OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Onhan nuo MACit ihan helvetin hienoja ihan visuaalisesti, sen lisaksi etta kaikki komponentit ei ole sekalaisia vaan raataloity toimimaan hyvin yhdessa. Ja vaikka se maksaa extraa niin jos silla parjaa esim. 6 vuotta ei se maksa paskaakaan lisaa / kk, erityisesti jos silla tekee elantonsa.
Ja kyllähän mä tällä nykyisellä voisin vielä mennä, mutta 6 vuotta on semmoinen aika, jotta voisin oikeuttaa itselleni jo uuden koneen. 9700 euroa se maksoi sillon ja eipä siinä mitään isoa summaa sitten tule loppujen lopuksi kun on verotuksessakin kokonaan vähentynyt jo aikoja sitten. Nekin olis mennyt verokarhulle vaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tehojen puolesta tarkoitin, eli kuinka legitti kone 6 vuotta vanha pc on. Windows kun on mitä on, tän ison koneen olen kerran forkannut 6 vuoden aikana koska läppäri pöllittiin ja tuli kauhee soppa siitä.

Eihän toi macin rauta mitään applen omaa tuotantoa ole vaan samoja osia, kun niissä pc:ssä on.

Macin käyttöjärjestelmän kautta se nopeus siihen hyöty/työkäyttöön syntyy vs windows siitähän ei pääse yli eikä ympäri.

Ite aattelin hakintoshia kokeilla tossa väkertää, kun on aikaa ja siirtäisi sitten sille puolelle ton kuvien/videoiden editointi hommat ja pelailisi vain Windowssilla sitte.

Molemmissa omat hyvät ja huonot puolet.

Eli afterburneria et ottanut, kun toimii vain jollain aplen omila softilla? Milläs ohjelmalla normaalisti editoit videoita?

Olen harrastellut tietokoneita noin vuodesta 1985. Myöhemmällä iällä opiskelin kouluissa/yliopistoissa tietotekniikkaa

Laitteistoa on ollut ne perus PCt ja Amigat. Mulla oli aika pitkä putki, kun lopetin Amiga-aikakauden, että ostin PCn osina ja kasasin sen itse ja virittelin. Lopettelin tämän säätämisen vuonna 2012, kun ostin iMacin pöytäkoneeksi. Se maksoi noin 2000€. Tänä aikana se on toiminut kuin junan vessa ja ainoa asia, mitä on pitänyt tehdä, on iskeä muutama muistikampa lisää, kun alkoi tahmaamaan virtuaalimuistin swappauksen takia. Muistikammat maksoivat niin vähän, että en edes rekisteröinyt asiaa.

PC-aikakaudella 7 vuotta vanha kone olisi 1) hajonnut jostain kohtaa (olisin osannut korjata) esim näytönohjain tai kovalevy ja 2) tullut auttamattoman hitaaksi, koska Microsoftin päivitykset vaativat uutta rautaa rajalle. Toki ehkä Linux eri asia ja olen sellaisiakin pyöritellyt joskus 90-2000 luvun vaihteessa (btw Linus Torvalds piti mulle joskus C-ohjelmoinnin laskareita yliopistolla tyyliin 96 tai oliko se 95), mutta edes Linux ei estä hardiksen leviämisiä siellä sun täällä omien pönttöjen kanssa.

Edit: Niin siis mun pointti oli, että kun olen nykyään niin laiska niin mac on valinta ja mitään ei tarvii tehdä ja toimii. Edelleen käytän 2012 imaccia

Olen harrastellut tietokoneita noin vuodesta 1985. Myöhemmällä iällä opiskelin kouluissa/yliopistoissa tietotekniikkaa

Laitteistoa on ollut ne perus PCt ja Amigat. Mulla oli aika pitkä putki, kun lopetin Amiga-aikakauden, että ostin PCn osina ja kasasin sen itse ja virittelin. Lopettelin tämän säätämisen vuonna 2012, kun ostin iMacin pöytäkoneeksi. Se maksoi noin 2000€. Tänä aikana se on toiminut kuin junan vessa ja ainoa asia, mitä on pitänyt tehdä, on iskeä muutama muistikampa lisää, kun alkoi tahmaamaan virtuaalimuistin swappauksen takia. Muistikammat maksoivat niin vähän, että en edes rekisteröinyt asiaa.

