Kuntoutus lihasrevähdyksestä

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Näin pääsi käymään, että vasen hartialihas on melko pahasti revähtänyt. Leikkausta ei oikeastaan harkittu, koska hartialihakseen kyseinen toimenpide on hieman hankala. Fysioterapiassa kuitenkin sanottiin, että jos revähdys olisi esim. reidessä, pohkeessa tai hauiksessa, niin leikkaus olisi varmasti edessä, että ihan pienestä revähdyksestä ei ole kyse.

Revähdys tapahtui kesäkuun alussa, eli n. kuukausi sitten. Sen jälkeen harrastuksista totaalilepo, mutta töissä olen käynyt vaikka työ melko fyysistä onkin. Kipua tuntuu joka päivä, mutta ei mitään hälyyttävää enää viime viikkoina. Nyt viime viikon loppupuolella sain lääkäriltä luvan alkaa varsinaisesti kuntouttamaan hartiaa/selkää. Salilla on lupa käydä, mutta aluksi painojen on oltava huomattavan pieniä (sarjat pitäis fysioterapian mukaan ola kevyitä n. 20toistoo/srj) ja ehtona on, että kaikki liikkeet tehtävä vuorokäsin (ei tankoo)... Siispä päätin olla pari viikkoa menemättä salille, kun kotoakin käsipainot löytyy ja jalkoja en uskalla täysillä reenata, koska niskan päälle en mitään painavaa uskalla ottaa. Eli mitenkäs tästä nyt lähtis ihan pientä kuntoutussettiä tekemään, että pääsis taas vähän liikuntaan mukaan...?

Itse ajattelin ottaa paljon omalla painolla tehtäviä liikkeitä mm:
-punnerrukset
-vatsat
-selät

Sitten käsipainoilla rimpuilen:
-pystypunnerrus
-hauiskääntö
-kickback
-yhen käden kulmasoutu
-penkkipunnerrus kp
-vipunostot

Eli jos joku viittis jotain pientä ohjelmantynkää mulle ehdottaa. Näin alkuun vedän koko kroppa (jalat vähän vähemmälle painojen vähyyden takia) per kerta ja ehkä jonkun puoli tuntia vois ottaa kuntopiirityylistä touhua. Kaikki vinkit tervetulleita ja vielä parempi jos jollain on omakohtaisia kokemuksia hartia/selkäseudun revähdyksistä.

Lisäksi kaikkia muita vinkkejä revähdysten hoitoon otetaan vastaan, jotta päästään treenaamaan isommilla romuilla mahdollisimman pian. :thumbs:

keppijumppaa! :) (sauvakävely=?)
otat jonku kepukan ja teet kaikenlaisia mahdollisia liikkeitä, mitä pystyt... nuilla perinteisillä kuntopiiri liikkeillä on varmasti parasta aloittaa...

Miten reväytit sen ? :(

Ensin revähti salille ihan rentoo loppupumppausta hauberille tehdessä. Kipu kesti vaan päivän, mut seuraavalla viikolla töissä sama kipu satakertasena ja sen jälkeen ollu paskana. Hartia meni ihan jumiin kun se alko "rullautumaan"... Revähdys tapahtu selän puolen kiinnikkeissä...

Varmasti oli/on kipee :(
Voisit kysyy sieltä fysioterapeutilta jonkinlaista kuntoutus ohjelmaa, sillein tarkemmin... :rolleyes:

koita parantua... :whip:

Niin, mä vähän ihmettelen ettei se antanu sulla ohjelmaa mukaan... kevyt deividdi. Kyllä sen kuuluis antaa selkeet kuntoutusohjeet ja ohjata sulle ne liikkeet läpi, eikä sanoa että "joo nyt voit mennä pumppailemaan, kunhan otat iisisti". :mad:

Sain mä jotain ohjeita... Kolme liikettä se näytti ja laitto paperille. Niitä pitää noudattaa. Ne oli pystypunnerrus kp (vähän erilainen versio), leuanvetotangossa joku hässäkkä ja selän venytys/jännitys-liike... Ja ohjeeks annettiin, että salille saa mennä, kun painoista tinkii rankasti ja lopettaa kivun iskiessä. Kaikki liikkeetä käsillä/yläkropalla on tehtävä vuorokäsin eli tankoo ei saa käyttää, koska selässä on symmetriavirhettä.

Noi oli ohjeet mitä sain... Ehkä jotain muutakin, mut ei tuu tähän väliin mieleen.

Ai saatana :( Ihmettelinki jo miks äijää ei oo näkyny salilla..
Mitä muuten toi "symmetriavirhe" selässäs käytännössä meinaa?

Jep, selän takia on taukoo ollu...

Se symmetriavirhe oli kai joku luuston/kehon rakenteen juttu, että mulla on selkä toiselta puolelta hieman leveempi ku toiselta. Ei oo kyllä koskaan tullu huomattua, eli ero varmaan melkoisen pieni. Sitten mulla on toinen latsi suurempi ku toinen. Siinäkään ei ollu merkittävää eroo... En tiedä sitten että mahtaako toi lihasten erikokoisuus mitään haitata.

Suositut

Back
Ylös Bottom