Kuulalaakeroimattomat tangot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CCC
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

CCC

Olen muutaman kuukauden ajan harjoitellut koti"salilla" (=makuuhuoneessa) halpistangoilla + painoilla. Tähän asti kaikki on sujunut hyvin, mutta nyt painojen kasvaessa mavessa on tullut mieleen, että kuulalaakeroitu tanko olisi varmaan paljon mukavampi. En ole moista koskaan kokeillut, sillä varsinaisella salilla olen käynyt vuosia sitten ainoastaan 6 kk, enkä tiedon puutteesta johtuen käyttänyt vapaita painoja hyväkseni.

Anyway, kysymyksiä:

1) Tottuuko kuulalaakeroimattoman tangon käyttöön isommilla (iso on makuasia, se mikä minulle on iso on monille varmasti vähän - tässä tapauksessa ca. 90-100 kg anyway) painoilla vai pitäisikö suosiolla ostaa parempi tanko?

2) Voiko kuulalaakeroimmatoman tangon käytöstä olla haittaa?

3) Kuinka paljon mukavampi on kuulalaakeroitu tanko käytössä?

Mitä nyt olen hintoja katsellut, niin kuulalaakeroitu tanko on kallis, ja vaatisi myös uusien painojen oston, koska kuulalaakeroidut tangot näyttää olevan (muistaakseni) 52 mm -reikäisille painoille, kun taas nykyinen tanko on 40 mm. Satojen eurojen investointia en viitsi tehdä hankkimatta hiukan tietoa.

Eli vastauksia ja mielipiteitä kaipaisin. :arvi:

1) Kyllä siihen jonkin verran tottuu että ne painot vääntää. Kannattaa jättää kokonaan lukot laittamatta tai ainakin tosi löysälle niin pääsee edes vähän painolevyt pyörähtämään.

2) Uskoisin että voi olla. Ne painot tuppaa yleensä aiheuttamaan vääntöä joka sitten kohdistuu ranteisiin ja muihin osiin kropassa. Tuommonen vääntö ei varmasti ole pitemmän päälle hyväksi.

3) Selvästi mukavampi. Ei tarvia jäkittää ranteilla koska tanko ei pyöri käsissä vaan laakerit eliminoi sen liikkeen. Varsinkin just isoilla painoilla kyllä ihan ehdoton tuo laakeroitu tanko.

Kantsii tsekata esim. tuolta tuurin kyläkaupasta onko siellä vielä niitä laakeroituja tankoja myynnissä. Itte kun kävin joskus siellä niin 140kg laakeroidulla tangolla oleva sarja maksoi muistaakseni 175e. Normaalisti et tuolla hintaa saa edes tankoa jos jostain muualta ostat. Jos tämmönen mainostaminen oli kiellettyä niin poistakaa tää modet. :piis: Luulen vaan että ei ekana tuu monelle mieleen tuolta lähtee ettimään tankoo ja painoja niin siks ehkä hyvä vinkki. Itsekin sattumalta huomasin.

Eräästä nettiliikkeestäkin saa 127,5kg painosarjan (mukana laakeroitu tanko, jolle luvataan kestoa 250kg asti) 259€. Painotoleranssi on tosin sitten jopa 3%, mutta semmoista se on halpistuotteilla.

On päivänselvää, että laakeroidulla tangolla on PALJON parempi ja mukavampi reenata, mitä laakeroimattomalla. Taannoin yritin tehdä rinnallevetoa laakeroimattomalla ja olihan ankiaa.

Juu ja siinä on eroa, onko liukulaakeroitu (eikun rullalaakeroituko se oikea sana on?) vai kuulalakeroitu tanko. Ensin mainitussa on heti uutena ns. klappia, eikä semmoinen kestä kovin hyvin (tai no, kevyemmässä kotireenissä ehkä).

Ite olen varautunut heti alkuun pistämään sitten joskus kotigymiin noin 1500-2000€. Aion panostaa nimenomaan tankoon tai kolmeen, ne ovat kumminkin minkä tahansa fiksun painoharjoittelun sielu ja ydin, selkeästi tärkein yksittäinen väline. Jos sitten saan kiinni jonkun sopivan metallimiehen, joka tekee mittatilauksena kunnon kyykkyhäkin ja penkin, mutta kohtuuhinnalla, niin hyvä. Jos ei, niin tilaan kaupasta, ei harmita sekään. Sakke Selkäinahon myymä malli on paras kyykkyhäkki, minkä olen nähnyt, tod.näk. semmoinen pitää sit tilata. Puntteja (käsipainoja ja painolevyjä siis) voisin myös teetättää, jos siten saisi edullisesti, mutta valmiidenkaan ostaminen ei harmittaisi.

Suositut

Back
Ylös Bottom