PC-aikakaudella 7 vuotta vanha kone olisi 1) hajonnut jostain kohtaa (olisin osannut korjata) esim näytönohjain tai kovalevy ja 2) tullut auttamattoman hitaaksi, koska Microsoftin päivitykset vaativat uutta rautaa rajalle. Toki ehkä Linux eri asia ja olen sellaisiakin pyöritellyt joskus 90-2000 luvun vaihteessa (btw Linus Torvalds piti mulle joskus C-ohjelmoinnin laskareita yliopistolla tyyliin 96 tai oliko se 95), mutta edes Linux ei estä hardiksen leviämisiä siellä sun täällä omien pönttöjen kanssa.

Edit: Niin siis mun pointti oli, että kun olen nykyään niin laiska niin mac on valinta ja mitään ei tarvii tehdä ja toimii. Edelleen käytän 2012 imaccia
Mulla myös 2012 iMac.

Mullakin rullaa vuoden 2015 ostettu verkkokaupasta blackstormi ihan hyvin. Oon ostanu ssd-levyn jotta sain asennettua sinne photarin yms. viime vuonna ja samaan syssyyn 2 muistikampaa lisäsin.
Kone toimii ku unelma vieläkin ja on nopea. Maksoi tuolloin 1500€, eli ei mikään halpa ollut.

Sitte@mike. Paukutettiin kaverin kanssa eilen se käsitreeni minkä pistit ilmoille twitsissä toissapäivänä. Toimii.
Vittu että on käpälät kipeet.

Eli afterburneria et ottanut, kun toimii vain jollain aplen omila softilla? Milläs ohjelmalla normaalisti editoit videoita?
Adoben Premiere. Kuvankäsittely kun menee Adobella, niin helppoa ymmärtää Premiere, jossa kyllä paremmat ominaisuudet mitä Final cutissa.
@Mike toimittaako puhelimen virkaa myös Apple? Jos kyllä, niin mikä?
iPhone X. Yksi helvetin kätevä juttu on Applen ekosysteemi. Yksi asia joka on jatkuvasti käytössä, elikä kopiointi ja liittäminen laitteesta toiseen. Jos mä esim kopioin tämän tekstin tästä, niin se on automaattisesti heti leikepöydällä jokaisella Applen laitteella. Melkosen kätevä toiminto, enkä kyllä tiedä onko sama PC-puolella, toivottavasti on.

Applen "ekosysteemi" on myös toisinaan peestä.
Oli vuosia sitten työluurina Apple, en koskaan antanut lupaa ottaa mitään pilveen, backupiksi tai talteen mihinkään.
Nyt vuosia myöhemmin uudessa firmassa sain taas Applen ja tadaa, ilman lupaa tai kysymistä hetken päästä oli puhelinnumerot ja kuvat vuosien takaa luurissa esillä 🧐

Adoben Premiere. Kuvankäsittely kun menee Adobella, niin helppoa ymmärtää Premiere, jossa kyllä paremmat ominaisuudet mitä Final cutissa.
iPhone X. Yksi helvetin kätevä juttu on Applen ekosysteemi. Yksi asia joka on jatkuvasti käytössä, elikä kopiointi ja liittäminen laitteesta toiseen. Jos mä esim kopioin tämän tekstin tästä, niin se on automaattisesti heti leikepöydällä jokaisella Applen laitteella. Melkosen kätevä toiminto, enkä kyllä tiedä onko sama PC-puolella, toivottavasti on.
Ei taida PC-puolella olla, ainakaan ilman 3rd party-ohjelmia. Hain itsekin iPhone 11 pro:n muutaman vuoden Android-luurien käytön jälkeen ja ei voi olla ku tyytyväinen, tässä vaan on saatu kaikki kohdalleen akkukesto mukaanlukien. Koneen virkaa hoitaa edelleen PC, mutta sekin tulee muuttumaan kunhan saldo antaa myöten.

