Kuva, josta kaikki puhuvat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Tarkoitin tuolla kommenttiasi siihen miksi anorektikko-kortti pitää heti vetää esille. En siis mitenkään väittänyt sinun sanoneen, että läskinä olo on normaalia vaan ilmoitin, että mielestäni huolestuttavampaa kuin teini-ikäisten poikien anoreksia on teini-ikäisten poikien/tyttöjen läskeys.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja sekö auttaa asiaa, jos kauneusihanteet muuttuisi? Kyllä se vika on ihan omassa päässä, jos ei tajua olevansa jo pikkaisen liian laiha.

No mitäs itse luulisit? Mistäköhän 10-15 vuotiaat saavat kauneusihanteensa? Ja joo, tottakai vika on näiden lasten päässä, kun omaksuvat median jatkuvasti tyrkyttävät ihanteet. Aika uskomatonta ajatusmaailmaa, ei voi muuta sanoa.

Mutta ei siinä mitään, kyllähän ne omat lapsensa saa ihan vapaasti kasvattaa nykyisten kauneusihanteiden mukaan. Onnea valitsemallanne tiellä.

Tarkoitin tuolla kommenttiasi siihen miksi anorektikko-kortti pitää heti vetää esille. En siis mitenkään väittänyt sinun sanoneen, että läskinä olo on normaalia vaan ilmoitin, että mielestäni huolestuttavampaa kuin teini-ikäisten poikien anoreksia on teini-ikäisten poikien/tyttöjen läskeys.

Olisin tästä eri mieltä. Anoreksia on vakava sairaus, teini-iän läskeitä eroon pääseminen vaatii "vain" terveellistä ruokavaliota ja tarpeeksi liikuntaa.

Monessako anoreksiassa on jotain ihan muuta taustalla kuin se, että pikkutyttö sattuu näkemään lehdessä laihojen ihmisten kuvia!?! Ihan turha syyttää mediaa jos lapsella on mielenterveysongelmia.

No mitäs itse luulisit? Mistäköhän 10-15 vuotiaat saavat kauneusihanteensa? Ja joo, tottakai vika on näiden lasten päässä, kun omaksuvat median jatkuvasti tyrkyttävät ihanteet. Aika uskomatonta ajatusmaailmaa, ei voi muuta sanoa.
Tuossa äsken sanoit normaalia normaaliksi ihanteeksi. Normaali, ei laiha, eikä läski. No, eikös se ole se normaali ihanne? Harvojen mielestä huippumallit on kauniita ja harvojen mielestä läskit on kauniita. Jää jäljelle suunnilleen se normaali. Jos mukulat haluaa ottaa huippumalleista mallia ja vetää itsensä vielä laihemmaksi, niin ei se nyt ihan normaalia ole. Ja kyllä, päästä se vika löytyy. Jokainen hakee ne ihan omat kauneusihanteensa jostain. Ei varmasti päästä anoreksiasta eroon, vaikka langanlaihat mallit johonkin häviäisivätkin.

Mä olisin enemmän huolissani siitä, että läskinä oloa pidetään normaalina. Ei mun nuoruudessa pidetty mitään tiukkaa tahi napamittaista vaatetta jos mahalla oli makkaroita ja nykyään pullerot teinit kiskoo itselleen makkarankuoria päälle eikä tajua edes hävetä. Vanhempien tehtävä on myöntää itselleen, että lapseni on läski ja puuttua siihen. Samalla tavalla se on päänsisäistä vammaisuutta olit sitten anorektikko tahi läski.
No eka pitää määritellä mikä on läski ennen kuin tästä voidaan jatkaa väittelyä. Jos läski on tuollainen kuin tossa kuvassa niin morjes. Tuollainen vartalotyyppi ei edusta millään tapaa mitään riskiryhmää joten mun mielestä asiaan ei tarvitse puuttua.

Oikeasti läskit ihmiset (siis sanotaan, että ylipainoa +20kg) ovat terveyspommi joka tulee maksamaan valtiolle. Mutta kyllä mulla on sellanen käsitys, että ei tuollaista lihavuutta pidetäkkään enään mitenkään "normaalina" ja siihen puututaan mm. terveystarkastuksissa. Ja kyllähän tuosta puhutaan mediassa jatkuvasti. Se on eri asia, että miksi tämä usein jää vain puhetasolle eikä asialle tehdä mitään. Nuorelle lapselle on aivan sama yrittääkö sille valistaa lihavuuden aiheuttamista terveyshaitoista. Jos aikuisellekkaan ei tuo puhe tehoa niin miten se voisi saada lapsessa mitään liikehdintää aikaan.

Eli siitä olen samaa mieltä, että vahemmille kuuluu hyvin suuri vastuu lastensa hyvinvoinnista, mutta en ymmärrä miten toi lihavan lapsen vertaaminen johonkin vammaisuuteen liittyy asiaan? Sulle taitaa olla aika tiukka paikka jos oma lapsesi olisi lihavampi kuin naapurin Kallen.

Tuollaisesta pienestä makkarasta vyötäröllä ei tarvii murehtia yhtään ja tyttö saa olla ihan tyytyväinen itseensä (Pakkotoistoon ei silti kannata kuvaansa lähettää).

Monessako anoreksiassa on jotain ihan muuta taustalla kuin se, että pikkutyttö sattuu näkemään lehdessä laihojen ihmisten kuvia!?! Ihan turha syyttää mediaa jos lapsella on mielenterveysongelmia.
Mediasta, kanssakumppaneilta ja vanhemmilta ne ihanteet ja normit saadaan. Kyllä itselle anoreksia on hälyyttävämpää kuin lihavuus. Lihavuus nyt häviää helposti verrattuna anoreksiaan.

No tutkipa asiaa ihan itse, kyllä medialla vain sattuu olemaan vaikutusta lasten ja nuorten minäkuvaan. Käytä vaikka googlea tai kokeile ihan kirjastoa.

Sillonkin kun teit mallintöitä, tarvitsit koon 42 paitoja?

Kysymys ei ollut minulle, mutta vastaanpa kuitenkin.. Lakkiaisissani vuonna -96 painoni oli alimmillaan 63kg/178cm (16-17kg vähemmän kuin nyt) ja edelleen koon 42 paidat/takit teki tiukkaa. En tod. ollut läski ja jonkinasteista syömishäiriötäkin oli ilmassa. Toisilla on vaan erilainen rakenne. Jos on yhtään harteikas niin näin se vaan menee. Hartioiden ja rintakehän leveys on myös luustosta kiinni, ei pelkästä lihasmassasta. Mie oon sit vissiin roteva? Ja se on sitten kait kauneusihanteiden vastaista.. Ihan sama, itse olen tyytyväinen.

edit. ja tissejä ei ollut sillonkaan.. :D

No tutkipa asiaa ihan itse, kyllä medialla vain sattuu olemaan vaikutusta lasten ja nuorten minäkuvaan. Käytä vaikka googlea tai kokeile ihan kirjastoa.
On varmaan, mutta mediankaan ihanne ei taida olla anorektikko. Vai onko? Anoreksiaan ihmisen vetää se, että peilikuva ei vastaa todellisuutta. Nähdään itsensä aina liian läskinä.

Vai pitääkö pakkiskin kieltää? Täältä löytyy huonoja kauneusihanteita, joka voi johtaa bigoreksiaan, joka taas johtaa helposti dopingiin ja sekään ei ole hyvä.

No eka pitää määritellä mikä on läski ennen kuin tästä voidaan jatkaa väittelyä. Jos läski on tuollainen kuin tossa kuvassa niin morjes. Tuollainen vartalotyyppi ei edusta millään tapaa mitään riskiryhmää joten mun mielestä asiaan ei tarvitse puuttua.

Voisiko tätä saada julisteena?

Jenkkimallin hehtaariperseet ja todellinen ylipaino ovat varmasti sellaisia asioita, joita ei haluta normiksi. Mutta voisiko joku kertoa minulle, että missä vaiheessa pienestä tai vähän isommasta vatsamakkarasta tuli maailman rumin asia? Ei mahdu kalloon, miksi litteä vatsa on ainoa mittari hyvästä kunnosta ja ulkonäöstä. Pitääkö tässä viestittää vielä sitäkin, että osaa ainakin näennäisesti kieltäytyä siitä juustokakusta? Väliäkö sillä, kuinka lommolla posket on tai kuinka hyvin voi kunhan ei ole vatsamakkaraa. Ja koko 40-42 on sitten ilmeisesti ryhävalaille, asia selvä. Pitää muistaa shoppailla eläinkaupassa seuraavan kerran.

Kannatan ehdottomasti rasvaprosentin ja vyötärölinjan tarkkailua. Tämä on kuitenkin jotain ihan muuta.

Siis hyvää päivää. En tiedä, missä ex-malli-maailmassa elät, mutta nykyään jo teini-ikäisillä pojillakin esiintyy anoreksiaa, mitä ei todellakaan tapahtunut kymmenen, saatikka 30 vuotta sitten. Sen takia pitää "heti" ottaa esille se kortti. Ihmisten pitää tajuta, että tuollainen pieni mahamakkara ei tee sinusta huonompaa yksilöä.

Luulisin, että jokaisen teini-ikäisen ja kohta teini-iän saavuttavan lapsen vanhempi katsoo hieman huolissaan tätä nykymenoa, jossa lastenkin farkut ovat mallia ultraslim ja paidat ultramini. Mainokset, tosi-tv-scheisset yms. tunkevat aivan vääristynyttä mallia tuubista jatkuvasti ja nuoret valitettavasti rupeavat ottamaan tuosta mallia.

Kyllä nyt olisi aika tuoda esiin myös ns. normaalivartaloisia malleja. Jostain syystä aikaiseksi saadaan vain xxxxl-mallit vs. EhrNanim kriteerit täyttävät mallit-väittely.

fedit: normaalivartaloisella tarkoitan siis oikeasti normaalia, en nykystandardien mukaan keskivertoa (=hieman pulleroa). Eli ei lihava, ei laiha, ei bodari, vaan sellainen normaali. Sellainen, mitä keskivertoabi oli 1980-luvulla.

En mä ole väittänytkään et ihmisen arvo olisi mitenkään rinnastettavissa ulkonäköön, eikä ylimääräinen vatsarasva tee ihmisestä huonompaa, vähän vähemmän nätin mallin vain. Mä teen selkeän eron normaalin naisvartalon ja mallivartalon välille, enkä tajua miksi mallin tarttis edustaa jotain norminaista. En ole missään vaiheessa väittänyt et jokaisen naisen tulis olla hoikka, mut mallin pitää täyttää tietyt kriteerit. Ja mä en ole anorektisten mallien kannalla.

Tuossa äsken sanoit normaalia normaaliksi ihanteeksi. Normaali, ei laiha, eikä läski. No, eikös se ole se normaali ihanne? Harvojen mielestä huippumallit on kauniita ja harvojen mielestä läskit on kauniita. Jää jäljelle suunnilleen se normaali. Jos mukulat haluaa ottaa huippumalleista mallia ja vetää itsensä vielä laihemmaksi, niin ei se nyt ihan normaalia ole. Ja kyllä, päästä se vika löytyy. Jokainen hakee ne ihan omat kauneusihanteensa jostain. Ei varmasti päästä anoreksiasta eroon, vaikka langanlaihat mallit johonkin häviäisivätkin.

No ei anoreksia tietenkään kokonaan häviä, enkä tainnut tuotakaan taas väittää. Aivan varmasti se vähenisi, jos mediassa, kouluruokalassa, kotona, jne. ei ihannoitaisi viimeisintä 180cm/55kg huippumalli haussa -voittajaa jne. Oikeasti, tutki sinäkin tutkimuksia asiasta.

Normaalia minun mielestäni on esim. mies, jolla ehkä istuessa tulee mahalle makkaraa, mutta juostessa ei man-boobsit hylly. Jos sitä judokahvaa löytyy sentti sormien väliin ei tarvitse itseään hirteen vetää.

Mutta ehkäpä pakkiksella tällaisista asioista puhuminen tosiaan on turhaa. Täytyy silti sanoa, että parin ihmisen kommenttien perusteella toivon, että heillä ei vielä lapsia ole. Käsitys lapsen henkisestä kehittymisestä on nimittäin melko luolamiestasolla.

Sillonkin kun teit mallintöitä, tarvitsit koon 42 paitoja?

Ei, silloin (17-21 vee) olin 69 kiloinen ruipelo. Punttailut aloitin myöhemmin. Mää oon niin vanha jo. :lol2: Mut juu, mun kroppa on sellanen, et hartiat on luonnostaankin jo leveet.

Vai pitääkö pakkiskin kieltää?

No sait vielä houkuteltua yhden kommentin, vaikka päätin lopettaa tämän täysin turhan keskustelun :) En ole missään vaiheessa mitään kieltoja kannattanut, mutta linja näyttää olevan jatkuva sanojen suuhun tunkeminen, joten ei se mitään.

En mä ole väittänytkään et ihmisen arvo olisi mitenkään rinnastettavissa ulkonäköön, eikä ylimääräinen vatsarasva tee ihmisestä huonompaa, vähän vähemmän nätin mallin vain. Mä teen selkeän eron normaalin naisvartalon ja mallivartalon välille, enkä tajua miksi mallin tarttis edustaa jotain norminaista. En ole missään vaiheessa väittänyt et jokaisen naisen tulis olla hoikka, mut mallin pitää täyttää tietyt kriteerit. Ja mä en ole anorektisten mallien kannalla.

Jos tämän kyseisen mallin tehtävänä on näyttää (= olla mallina) se, miltä jokin kyseinen vaate näyttää hänen kokoisensa ihmisen päällä, niin väittäisin, että onnistuu. Poistuisivatko nämä argumenttisi, jos nimittäisimme henkilöä joksikin muuksi? Mannekiiniksi?

Pakko myöntää, että tämän ketjun sisällöstä on välillä vaikea hahmottaa, että keskustellaanko siitä, saako kuvan henkilön kaltaisia naisia olla malleina, saako heitä olla mediassa esillä vai että voiko tuollainen vartalo olla kaunis/tavoiteltava/jotain muuta.

Musta toi aloituspostissa oleva nainen on kaunis ja naisellinen.

Se eka kuva ei oo edustavin mahdollinen, toinen on paljon parempi.

No sait vielä houkuteltua yhden kommentin, vaikka päätin lopettaa tämän täysin turhan keskustelun :) En ole missään vaiheessa mitään kieltoja kannattanut, mutta linja näyttää olevan jatkuva sanojen suuhun tunkeminen, joten ei se mitään.
En mielestäni tunkenut mitään sanoja kenenkään suuhun. Kunhan totesin. No muutetaanko sitten siihen muotoon, että tarjoaako pakkis mielestäsi huonoja kauneusihanteita, jotka voivat johtaa bigoreksiaan ja sitä kautta dopingiin? Onko nyt parempi mieli?

Siitä vanhemmuudesta ja toivomuksesta, että muutamalla ei ole, eikä ole lapsia tulossa: Mitä luulet, vaikuttaako esimerkiksi minun kauneusihanteeni siihen, että lapsesta tulee anorektikko? Tuskinpa, koska kauneusihanteeni ei ole anorektikko. Aika harvalla anorektikon vanhemmalla tuskin on. Aika harva vanhempi varmaan haluaa lapsestaan anorektikkoa. Joten mitä ajoit kommentilla takaa?

Ja joo, voin vastata. Ei ole lapsia, eikä ikinä tule, sen olen päättänyt jo kauan sitten.

Purtsi hihittää kotona tietsikan äärellä ku onnistui luomaan ketjun joka käsittelee ehkäpä Pakkotoiston herkintä aihetta; käsitys omasta ulkonäöstään suhteessa ulkomaailmaan :D

"Ulkonäköni. Ainoa heikkouteni. Miten tiesit siitä?"

Oonko nyt ymmärtänyt väärin, vai myllytättekö te ihan tosissanne nyt PLUS SIZE -mallin mahasta. No tottakai sillä on pieni maha. Mikä siinä on niin käsittämätöntä?

Plus size -mallinhan pointti on vaan näyttää et vaikka se koko olisikin sitä L-luokkaa, niin voi silti olla sädehtivä. Niinhän tuo on. Mikä pointti verrata sitä noihin catwalkkien huippunimiin? Ei sen kuulukaan olla yhtä hoikka kuin Gisele.

Mut oon kyllä sitä mieltä, että tuollaisen mahan ei pitäis olla normaalinäky kakskymppisellä. Jos toi nyt on vaavin jäljiltä, niin ei siinä mitään, jos ei, niin outoo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom