Kuoleminen

Nyt kun 30v tulee täyteen, niin sitä on alkanut miettimään elämän rajallisuutta.. naama näyttää vielä nuorelta, mutta silmien alta saa zoomaamalla esiin muutaman uurteen, joten en taidakaan olla kuolematon.

Mietittekö kuolemista ja jos mietitte, niin miten se vaikuttaa teidän suunnitelmiin?

Itse toivon, että saisin lähteä terveenä täältä pois.. kitumaan en haluisi jäädä, vaan sitten varmaan vetäisin unilääkettä oman käden toimesta naamaan, jos edessä olisi pelkkää odottamista ja kipua.
Muutama juttu olis kiva kokea ennen kuolemaa... mutta eipä toi tunnu kovin pahalta minusta, kun tämä arki ei ainakaan mun elämässä ole niin erityisen mielenkiintoista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt kun 30v tulee täyteen, niin sitä on alkanut miettimään elämän rajallisuutta.. naama näyttää vielä nuorelta, mutta silmien alta saa zoomaamalla esiin muutaman uurteen, joten en taidakaan olla kuolematon.

Mietittekö kuolemista ja jos mietitte, niin miten se vaikuttaa teidän suunnitelmiin?

Itse toivon, että saisin lähteä terveenä täältä pois.. kitumaan en haluisi jäädä, vaan sitten varmaan vetäisin unilääkettä oman käden toimesta naamaan, jos edessä olisi pelkkää odottamista ja kipua.
Muutama juttu olis kiva kokea ennen kuolemaa... mutta eipä toi tunnu kovin pahalta minusta, kun tämä arki ei ainakaan mun elämässä ole niin erityisen mielenkiintoista.

Kyllähän se niin on, että siltä varalta, että kunto menee niin huonoksi, että elämälaatu on surkeaa, pitää jokaisen hommata muutama kilo dynamiittia. Riittää kun peukalo toimii. Rollaattorilla vähän syrjemmälle ja nappia painamalla silivuplee PUMMMM!

Mua lähinnä mietityttää se että mitä tapahtuu sitten ku kuolee? Päätyykö ihminen elokuvista tutuille kultaisille porteille jossa partasuinen setä avaa oven ja toivottaa tervetulleeksi vai täytyykö alkaa etsimään lantteja manalan lautturille? Alkaako ihmisellä uusi elämä jonkun muun olion muodossa, muistamattomana "edellisestä" elämästä yhtään mitään? Eniten ahdistaa sellainen mielikuva jossa tiedostat kuitenkin jollain tavalla olemassaolosi mutta kaikkialla on vain mustaa ja hiljaista etkä pysty tehdä mitää, makaat vaan.
Aina kun ajattelen kuolemaa niin aluksi ahdistaa mutta kyllä se kuitenkin tuntuu tässä elämäntilanteessa aika etäiseltä vaikka kukaties jään huomenna auton tai painojen alle. Ei sitä ehkä kannata ajatella niin ei tule turhaan paha mieli :)

Itse olen kyllä miettinyt että elän elämäni juuri siten miten haluan, eikä muut tarvitse siihen puuttua. Jos elämänkumppani panee kapuloita rattaisiin, niin eiku vaihtoon. Tulen ja menen tuulen mukana, en piittaa muitten kuolemisista, tapaturmista, sairauksista, katastroofeista ELLEI henkilö/henkilöt satu koskettamaan läheisiä ystäviä tai kavereita.
Jos elämä on tylsää teen asialle jotain = vaihdan maisemaa, duunipaikkaa, lähden matkalle, vaihdan intressejä, elämäntyyli uusiksi...you name it!
Täten olen täysin ilman epäsuoria huolia, ja jos huolia on on ne täysin minun omaa syytäni. Muitten huolista en välitä paskakaan!

Jos näin ajattelee, vannon että kun se päivä koittaa että noutaja tulee, olet elänyt elämäsi täysillä ja kuolet hymyillen!
..ja jos nyt jostakin syystä päätyisi laitoshuoltoon josta ei paluuta näy = kävely metsään ja nappi kuulaan! AVOT!

Tällä hetkellä olen valmis kuolla minä päivänä tahansa, no problemo! Ja jos tietoisuuteeni tulisi että minulla olisi joku tappava sairaus, painuisin ulkomaille ja bilettäisin tappiin asti! ..oliko sitten kyse viikosta tai vuosista.
Itse olen tyytyväinen ja nautin elämän eri mahdollisuuksista. Suosittelen muille samaa! Go with the flow!

