Tuohon autojuttuun, että kai se nyt itsestäänselvyys on, että useimmiten ihan budjetista kiinni miten uudella tai vähän ajetulla autolla ajaa. Helpoimmallahan pääsee (jos ajaa paljon/joutuu ajamaan) on mahdollisimman tuore auto omistaa, jota huollattaa aina merkkiliikkeessä. Se varmaan olisi monen valinta, jos budjetti poissuljetaan kokonaan rajoittavana tekijänä. Jos ajaa hieman vähemmän, niin se 5-10v vanha mutta kohtalaisen vähän ajettu saattaa olla taloudellisesti parempi ratkaisu. Ja jos ajaa muutaman tkm vuodessa (työmatkat tai sali/kauppareissut onnistuisi tarvittaessa muutenkin) niin silloinhan ei juuri ole väliä miten vanhalla/vikaherkällä ajaa. Sitten taas mitä tulee näihin museoikäisen auton käyttiksenä pitämiseen, niin eihän se onnistu yhtään mitenkään jos ei pysy avaimet kädessä ja kiinnosta olla kädet paskassa usein auton kimpussa. Suurimmassa osassa käyttöautoista on jo tuon ikäisenä kori pyrkinyt syöpymäään pois tekniikan ympäriltä. Harva kun niitä autoja silkkihansikkain kohtelee ja pitää korin täysin puhtaana. Kyllä itse ainakin jo 10-20tkm vuosiajolla haluaisin uudehkon ja luotettavan auton, mutta ei ole realismia ATM. Kolme autoa on vm 03-08 joissa kilometrit 199tkm-450tkm yksilöstä riippuen ja kyllähän voi todeta, että yhtä painajaista noiden kanssa on tulla toimeen. Itse osaan pitkälti korjailla, mutta eipä kyllä vähempää voisi kiinnostaa ne hommat ilman tiloja ja osin puutteellisilla työkaluilla. Joten melkonen stressi vikatilanteissa. Talvi on sitten oma lukunsa mitä korjailuun tulee. Sitten jos turbo menee tai dieselistä suuttimet tai syöttöpumppu, niin korjaaminen maksaa jo auton arvon verran korjaamolla. Eli ei mitään järkeä. Jos vanhoilla paskoilla ajaa eikä nauti DIY hommista, niin ihan vähimmällä stressillä pääsisi ajamalla leima loppuun, paaliin ja seuraavaa kokeiluun. Mitään kalliimpia huoltoja ja korjauksia tekemättä. Oon tosin tullu siihen johtopäätökseen, että jos alle 10v kohtalaisen vähän ajettua autoa ei ole vara pitää ja huollattaa, niin parempi olisi sitten pärjätä kokonaan ilman. Harmaita hiuksia muutama vähemmän ehtii tulemaan vuositasolla. Tilannehan on muuttunut menneistä vuosikymmenistä, 2010-luvun autoissa harvassa on enää ylimääräistä tilaa esim. konehuoneessa missään ja elektroniikkaa on niin paljon, että tuollaisen itsekorjaaminen on jo yhtä helvettiä 90-luvun autoihin verrattuna. Mitään ei oikein mahdu tekemään purkamatta helvetisti.