Sanokaas te paremmin puhelimista ymmärtävät, kumpi kannattaa ostaa. iPhone11 vai 11pro. Hintaeroa on kuitenkin melko paljon. Prossa kolme kameraa kahden sijaan ja parempi akunkesto kai. Onko muita huomattavia eroja?

Sanokaas te paremmin puhelimista ymmärtävät, kumpi kannattaa ostaa. iPhone11 vai 11pro. Hintaeroa on kuitenkin melko paljon. Prossa kolme kameraa kahden sijaan ja parempi akunkesto kai. Onko muita huomattavia eroja?

Normaalista mallista entiedä, ostin 11 pro koska halusin sen oli hintaeronsa arvoinen taikka ei. YouTubesta varmasti löytyy paljon videoita kun vain hakusanaksi laitat missä näitä vertaillaan.
Mutta siis 11 pro akunkesto versus entinen X niin kui yö ja päivä. Tämä kyllä jaksaa. Ja kamera on todella hyvä kaikinpuolin.

Näinpä. Itsellä 2015 MacBook Pro, ostin silloin käytettynä (1100e, uutta vastaava) kun opinnot aloitin. Kohta on opinnot lopetettukin, mutta koneessa ei mitään vikaa - päinvastoin, tämä on vieläkin niin hyvä että vaikka tekisi mieli hommata uusi kone (ihan muuten vaan), en oikein keksi siihen mitään perusteita.

Retina tekee paljon, jos olisi esimerkiksi silloisen Airin ostanut, niin sitä olisi varmasti kaivannut parempaa näyttöä. Tämä on kirkas ja tarkka. Akkuun on tullut jo ilmoitus että voisi viedä huoltoon, eihän tämä enää kestä kuin "vain" 6-7h melkein täydellä näytön kirkkaudella netin selaamista sekä videoiden katselua.
Kirsikkana kakun päällä on se, että jälleenmyyntiarvoa löytyy hyvin, joten käytännössä tuo 1100e ei ole edes se hinta mikä tästä viiden vuoden käytöstä tulee. Mikäli olisin ostanut sen 800-900e "yhtä hyvän windows-läppärin saa halvemmalla", olisi varmaan joutunut jo pari vuotta sitten päivittämään uuteen.

Niin ne vaan silti sanoo, että ylihintaista paskaa on Applen tuotteet... :rolleyes:

Nyt vuosia myöhemmin uudessa firmassa sain taas Applen ja tadaa, ilman lupaa tai kysymistä hetken päästä oli puhelinnumerot ja kuvat vuosien takaa luurissa esillä
Se kyllä kysyy että synkataanko tiedot vai laitetaanko uutena puhelimena. Ei ne sinne väkisten tule jos ei halua.

Näinpä. Itsellä 2015 MacBook Pro, ostin silloin käytettynä (1100e, uutta vastaava) kun opinnot aloitin. Kohta on opinnot lopetettukin, mutta koneessa ei mitään vikaa - päinvastoin, tämä on vieläkin niin hyvä että vaikka tekisi mieli hommata uusi kone (ihan muuten vaan), en oikein keksi siihen mitään perusteita.

Retina tekee paljon, jos olisi esimerkiksi silloisen Airin ostanut, niin sitä olisi varmasti kaivannut parempaa näyttöä. Tämä on kirkas ja tarkka. Akkuun on tullut jo ilmoitus että voisi viedä huoltoon, eihän tämä enää kestä kuin "vain" 6-7h melkein täydellä näytön kirkkaudella netin selaamista sekä videoiden katselua.
Kirsikkana kakun päällä on se, että jälleenmyyntiarvoa löytyy hyvin, joten käytännössä tuo 1100e ei ole edes se hinta mikä tästä viiden vuoden käytöstä tulee. Mikäli olisin ostanut sen 800-900e "yhtä hyvän windows-läppärin saa halvemmalla", olisi varmaan joutunut jo pari vuotta sitten päivittämään uuteen.