Itse en usko tuonpuoleiseen elämään koska todisteita minulla siihen ei ole. Uskon vaan että JOS siellä jotain on, pääsen sinne jos itse olen elänyt esimerkillisesti, satuttamatta ketään (kunnolla) enkä pilannut muitten elämää millään tavalla.

Mua lähinnä mietityttää se että mitä tapahtuu sitten ku kuolee? Päätyykö ihminen elokuvista tutuille kultaisille porteille jossa partasuinen setä avaa oven ja toivottaa tervetulleeksi vai täytyykö alkaa etsimään lantteja manalan lautturille? Alkaako ihmisellä uusi elämä jonkun muun olion muodossa, muistamattomana "edellisestä" elämästä yhtään mitään? Eniten ahdistaa sellainen mielikuva jossa tiedostat kuitenkin jollain tavalla olemassaolosi mutta kaikkialla on vain mustaa ja hiljaista etkä pysty tehdä mitää, makaat vaan.
Aina kun ajattelen kuolemaa niin aluksi ahdistaa mutta kyllä se kuitenkin tuntuu tässä elämäntilanteessa aika etäiseltä vaikka kukaties jään huomenna auton tai painojen alle. Ei sitä ehkä kannata ajatella niin ei tule turhaan paha mieli :)

Mitä tuo boldattu kohta oikeastaan tarkoittaa? Millä tavalla se uusi otus olisit sinä? Siis kuolemasi jälkeen jossain syntyisi joku otus - ihminen, kissa, kastemato, kummitus tai mikä vaan. Se ei mitenkään muistaisi olleensa aikaisemmin sinä. Niin miksi se sitten kuitenkin olisit sinä? Jos sinusta siirtyy siihen uuteen otukseen joku "sielu" tms., niin mitäs väliä sillä on, jos se sielu ei edes tuo mukanaan muistoja tai mitään muutakaan? Miksi edes kuviteltaisiin jonkun tällaisen sielun olevan olemassa ja hyppivän oliosta toiseen, jos ei se vaikuta niihin mitenkään? Itseäni on aina ihmetyttänyt tämä ajatus sielunvaelluksesta, kun en ole koskaan oikein tajunnut, että mikä siinä sitten vaeltaa.

Ei kyllä minun mielestäni kannata muutenkaan murehtia mistään kuolemanjälkeisestä elämästä, kun ei ole oikein mitään hyvää syytä ajatella, että sellaista olisi edes olemassa. Parempi keskittyä siihen elämään, joka on ennen kuolemaa.

Itse toivoisin, että saisin elää kuolemaani asti fyysisesti ja psyykkisesti terveenä. Ahdistaa ajatus siitä, että viettäisi elämänsä viimeiset vuodet jossain hämärän rajamailla, pystymättä ajattelemaan selkeästi tai kommunikoimaan toisten kanssa.

Mitä tuo boldattu kohta oikeastaan tarkoittaa? Millä tavalla se uusi otus olisit sinä? Siis kuolemasi jälkeen jossain syntyisi joku otus - ihminen, kissa, kastemato, kummitus tai mikä vaan. Se ei mitenkään muistaisi olleensa aikaisemmin sinä. Niin miksi se sitten kuitenkin olisit sinä? Jos sinusta siirtyy siihen uuteen otukseen joku "sielu" tms., niin mitäs väliä sillä on, jos se sielu ei edes tuo mukanaan muistoja tai mitään muutakaan? Miksi edes kuviteltaisiin jonkun tällaisen sielun olevan olemassa ja hyppivän oliosta toiseen, jos ei se vaikuta niihin mitenkään? Itseäni on aina ihmetyttänyt tämä ajatus sielunvaelluksesta, kun en ole koskaan oikein tajunnut, että mikä siinä sitten vaeltaa.

Tuli vaan mieleen että esimerkiksi hindulaisuudessahan uskotaan uudelleensyntymiseen sen mukaan miten olet elämäsi elänyt. Jos olet perseillyt paljon, synnyt paskakärpäseksi, jos taas olet elänyt kunnolla, saatat syntyä vaikka öljysheikin lapseksi. Tuo sieluteoria kuulostaa kyllä jännältä vaikkakin siinä on aika paljon selvitettäviä kohtia (nuo mitä Ankara Aatu heitti)
Joo itselläkin tärkeintä olisi tuo terveenä pysyminen ja se ettei tarvitsisi viettää viimeisiä elinvuosiaan vihanneksena jossain sairaalan pedissä ja kuolla sitten siellä yksin.

Viimeksi muokattu:
Niinku Kynäniska mainitsi niin tämä arki nyt on vaa semmosta patsailua/saman toistoa ja sitä kautta itse ainakin haluaa vielä tehdä/kokea kaikkea mielenkiintoista/siistiä.. Olen eutanasian kannattaja sillä se vaan säästää paljolta, toki se menee niin että sinä päätät siitä, mutta jos vaivun koomaan niin piuhat irti vaa.. Kuoleman jälkeisestä elämästä sen verran, että(eihän sitä varmaan tajua) vituttashan se nyt syntyä joksikin virtahevoksi uudestaa..

Ehkäpä netti X.0 on jo niin kehittynyt että kun ruumiillisesta minusta aika jättää niin Jami2003 jää ikuisesti hengailemaan pakkiksen sivuille ja arpoo siihen asti kirjoittamastani 100.000 viestistä aina jonku sopivan toisinaan johonkin ketjuun. Keskustelun taso pysyy samana kuin tähänkin asti ja "sieluni" on vaeltanut vaiheeseen jossa on irti ruumiillisista kahleista. Itsellehän siitä ei tosin ole paljoa iloa kun on jo ollut matojen syömänä pitkään ettekä tekään osaa edes surra koska virtuaaliminäni jatkaa teidän kanssa seurustelua.

Siihen asti täytyy yrittää kirjoittaa niitä 100.000 viestiä...

Pahinta olisi paha halvaantuminen ja että joutuisi vuosikausia loppuelämän makaamaan paikoillaan koneissa kiinni, niin että aivot toimisi mutta ei pystyisi ilmaisemaan että vetäkää töpselit irti seinästä.

Jos tässä elämässä on mennyt huonosti, niin seuraavassa elämässä asiat on päin vastoin toivon mukaan.

Olen pohtinut elämää, elämän tarkoitusta, kuolemaa ja itsemurhaa. Olen jotenkin tyyni, olen tajunnut, että elämässä ei vain ole tarkoitusta. En ole angstinen tai masentunut, jotenkin tuo ajatus on vain kirkkaana päässäni. En ole tekemässä itsemurhaa, mutta onhan tuo lohduttava ajatus, että kyllä täältä pääsee pois, jos haluaa.

En vain näe mitään järkeä tässä kaikessa. Ei kai se ole väärin lopettaa jotain täysin järjenvastaista? Joskus pelkäsin kuolemaa. En enää. Kuolema tuntuu rauhoittavalta, turvalliselta, selkeältä. Ilman mitään mystiikkaa tai pelkoa. Herranjumala, jos menisin kertomaan "halustani" kuolla jollekin terapeutille, johan tulisi masennusdiagnoosia. En tiedä voiko tätä ymmärtää, ehkä jotkut.

Mitä järkeä ponnistella saavuttakseen jotain suurempaa, kuin kuitenkin kuolemme jossain vaiheessa? Ihmisen biologinen tarkoitus on lisääntyä, ihan kuin muillakin eläimillä, mutta lisää lapsia tähän ylikansoittuneeseen maailmaan? Hmph, ei kiitos.

Onko elämän tarkoitus elää, kokea, tuntea, tehdä? Sitä olen tehnyt. Mitä se hyödyttää? Se kasvattaa minua ihmisenä. Okei, mutta mitä se sitten höydyttää? Voin jäädä auton alle vaikka huomenna kirjastoreissulla ja puff, kaikki se ihmisenä kasvaminen on mennyttä.

Ihmiset asettavat itselleen välitavoitteita, joihin satsataan aina kerralla: käyn tämän koulun loppuun, haen tuon ylennyksen, aherran, että pääsen lomalle... Kokonaiskuva, anyone?

Ehkä elämän tarkoitus on olla onnellinen.
Tuo on ainoa syy, jonka voin hyväksyä.
Toisaalta, mitäpä järkeä siinäkään on maailmankaikkeuden kannalta?

Ei kyllä minun mielestäni kannata muutenkaan murehtia mistään kuolemanjälkeisestä elämästä, kun ei ole oikein mitään hyvää syytä ajatella, että sellaista olisi edes olemassa. Parempi keskittyä siihen elämään, joka on ennen kuolemaa.

Itse toivoisin, että saisin elää kuolemaani asti fyysisesti ja psyykkisesti terveenä. Ahdistaa ajatus siitä, että viettäisi elämänsä viimeiset vuodet jossain hämärän rajamailla, pystymättä ajattelemaan selkeästi tai kommunikoimaan toisten kanssa.

