Ihmisillä on tahto uskoa parempaan huomiseen, jonka seurauksena eri uskonnotkin ovat varmaan saaneet alkunsa.
Ja valtaapitävillä on tahto pitää rahvas nöyränä ja kuuliaisena. Menneinä vuosina niissä yhteiskunnissa, joissa kirkko hallitsi kaikkea, kansa saatiin tehokkaasti kuriin lupailemalla niille taivaspaikkaa, kun toimitte näin ja uskotte näin. Jos niskoittelette ja aneet jäävät maksamatta, helvetti odottaa.
Nuorempana uskoin luterilaiseen Jumalaan, mutta nyttemmin olen kokenut sen yhä vaikeammaksi ja vaikeammin perustelluksi. Miksi uskoa Raamatun tarinoihin, jotka ovat kuitenkin ihmisen kirjoittamia, miksi uskoa heidän visioonsa ja ilmestyksiinsä, joita joku on epäilemättä oikeastikin nähnyt. Ilmestyksiä on kaikissa uskonnoissa, jopa ateisteilla on hallusinaatioita ja voimakkaita, jumalallisen tuntuisia ahaa-elämyksiä. Kautta aikain on ollut mielenhäiriöitä ja päihdyttäviä kasveja, ja sitten on ollut näitä karismaattisia, hypnoottisen puhetaitoisia sankarihahmoja, kuten Jeesus tai vaikkapa Hitler, jotka ovat saaneet kansan uskomaan mihin vain.
Raamattu on auttamattoman vanhanaikainen tekele. Jos sen tekijöillä oli jumalallista tietoa, miksi he eivät ottaneet huomioon sitä, että maailma muuttuu? En minä voi samastua kirjoittajiin, joiden mielestä homot pitää kylmästi teloittaa. En voi allekirjoittaa esimerkiksi tätä lainia: "Hyvin tekee se, joka tarttuu lapsiisi ja lyö ne murskaksi kallioon!" (Psalm. 137:8). Juu, samassa kirjassa sanotaan että "älä tapa". Se onkin suositumpi sitaatti nykykristittyjen piirissä. Kristityt sivuuttavat Raamatun ristiriidat ja valitsevat sieltä ne kohdat, joiden valossa kristinusko näyttää suvaitsevaiselta rakkauden uskonnolta.
Miksi luomiskertomuksessa ei mainita dinosauruksia vaan hypätään ihan suoraan ihmisen syntyyn? Miksi niiden luita on maan alla, jos ei niitä ollut? Jos joku uskonnoista olisikin se oikea, mistä voin tietää, mikä? Ihminen uskoo siihen, minkä keskellä hän on kasvanut. Hän valitsee sen uskonnon, jonka vaikutuspiiriin on sattunut syntymään. Jos on joku oikeaoppisten Jumala, miksi hän antaa ihmisten syntyä paikkoihin, joissa osa jengistä ei eläissään edes kuule siitä oikeasta Jumalasta? Joutuvatko ne helvettiin siitä hyvästä, että ne aivopestiin väärällä tiedolla ja ne siksi veikkasivat väärän jumalan olemassaoloa?
Minua ei ainakaan vielä, suht nuorena, ahdista se vaihtoehto, että kuoltuani lakkaisin olemasta. Paljon enemmän ahdistaa se vaihtoehto, että elämäni jatkuisi iäisyyksiin jossain hirvittävässä paikassa. Sekin ahdistaa, että pääsisin taivaaseen, mutta osa ihmisistä kituisi siinä toisessa paikassa. Minusta on parempi, että kaikki saisivat ikuisen levon, kuin että osa jengistä kirkuisi jossain tulimeressä.
Kaikesta huolimatta uskon JOHONKIN korkeaan voimaan. Minusta on loogisesti älytön ajatus, että näin monimutkainen järjestelmä kuin nyt vaikka elämä maan päällä, olisi ihan sattumalta olemassa. Jokin korkeampi, aina ollut voima on tämän kaiken luonut. Ehkä meidän luojamme on jonkinlainen pikkulapsi hiekkalaatikolla, jollain universumin korkeammalla tasolla. Ehkä nyt alkaa tulla hänelle nukkumaanmenoaika, joten on aika lopetella leikki vaikkapa siihen, että nyt tää pallo niinku kuumenis ja sulais ja kaikki kuolis, hihii.
Minä ajattelen mielelläni kuolemaani siltä kantilta, että se on VAIN minun kuolemani. Elämä jatkuu minun kuolemani jälkeen, ja minun elämäni on vain yksi häviävän pieni osa tästä koko systeemistä. Minun yksittäisellä elämälläni on niin häviävän vähän merkitystä, että jos kuolisin nyt, elämä kotilähiössänikin jatkuisi aivan samanlaisena.