OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Kannattaa miettiä miten ja missä ajaa, kuinka paljon yms. Ajaa useampaa kun "osaa" ajaa niin pääsee jyvälle mikä pyörä itselle sopii.

Itsellä oli jo 10 vuotta sitten supermoto, tonninen gixer, tonninen duke ja viimeisin joka oli tosin lainassa niin 1300cc bemari. Kaikilla menee osaavissa käsissä rs3 ohi. Erona vain se, että mikä pyörä itselle sopii parhaiten.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Periaatekysymys, en mä ostaisi hitaampaa pyörää mitä RS3. Eikä se tarkoita että rällään autolla tuolla tai pyörällä, vain tieto siitä, ettei se ole lussumpi, riittää. Ja yllätyin todella kovaa kun aloin tutkia, ei noi olekaan välttämättä nopeampia autoja vikkelämpiä alle tuhannessa kuutiossa.

Esim. kaikki ruiskukoneelliset 600cc gixxerit on "nopeampia" kuin RS3... Taitaa RS3:n huiputkin olla rajoitettu 250km/h, eli käytännössä samaan mitä kunnon 600cc kyykky kulkee...
 
Olenko väärässä jos sanon, että moottoripyöräily ei ole samanlainen konsepti kuin muut kulkuvälineet kuten autot, pyörät, skootterit, julkiset, potkulaudat jne. Vaan se on vähän niinkuin skeittilauta, eli harrastus. Moottoripyörää ei siis hommata arjen siirtymisiin, vaan se on harrastus ja ei niin käytännöllinen tapa siirtyä.

Olen varmaan 20 vuotta miettinyt pyörän ostoa siinä 1000 kuution huitteilla ja tänä kesänä tuhat kilometria frisbeeratoja kiertäneenä mietin miten paljon siistimpää kesällä se olisi ajella ratoja pitkin auton sijaan moottoripyörällä. Se idea kuitenkin dumattiin totaalisesti perusteilla että kaadut ennemmin tai myöhemmin, autot ajaa päälle jne. Ja myös ajovarusteet tekee käytännössä aika mahdotonta kierrellä ratoja kun ei niitä kamoja voi minnekään jättää, eikä niitä viitti tunteja mukanaan kantaa. Viesti mitä sain, oli tyyliin kypärästä turvakenkiin, joten sitä tavaraa olisi sitten mukana sen verran, ettei fribarepun kanssa ole mitään saumaa niitä kuljettaa edes ilman perävaunua.

Olenko aivan väärässä? Mulla ajot olis lähinnä kehä 3 sisällä siirtymisiä, ei mitään satojen kilometrien ajoa, joille tottakai laitettais sitten kaikki varusteet.

Älkääkä ymmärtäkö väärin, shortseja en pidä muutenkaan, mutta että pelaamaan mennessä varustautuisi joka kerta kaatumiseen, onko se vain valintoja ja kuinka todennäköistä se oikeasti on, että kippaa ja ilman kevlareita on suurinpiirtein Toxic avenger ja varusteilla korkeintaan sormeen sattuu.

Onko moottoripyöräily vain kaatumisen ja kuoleman odottelua?

Mä en ollut hommaamassa tota vain ajeluun ilman mitään varsinaista tarkoitusta, vaan vaihtoehtoiseksi siistimmäksi välineeksi siirtyä paikasta toiseen.

katso liitettä 230469

katso liitettä 230472

Itse ostin ensimmäisen pyöräni 1000cc kyykkypyörän ja helteillä tuli tänäkin kesänä ajeltua ilman paitaa shortsit jalassa lyhyitä matkoja. Ei varmasti fiksuinta, mutta kukin tyylillään & tykin kuulillaan.
 
