Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tähän on kyllä aivan pakko tarttua kun selkeästi tietämys moottoriurheilusta on täysi nolla. Otetaan esimerkiksi formulat ja katsotaan nippelitietoa sulle siitä.
"F1-kuljettajalta vaaditaan ennen kaikkea kestävyysominaisuuksia. Kaksi tuntia kestävässä suorituksessa syke leijuu noin 160:ssa kisan ajan. Maksimisyke saattaa olla peräti 200. Yleensä F1-kisan jännittävimmällä hetkellä eli lähdössä syke nousee lähelle 190:aa. Normaalin ihmisen leposyke on noin 60–80 lyöntiä minuutissa. F1-kuljettajat hikoilevat kolme kiloa pois painostaan yhden kisan aikana. Kun vielä ajattelee, että tulevallakin kaudelle ajetaan 21 kisaa 8 kuukauteen, joten puhutaan todella kokonaisuudessaan kovasta urheilusuorituksesta."
"F1-kuljettajien ja lajin poikkeuksellisuus alkaa, kun puhutaan niskan ja pään seudulle kohdistuvista voimista. Bottaksen kuntovalmentajan Antti Vierulan mukaan niskaan tuntuu painavan koko ajan 25kg:n paino. Lisäksi kypärä tuntuu 7 kilogramman painoiselta. Tämä kaikki saattaa vielä tapahtua äärimmäisen kuumissa olosuhteissa. Pahimmissa kisoissa ohjaamon lämpötila voi nousta 50 asteeseen.
Jos niskat ovat todella kovilla, niin ajaessa luonnollisesti myös jalat ovat rääkissä. Kuljettaja joutuu käyttämään todella paljon vasenta jalkaa jarruttamiseen. Oikea jalka hallitsee kaasua. F1-kuljettajat joutuvat polkemaan jarrupoljinta jopa 80kg:n voimalla, jotta auton vauhti hidastuu."
"Kaiken tämän lisäksi F1-kuljettajilta vaaditaan poikkeuksellista henkistä kanttia. Puhutaan mitä tahansa lajin turvallisuudesta, niin Formula 1 -sarjassa on kuitenkin jollain tavalla kuolema läsnä. Päätöksiä pitää tehdä, vaikka nopeutta voi olla yli 80 metriä sekunnissa. Päätöksestä riippuen voi tulla kaikkea pahan kolarin ja huimapäisen ohituksen väliltä."
Sitten vielä loppuun parin formulakuskin kuntotuloksia:
"Formulatähdet tunnetaan kovasta kestävyydestään. Kuntovalmentaja Tommi Pärmäkoski kertoi IS:lle viime vuonna, että Sebastian Vettel juoksi Cooperin testissä 3 680 metriä."
"Viime kauteen uransa lopettanut 37-vuotias britti Jenson Button on voittanut Ironman-kisoja ja juossut maratonin kovaan aikaan, 2 tuntiin ja 52 minuuttiin."
"Jenson Button on muuten painanut triathlonin olympiamatkan aikaan 2:07,02."
Nämä kaikki tiedot löytyi artikkeleista parin minuutin googlauksella. Vieläkö näiden jälkeen pidät tietokoneella pelaamista ja moottoriurheilua samalla viivalla urheilustatuksen suhteen?
Minkä osan?
Yhtään rallikuskia en ole valmentanut, mutta kaksipyöräisistä lajeista löytyy enemmänkin kokemusta endurosta ratamoottoripyöräilyyn ja kyllä siellä vaan kunto ja lihaskuntovaatimukset on kovaa luokkaa. Vaikka prätkän päällä ollaan, niin kulutukset on jopa toista tuhatta kaloria tunnissa. Mitä fyysisiin vaatimuksiin ja kulutuksiin tulee niin en puhusi pelaamisesta edes samana päivänä ja monen saliharrastelijankin sietää olla ihan hiljaa siitä miten motourheilu ei ole urheilua...
KIlpapelaaminen on urheilua siinä missä esim. darts tai curling, jotka myös luetellaan urheilulajeiksi.
Yhteistä näillä on, että jokainen on taitoon perustuvia lajeja, jotka ei niinkään kuormita fyysisesti.
"Piste."