Niin ne vaan silti sanoo, että ylihintaista paskaa on Applen tuotteet... :rolleyes:
Olin itse paha iPhone-fani vuodesta 2010 vuoteen 2018, kunnes tajusin, miten helvetisti ominaisuuksia saa kolmasosalla iPhonen hinnasta. Honor 9 tuli hankittua ensin (6s:n tilalle) ja sen jälkeen tämä Honor View 20, joka on ollut kohta vuoden. Windows-koneisiin en tule ikinä vaihtamaan, mutta puhelimissa aion pysyä jatkossakin helvetin kaukana Applesta.

Jotenki huvittavaa tuo ihan jatkuva maininta applen laitteiden hinnoista, (enkä nyt tarkoita pelkästään pakkista vaan sitä marinaa saa lukea joka paikasta) ei kai kenenkään ole niitä pakko ostaa jos ei halua ja onneksi on vaihtoehtoja mistä valita. Itse menny jo vuosia niin et kaikki laitteet on Applen ja se tuskin koskaan tulee muuttumaan. iMacin voisi kohta päivittää kun on 2015 mallia. Juuri tuo Miken mainitsema ekosysteemi vaan tekee Applesta ylivertaisen muihin verrattuna.

Viimeksi muokattu:
Jotenki huvittavaa tuo ihan jatkuva maininta applen laitteiden hinnoista, (enkä nyt tarkoita pelkästään pakista vaan sitä marinaa saa lukea joka paikasta) ei kai kenenkään ole niitä pakko ostaa jos ei halua ja onneksi on vaihtoehtoja mistä valita. Itse menny jo vuosia niin et kaikki laitteet on Applen ja se tuskin koskaan tulee muuttumaan. iMacin voisi kohta päivittää kun on 2015 mallia. Juuri tuo Miken mainitsema ekosysteemi vaan tekee Applesta ylivertaisen muihin verrattuna.
Se on erikoinen ilmiö. Monessa paikkaa se on ihan sama mitä Apple julkaisee, niin se hintakeskustelu alkaa ensimmäisenä. Samaa ei tapahdu esim autojen julkaisuissa, kun BMW tekee uuden M5, niin ei kukaan ala hinnoista valittamaan vaikka se maksaa ihan helvetisti. Esim Applea on pilkattu siitä, että uusi Mac pro maksaa tappiin hakattuna yli 60 tuhatta euroa vaikka alkaen malli on 6500 euroa. Sama autoissa, ei kukaan vertaile autojen hintoja lyöden toiseen kaikki lisävarusteet ja toiseen merkkiin ei mitään extraa.

Se on erikoinen ilmiö. Monessa paikkaa se on ihan sama mitä Apple julkaisee, niin se hintakeskustelu alkaa ensimmäisenä. Samaa ei tapahdu esim autojen julkaisuissa, kun BMW tekee uuden M5, niin ei kukaan ala hinnoista valittamaan vaikka se maksaa ihan helvetisti. Esim Applea on pilkattu siitä, että uusi Mac pro maksaa tappiin hakattuna yli 60 tuhatta euroa vaikka alkaen malli on 6500 euroa. Sama autoissa, ei kukaan vertaile autojen hintoja lyöden toiseen kaikki lisävarusteet ja toiseen merkkiin ei mitään extraa.
Jep, noin se menee. Ei ole ihan yks kerta kuin kuulee jonkun sanottavan et Applen tuotteet on ihan paskoja ja ihan liian kalliita. Sit kun kysyy et minkälainen kokemuspohja löytyy Applen tuotteista niin ei mitään kokemusta muutakuin nähny mainoksissa et sellaisia on olemassa. Omaan ajatusmaailmaan ei vaan mahdu et miten voit sanoa jostain et ihan paska jos et ole ikinä edes kädessä pitäny saati testannu. Suurin osa kitisijöistä ei ostais applen tuotteita vaikka ne olis kuinka halpoja, se kitiseminen lähtee vaan periaatteesta kun on päätetty et paskoja ne täytyy olla kun kaverikin niin sanoo.

Minä en taas ymmärrä sitä, miten tunteella (joskus jopa fanatismilla) tietyt ihmiset suhtautuvat teknisiin vempeileisiin. Oli kyseessä sitten PC vs Apple tai Apple vs muut puhelinvalmistajat.
Se on enemmänkin ihmistyyppi, ei liity siihen objektiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom