kuormat ja sarjojen nostot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Asser
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kuinka paljon suosittelette, että nostais kuormia ja sarjamääriä viikossa / kuukaudessa. Ite ajattelin nostaa sarjamääriä varovaisesti, kun on usein kärsinyt ylikunnosta. Ajattelin nostaa muutaman lihasryhmän kerrallaan n. 3-4 sarjaa kahdessa viikossa. Kuormia 10 % kahdessa viikossa mutta ei sarjoja ja kuormia samanaikaisesti. Miltäs kuullostaa.

Tuota määrää nyt ei mielestäni kukaan tietää mikä on juuri se paras keino. Tapoja on miljoonia ja tyylejä.

Paras olisi pyrkiä painoissa pienellä määrällä eteenpäin ja ylöspäin koko ajan. Välillä taas suuria shokituspainoja. Erikoistekniikoita on myös useita.

Eli aina kun lisää tulee niin jos sen jaksaa niin seuraavaan hiukan lisää. Mutta stoppi-efekti tulee jossain vaiheessa kuitenkin ja sitä painot nousee ja laskee sitten aina milloinkin.

Suurissa pääliikkeissä saa suhteellisen hyvin tuloksia lisäämällä vähän väliä lisää. Mutta tässäkin on edelleen, että jossain vaiheessa kuitenkin tulee hidasteita johtuen milloin mistäkin.

Siinä vaiheessa kun alkaa jumimaan paikoillaan, ei yleensä se väkisin täysillä puskeminen tee kuin hallaa. Sitten otetaan esim. 10% sarjapainoja takaspäin ja nostetaan taas esim. 2,5% kerrallaan ja yritetään päästä vanhan jumikohdan ylitse.

Itse olen jo vanha mies, ja ehkä siksi itselleni on aika olennaista, että ei yritä nostaa molempia samalla kertaa, sekä painoja että sarjoja.
Siis meinaan että justiinsa samalla treenikerralla yrittää lisätä molempia.
Jos saa liikkeessä X 3x12, niin seuraavalla kerralla
laittaa tangon päihin 1.25 kilon läpät,
tai yrittää saada 4x12, mutta ei molempia.

Itse vielä kun reenaan yläruumis/alavartalo-jaolla,
niin aika äkkiä nousee aika kohtuuttomaksi sarjamäärä,
jos niitä aina halajaa lisää, joten yritän vain aina lisätä sitä 1.25 kiloa tankon päähän.
Tai laittaa 2.5 kilon lämiskää painopakkaan lisäpainoksi, ennen kuin vaihtaa tappia pykälän alaspäin.

Vuosien saatossa siitä tulee paljon :D
Ehkä...

Jumista vielä sen verran, että jumin yllättäessä on oivallinen tilaisuus vaihtaa ohjelmaa.

Koko ohjelman vaihtaminen vähän väliä on ainakin itsellä varmin tapa tappaa progressio ja sitäkautta kehitys. Jotain liikkeitä kannattaa kierrättää jo ihan suunnitellustikin. Kyllä siihen jumiin monesti auttaa vähän kevyempi treeni väliin.

Koko ohjelman vaihtaminen vähän väliä on ainakin itsellä varmin tapa tappaa progressio ja sitäkautta kehitys. Jotain liikkeitä kannattaa kierrättää jo ihan suunnitellustikin. Kyllä siihen jumiin monesti auttaa vähän kevyempi treeni väliin.

ite taas tein 1 - jakosta jonku aikaa oikeestaan melkein samoilla liikkeillä 3 x viikkoon. kehitys oli parasta koskaan, rupes vaan päässä tuntuu että pakko välillä tehä muitaki liikkeitä ku sitä penaa kyykkyä ja kulmasoutua sekä vähä leukaa ja hauista.

Aijaa. Mielenkiintoista. Pyörittättekö te esim useampaa ohjelmaa? Että vaihdatte esim parin-kolmen kuukauden välein, vaiko aina vaan sillon kun tulee jumitusta?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
ite taas tein 1 - jakosta jonku aikaa oikeestaan melkein samoilla liikkeillä 3 x viikkoon. kehitys oli parasta koskaan, rupes vaan päässä tuntuu että pakko välillä tehä muitaki liikkeitä ku sitä penaa kyykkyä ja kulmasoutua sekä vähä leukaa ja hauista.

Pääntakia mä itsekin liikkeitä vaihtelen, itse ohjelma pysyy suurinpiirtein samana. Eli ne muutokset tehdään tarpeentullet, kuten nyt viimeksi joutui tota jalkahommaa pohtimaan kun selkä ei hyväksynyt useasti viikossa tehtyjä jalktatreenejä.

Eli olen siis sitä mieltä, että sitä itse ohjelmarunkoa ei tartte mitenkään säännöllisesti vaihdella, vaan voi vaikka tehdä jopa vuosiakin samalla. Mutta se sisältö pitää aika ajoin muuttua, eli vaihtaa liikkeitä, vaihtaa suoritusjärjestystä, palautusaikoja, tehdä välillä voimatreeniä yms. Eli voi tehdä 1-jakoisella vaikka kuinka pitkään, kunhan sitä sisältöä mulkkailee sopivin väliajoin eikä vaan itsepintaisesti paina samalla vaikka homma jumii koko ajan.

Pääntakia voi kaivata vaihtelua itse jakoonkin ja silloinhan sitä vaihtelua kannattaa toteuttaa. Näiden hommien kun pitää olla myös mielekästä että jaksaa vuodesta toiseen salilla paahtaa.

Ja tietty aloittelevan kannattaa avoimesti kokeilla kaikkia perusjakoja esim. 3 kk kerrallaan, saapa vähän tuntumaa erilaisesta treenistä ja on sitten helpompi etsiä se itselleen sopivin treenityyli.

Suositut

Back
Ylös Bottom