Olen samaa mieltä, ettei pelaaminen ole urheilua, mutta vr-e-sports vaatii jo enemmän fyysisesti, kun pitää heilua, huitoa käsillä ja väistellä. Odotan mielenkiinnolla millaisia eri kisoja nähdään tulevaisuudessa, kun käytössä on kehittyneempi vr/ar ja varta vasten tehdyt areenat.Pelaaminen ei mitään urheilua ole, sitä voi tehdä vaikka alaraajoistaan halvaantunut 250 kiloinen yksilö vaivatta 10 tuntia putkeen.
Minä en koskaan seuraa kenenkään pelaamista, käytän sen ajan mieluummin pelaamiseen.Olenko mä ainut, jonka aivot ei taivu ton Counterin seuraamiseen ollenkaan? Vaikka olen joskus pelannut itekin tota Counteria paljonkin ja tunnistan kyllä heti kartat ja jopa paikat, mut en pysty seuraamaan sitä toisen pelaamana ollenkaan. Se on vaan yhtä epämääräistä heilumista, enkä pysy kärryillä siinä pelissa yhtään. En kyllä nuorempanakaan pystyny seuraamaan vierestä ku kaveri pelas, tuntu vaan ihan yhdeltä ruudun heilumiselta se peli.
Olenko mä ainut, jonka aivot ei taivu ton Counterin seuraamiseen ollenkaan? Vaikka olen joskus pelannut itekin tota Counteria paljonkin ja tunnistan kyllä heti kartat ja jopa paikat, mut en pysty seuraamaan sitä toisen pelaamana ollenkaan. Se on vaan yhtä epämääräistä heilumista, enkä pysy kärryillä siinä pelissa yhtään. En kyllä nuorempanakaan pystyny seuraamaan vierestä ku kaveri pelas, tuntu vaan ihan yhdeltä ruudun heilumiselta se peli.
Ja puutut itse samaan keskusteluun kirjoittelemalla sinne ihme horinoita äidistä ja tyttärestä.Eikö näin nyt voi sanoa ihan jokaisesta asiasta. Toiset äideistä, toiset tyttäristä... Mun mielestä se vasta ajanhukkaa onkin, että aikuiset väittelee internetissä mikä luokitellaan urheiluksi ja mikä ei.
Ja puutut itse samaan keskusteluun kirjoittelemalla sinne ihme horinoita äidistä ja tyttärestä.
Mikäli dieettaaminen tarkoittaa vain ja ainoastaan ruokavalion noudattamista, se ei ole urheilua. Kun jätän ruokapöydässä vääränlaisiin ruokiin koskematta, en koe sitä urheiluksi.Kehonrakennuskisa ei ole urheilua, mutta itse lihaksen rakentaminen ja dieettaaminen on.
Kyllä!Ehkä täällä nyt vain saivarellaan asialla mitä tarkoittaa urheilu. Mutta käsitteenä urheilu on hikoilua ja fyysistä suorittamista. Siihen voidaan pelaaminen yrittää saada, mutta jokainen tietää mitä tässä oikeasti tarkoitetaan. Pelaaminen ei mitään urheilua ole, sitä voi tehdä vaikka alaraajoistaan halvaantunut 250 kiloinen yksilö vaivatta 10 tuntia putkeen.
Ja pelejä vastaan en ole, olen itse liiankin aktiivinen pelaaja, mutta meen pelaamaan että rentoudun, se palauttaa mua.
Lapastelukin on enemmän urheilua kuin pelaaminen.
Täähän vaikuttaa ihan puhtaalta voimaohjelmalta. Ihan mielenkiintoisen näköinen aaltoileva progressio.Etukyykkyohjelman kilot jotka ajattelin tehdä ja ajaa kroppaa sisään etukyykkyyn. About 5 päivän kierrolla noi.
- 90kg 4x10
- 120kg 7x3
- 105kg 5x7
- 127,5kg 5x2
- 112,5kg 6x5
- 135kg 3x1
- 120kg 7x3
- 142,5kg 1 150kg 1
Eikö näin nyt voi sanoa ihan jokaisesta asiasta. Toiset äideistä, toiset tyttäristä... Mun mielestä se vasta ajanhukkaa onkin, että aikuiset väittelee internetissä mikä luokitellaan urheiluksi ja mikä ei.
Voimaprogen nimissä toi oli tehty mistä ton kopsasin. Tarttee totutella etukyykkyyn eri painoilla, niin tämä oli vallan sopiva siihen.Täähän vaikuttaa ihan puhtaalta voimaohjelmalta. Ihan mielenkiintoisen näköinen aaltoileva progressio.