Kävin tänään katsoon Vatasen Diavelia, muhkee on, vähän kompaktimpi itelle. Monster tällä hetkellä melko vahvoilla. Diavel oli saatanan hieno livenä, mut se on jo 1300cc.
Jos tuo 1300cc Diavel kiinnostaa ni osta semmonen. En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että ekaksi pyöräksi suositellaan 600cc. Aivan sama vaikka piikki olis alla ni henki lähtee jos sillä perseilee. Fiksusti kun ajelee, niin kuutioilla ei ole mitään väliä. Mulla kans naku oli ainoa vaihtoehto, ja hienoin olisi ollut juurikin monster. Kamppeissa tosiaan kattelisin noita kevlar farkkuja ja cargo-housuja.
Ite kans toisaalta miettiny että mitä eroa on vetää shortseilla 50km/h mopolla mitä isolla prätkällä. Tuntuu olevan piireissä jonkun asteinen kunnon motoristin merkki pitää aina täysiä tamineita. Ite pidin tosin aina kun vielä pyörä oli, mutta johtuikin siitä että ajoin aina valtateitä.
 
Esim. kaikki ruiskukoneelliset 600cc gixxerit on "nopeampia" kuin RS3... Taitaa RS3:n huiputkin olla rajoitettu 250km/h, eli käytännössä samaan mitä kunnon 600cc kyykky kulkee...
Mä en ole eläissäni ajanut 250kmh, nyt puhutaan kiihtyvyydestä. 4.3sec alle pitää mennä 0-100.

Enkä ole kiihdyttämässä täysiä, enkä kellottamassa, enkä ajamassa maksiminopeutta, vaan kyse on pelkästään periaatteesta. Toiseksi, en löydä yhtään 2021 Suzukin gxr nakua.

Kriteerit, RS3 nopeampi 2021 naku 1000cc alueella. Monster on vikkelämpi, siistin näköinen ja ketterä ja 1000cc alueella.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en ole eläissäni ajanut 250kmh, nyt puhutaan kiihtyvyydestä. 4.3sec alle pitää mennä 0-100.
Joo, mutta 0-100 ei ole ainoa nopeusalue, jolla kiihtyvyyttä mitataan, paikaltaan lähteminen ei lähtökohtaisesti ole se ideaalitilanne prätkällä ja toisissa pyörissä on välityksetkin sellaiset, että tuo 0-100 menee pelkällä ykkösvaihteella ja alle kolmeen sekuntiin, mutta kyllä kaikki vähänkään sporttisemmat pyörät rivakasti kiihtyy, kun vauhdista lyö pienempää pykälää ja kääntää kaasua
 
Mä en ole eläissäni ajanut 250kmh, nyt puhutaan kiihtyvyydestä. 4.3sec alle pitää mennä 0-100.

Enkä ole kiihdyttämässä täysiä, enkä kellottamassa, enkä ajamassa maksiminopeutta, vaan kyse on pelkästään periaatteesta. Toiseksi, en löydä yhtään 2021 Suzukin gxr nakua.

Kriteerit, RS3 nopeampi 2021 naku 1000cc alueella. Monster on vikkelämpi, siistin näköinen ja ketterä ja 1000cc alueella.
Niinhän sä nyt sanot 😄 t. Keula pystyssä vielä 250km/h vauhdissa.
 
Niinhän sä nyt sanot 😄 t. Keula pystyssä vielä 250km/h vauhdissa.
No mä nyt vain en ole koskaan ollut huippunopeuden perään. Menettää kortin ja on todella vaarallista. Ei kiinnosta. Mä en ole ostamassa pyörää pelleilyyn. Taisin viimeksi ottaa yli 200kmh radalla R8 v10 plussalla.
 
Joo, mutta 0-100 ei ole ainoa nopeusalue, jolla kiihtyvyyttä mitataan
Mä mittaan ja se on mun kriteeri periaatteen tasolla. Muut mitatkoon mitä huvittaa. Ja mitä mä tässä olen tutkaillut, niin ei varmana mene alle 3 sec noi nakut tossa kuutioluokassa, ei millään vaihteella. Pidetään nyt ne turbo-busat siellä tallissa, mä haluan nakun.

Hirveen vähän loppujen lopuksi on vaihtoehtoja, joka mallissa ulkonäössä jotain feelua omaan silmään, pyörät on vielä sellaisia herkempiä kuin autot, että eri kulmista näyttää tosi hyvältä ja toisesta kulmasta kamalalta. MV Agusta Brutale näyttää joka suunnasta upeelta.
 
200kg prätkällä on huomattavasti helpompi mennä nurin hitaissa nopeuksissa, kun 100kg mopolla
Myös paino on mulle tärkee, mä en haluais ekaksi pyöräksi painavaa. Monster on 166kg. Istuin Vatasen Diavelin päälle ja on se hurjan muhkee vekotin, tunsin oloni pieneksi eikä se ole hyvä lähtökohta että pyörä tuntuu liian isolta ja massiiviselta. Sama autoissa, olen pitänyt aina kompaktista tehokkaasta. Diavel oli kyllä sitten ulkonäöltään 5/5.
 
Ei se pyörän paino itsessään kerro miten kevyt se on ajaa. Tai se, että istuu sen päällä parkissa. Niinku sanoin, niin kannattaa miettiä millasta pyörää haluaa ja mihin tarkoitukseen. Onko neli sylinterinen muovi luoti vai esim v2 naku. Varmaan aloittelevampi ostaa ulkonäön perusteella.

Siitä oon samaa mieltä, ettei kannata tai tarvitse ostaa "pieni" kuutioista vaikka oliskin eka pyörä. 600cc hyödyt vs 1000cc on vaan siinä, että 600cc on 100 kertaa kivempi laskettaa esim radalla kun sitä saa "oikeasti ajaa".

Se naku minkä linkitit on varmasti mainio pyörä ja toimii aika hyvin moneenkin tarkoitukseen. Sitten kun pääset pyörän selkään ja antamaan lämää, niin usko pois, ne tehot riittää kyllä.
 
Sitten kun pääset pyörän selkään ja antamaan lämää, niin usko pois, ne tehot riittää kyllä.
Tota en epäile laisinkaan eikä mulla ole mitään intoa kaahata valoista, mutta vain periaatteen tasolla tuntuis älyttömän tyhmältä jos hallissa olis oma auto joka on nopeampi kiihtymään. En nyt omaa mitään kokemusta, mutta joku täyskiihdytys valoista kaupungissa saattaa olla pikkaisen riskimpää pyörällä mitä nelivetoisella tehokkaalla autolla joka ei edes sudi, saati nosta nokkaa.

Monsterin äänet on kyllä aivan ripulia eikä edes putkiston vaihdolla saa mitään samaa fiilistä mitä Audin vitonen. Joten äänien perusteella en ala sen kummemmin pyöriä katsomaan.
 
Oma kulkine painaa rapiat 400kg. Hyvin taittuu mutkiin ja on kaupungissakin vielä käsiteltävissä. Ihan ei alle vitosen sataseen pääse mutta ei ole tarviskaan😎
 
Myös paino on mulle tärkee, mä en haluais ekaksi pyöräksi painavaa. Monster on 166kg. Istuin Vatasen Diavelin päälle ja on se hurjan muhkee vekotin, tunsin oloni pieneksi eikä se ole hyvä lähtökohta että pyörä tuntuu liian isolta ja massiiviselta. Sama autoissa, olen pitänyt aina kompaktista tehokkaasta. Diavel oli kyllä sitten ulkonäöltään 5/5.

Pidät kompaktista (kevyestä?) Ja tehokkaasta autosta.
Ja olet päätynyt 1550kg painavaan autoon🤔😂

No joo toki jos "uuden" (alle 10v vanha) auton haluaa niin silloin tuo on varmasti kevyt ja kompakti vaihtoehto.

Mutta kyllä oikeasti kevyet ja kompaktit (noin tai alle 1000kg) autot on tuolta 90 luvulta ja sitä vanhempia ja niissä sen keveyden oikeasti tuntee.
 
Pidät kompaktista (kevyestä?) Ja tehokkaasta autosta.
Ja olet päätynyt 1550kg painavaan autoon🤔😂

No joo toki jos "uuden" (alle 10v vanha) auton haluaa niin silloin tuo on varmasti kevyt ja kompakti vaihtoehto.

Mutta kyllä oikeasti kevyet ja kompaktit (noin tai alle 1000kg) autot on tuolta 90 luvulta ja sitä vanhempia ja niissä sen keveyden oikeasti tuntee.
Kompakti ei ole yhtä suuri kuin kevyt. Kompakti voi myös painaa, se vain on pienemmässä koossa.

Ja jos ei aukea, niin vertaa RS3 sportback ja RS5 ja kumpi mahtaa olla kompaktimpi?
 
Kompakti ei ole yhtä suuri kuin kevyt. Kompakti voi myös painaa, se vain on pienemmässä koossa.

Ja jos ei aukea, niin vertaa RS3 sportback ja RS5 ja kumpi mahtaa olla kompaktimpi?
Joo ymmärrän kyllä että eivät ole synonyymejä.

Ja tuosta juuri sanoinkin että kyllä se RS3 on uusista autoista sieltä kompaktista päästä.

Mutta pointti oli siinä että minun mielestäni lähtökohtaisesti kaikki uudet Autot on kaukana oikeasti kompaktista jos niitä vertaa 70-90 luvun autoihin.

Kaikki autot on kasvanut vuosien saatossa merkittävästi.
Hyvä esimerkki on vaikka verrata mk1 ja mk5 golfia, periaatteessa pitäisi olla saman kokoluokan auto, mutta uudempi on varmaan kaksi kertaa vanhaa isompi.
 
Mutta siinä nykymallistossa on aina ne isot ja pienemmät. Niin siitä lähdetään. Sama homma moottoripyörissä, en mä nyt ala hommaamaan mitään 90-luvun alun pyörää siksi että ne olisi mahdollisesti kevyempiä. Kyllä se uusi tekniikka noissa otetaan mielellään vastaan.
 
Niin, eipä noita pyörien 0-100 aikoja paljon ilmotella, varmaankin sen takia että erot eritehoisten (jos paino samaa luokkaa) erot on melko pieniä jos tottunut vertailemaan esim autojen kiihtyvyyksiä... Esim tämän: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_motorcycles_by_acceleration mukaan sekä 600cc että 1000cc gixxeri menee alle 3 sekunnin...

Itsellä kun on kokemusta vain noista gixxereistä, niin ainakin sellainen 1000 kuutioisena olisi aivan helvetin brutaali ensipyöräksi vrt. 600cc joka ei ihan niin vahingossa kulje liian kovaa, kun paras suorituskyky löytyy vasta yläkierroksilla (siellä sitä on kylläkin aivan riittävästi)

E:niin ja tosiaan ei nämä Mike sulle mitään ehdotuksia ole kun nakun haluat, tartuin vaan tuohon ettei alle tonniset kulje kovempaa kuin perusautot :D
 
Viimeksi muokattu:
Noista Miken vastauksista ja pohdinnoista tulee hiukan sellainen kuva, että et ole kauheasti pyörällä ajellut tai niiden kanssa pelaillut. Eikä siinä mitään väärää ole, mutta muutamaan asiaan voisin antaa oman viisisenttisen. Sillä pyörän teholla tai painolla ei erityisemmin ole merkitystä kun puhutaan naku- tai kyykkypyöristä luokassa +750cc, jokainen niistä kiihtyy paremmin osaavan kuskin alla, kuin RS3 (tai jokin muu semitehokas auto) normikuskin alla. Kaatumiset on yleensä seurausta omista mokista ja virhearvioinneista, rauhallisesti vaan ottaa tuntumaa pyörään, niin hyvä siitä tulee. Kolarit nyt hiukan sama kuin autollakin, epätodennäköisiä ja isosti kiinni muista tienkäyttäjistä, mutta kohdalle osuessaan jälki on yleensä pahempaa kuin autolla. Ehdottomasti uutta pyörää kannattaa katsella, tekniikka todellakin mennyt eteenpäin ja kevyempiä kuin vanhat. Hyvin voi myös ekaksi pyöräksi hommata ison pyörän, mutta se opettelu, jota tuossa jo aiemmin pohjustin, on sillä isolla pyörällä tärkeämpää kuin pienellä. Lopuksi nälkä kasvaa syödessä, joten siitäkin syystä itse suosittelisin ostamaan isomman pyörän heti alkuun, tosin sulla on hiukan paremmat lähtökohdat rahoituksen suhteen kuin isolla osalla, niin samapa tuo vaikka menisit alkuun pienemmälläkin. Tai sitten alkuun leasingilla, voihan se olla, että toteat prätkän olevan ihan surkea laite kun aina joutuu tekemään jonkinnäköisen gameplanin miten saa tarvittavat kamat kuljetettua :ROFLMAO:

Edit. Kawasakilla on muuten se uusi tonninen Ninja Z H2, tehoa ainakin riittää :sneaky:
 
Back
Ylös Bottom