Tästä muistuu mieleeni volvon jarruremontti.
Ihmettelin kun auto nylkytti maantievauhdissa. Välillä tuntui mukamas selkeä nykytys, välillä ei mitään. Tätä jatkui pari viikkoa, mutta kun kukaan muu kyytiläinen ei huomannut asiaa ja epäilin jo aistejani tovin. Sattui sitten talvipäivänä niin, että ajelun jälkeen potkaisin auton ohi kävellessä lunta takavanteeseen. Sihahdus kävi kun oli koko takanapa ja vanne niin kuumana. Järki sanoi että jarru laahaa ja niinhän se jarru oli laahannut levyn ihan kieroksi ja ajossa tuntuva nykytys oli ollut todellinen eikä mikään pakaran elohiiri.
Persaukisena insinöörinä oli kaivettava netin varaosasivustot auki ja googleteltava miten homma hoituu
ihan itse . Ammattinimikkeen vuoksi ei ollut varaa epäonnistua. Osat sain käteen hieman ennen suunniteltua eteläsuomen reissua, ja homma oli saatava maaliin ennen kuin ajetaan 600 km siivua ees taas.
Keli oli mitä parhain, lunta maassa, nollakeli ja vesiräntää tulee. Tunkkasin auton ylös ja irrotin renkaan ja jarrusatulan kiinnikejouset. Tässä vaiheessa loppui helppo osuus, aikaa käytetty 5 minuuttia, kädet oli litimärät ja jääkylmät.
Jarrusatulan irrotus. Etsin kuusiokoloavaimista sopivia, vaan mikään ei sopinut paikalleen tai oli liian pieni liukupultin kantaan. Vaihdoin ja vaihdoin avainta vaan ei. Kylmästä tärisevin käsin googletin; liukupultissa on 7mm kanta. Itku meinasi päästä. Mistä helvetin liikkeestä saa ostettua 7mm kuusiokoloavaimen? Haparoin työkalupakkia ja käsiin osui iso torxkampa. Silmissä kävi välähdys, pälyilin hetken ympärilleni ettei kukaan vaan näe ja aloin sovittelemaan torxmeisseleitä kuusiokolokantaan... kuinka ollakaan yksi torxkärki istui kuusiokolokantaan kuin isä äitiin. Väänsin pultit auki ja taputin itseäni selkään. Tästä ei sitten puhuta kenellekään.
Sitten vaan suit sait jarrusatula ja jarrulevy irti. Tai ei sittenkään. Jarrulevy ei inahtanutkaan. Koitin ensin lempeästi suostuttelemalla, asteittain otteitani koventaen. Kumivasaralla, sitten timpurinvasaralla puupalikan kanssa lyöden ja isompaan työkaluun vaihtaen, lopuksi kädessä oli isoin leka jonka varastosta löysin, sillä jos olisin lyönyt ohi niin olisi varmaan mennyt läpi takalokarista. Välissä olin toki lutrannut CRC:tä irrotuksen avuksi.
Tässä vaiheessa muistelen ihmetelleeni, ettei paukkeesta huolimatta yhtään naapuria ollut sattunut pihalle ilkkumaan. Luultavasti räntäkeli teki tehtävänsä, kuka hullu edes koiraa lähtisi ulkoiluttamaan.
Humautin lekalla sellaisia pommeja että kyynel tuli silmäkulmaan joka lyönnillä. Volvo jarrulevyineen jököttää räntäsateessa niinkuin ei mitään. Usko loppui, loppui ehkä voimatkin. Hartiat lysyssä, litimärkänä, insinöörin ammattiylpeyttäni nieleskellen kirosin volvon, kirosin paskan kelin, työkalut, rahattomuuteni. Olin valmis luovuttamaan ja aloin keräillä kamoja kasaan, pakko viedä korjaamolle. Siinä sitten jotenkin onnistuin nojailemaan jarrusatula kädessä autoa vasten, ja plop. Jarrulevy irtosi, melkein koskematta. Ei kuitenkaan varpaille tippunut, sehän vielä olisi puuttunut. Haparoivin jääkylmin sormin koettelin, irti se on, pakko kai se on uskoa.
--
Epilogi
Volvon jarruremontti kuten se tässä on referoitu, kuvastaa sitä mielenmaisemaa jonka moni varmaan pystyy jakamaan. Mikään ei ole helppoa tai itsestään selvää, pitää selvittää, opetella, kirota perkeleet, paleltua, vuodattaa kyyneliä ja kun homma on monen mutkan jälkeen valmis, olet oppinut jonkin taidon jota et ehkä tarvitse toista kertaa. Maksat ilomielin että joku muu tekee sen paskan sun puolesta jatkossa.
Kertomatta jäi, että näitähän jarrulevyjähän oli minulla kaksin kappalein, molemmille puolille siis ettei jarrut ala puoltamaan. Tässä olisi ainekset tarinan jatko-osaan mutta se olisi liian ilmeinen keino koukuttaa lukija, joten tyydyn toteamaan odotelleeni kevättä, käytin reilusti CRC-liotusta ja samaa torx-avainta (ei kerrota kellekään) sekä lempeästi kumivasaraa ilman ainuttakaan ärräpäätä.