Juoksussa iskunkesto ja kimmoisuus on kuitenkin aika tärkeitä ominaisuuksia pitkälläkin matkalla.
 
Itse ainakin lapsesta asti kuullu tuota läppää että "alle 100kg punnitaan neuvolassa" jne.

Itsekkin olen alle 100kg ja emäntä muistaa siitä kyllä useinkin mainita että pitäs syödä enemmän että olisin miehen kokoinen (eli yli100kg)

Että kai se on joku yleisesti ajateltu normi🤔
Itse olen kyllä ihan mielellään hieman kevyempi, kun tuo painon nostaminen vaatii niin vitullista määrää ruokaa, että ei tälleen mukavuuden haluisena kiinnosta syödä.
Joku täysin arbitraarinen luku, mikä sisältää korkeintaan jtn luolamiestason logiikkaa. Unga bunga, Mongo olla iso!
 
Petri Raatikaisella tais olla aika kovia tuloksia mutta nekään ei tainneet olla edes saman vuoden aikana tehtyjä. En tiedä löytyykö niitä jostain. Body lehden haastattelussa joskus oli juttua
Raatikaiseen ei tuntunut pätevän samat fysiikan lait kuin ihmisiin.
 
TAULUKKO 1. Suhteellinen hapenottokyky, absoluuttinen hapenottokyky ja hapenottokyvyn avulla arvioitu Cooperin testin tulos eri painoisillla urheilijoilla, joilla oletettu maksimaalinen absoluuttinen hapenottokyky on sama kuin 80-kiloisella 3000 m Cooperin testin juoksijalla.

IMG_2500.jpeg


Eli samalla hapenottokyvyllä 100kg saa 520m testiin lisää tiputtamalla 20kg painoa.
 
Oo sä tikkujalka hiljaa...

Täällä on kaivattu sua takaisin, tämä foorumi ei oikeen tunnu samalta ilman predatoria. Siis orginaali predistä. Jos voisin pyytää pahoja sanojani anteeksi, niin tekisin sen ja palaisit foorumille vanhalla nimimerkillä. Valitettavasti se ei enään ole mahdollista.

Mukavaa kevään jatkoa sinne savon suunnille, jos eksyn kesällä käymään siellä, niin käydään torilla haukkaamassa Partasen lihapiirakat! Minä tarjoan niin ei ole pois 100€/kk ruokabudjetista.
 
Back
Ylös Bottom