OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moi Mike. Missä kännyköissä paras kamera?
Huawei p20 pro ainakin on kova, mutta sen hdr on aika kusinen iPhoneen verrattuna. Muuten varmaan paras tällä hetkellä. Mut aika hyviä alkaa kauttaaltaan olemaan, joten ei sitä metsään mene jos isomman merkin ostaa.

Huawei p20 pro ainakin on kova, mutta sen hdr on aika kusinen iPhoneen verrattuna. Muuten varmaan paras tällä hetkellä. Mut aika hyviä alkaa kauttaaltaan olemaan, joten ei sitä metsään mene jos isomman merkin ostaa.

Sen jalkeen on tullut jo P30 Pro joka on parempi - ostaisin sen mutta odottelen mita hittoa tuon Huawei bannin kanssa tapahtuu.

Mutta P20 Pro on mahtava, mulla on ollut se reilun vuoden nyt ja torkean hyva kannykkakameraksi. Ei tietenkaan yhta hyva kun "oikea" kamera.

Ei noita ole edes tarvis verrata kameroihin. Käytännöllisyys on 100-0 puhelimille, mutta ei niillä vakavalla naamalla laadukkaita kuvia saa.
Katsokaa mieluusti video ennen kuin luette sen alla olevan tekstin, koska se spoilaa osan videon ideasta.

Kyllä kännykkäkameralla saa niin hyviä kuvia, että niillä voi ihan vakavalla naamalla väittää huijaavansa 99% ihmisistä luulemaan, että ne on otettu jollain paremmalla laitteella. No ero tulee tietysti prosessoinnista, kun puhelin nyt vähän ylisaturoi, yliterävöi ja tekee digitaalista bokehia. Usein lopputulos suoraan puhelimesta on niin hyvä, että kun sen pistää vierekkäin järkkärikuvan kanssa, niin sitä pidetään parempana. Tietysti järkkärin etu on se, että se ottaa luonnollisempia kuvia mille voi sitten tehdä mitä haluaa ja syväterävyyttä voi hallita ihan itse aukkoa ja polttoväliä säätämällä. Sekä tietysti se etu, että onhan ne tarkempia kun aletaan zoomaamaan, mutta sillä nyt ei ole oikeasti mitään merkitystä ellei tehdä isoja printtejä.

Ja ihan vakavalla naamalla voidaan sanoa, että puhelin on tavalliselle pulliaiselle, joka ei ymmärrä kuvan käsittelystä tuon taivaallista, ihan 100% varmuudella parempi valinta kuin järkkäri, koska suoraan laitteesta ne kuvat vain on paremman näköisiä instaan ja facebookiin ja mihin niitä nyt lätkitäänkään.

Viimeksi muokattu:
Katsokaa mieluusti video ennen kuin luette sen alla olevan tekstin, koska se spoilaa osan videon ideasta.

Kyllä kännykkäkameralla saa niin hyviä kuvia, että niillä voi ihan vakavalla naamalla väittää huijaavansa 99% ihmisistä luulemaan, että ne on otettu jollain paremmalla laitteella. No ero tulee tietysti prosessoinnista, kun puhelin nyt vähän ylisaturoi, yliterävöi ja tekee digitaalista bokehia. Usein lopputulos suoraan puhelimesta on niin hyvä, että kun sen pistää vierekkäin järkkärikuvan kanssa, niin sitä pidetään parempana. Tietysti järkkärin etu on se, että se ottaa luonnollisempia kuvia mille voi sitten tehdä mitä haluaa ja syväterävyyttä voi hallita ihan itse aukkoa ja polttoväliä säätämällä. Sekä tietysti se etu, että onhan ne tarkempia kun aletaan zoomaamaan, mutta sillä nyt ei ole oikeasti mitään merkitystä ellei tehdä isoja printtejä.

Ja ihan vakavalla naamalla voidaan sanoa, että puhelin on tavalliselle pulliaiselle, joka ei ymmärrä kuvan käsittelystä tuon taivaallista, ihan 100% varmuudella parempi valinta kuin järkkäri, koska suoraan laitteesta ne kuvat vain on paremman näköisiä instaan ja facebookiin ja mihin niitä nyt lätkitäänkään.

Absoluuttisesti mikään ei sitä faktaa muuta, että puhelimet ei pärjää laadussa koskaan järkkäreille. Piste. Eikä puhelinten kuvaa paranna se, että sen saa faceen suoraan.

Kuten sanoin, käytännöllisyys 100-0 luureille. Kuvanlaatu 100-0 kameroille.

Absoluuttisesti mikään ei sitä faktaa muuta, että puhelimet ei pärjää laadussa koskaan järkkäreille. Piste. Eikä puhelinten kuvaa paranna se, että sen saa faceen suoraan.

Kuten sanoin, käytännöllisyys 100-0 luureille. Kuvanlaatu 100-0 kameroille.
Katsoitko videon? Se vie vähän kyllä pohjaa viimeisen lauseen väittämältä. Kyllä järkkärin kuvanlaatu on ehdottomasti parempi, mutta huomaako sitä silmällä ja kuka huomaa, niin siinäpä kysymys. Onko koko asialla silloin edes merkitystä? Kyllä mullekin ehdoton valinta on järkkäri silloin kun haluan vapauttaa taiteellisen itseni, koska siihen järkkäri on paljon parempi. Hommasin muuten sen D610:n mistä kyselin taannoin. Hyvä vehje.

Se mitä yritän sanoa, on että järkkärillä on mahdollisuus kyllä ottaa parempia kuvia jos se on osaavissa käsissä jotka ymmärtää myös kuvan muokkaamisesta jotain. Sen sijaan jos järkkärin antaa osaamattomiin käsiin jotka räiskii automaatilla jotain, niin lopoutulos on huonompi kuin puhelimella.

Viimeksi muokattu:
Kuvanlaatu 100-0 kameroille.

Ilman muuta, fysiikan lakeja ei voi muuttaa ja iso sensori/lasi antaa parhaat lahtokohdat hyvalle kuvanlaadulle.

Toisaalta kameravalmistajien kannattaisi oppia kannykkakameroista. Niissa on softalla ja prossateholla tehty niin hienoja jippoja etta normikamerat voi vaikuttaa aika primitiivisilta niihin verrattuna.

Matkoilla ollessa mulla on aina kannykka ja normikamera messissa ja trendina on viime aikoina ollut etta yli puolet kuvista on tullut otettua Huawei P20 Prolla. Omalla kohdallani P20 Pro rajaytti pankin, en olisi ikina uskonut etta nain pian tulee kannykkakamera jolla saa siedettavia kuvia.

Toisaalta kameravalmistajien kannattaisi oppia kannykkakameroista. Niissa on softalla ja prossateholla tehty niin hienoja jippoja etta normikamerat voi vaikuttaa aika primitiivisilta niihin verrattuna.
Se ei varmaan ole järkkärivalmistajien pala kakkua. On mulla tuossa D610:ssä vaikka mitä prosessointitapoja mitkä vaikka avaa vähän varjoja ja tasapainottaa kuvaa, tekee saturaatio-, kontrasti- ja terävyyskorjauksia sun muuta, mutta otin ne kaikki pois päältä. Kyllä mä haluan, että järkkäristä tulee ulos prosessoimaton kuva mille voin sitten itse tehdä ne säädöt mitä haluan. Tai sanotaan nyt totuuden nimissä mahdollisimman vähän prosessoitu, koska se mitä kenno näkee, on jotain ihan muuta kuin mitä ulos tulee.

Edit: P30 pro on muuten tosiaan vielä parempi kuin P20. Emännällä on ollut noi molemmat ja on tuo viimeisempi hintsusti parempi. Harmi vain kun Huawein tulevaisuus on hitusen hämärän peitossa. Kiitos Donald Trumpin.

Viimeksi muokattu:
On mulla tuossa D610:ssä vaikka mitä prosessointitapoja mitkä vaikka avaa vähän varjoja ja tasapainottaa kuvaa, tekee saturaatio-, kontrasti- ja terävyyskorjauksia sun muuta, mutta otin ne kaikki pois päältä. Kyllä mä haluan, että järkkäristä tulee ulos prosessoimaton kuva mille voin sitten itse tehdä ne säädöt mitä haluan.

En varsinaisesti tarkoittanut sita etta kuvaa prosessoitaisiin paljon (itsella on articial intelligence moodi pois paalta P20 Prossa) vaan esim. otin panorama kuvan luurilla ja kameralla ja luuri yhdisti kuvat sata kertaa paremmin kun kamera kun tehoa nitoa ne yhteen on niin paljon enemman. Toinen esimerkki on video jota kannykka stabiloi hiton hyvin lennossa softalla ja kameran video tarisee kasien mukana huomattavasti pahemmin. Kolmas esimerkki on HDR / nightmode moodit jotka toimii hienosti kun prosessointitehoa on paljon.

En varsinaisesti tarkoittanut sita etta kuvaa prosessoitaisiin paljon (itsella on articial intelligence moodi pois paalta P20 Prossa) vaan esim. otin panorama kuvan luurilla ja kameralla ja luuri yhdisti kuvat sata kertaa paremmin kun kamera kun tehoa nitoa ne yhteen on niin paljon enemman. Toinen esimerkki on video jota kannykka stabiloi hiton hyvin lennossa softalla ja kameran video tarisee kasien mukana huomattavasti pahemmin. Kolmas esimerkki on HDR / nightmode moodit jotka toimii hienosti kun prosessointitehoa on paljon.
Niin, onhan se tosi, että jos noita haluaa ottaa, niin puhelin on käytännöllisempi. Mutta tosimies ottaa manuaalisesti monta kuvaa ja yhdistää ne Photoshopin toiminnolla ja HDR:t tehdään haarukoimalla valotusta ja taas yhdistämällä tietokoneella. Se on hankalampaa, mutta siinä on säätömahdollisuuksia. Tärinään vaikuttaa tietysti se onko putkessa kuvanvakainta vai ei. Mutta kokonaisuutena puhut kyllä ihan asiaa. Ei kaikkea tarvitse tehdä vaikeamman kautta vaikka on miten järkkärimies. Tulee joskus mieleen hifistit jotka menee hommassa niin äärimmäisyyteen ja sen yli, ettei siinä ole enää mitään järkeä.

Tuntuu että nykykameroista saatais parempiakin teknisesti, esim käyttöliittymän osalta jne, mutta ne vain ei halua.

Kuva ei liity kommenttiin.

800_1782.jpg

Mä källin joka kerta kun autoa vaihdan ja unohdan vaihtaa rekkarin easypark-softaan. Viimeksi sain peruttua tiketin mutta nyt on taas uusi firma ja katotaan mitä ne sanoo.
Onko sulla myös elektroninen parkkikiekko käytössä? Ehkä maailman kätevin keksintö. Laitat siitä kerran ajan ja päivämäärän ja liimaat ikkunaan, niin ikinä ei tarvi enää miettiä, että muistitko laittaa parkkikiekon, koska se aktivoituu liiketunnistimella auton pysähtyessä ja laittaa näkyviin oikean parkkikiekkoajan.

Onko tuo pysäköintimaksujen ja parkkipaikkojen miettiminen turhauttavaa pääkaupunkiseudulla asuville vai onko se asia johon tottuu? Itse asun Keski-Suomessa paikkakunnalla, jossa ei ole pysäköinninvalvontaa, ja jossa en ole koskaan kuullutkaan kenenkään saaneen pysäköintisakkoja. Itse äkkiseltään kokisin tuon pysäköintimaksujen kanssa pelaamisen todella turhauttavana ja isona rahanmenona. Varmastihan se mieli voisi muuttua ja kaikkeen tottuu. Paljonko muuten menee rahaa Helsingissä autoilevalla pysäköintiin kuukaudessa?

Onko tuo pysäköintimaksujen ja parkkipaikkojen miettiminen turhauttavaa pääkaupunkiseudulla asuville vai onko se asia johon tottuu? Itse asun Keski-Suomessa paikkakunnalla, jossa ei ole pysäköinninvalvontaa, ja jossa en ole koskaan kuullutkaan kenenkään saaneen pysäköintisakkoja. Itse äkkiseltään kokisin tuon pysäköintimaksujen kanssa pelaamisen todella turhauttavana ja isona rahanmenona. Varmastihan se mieli voisi muuttua ja kaikkeen tottuu. Paljonko muuten menee rahaa Helsingissä autoilevalla pysäköintiin kuukaudessa?
En asu edes pääkaupunkiseudulla, mutta se on asia mihin ei tavallaan tarvitse tottua kun se on default, että joka paikka lähellä keskustaa on maksullinen. Se taas on ihmeellistä kun lähdet jonnekin pienemmälle paikkakunnalle missä ei tarvita hyvässä lykyssä edes parkkikiekkoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom