OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä oli ehtona kun vaimon kanssa lapsia tehtiin että jos selviää rakenne ultrassa että on vaikeasti vammainen ni letkut poikki ja kaatopaikalle, se ei ole lapselle eikä itselle sen arvoista että tahallaan toisi maailmaan sellaisen vihanneksen joka ei itsestään selviä, kaiken järjen mukaan se pitäisi näin aina mennä.

Itse olen tätä asiaa pitkään funtsinut kun näkee viikonloppuisin vaikkapa jossain kauppakeskuksessa jonkun ihan helvetin vihanneksen lapsen pyörätuolissa että mitä vittua niiden vanhempien päässä on oikein mahtanut liikkua kun ovat ulosasti sen halunneet jos ovat tienneet etukäteen että lapsi on vakavasti vammainen ja tulee paskantamaan jokatapauksessa koko loppuikänsä housuihin. Miten jotkut vanhemmat saa tollasesta jotain aitoa iloa elämäänsä ? Ei vittu ihmisten on vaan pakko olla ihan sekaisin päästään kun tuollaista haluavat.

Itse olen tätä asiaa pitkään funtsinut kun näkee viikonloppuisin vaikkapa jossain kauppakeskuksessa jonkun ihan helvetin vihanneksen lapsen pyörätuolissa että mitä vittua niiden vanhempien päässä on oikein mahtanut liikkua kun ovat ulosasti sen halunneet jos ovat tienneet etukäteen että lapsi on vakavasti vammainen ja tulee paskantamaan jokatapauksessa koko loppuikänsä housuihin. Miten jotkut vanhemmat saa tollasesta jotain aitoa iloa elämäänsä ? Ei vittu ihmisten on vaan pakko olla ihan sekaisin päästään kun tuollaista haluavat.
Kaikkia vaikeitakaan kehitysvammoja ei pystytä näkemään ennen syntymää. Downin syndrooma pystytään suurella todennäköisyydellä huomaamaan, mutta sitäkään ei sataprosenttisesti. Näkiessäsi vaikeasti vammaisen lapsen, et todellakaan voi tietää, ovatko vanhemmat sitä etukäteen tienneet vai eivät. Muutenkin on turha hirveästi vouhottaa että ”mitä vittua niiden vanhempien päässä liikkuu”, ennen kuin asia osuu omalle kohdalle. Kehitysvammaisenkin lapsen abortointi voi olla todella vaikea päätös, vaikka se objektiivisesti paras ratkaisu usein olisikin. Biologisestikin ajatellen meihin on sisäänrakennettu äärimmäisen vahva vietti pitää jälkeläisistämme huolta. Ei noita asioita voi aina ulkopuolelta järjellä selittää.

Vähän teet hätäisiä johtopäätöksiä. Kaikkia kehitysvammoja ei pystytä näkemään ennen kuin on liian myöhäistä, kuten sanottu ja vammautuminen synnytyksen aikanakin on mahdollista. Usko tai älä, niin vammainen lapsi on vanhemmille ihan yhtä lailla aarre kuin muillekin vanhemmille ja siitä pidetään yhtä lailla huolta ja rakastetaan. Olkoonkin, että vammainen lapsi kuolee usein nuorena ja joidenkin vanhempien kuulee jälkiviisaana sanovan, että oli se lopulta helpotus. Se ei silti mun mielestä kumoa edellistä lausetta.

Enpä ole yhtä päätöntä kommenttia ihan hetkeen lukenut. Kuten Agustin toi sinun lähettämääsi viestiä seuraavassa viestissä ilmi, ei kaikkia kehitysvammoja nykytekniikallakaan pystytä tunnistamaan tai sulkemaan pois ennen syntymää. Hyvälle ystävälleni kävi juuri näin. Arvostan suuresti sitä, mitä hän vaimoineen tekee oman vaikeasti vammaisen lapsensa eteen. Itse en siihen todennäköisesti pystyisi.

Kyllä ultraäänitutkimuksella voidaan tehdä aika kattavia havaintoja, mutta ei sekään aina ole 100 % varma. Kehitysvamman aiheuttajia on paljon, eikä kaiken alkuperää aina pystytä ennalta määrittelemään, kehitysvamma voi syntyä myös synnytyksen yhteydessä. Perimä ei ole aina yksi selittävä tekijä kehitysvamman synnyssä, vaikka kattaa suuren joukon.

Duodecim-lehti

Mistä me tiedämme kehitysvammaisten alkuperää ulkopuolisena, olen tehnyt töitä kehitysvammaisten lasten parissa jonka yhteydessä olen törmännyt monenlaiseen kehitysvamman, vaikeasti kehitysvammaisista lievästi kehitysvammaisiin. Autisteja, downin syndroomaa, cp vammaa, harvinaisempia kehitysvammoja. Toiset ovat omatoimisempia kuin toiset.

Lievästi korvassa särähtää vihannes sanan käyttö kehitysvammaisista, vaikeaa cp-vammaakaan ei yleensä ultrasta näe, sen saattaa aiheuttaa synnytyksen aikainen hapenpuute tai syntymän jälkeinen keskushermostoinfektio.