Eiköhän tuo halu uskoa kuolemanjälkeiseen elämään, sielunvaellukseen tms. ole vain ihmisten lohduttautumista sillä, että sen kuoleman jälkeen on yleensäkin jotain. Jos uskoo pääsevänsä paratiisiin, syntyvänsä uudelleen tms. ei kuoleminen kuulosta niin pelottavalle. Eiköhän se ole keskivertoihmisestä pelottava asjatus, että kaikki voi päättyä ihan koska vain. On lohduttavaa ajatella että elämä jatkuu, vaikka sitten kastematona tai pilvenpäältä kurkisteluna.

Vähän samoilla linjoilla. Monet tosin elävät vain sen takia, että odottavat ja luottavat, että joskus se oma eläminenkin muuttuu onnelliseksi, vaikkei niin tapahdukkaan aina loppujen lopuksi.

Toisaalta, mitäpä järkeä siinäkään on maailmankaikkeuden kannalta?

Täytyykö elämällä olla jotain järkeä maailmankaikkeuden kannalta? Yksi ihminen on niin pieni osanen koko maailmankaikkeudessa, että eiköhän elämän tarkoitukseksi riitä vain elää oma elämänsä. Jokainen sitten valitsee millainen se oma elämä on. Itse olen sitä mieltä, että kurjakin elämä on kokemisen arvoinen. Tai ainakin niin on helppo ajatella kun oma elämä on ihan ok.

Hulluksihan tässä tulee kun näitä asioita alkaa liikaa miettiä. Taidan jatkaa oman elämäni elämistä turhia pohtimatta...

Kun ajattelee kuolemaa tosissaan ja jos on itse sellaisessa tilanteessa, jossa kuolema saattaisi tullakin, tulee aivan outo olo. Ei sitä tuntemusta pysty selittämään mitenkään niille, joille oma kuolema ei ole ollut ajankohtaista. Itse olen kokenut sen odotellessani tutkimustuloksia vakavasta sairaudesta. Onnekseni pelko ei lopulta ollut tarpeen :)

Pahinta olisi paha halvaantuminen ja että joutuisi vuosikausia loppuelämän makaamaan paikoillaan koneissa kiinni, niin että aivot toimisi mutta ei pystyisi ilmaisemaan että vetäkää töpselit irti seinästä.
Vielä pahempaa siitä tekisi sen ettei kukaan tietäisi halvaantuneen olevan tajuissaan. Eräs herrahan oli ollut "koomassa" 27 vuotta kunnes uudet tutkimukset paljasti hänen olleen halvaantunut ja olleen tajuissaan läpi vuosikymmenten. Sääliks käy...

Kyllä minulla ainakin on elämässäni muitakin tavoitteita kuin oma onnellisuus. Enkä oikein edes tiedä, miten onnellisuutta sellaisenaan voisikaan tavoitella - eikö se mene enemmänkin niin, että ihminen on onnellinen tavoitellessaan muita itselleen tärkeitä asioita, varsinkin jos toisinaan myös pääsee tavoitteisiinsa. Nämä tavoitteet jokainen tietysti valitsee itse.

edit: siis liittyen noihin Gemstonen ja Zarkuzz:n viesteihin.

Kyllä minulla ainakin on elämässäni muitakin tavoitteita kuin oma onnellisuus. Enkä oikein edes tiedä, miten onnellisuutta sellaisenaan voisikaan tavoitella - eikö se mene enemmänkin niin, että ihminen on onnellinen tavoitellessaan muita itselleen tärkeitä asioita, varsinkin jos toisinaan myös pääsee tavoitteisiinsa. Nämä tavoitteet jokainen tietysti valitsee itse.

edit: siis liittyen noihin Gemstonen ja Zarkuzz:n viesteihin.

Onnellisuutta voi määritellä monin tavoin, jokainen erilailla. Itselleni se ei tarkoita rahaa esimerkiksi. Oma onnelisuus on sitä kun oma elämä tuntuu hyvälle vastoinkäymisistä huolimatta.

Täytyykö elämällä olla jotain järkeä maailmankaikkeuden kannalta? Yksi ihminen on niin pieni osanen koko maailmankaikkeudessa, että eiköhän elämän tarkoitukseksi riitä vain elää oma elämänsä. Jokainen sitten valitsee millainen se oma elämä on. Itse olen sitä mieltä, että kurjakin elämä on kokemisen arvoinen. Tai ainakin niin on helppo ajatella kun oma elämä on ihan ok.

Tuohan oli vain minun mielipiteeni, ja minulle ei riitä elämän tarkoitukseksi "vain elää omaa elämänsä". En kertakaikkiaan pysty näkemään mitään järkeä siinä, että täällä ollaan, tehdään ja sitten kuollaan. Kaikki loppuu siihen ja mistään ei ole ollut hyötyä. Tietysti tähän voisi joku todeta, että vaikkapa lääkärinä työskenneellestä ihmisestä on ollut valtavasti hyötyä muille ihmisille. Mitä sitten? Onko elämän tarkoitus auttaa muita, ihmiset pääsevät lisääntymään ja piiri pieni pyörii taas?

Haluaisin, että kokisin jonkun valaistuksen ja jokin "korkeampi voima" kertoisi, miksi helvettissä me ollaan täällä. Pitääköhän sitä kääntyä uskoon, heh.

Ehkä... ehkä... elämällä ei olekaan tarkoitusta :O

Tuohan oli vain minun mielipiteeni, ja minulle ei riitä elämän tarkoitukseksi "vain elää omaa elämänsä". En kertakaikkiaan pysty näkemään mitään järkeä siinä, että täällä ollaan, tehdään ja sitten kuollaan. Kaikki loppuu siihen ja mistään ei ole ollut hyötyä. Tietysti tähän voisi joku todeta, että vaikkapa lääkärinä työskenneellestä ihmisestä on ollut valtavasti hyötyä muille ihmisille. Mitä sitten? Onko elämän tarkoitus auttaa muita, ihmiset pääsevät lisääntymään ja piiri pieni pyörii taas?

Haluaisin, että kokisin jonkun valaistuksen ja jokin "korkeampi voima" kertoisi, miksi helvettissä me ollaan täällä. Pitääköhän sitä kääntyä uskoon, heh.

Ehkä... ehkä... elämällä ei olekaan tarkoitusta :O

Musta vaikuttaa, että sä tavallaan etsit sitä tarkoitusta nyt väärästä paikasta. Ihmisten yksittäisillä teoilla ja pidempiaikaisemmillakin suunnitelmilla on tarkoituksensa. Esimerkiksi se lääkäri opiskelee tullakseen lääkäriksi, minkä tarkoitus taas on auttaa muita, tehdä paljon rahaa, tehdä mielenkiintoista työtä, saada arvostusta, tai jotakin sellaista. Jokainen määrittelee itse, mitkä asiat ovat tavoittelemisen arvoisia. Sitten kun ne tavoitteet on valittu, niin niihin tähtäävissä teoissa on järkeä ja tarkoitusta. Elämän aikana tehdyissä teoissa on järkeä, jos ne ovat osa hyvää ja tyydyttävää elämää, jos ne auttavat tavoitteisiin pääsemisessä jne.

Mutta sinä mietit, että onko kaiken tämän takana vielä joku "isompi" tarkoitus, ikään kuin kaikkien tarkoituksien tarkoitus. Miksi sellainen pitäisi olla? Tällaisen absoluuttisen tarkoituksen löytäminen on mahdotonta juuri siksi, että teot ovat tarkoituksenmukaisia, järkeviä, hyödyllisiä, aina suhteessa johonkin päämäärään. Näin tarkoituksenmukaisuus ja järkevyys määritellään. Jos kysyt, mitä hyötyä siitä on, että joku on auttanut monia muita ihmisiä, niin se hyöty on juuri siinä auttamisessa. Se on hyötyä näiden muiden ihmisten kannalta - ja luultavasti myös auttajan kannalta, jos se on tehnyt hänet onnelliseksi.

Jos haluat vielä kysyä, onko siitä hyötyä "maailman" (tai jonkun vastaavan) kannalta, niin sinun pitäisi ensin määritellä, mitä tällainen koko maailman hyöty olisi. Esimerkiksi klassisessa utilitarismissa voitaisiin sanoa, että kyllä, siitä on ollut absoluuttisesti hyötyä, koska se on lisännyt onnellisuutta ja poistanut kärsimystä. Itse olisin kuitenkin enemmän taipuvainen torjumaan tällaisen kysymyksen tarpeettomana, ja toteamaan että ne hyödyt nähdään, kun katsotaan "läheltä", siis kun ei etäännytetä itseämme tästä arkisesta elämästä liian teoreettiseen filosofiseen pohdiskeluun. Sellaisessa pohdiskelussa käy helposti juuri niin, että kun yritämme löytää jotain absoluuttista, tässä tapauksessa absoluuttista tarkoitusta, niin tulemme torjuneeksi kaiken sen, mitä tavallisesti sanomme tarkoitukseksi. Ja kuitenkin se, mitä tavallisesti sanomme tarkoituksiksi, päämääriksi, järkeväksi jne. on juuri sitä, mitä meidän pitääkin tavoitella.

Tulipas aika pitkä sepustus, enkä oikein tiedä kuinka selkeästi sain sanottavani sanottua. Mutta olkoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom