Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kuule kun meidän kylällä ei ollut mitään "katsomusainetta" ennen kuin yläasteella joskus 7-8 luokalla se vasta tuli. Ei kukaan fiksu lapsi/nuori (eli ateisti) meidän kylältä opiskellut et:tä ennen kuin se silloin myöhemmin tuli vaan sai vapautuksen. Eikä kirkoissa tarvinnut käydäNo siinä on oppivelvollisuuslakia rikottu jonkun toimesta melko surutta, mikäli lapsi on ollut seitsemän vuotta käymättä katsomusaineen (tässä tapauksessa elämänkatsomustieto) oppitunneilla perusteella "perheemme on ateistinen".
Sama juttu oli meillä. Luokalla, mahdollisesti koko koulussa, oli tosin vain yksi muun uskontoinen ja se istui sitten uskontotunnin ajan käytävässä.Kuule kun meidän kylällä ei ollut mitään "katsomusainetta" ennen kuin yläasteella joskus 7-8 luokalla se vasta tuli. Ei kukaan fiksu lapsi/nuori (eli ateisti) meidän kylältä opiskellut et:tä ennen kuin se silloin myöhemmin tuli vaan sai vapautuksen. Eikä kirkoissa tarvinnut käydä
Itse olen käsittänyt että se tuli silloin kaikkiin Suomen kouluihin mutta vissiin sitä on opetettu jo aiemmin joissain kouluissa
Tunnen hyvin tämän, miten nyt sanoisin, suuntauksen, jonka perusidea on siinä, että Hitler oli täysin syytön mies yhtään mihinkään ja Saksa aina rauhan asialla. Lähteenä peräti wikipedia ja huolellisesti valikoidut, harvat "vähemmistötutkijat".
Vain tuo alku on yleisesti tunnustettua, eli ensimmäisen maailmansodan jälkeinen epäonnistunut ns. häpeärauha. Natsit eivät koskaan saaneet enemmistöä vapaissa vaaleissa, viimeisissä sellaisissa äänimäärä jopa putosi. Tämä siitäkin huolimatta, että natsien painostuskoneisto oli jo erittäin vahva ja vastustajia kohtaan oltiin hyvin väkivaltaisia. Saksalla ei ollut mitään oikeaa tarvetta hyökätä Puolaan, Tanskaan, Norjaan, Belgiaan, Hollantiin, Ranskaan jne. ja lopuksi Venäjälle. Kenraaleistahan hyvin iso osa vastusti Hitlerin suunnitelmia, varsinkin Venäjän osalta. Saksan armeija oli niin vahva, että se olisi pystynyt puolustamaan helposti vanhoja rajojaan ketä tahansa vastaan eikä sitä olisi kukaan valloittanut. Lopputuloksena kuitenkin oli, että monen rintaman täysin järjetön sota johti Saksan täydelliseen häviöön, sen kaupunkien raunioitumiseen ja maan jakamiseen kahtia sekä tietysti mm. miljoonien nuorten saksalaismiesten turhaan kuolemaan. Venäjällä toteutettu täysin epäinhimillinen, jopa virallisesti myönnetty tuhoamissota on sitten jo oma lukunsa.
Tietysti jos ajattelee, että Stalinilla olisi ollut täysi oikeus vallata Suomi, koska meillä ryssäviha ja Mainilan laukaukset, ja kohta se Ruotsi hyökkää kuitenkin, voi uskoa Hitleriinkin rauhan miehenä.
Mutta tämä tästä omalta osaltani ja voidaan palata sikakyykkyyn.
Perusopetuslain mukaan elämänkatsomustiedon opetusta on järjestettävä, mikäli kunnassa on vähintään kolme uskontokuntiin kuulumatonta. Luulisi, että fiksut ateistivanhemmat olisivat sen verran valveutuneita, että vaatisivat lain edellyttämän opetuksen lapselleen. ;)Kuule kun meidän kylällä ei ollut mitään "katsomusainetta" ennen kuin yläasteella joskus 7-8 luokalla se vasta tuli. Ei kukaan fiksu lapsi/nuori (eli ateisti) meidän kylältä opiskellut et:tä ennen kuin se silloin myöhemmin tuli vaan sai vapautuksen. Eikä kirkoissa tarvinnut käydä
Itse olen käsittänyt että se tuli silloin kaikkiin Suomen kouluihin mutta vissiin sitä on opetettu jo aiemmin joissain kouluissa
Kerrotko miten elämäni olisi parempaa tai olisin fiksumpi kun oisin moista roskaa opiskellut? Ruotsiakaan en mihinkään ole tarvinnut, venäjän kielen opiskelu olisi ollut paljon hyödyllisempääPerusopetuslain mukaan elämänkatsomustiedon opetusta on järjestettävä, mikäli kunnassa on vähintään kolme uskontokuntiin kuulumatonta. Luulisi, että fiksut ateistivanhemmat olisivat sen verran valveutuneita, että vaatisivat lain edellyttämän opetuksen lapselleen. ;)
Oppiaineena elämänkatsomustieto tuli peruskouluihin 1985, ja sen edeltäjää siveysoppia taidettiin opettaa jo 1920-luvulla.
