OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Noista Miken vastauksista ja pohdinnoista tulee hiukan sellainen kuva, että et ole kauheasti pyörällä ajellut tai niiden kanssa pelaillut.
En sitten pätkääkään, kerran olen ajanut isompaa korttelin ympäri, thats it. Mutta mä en kestä ajatusmallia, että heitä eka putterilla että opit blaa blaa. Osta eka kevari että opit blaa blaa. En osta enkä heitä.

En ole hommaamassa yli 200 heppasta kilpuria, en sikaile autolla, vaikka siinä tehoja onkin. En ole keulimassa, enkä ajamassa motarilla 200kmh. Mä haluun vain vaihtoehtoisen liikkumatavan kesäksi. Alkoi kypsyttään ajaa yhden repun kanssa pitkin poikin autolla ja tuli vaan idea miten miellyttävämpää olis kulkee noi matkat radoille pyörällä.

Monsterissa on maltilliset hevosvoimat, mutta kuten nykypyörissä, kaikkea autoista tuttua avustajaa. Kyllä mun mieltä lämmittää, että pyörässä on liukkari ja keulimisen estoa ja abs-jarrua. Jos mä ajan kortin ja käyn kusiset 5 tuntia käsittelyä, niin kyllä siinä vähän mietityttää laittaa alle uusi pyörä ja lähteä tonne. Liikennesäännöt on tottakai päivänselvään tiedossa, osaan ajaa kaikintavoin hyvin, mutta kun se auto on niin erilainen vekotin kuin pyörä. Vaikka liikennesäännöt on hallussa ja osaa ajaa autolla, niin ei se kanna kaksipyöräiseen käytännössä ainakaan mitä olettaisin. Kääntymiskulmat paljon tiukemmat, jarrutus nopeampaa, kiihdyttäessä ei ole selässä tukea, ne on manuaaleja, ne kaatuu jos pysähdyt etkä laita jalkaa maahan jne jne. Että uskokaa pois, ei täällä mikään bomber kysele, vaan kaveri jolla on nopsakka auto eikä silläkään ole tarvetta sikailla.

Ja joo, voi olla että en tykkää ollenkaan, sillon joku leasing olis ihan ok idea. Ei siinä sitten tule turpaan kun kortin verran. En tosin ole koskaan tutustunut autojen saati pyörien liisaamiseen. Tietokoneet olen aina liisannut että saa poistumaan kahdessa vuodessa kolmen sijaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taatusti jäät ”koukkuun” moottoripyöräilyyn. Sitä fiilistä ei moni muu asia voita.
Mä olen sikäli hankala tyyppi itselleni, että lähes mikä tahansa asia lähtee käsistä hyvin nopeaan. Se on aivan sama onko se valokuvauslaitteet, tietokoneet, autot, aivan sama. Niin olis tosi kiva ettei tässä lähtis ihan hanskasta ja ekan kesän aikana katselen jo MV Agustaa. Aloin pelaan frisbeetä, vois sanoa että asteen lähti lapasesta, yli 1000 väylää pelattu kesäkuun alusta. No joo, kehityskin on hurjaa, eilen voitin Talissa monta kesää pelanneen.

Mut jos nyt edes tämän kerran pitäis ton motojutun aisoissa, autoissa olen jo saanut stopattua sen tehomanian. Eikä enää tule RS3 tehokkaampaa bensaa mulle. Kaikkeen tottuu, ainoa miten RS tuntuu vikkelältä, on ajaa päivä jollain perusautolla.

Meen öljynvaihtoon tässä kuussa 697 euroa, boom. Otan taas A3 hybridin lainaan ja tällä kertaa ajan sillä ihan siinä mielessä josko semmoisen uuden laittais alle kun räsässä alkaa kilsat olemaan 83k. Itken verta jo kun ne soundit katoaa, mikään ei ole niin siistiä kuin murinat autossa, putket paukkuu ja se voima tuntuu. RS3 on ollut ylivoimaisesti siistein auto mitä koskaan olen omistanut, mutta yhden uuden RS3 hinnalla saa 7 Ducati Monsteria.
 
En sitten pätkääkään, kerran olen ajanut isompaa korttelin ympäri, thats it. Mutta mä en kestä ajatusmallia, että heitä eka putterilla että opit blaa blaa. Osta eka kevari että opit blaa blaa. En osta enkä heitä.

En ole hommaamassa yli 200 heppasta kilpuria, en sikaile autolla, vaikka siinä tehoja onkin. En ole keulimassa, enkä ajamassa motarilla 200kmh. Mä haluun vain vaihtoehtoisen liikkumatavan kesäksi. Alkoi kypsyttään ajaa yhden repun kanssa pitkin poikin autolla ja tuli vaan idea miten miellyttävämpää olis kulkee noi matkat radoille pyörällä.