Tottakai olen toiveikas lääketieteen ja teknologian kannattaja ja toivon, että tulevaisuudessa lääketiede ja teknologia kehittyy, että voidaan enemmän tehdä jotain välttää synnytyksen aikaisia komplikaatioita, rakennemuutoksia, infektiota tms. (enkä nyt tarkoita välttämättä synnytyksen ehkäisyä).

Mutta kaiken kaikkiaan kehitysvamma on hyvin laaja käsite, olen ollut pyörätuolissa kulkevan kehitysvammaisen avustajana, hänen kanssaan pystyi ihan kommunikoimaan, osasi itsenäisesti käydä vessassa, kävi työtoiminnassa. Olen kyllä tykännyt työskentelystä kehitysvammaisten parissa ja on aika ajatelemmattomasti sanottu punisherilta.

Lapsia ne kehitysvammaisetkin on vanhemmillensa yleensä lapset on vanhemmillensa tärkeitä.

Viimeksi muokattu:
Kaikkia vammoja ei pystytä havaitsemaan ennen synnytystä, ja vammautuminen voi tapahtua myös synnytyksessä tai vaikka sen jälkeen. Täytyy sanoa, että pitkään käytetty ajatustyö ei tässä tapauksessa kauhean kauas ole kantanu. Vitun idiootti.

Nykyään pitäisi mielummin miettiä, miksi hankkia lapsia, mikäli ei osaa kasvattaa niitä. Vammaiset lapset ovat häviävän pieni prosentti kokonaisuudesta idioottivanhempien lapsiin verrattuna.
Totta. Tätäkin on vain vaikea arvioida ennenkuin tilanne on päällä.

Itellä on kolme,ja aika hyvin huomaa kuinka pihalla sitä ekan kanssa oli verrattuna viimeisimpään.

Vaikka meneekin jo toistamiseksi, niin imo, pakkotoiston historian typerimpiä kommentteja. On myös niitä, jotka tietoisesti haluavat lapsen jolla on esim. downin syndrooma ja kunnioitan heidän päätöstään. Ihmisiä ovat hekin.

Vaikka meneekin jo toistamiseksi, niin imo, pakkotoiston historian typerimpiä kommentteja. On myös niitä, jotka tietoisesti haluavat lapsen jolla on esim. downin syndrooma ja kunnioitan heidän päätöstään. Ihmisiä ovat hekin.

Asia on juuri näin. Aikamoinen heitteri tämä punisherman.

Itse 3-4 vuotta hyvinkin eritasoisten kehitysvammaisten kanssa työskennelleenä en voi käsittää sellaista yhteen lokeroon iskemistä, vaikka näennäisesti nyt tiedetäänkin, että on "eri tasoisia kehitysvammoja". No joo, on kyllä; käytännössä täysin toimintakyvyttömästä henkilöstä sellaiseen, jossa kehitysvammaisuuden ja lievän heikkolahjaisuuden välinen raja on suurimassa osassa konginitioita todella veteen piirretty viiva.

Mutta tällaista diagnostista määrittelyä paljon oleellisempi, tietenkin täysin itsestäänselvä, mutta näissä keskusteluissa usein vähän tai vähän enemmän varjoon jäävä asia on ihan samanlainen yksilöllisyys ja persoona, kuin meillä ns.terveilläkin ihmisillä. Eli on tullut tavattua oikein hämmästyttävänkin hyvällä huumorintajulla, elämänilolla ja empaattisuudella "siunattua" kehitysvammaista sekä toisaalta aivan saatanan rasittavaa, vittumaista ja suorastaan mulkkua persoonaa. Ja kaikkea siltä väliltä. Eli on kyllä niin heterogeeninen ihmisryhmä kuin olla ja voi vs.me "normaalit", joiden välillä ei tule koskaan näkymään samanlaista diskrepanssia mitä kehitysvammaisten välillä. Me menemme aina enemmän tai vähemmän siihen korrektiin ja hyväksyttyyn muottiin, josta sitten poiketaan lähinnä vaatetuksin, tatuoinnein, poliittisten arvojen tai muiden usein tietoisesti harkittujen ominaisuuksien ja/tai "arvojen" perusteella, ettei vaan kuuluttaisi siihen "perusmassaan". Kehitysvammainen taas on yleensä käytöksensä ja tapojensa kanssa uniikki ilman, että yrittää olla uniikki.

Ja tällaisen nykyajan liikaa ajattelevan ja tiedostavan ihmisen elämä ei ole mitenkään helppoa ja en näkisi lainkaan mahdottomana, että sellaisen melko keskimääräisellä äo:lla ja problematiikalla varustetun downin isänä voisi olla helpompaa ja onnellisempaa, kuin vähänkään enemmän esim.psyykkisestä problematiikasta kärsivän lapsen/nuoren (enkä tarkoita nyt mitään vakavista mielenterveyshäiriöistä kärsivää lasta/nuorta).

Ymmärtämättömän ihmisen typerää ja loukkaavaa puhetta.

Ei helvetti!! Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia!! Kannattaa vielä jatkaa sitä funtsimista.

Suositut

Back
Ylös Bottom