Kerrotko miten elämäni olisi parempaa tai olisin fiksumpi kun oisin moista roskaa opiskellut? Ruotsiakaan en mihinkään ole tarvinnut, venäjän kielen opiskelu olisi ollut paljon hyödyllisempää
En diggaa tuosta Misantrophin vanhempien fiksuuteen liittyvästä viittauksesta, mutta elämänkatsomustieto = roskaa -väitteeseen kuulisin mieluusti jotain perusteluita. Itse en siis ko.aineesta/aiheesta mitään tiedä.
Käytännössä oppiaineena kuin uskonto mutta eri näkökulmasta ja sadut on jätetty pois. Ei ihan näillä sanoin mutta niin se meille myytiinEn diggaa tuosta Misantrophin vanhempien fiksuuteen liittyvästä viittauksesta, mutta elämänkatsomustieto = roskaa -väitteeseen kuulisin mieluusti jotain perusteluita. Itse en siis ko.aineesta/aiheesta mitään tiedä.
Mun mielestä peruskoulussa pitäisi olla enemmän vapautta valita. Totta kai kaikesta on hyvä saada yleissivistävää opetusta mutta esim. historiassa suurin painotus ainakin meillä oli jossain 1500-1800 -luvuilla kun taas maailmansodat käsiteltiin tyyliin kahdessa viikossa, jotka oli kaikkien mielestä ne kiinnostavimmat.Suomessa on valitettavasti valloillaan asenne, että tietyt oppiaineet ovat tärkeämpiä kuin toiset. Tämä johtaa yleissivityksen romahtamiseen ja kapeakatseisuuteen monilla elämänalueilla.
Kerrottiinko myös kuinka paljon se on tuonut maailmaan pahaa? Tällä hetkelläkin on aika paljon kriisejä joiden syypää on uskonto.En tiedä mitä muille on uskonnon tunneilla opetettu, mutta meillä ei ainakaan uskonto tunneilla tuputettu mitään yhtä uskontoa.
Meille opetettiin mitä mikäkin uskonto on, miten syntynyt, missäpäin maailmaa ko. Uskontoa harjoitetaan jne.
Ja kyllä minusta perus yleis sivistykseen kuuluukin tietää edes jotakin näistä maailman monista uskonnoista ja niiden historiasta.
Kerrottiinko myös kuinka paljon se on tuonut maailmaan pahaa? Tällä hetkelläkin on aika paljon kriisejä joiden syypää on uskonto.
Nöyrryn ja heitän pyyhkeen kehään. Puhut kyllä ihan täyttä asiaaPitäisiköhän samalla kouluissa lopettaa kaikki rahaan, talouteen ja raaka-aineisiin liittyvien asioiden opettaminen, koska nekin ovat aiheuttaneet ja tulevat tulevaisuudessa aiheuttamaan paljon konflikteja?
Käytännössä oppiaineena kuin uskonto mutta eri näkökulmasta ja sadut on jätetty pois. Ei ihan näillä sanoin mutta niin se meille myytiin
kaikenmaailman y:t ja x:t, sulkumerkki sitä ja tätä vois unohtaa.
Matematiikassakin oli niin jumalaton määrä turhia asioita joista olisi heittämällä voinut jättää puolet pois. Nykyaikana muutenkin laskutoimitukset hoitaa koneet, ei pidä tietenkään päässälaskun opetusta lopettaa, sitä voi jatkaa ysiluokkaan asti mutta kaikenmaailman y:t ja x:t, sulkumerkki sitä ja tätä vois unohtaa.
Muotoilisin pikemminkin niin, että elämänkatsomustietoon pitäisi sisältyä pakkotoiston lukeminen, pakollisena. Mikään inhimillinen ei ole täällä vierasta.Vai matematiikasta muuttujat ja sulut jätettäis opettamatta, hah :D Näiden ymmärtämiseenhän törmää jatkuvasti. Matematiikan ''pakolliset'' opinnot nyt on viimeisiä paikkoja mistä karsia.
Mun mielestä elämänkatsomustiede, uskonto yms. pitäis poistaa pakollisesta oppivelvollisuudesta asettaa pakkotoiston lukeminen pakolliseksi, sillä täällä on vastaus kaikkeen.
Koneet vain nopeuttavat itse laskutoimitusta, mutta se ei edelleenkään poista tarvetta ymmärtää mitä prosessissa tapahtuu.Matematiikassakin oli niin jumalaton määrä turhia asioita joista olisi heittämällä voinut jättää puolet pois. Nykyaikana muutenkin laskutoimitukset hoitaa koneet, ei pidä tietenkään päässälaskun opetusta lopettaa, sitä voi jatkaa ysiluokkaan asti mutta kaikenmaailman y:t ja x:t, sulkumerkki sitä ja tätä vois unohtaa.
Muotoillaan vähä paremmi tota. Tällä hetkellä kaikkien kriisien syypää ihimisten oma tietämättömyysTällä hetkelläkin on aika paljon kriisejä joiden syypää on uskonto