Monsterissa on maltilliset hevosvoimat, mutta kuten nykypyörissä, kaikkea autoista tuttua avustajaa. Kyllä mun mieltä lämmittää, että pyörässä on liukkari ja keulimisen estoa ja abs-jarrua. Jos mä ajan kortin ja käyn kusiset 5 tuntia käsittelyä, niin kyllä siinä vähän mietityttää laittaa alle uusi pyörä ja lähteä tonne. Liikennesäännöt on tottakai päivänselvään tiedossa, osaan ajaa kaikintavoin hyvin, mutta kun se auto on niin erilainen vekotin kuin pyörä. Vaikka liikennesäännöt on hallussa ja osaa ajaa autolla, niin ei se kanna kaksipyöräiseen käytännössä ainakaan mitä olettaisin. Kääntymiskulmat paljon tiukemmat, jarrutus nopeampaa, kiihdyttäessä ei ole selässä tukea, ne on manuaaleja, ne kaatuu jos pysähdyt etkä laita jalkaa maahan jne jne. Että uskokaa pois, ei täällä mikään bomber kysele, vaan kaveri jolla on nopsakka auto eikä silläkään ole tarvetta sikailla.

Ja joo, voi olla että en tykkää ollenkaan, sillon joku leasing olis ihan ok idea. Ei siinä sitten tule turpaan kun kortin verran. En tosin ole koskaan tutustunut autojen saati pyörien liisaamiseen. Tietokoneet olen aina liisannut että saa poistumaan kahdessa vuodessa kolmen sijaan.
Jep, no kyllä se iso pyörä ekaksi on ihan jees valinta, itsekin ostin ekaksi (tosin oli mulla mopo ja kevari nuorempana). Kolmas kappale antaa sen käsityksen, että homma varmaan luonnistuu ilman kummempaa ongelmaa. Mutta eikö korttiin tosiaan enää vaadita kuin 5h käsittelyä ja inssi?
 
Jep, no kyllä se iso pyörä ekaksi on ihan jees valinta, itsekin ostin ekaksi (tosin oli mulla mopo ja kevari nuorempana). Kolmas kappale antaa sen käsityksen, että homma varmaan luonnistuu ilman kummempaa ongelmaa. Mutta eikö korttiin tosiaan enää vaadita kuin 5h käsittelyä ja inssi?
Ainakin jostain otettiin aika paljon pois jos omaa ajokortin ja näin pitkän melkein 30 vuoden ajokokemuksen.
 
Mopoilu on siinä mielessä mukava ”harrastus”, että ajofiilikseen pääsee aikas onnettomallakin laitteella. Autossa ei pääse siihen fiilikseen lähellekkään. Et millään saa corollassa ferrarin ajotuntumaa mutta 80-luvun Kawazaki z750 pääset jo heti ajotunnelmaan vaikka alla tonnin puolentoista kampe.
 
Voisin kuvitella että ihan siistiä hommaa, ei tässä muuten olis harkitsemassa. 20 vuotta olen kieltäytynyt pyöristä muun liikenteen takia, mutta alkaa olemaan ikää sen verran, että eiköhän tässä voi jo tehdä asioita ilman tommoista pelkoa. Jos sitten joku pyyhkäsee mut matalaksi, niin ohan tässä maailmaa nähty ja tehty.
 
Olenko väärässä jos sanon, että moottoripyöräily ei ole samanlainen konsepti kuin muut kulkuvälineet kuten autot, pyörät, skootterit, julkiset, potkulaudat jne. Vaan se on vähän niinkuin skeittilauta, eli harrastus. Moottoripyörää ei siis hommata arjen siirtymisiin, vaan se on harrastus ja ei niin käytännöllinen tapa siirtyä.

Olen varmaan 20 vuotta miettinyt pyörän ostoa siinä 1000 kuution huitteilla ja tänä kesänä tuhat kilometria frisbeeratoja kiertäneenä mietin miten paljon siistimpää kesällä se olisi ajella ratoja pitkin auton sijaan moottoripyörällä. Se idea kuitenkin dumattiin totaalisesti perusteilla että kaadut ennemmin tai myöhemmin, autot ajaa päälle jne. Ja myös ajovarusteet tekee käytännössä aika mahdotonta kierrellä ratoja kun ei niitä kamoja voi minnekään jättää, eikä niitä viitti tunteja mukanaan kantaa. Viesti mitä sain, oli tyyliin kypärästä turvakenkiin, joten sitä tavaraa olisi sitten mukana sen verran, ettei fribarepun kanssa ole mitään saumaa niitä kuljettaa edes ilman perävaunua.

Olenko aivan väärässä? Mulla ajot olis lähinnä kehä 3 sisällä siirtymisiä, ei mitään satojen kilometrien ajoa, joille tottakai laitettais sitten kaikki varusteet.

Älkääkä ymmärtäkö väärin, shortseja en pidä muutenkaan, mutta että pelaamaan mennessä varustautuisi joka kerta kaatumiseen, onko se vain valintoja ja kuinka todennäköistä se oikeasti on, että kippaa ja ilman kevlareita on suurinpiirtein Toxic avenger ja varusteilla korkeintaan sormeen sattuu.

Onko moottoripyöräily vain kaatumisen ja kuoleman odottelua?

Mä en ollut hommaamassa tota vain ajeluun ilman mitään varsinaista tarkoitusta, vaan vaihtoehtoiseksi siistimmäksi välineeksi siirtyä paikasta toiseen.

katso liitettä 230469

katso liitettä 230472

Itse ajelin kesällä shortsit, crocsit ja t-paita päällä. Alla 1000cc zx10r. Ajokokemusta parikytä vuotta. Kaikkeen voi kuolla, ei mua ainakaan peljätä ajaa vähillä varusteilla
 
Itse kanssa allekirjoitan tuon, että kannattaa ostaa suoraan sellanen pyörä, joka miellyttää. Moottoripyöräily on ennen kaikkea fiilishommaa, joten pitää olla just sellanen pyörä minkä haluu. Eikä mitään "ens kesänä" juttuja. Jotkut on tietty näitä, jotka ajaa millä vaan kuhan on kaks pyörää vaikka olis faijan ite puusta tekemä. Ite oon kans sellanen, että jos johonkin ryhtyy niin ryhtyy kunnolla ja pitää olla sit vimpan päälle pelit ja pensselit. Go hard or go home kaikessa!
 
Ennustan, että kun tulevalla pyörälläsi ekan kerran pääset moottoritielle, niin Audin rattiin tarttuminen ei vaan enää sen jälkeen tunnu samanlaiselta :)
 
Tiedän että jokainen saa valita omat kriteerinsä ja tehdä vertailut haluamallaan tavalla mutta onhan 0-100 ajan tuijottaminen varsinkin prätkissä aika hölmöä?
Mieluummin ite katsoisin vaikka 60-120km/h kiihtyvyyttä
Ja prätkällä vaatii kyllä aika kovan kuskin että pystyy noihin valmistajan aikoihin. Autolla ehkä hieman helpompi saavuttaa, automaatilla/sähköllä niihin pystyy kaikki.
 
Ja prätkällä vaatii kyllä aika kovan kuskin että pystyy noihin valmistajan aikoihin. Autolla ehkä hieman helpompi saavuttaa, automaatilla/sähköllä niihin pystyy kaikki.
Joo ja crossilla hiekalla ajaessa lähes nollista kiihdyttelyt on helvetin hauskoja mut ei isolla pärrällä asfaltilla
 
Ennustan, että kun tulevalla pyörälläsi ekan kerran pääset moottoritielle, niin Audin rattiin tarttuminen ei vaan enää sen jälkeen tunnu samanlaiselta :)
Saattaa olla. Mut auto toki pakollinen mulle joka tapauksessa töiden takia.
 
Se ei selviä kuin kokeilemalla, että minkätyyppinen prätkä on se oma juttu. Itse esim pidän kunnon kyykkypyörän ajoasentoa aivan hirveänä, enkä ikinä osta sellasta vaikka lähes kaikkien muiden mielestä juuri niissä on paras ajoasento. Aja Mike nyt syksyllä pikana kortti ja ota koeajoon erilaisia prätkiä,ja siltä pohjalta tulee varmasti selkee varmuus mistä kategoriasta valitset.
 
Mielestäni ostaa sen mikä silmää miellyttää. Myöhemmin sitten vaihtelee. Ja vaikka eka pyörä niin tonnista suosittelen. Ei se käsistä lähde jos järkeä vähänkin päässä. Liikenteessä kannattaa ajella ajatuksella että jokainen yrittää ajaa sun päälle.
 
Moottoripyöräily on hieno laji. Tärkein neuvo, kun lähtee muun liikenteen sekaan on: ”ennemmin ehjänä kotiin, kuin olla oikeassa”. Se ei nimittäin paljon lämmitä vaikka prätkällä on etuajo oikeus, kun joku jyrää kolmion takaa päälle. Itse olen päristellyt noin 30 vuotta ja vielä ollaan pysytty kumipuoli alaspäin. Omasta ennakoinnista ne vaaratilanteet on paljon kiinni. MT-10 vois olla tuohon haarukkaan ihan hyvä, varsinkin jos tykkää Transformerseista 😊
 
Moottoripyörän 0-100 kiihtyvyyteen vaikuttaa kuskin lisäksi merkittävästi akseliväli ja välityssuhteet. Monella superkevyellä 1000cc sporttipyörällä voi olla hankalaa päästä edes 3s aikoihin, kun keuliminen on ongelma. Sen takia ykkösvaihdekin on välitetty usein todella pitkäksi. 3s aikoihin pääsee jo reilun 100hp teholla, jos välitykset ja alusta on kiihdytykseen optimaaliset. Ja sitten joku 55hp vanha KTM duke 2:kin menee 4,5s aikoihin, vaikka kiihtyvyys suuremmissa nopeuksissa ei päätä huimaa. 0-200km/h kertoo enemmän jos on tehokas pyörä.

Mulla oli gen 1 10r kawa putkiviritteisenä, niin käytännön suorituskyky 0-100 mopoluokkaa, jos ei sitten kierrokset korkealla nopeasti luistattaen nosta kytkintä. Moottori alkaa vetää 7trpm jälkeen ja se tarkoittaa ykkösvaihteella jo yli 80km/h nopeuksia, kun ykkönen yltää yli 160km/h asti. Kyllähän noillakin aikanaan huippukuskit on korkeita ysejä varttimaililla kellottanut, mutta hankala olisi sataseen kovaa aikaa saada. ZX-12R taas oli käytännön suorituskyvyltään ihan eri luokkaa. Motorrad kellottanut aikanaan 2,6s 0-100 ja 7,0s 0-200 vakiolle. Tiheämpi ykkösvaihde, enemmän painoa ja möhköpyörän akseliväli. Vaikka kyllä sekin toki powerwheelieta pyrki nostamaan, mutta ei holtittomasti. Käytännössäkin ripeästi lähti risteyksistä sen kummemmin raiskaamatta kun voimaa alkaa olla jo 4trpm alkaen kohtuullisesti ja käytös helpommin hallittava.
 
Moottoripyörän 0-100 kiihtyvyyteen vaikuttaa kuskin lisäksi merkittävästi akseliväli ja välityssuhteet. Monella superkevyellä 1000cc sporttipyörällä voi olla hankalaa päästä edes 3s aikoihin, kun keuliminen on ongelma. Sen takia ykkösvaihdekin on välitetty usein todella pitkäksi. 3s aikoihin pääsee jo reilun 100hp teholla, jos välitykset ja alusta on kiihdytykseen optimaaliset. Ja sitten joku 55hp vanha KTM duke 2:kin menee 4,5s aikoihin, vaikka kiihtyvyys suuremmissa nopeuksissa ei päätä huimaa. 0-200km/h kertoo enemmän jos on tehokas pyörä.

Mulla oli gen 1 10r kawa putkiviritteisenä, niin käytännön suorituskyky 0-100 mopoluokkaa, jos ei sitten kierrokset korkealla nopeasti luistattaen nosta kytkintä. Moottori alkaa vetää 7trpm jälkeen ja se tarkoittaa ykkösvaihteella jo yli 80km/h nopeuksia, kun ykkönen yltää yli 160km/h asti. Kyllähän noillakin aikanaan huippukuskit on korkeita ysejä varttimaililla kellottanut, mutta hankala olisi sataseen kovaa aikaa saada. ZX-12R taas oli käytännön suorituskyvyltään ihan eri luokkaa. Motorrad kellottanut aikanaan 2,6s 0-100 ja 7,0s 0-200 vakiolle. Tiheämpi ykkösvaihde, enemmän painoa ja möhköpyörän akseliväli. Vaikka kyllä sekin toki powerwheelieta pyrki nostamaan, mutta ei holtittomasti. Käytännössäkin ripeästi lähti risteyksistä sen kummemmin raiskaamatta kun voimaa alkaa olla jo 4trpm alkaen kohtuullisesti ja käytös helpommin hallittava.

itellä on just zx10r. Todellakin nollasta sataan vaikea kauheen nopeaa aikaa, mutta sitten kun vauhtia se 80 ja siitä ylöspäin niin tapahtuu. 170 mittarin mukaan ykkösellä oon vetänyt, järjettömät välitykset. En tiiä pitäiskö ratastaa vai saisko karttoja muuttelemalla vähä enempi alhaalta lähtee. Kävin tollaista ducati 1198 testaa ja se oli mukava peli, väänsi ihan eri lailla alhaalta. Oli mukava pompotella nokkaa pikku vauhdissa
 
Back
Ylös Bottom