Valmentaja voi olla hyvä, vaikka olisikin kynäniska itse. Valmentajan tieto/taito perustuu kokemukseen, ei omaan kokemukseen tekemisestä, vaan valmennettavien kokemuksiin ja tuloksiin. Jos valmentajalla on uransa aikana ollut vaikka 1000 valmennettavaa, on se pankki tiedosta huomattavasti isompi, kuin yksittäisen treenaajan oma osaaminen tai tulokset. Siihen vaikuttaa huomattavasti genetiikka, metabolia, lihassolujakauma, treenitausta, tekniikat, lisäravinteet, ruokavalio, lääkkeet jne. Jos valmennettavalla on ongelmia saada jokin osa-alue kehitettyä, on kokeneella valmentajalla varmasti kokemusta vastaavista tapauksista ja osaa suunnitella valmennettavan ohjelmia tukemaan näitä asioita. Tällöin samat "totuudet" eivät toimi kaikkien kohdalla. Osalle riittää, että tekevät 4 kertaa viikossa treenin, osa treenaa 10 kertaa - ja ovat samoissa tuloksissa. Mun mielestä tällöin 4 kertaa treenava omistaa paremmat geenit, koska treeni ei kuitenkaan ole tekemisen itseisarvo, vaan treenistä saatavat tulokset. Osa palautuu päivässä, osalla menee useampi päivä. Vähemmän treenaaminen tai kevyemmin treenaaminen ei tarkoita, ettei voisi kehittyä samalla lailla. Monella saattaa nykyään olla jopa liikaa ja liian kovia treenejä, jotka sitten aiheuttavat pitkässä juoksussa enemmän ongelmia. Treenissä voi kehittyä treenaamalla isoilla tai pienillä painoilla, lyhyillä tai pitkillä sarjoilla ja molempia varmasti tarvitaan, jos halutaan optimoida kehitys. Kaikki treenaajat eivät myöskään halua näyttää pro-bodareilta saati tehdä samoja asioita, kuin pro-bodarit. Kehonrakennus on tietyllä tapaa yksi typerimmistä "urheilulajeista", jos mitataan panostusta (aika, raha, resurssit) saatavaan hyötyyn ja menestyksen todennäköisyyksiin. Enkä siis tarkoita edellisellä salitreeniä, joka on monessa urheilulajissa toiminnan peruspilareita. Siitä olen samaa mieltä, että kuntosaleilla näkyy nykyään paljon näitä 20-vuotiaita, joka juovat intraa ja kuurittelevat ja treenaavat eristäviä pikkuliikkeitä ja sitten itketään, kun kehitystä ei tule, vaikka salilla pumpissa ovat vain leukalihakset tai tärykalvot.