OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Arvo ei myöskään tipu yhtään jos pitää kunnossa.
No kyllä todellakin perusautoissa tippuu ellei ala lähestymään museoikää ja sitä myöten arvo pikkuhiljaa taas nousee.

Tyyliin 10v sitten sai 3-korisista hyväkuntoisesta golffista maksaa helposti +1000e, nykyään saat just leimatun alle 500e.

Naisista oon samaa mieltä, touhunnut oon sinkkuaikoina paljon eri ikäisten kanssa ja kyllä +40v on olleet parhaita. Kypsiä ja itsevarmoja.
Eikä nyt puhuta mistään pubiruusuista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse vaihdan autoa vuoden välein. Nykyinen auto maksoi 220 000
Mikä auto noin paljon maksaa? Itse vaihdan autoa 2-3 vuoden välein ja aina uuteen. Nykyisellä ajettu kohta 2 vuotta. Mutta mun autot onkin ihan perus autoja, nykyinen hybridi taisi maksaa noin 40000.
 
Tyyliin 10v sitten sai 3-korisista hyväkuntoisesta golffista maksaa helposti +1000e, nykyään saat just leimatun alle 500e.

Eli arvon alenema reilu 500e/10vuotta=50e/vuosi kyllä tuo 50e on sellainen summa että voidaan ihan hyvin sanoa että arvo ei tippu lainkaan jos varrataan siihen että ostat liikkeestä uuden auton jonka hinta tippuu ensimmäisen vuoden aikana helposti 10000e.
 
Ihan pakko laittaa tähän hieman hinta vertailua uusi vs. Käytetty

Nopean nettiauton selaillun tulos.

Budjetin ollessa esim.noin 35000e

Voit valita tuliterän toyota corollan

Tai sitten 10-20 vuotta vanhan
-S-mersun
-M5 tai 6M bemarin
-Rs6 Audin

Uuden auton rakastajat voi sitten miettiä että kummalla sitä onkaan kivempi ajelle upo uudella corollalla vai vähän käytetyllä premium luokan Mersulla/Bemarilla/Audilla😂

Ja mitä tulee hinnan tippumiseen niin corollan hinta tippuu viidessä vuodessa 15000e ja noiden muiden ehkä max 5000e.

Ja ennen kuin joku tulee itkemään huolto/korjaus kustannuksista niin sanottakoon sen verran että ne ihmiset jotka ostaa uuden auton yleensä huollattaa autonsa liikkeessä joka on vitun kallista, kun taas ne jotka ajaa vanhemmalla autolla huoltaa autonsa itse.
Eli vaikka paremman luokan autojen huolloissa tarvittavat osat on paljon kalliimpia niin itse huolto ei ole kun sen tekee itse, uutta autoa taas et itse voi huoltaa ettei takuu häviä.
 
Ja ennen kuin joku tulee itkemään huolto/korjaus kustannuksista niin sanottakoon sen verran että ne ihmiset jotka ostaa uuden auton yleensä huollattaa autonsa liikkeessä joka on vitun kallista, kun taas ne jotka ajaa vanhemmalla autolla huoltaa autonsa itse.
Onnea vaan RS6 huoltamiseen. Pitää olla vähintään automekaanikko. Kato kun sinne ei laiteta mitään bilteman osia. Täysin vitun epärealistinen skenaario sulla, siis täysin. Normaalin jantterin 2009 vuoden RS6 kun alkaa nykimään kiihdyttäessä, niin SILLÄ EI OLE MITÄÄN KÄRYÄ mitä pitäis tehdä. Sit se raahataan sinne Peran pajalle ja Pera sanoo että turbo on kaput. Sen asentaminen ja vaihtaminen 3k, hupista ja samalla löytyi kaikkea muuta kivaa kun sitä 2009 vuoden RS6:sta on joka toinen Esa ronkkinut kun EI OLE VARAA viedä merkkihuoltoon.
 
Juuri näin, kun ei mitään kokemusta, niin paha tässä on vaatia mitään ajo-ominaisuuksia, eikä tässä oikein voi juosta ajamassa päivän verran jokaista mahdollista motoa kun ei edelleenkään ole kokemusta että osaisi mitenkään niitä vertailla. Autot taas sitten ihan eri asia.

Jos löytyis uusilla ominaisuuksilla tuore käytetty, niin se olisi ihan järkevä vaihtoehto, mutta ei kamalammin näytä olevan esim 2020 vuodesta eteenpäin mitään potentiaalisia nakuja. Ja olen käsittänyt, että 20tkm on jo aivan pirusti mittarissa pyörällä.

Joku varmaan puhunut kelkoista.. Kun ostaa uuden 16000€ 2t kelkan niin 5000km jälkeen saa alkaa jännittään että pääsee pian tekeen 2000€ konerempan. Samaan syssyyn sama vaihtaa uusi 1000€ tela ellei ole jo mennyt ennen sitä.. luultavasti on ja ehkä useampikin.

Moottoripyörät kyllä sen takia ihan järkeviä että kestävät edes ajamista.
 
Onnea vaan RS6 huoltamiseen. Pitää olla vähintään automekaanikko. Kato kun sinne ei laiteta mitään bilteman osia. Täysin vitun epärealistinen skenaario sulla, siis täysin. Normaalin jantterin 2009 vuoden RS6 kun alkaa nykimään kiihdyttäessä, niin SILLÄ EI OLE MITÄÄN KÄRYÄ mitä pitäis tehdä. Sit se raahataan sinne Peran pajalle ja Pera sanoo että turbo on kaput. Sen asentaminen ja vaihtaminen 3k, hupista ja samalla löytyi kaikkea muuta kivaa kun sitä 2009 vuoden RS6:sta on joka toinen Esa ronkkinut kun EI OLE VARAA viedä merkkihuoltoon.

Huolto ja mystisten vikojen korjaus on kaksi täysin eri asiaa.

Kyllä perus huollot (öljyn vaihdot, hihnojen vaihdot, puslien jne. Alustan osien vaihdot, jarru levyt/palat , tulpat, suodattimet jne.Vaihdot) pitäs kyllä onnistua monelta jolla vähänkin kokemusta autoista.

Sitten jos aletaan puhumaan tuollaisista mystisistä sähkö vioista tai muista vastaavista, Korjausta vaativista asioista niin ne onkin jo toinen juttu ja vaativat varmasti ihan korjaamolle vientiä.
 
Huolto ja mystisten vikojen korjaus on kaksi täysin eri asiaa.

Kyllä perus huollot (öljyn vaihdot, hihnojen vaihdot, puslien jne. Alustan osien vaihdot, jarru levyt/palat , tulpat, suodattimet jne.Vaihdot) pitäs kyllä onnistua monelta jolla vähänkin kokemusta autoista.

Sitten jos aletaan puhumaan tuollaisista mystisistä sähkö vioista tai muista vastaavista, Korjausta vaativista asioista niin ne onkin jo toinen juttu ja vaativat varmasti ihan korjaamolle vientiä.
Mulla on tällä viikolla koneen öljyt ja haldexin öljyt 697 euroa. Eikä tulis mieleenkään mennä yrittään ite, ei mitään hajua miten ja missä vaihtaisin saati mitä sinne pitäis laittaa.
 
Tuohon autojuttuun, että kai se nyt itsestäänselvyys on, että useimmiten ihan budjetista kiinni miten uudella tai vähän ajetulla autolla ajaa. Helpoimmallahan pääsee (jos ajaa paljon/joutuu ajamaan) on mahdollisimman tuore auto omistaa, jota huollattaa aina merkkiliikkeessä. Se varmaan olisi monen valinta, jos budjetti poissuljetaan kokonaan rajoittavana tekijänä. Jos ajaa hieman vähemmän, niin se 5-10v vanha mutta kohtalaisen vähän ajettu saattaa olla taloudellisesti parempi ratkaisu. Ja jos ajaa muutaman tkm vuodessa (työmatkat tai sali/kauppareissut onnistuisi tarvittaessa muutenkin) niin silloinhan ei juuri ole väliä miten vanhalla/vikaherkällä ajaa. Sitten taas mitä tulee näihin museoikäisen auton käyttiksenä pitämiseen, niin eihän se onnistu yhtään mitenkään jos ei pysy avaimet kädessä ja kiinnosta olla kädet paskassa usein auton kimpussa. Suurimmassa osassa käyttöautoista on jo tuon ikäisenä kori pyrkinyt syöpymäään pois tekniikan ympäriltä. Harva kun niitä autoja silkkihansikkain kohtelee ja pitää korin täysin puhtaana. Kyllä itse ainakin jo 10-20tkm vuosiajolla haluaisin uudehkon ja luotettavan auton, mutta ei ole realismia ATM. Kolme autoa on vm 03-08 joissa kilometrit 199tkm-450tkm yksilöstä riippuen ja kyllähän voi todeta, että yhtä painajaista noiden kanssa on tulla toimeen. Itse osaan pitkälti korjailla, mutta eipä kyllä vähempää voisi kiinnostaa ne hommat ilman tiloja ja osin puutteellisilla työkaluilla. Joten melkonen stressi vikatilanteissa. Talvi on sitten oma lukunsa mitä korjailuun tulee. Sitten jos turbo menee tai dieselistä suuttimet tai syöttöpumppu, niin korjaaminen maksaa jo auton arvon verran korjaamolla. Eli ei mitään järkeä. Jos vanhoilla paskoilla ajaa eikä nauti DIY hommista, niin ihan vähimmällä stressillä pääsisi ajamalla leima loppuun, paaliin ja seuraavaa kokeiluun. Mitään kalliimpia huoltoja ja korjauksia tekemättä. Oon tosin tullu siihen johtopäätökseen, että jos alle 10v kohtalaisen vähän ajettua autoa ei ole vara pitää ja huollattaa, niin parempi olisi sitten pärjätä kokonaan ilman. Harmaita hiuksia muutama vähemmän ehtii tulemaan vuositasolla. Tilannehan on muuttunut menneistä vuosikymmenistä, 2010-luvun autoissa harvassa on enää ylimääräistä tilaa esim. konehuoneessa missään ja elektroniikkaa on niin paljon, että tuollaisen itsekorjaaminen on jo yhtä helvettiä 90-luvun autoihin verrattuna. Mitään ei oikein mahdu tekemään purkamatta helvetisti.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itsellä "uusin" auto on ollut vm 95. Kaikki yli 300 tkm ajettuja. Nykyisen ollut alla 11 vuotta ja mittarissa 306 tkm. Uudet autot eivät ole kiinnostaneet koskaan. Tykkään vanhoista klassikoista. Helppo ja halpa huoltaa eikä pikku käytönjäljet merkkaa mitään. Arvo ei myöskään tipu yhtään jos pitää kunnossa. Nykyisen arvo on vähintään 50 % enemmän kuin 10 vuotta sitten ostettaessa. Ei käy kateeksi kavereiden uusia autoja kun näyttävät korjaamo laskuja. Kaikki mahdollinen toimii sähköllä ja aina herjaa jotain vikakoodeja tai vikavalot jollottaa. Mulla on ainoa vika valo fasten seat belts jos unohdan kiinnittää tutvavyön. Naisista sanoisin että parhaat kyydit saa paljon ajetuilta ( kokemusta hankkineilta). Neitsyille pitää opettaa kaikki itse.
Hirvee duuni opettaa 17v neitsyttä
 
Mulla on tällä viikolla koneen öljyt ja haldexin öljyt 697 euroa. Eikä tulis mieleenkään mennä yrittään ite, ei mitään hajua miten ja missä vaihtaisin saati mitä sinne pitäis laittaa.

Joo ei siinä kohtaa missään nimessä kannata itse mennä sinne sörkkimään jos asiasta ei ole mitään kokemusta.

Mutta jos asuisit "maalla" sinulla olisi oma talli jossa kaikki vaadittavat työkalut ja olisit 20vuotta harrastuksena rassannut autoja niin todennäköisesti itse ne vaihtaisit.

Asiaa voi miettiä vaikka niin että sinä olet treenannut salilla 20 vuotta ja sinulle on ihan perus juttu mennä sinne ja kyykätä 200kg niskassa, jos sinne Kyykky tangon alle laitettaisiin joku joka ei ole ikinä salilla käynyt, niin ei varmasti olis kaunista katsottavaa jos sr sen 200kg sais räkistä pois.

Samalla tavalla sinulla ei ole kokemusta autojen huoltamisesta kuin ei sillä salilla käymättömällä ole kyykkäämisestä, mutta kun sitä kokemusta on niin asia onkin jo ihan toinen.
 
Joo ei siinä kohtaa missään nimessä kannata itse mennä sinne sörkkimään jos asiasta ei ole mitään kokemusta.

Mutta jos asuisit "maalla" sinulla olisi oma talli jossa kaikki vaadittavat työkalut ja olisit 20vuotta harrastuksena rassannut autoja niin todennäköisesti itse ne vaihtaisit.

Asiaa voi miettiä vaikka niin että sinä olet treenannut salilla 20 vuotta ja sinulle on ihan perus juttu mennä sinne ja kyykätä 200kg niskassa, jos sinne Kyykky tangon alle laitettaisiin joku joka ei ole ikinä salilla käynyt, niin ei varmasti olis kaunista katsottavaa jos sr sen 200kg sais räkistä pois.

Samalla tavalla sinulla ei ole kokemusta autojen huoltamisesta kuin ei sillä salilla käymättömällä ole kyykkäämisestä, mutta kun sitä kokemusta on niin asia onkin jo ihan toinen.
Mutta noi nyt on poikkeustapauksia. Suurin osa suomalaisista asuu isoissa keskuksissa ja kaupungeissa eikä meillä ole mitään mahdollisuutta autoja huoltaa kuin kadulla.
 
Mutta noi nyt on poikkeustapauksia. Suurin osa suomalaisista asuu isoissa keskuksissa ja kaupungeissa eikä meillä ole mitään mahdollisuutta autoja huoltaa kuin kadulla.
Enemmistö toki vie korjaamolle mutta ei ne itse huoltavat mikään pieni vähemmistö ole. Suomessa kuitenkin autokanta on vanhaa ja 90-00 luvun autoihin öljynvaihto on helpompaa kuin uuteen autoon polttimon vaihto.

Eikä toki uudempiinkaan rakettitiedettä ole, monesti suodatin voi olla jopa helpommassa paikassa. Pohjamuovit yms. sälän purkaminen tuo muutaman lisäminuutin
 
Onhan noita TI-halleja vielä huoltoasemien yhdeydessä pk-seudulla useampiakin. Nosturit, öljysäiliöt yms. käytössä joten perushuollot niissä onnistuu osaavalta helposti. Jos auto on tarkoitus ajaa loppuun asti niin ihan varteenotettava vaihtoehto. Myyntiin on vaikea tarjota jos huoltokirjassa on viime vuosilta vain omat kynämerkinnät.
 
Onhan noita TI-halleja vielä huoltoasemien yhdeydessä pk-seudulla useampiakin. Nosturit, öljysäiliöt yms. käytössä joten perushuollot niissä onnistuu osaavalta helposti. Jos auto on tarkoitus ajaa loppuun asti niin ihan varteenotettava vaihtoehto. Myyntiin on vaikea tarjota jos huoltokirjassa on viime vuosilta vain omat kynämerkinnät.
Suurin osa tavantallaajista ei ymmärrä hevonvittuakaan niistä huoltokirjan merkinnöistä.
Riittää kun näkyy merkkikorjaamon leima/allekirjoitus ja diipadaapaa niin saat arvoa pari satkua ylöspäin, vaikka itse kirjoittamalla 😁
 
Back
Ylös Bottom