Kuntosaliharjoittelun vaikutus notkeuteen/ketteryyteen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CON7
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Yritin kyllä etsiä useammilla hakusanoilla, että olisiko tästä aiheesta jauhettu jo aikasemminkin, mutta silmiin ei osunut mitään vastaavanlaista threadia.

Eli millaisia vaikutuksilla punttiharjoittelulla on notkeuteen ja yleiseen ketteryyteen? Olen kuullut, että monilla saattaa ilmetä yleistä kangistumista salitreenin aloittamisen jälkeen, mutta en tiedä kuinka todenperäisiä puheita nämä ovat. Kyllä ne kovat kyykkääjät ainakin suht robocopeilta näyttävät kävellessään :D

Tahtoisin treenata jalkojakin kunnolla, mutta en ole uskaltanut ottaa vielä esim. kyykkyä treeniohjelmaan, koska kömpelöksi ja kankeaksi tuleminen ei todellakaan kiinnosta. Venyttelen kyllä säännöllisesti, mutta ajattelin silti kysyä mielipiteitänne asiasta, kun varmasti paremmin tiedätte.

Kiitos.

Paskat punttitreenistä kankeaksi tule jos vaan venyttelee ahkerasti ja muutenkin huolehtii lihashuollosta esim. käymällä hierojalla. Eli mun mielestä homma on ihan omista treenimetodeista kiinni. Mitään sen suurempia venyttelyohjeita en osaa antaa, mutta eipä tuo salillakäynti ainakaan omaan liikkuvuuteen ole vaikuttanut, veikken mikään maailman kovin venyttelijä olekkaan.

kysy mario riegeriltä=)
http://www.marioarts.de
entinen kehonrakentaja kansallisella tasolla,eikä tuo kovin kankealta vaikuta=) :rock:

Normaali liikkuvuus tosiaankin säilyy kun venyttelee jonkun verran (treenien yhteydessä ja vaik vielä kerran viikkoon koko kroppa ). Tosin koordinaatio ja motoriikka voi häiriintyä, jos kasvaa oikein nopeaa tahtia ( samaa esiintyy murrosikäisillä pojilla kun tulee se "kasvupyrähdys" ). Tähänkin auttaa esimerkiksi pallopelit tai vaikkapa itsepuolustuslajit.

Itellä ku joskus alottelin pumppailemaan salibandyn ohella niin kävi näin. Pumppailin 4 kertaa viikossa noin kolmen kuukauden ajan jona aikana en koskenut mailaan ollenkaan. Vähän tuli kyllä rantalentistä pelattua kavereiden kanssa :rock: . No kuitenkin ku kausi sitten teki tuloaan niin kyllä oli kankea olo, vaikka mielestäni jonkun verran venyttelin(liian vähän). No kyllä se siitä sitten taas lähti kun jaksoi käydä pelailemassa ja muisti venytellä.

Pitkällä aikavälillä painoharjoittelulla on lihaksia lyhentävä vaikutus MIKÄLI ei huolehdi venyttelystä. Tämän perustelen sillä, että treenin aikana lihakset lyhenevät (supistuvat) ja pitkäkestoisilla venytyksillä lihas palautetaan takaisin omaan lepopituuteensa eli lihas rentoutuu.

Treenin aikana (mikäli lihasta on ärsytetty sen kapasiteetin yli :whip: ) lihakset repeilevät, ja palautumisen aikana nuo repeämät paranevat. Tähän perustuu lihaksen kasvu. Nuo mikroskooppiset repeämät kasvavat myös silloin, vaikka lihasta ei olisi venytelty, jolloin uusi kudos on pienemmässä tilassa. Tällöin uusi kudos estää lihaksen venymisen entiseen mittaansa. Lihakseen saattaa kasvaa myös kiinnikkeitä, (vai miksi niitä kutsuttiin...) jonkinlaista sidekudosta, jota ei pysty venyttämään.

Kerroin ehkä vähän huonosti, mutta toivottavasti joku tajuaa mitä ajoin takaa. Painotan, että vastuu omasta notkeudesta on sinulla itselläsi. Jos et koskaan venyttele, kangistut varmasti, ei siihen painoharjoittelua tarvita. Itse olen treenannut vuosia, ja silti spagaatti luonnistuu helposti. :D

Itse en ole huomannut mitään negatiivisiä vaikutuksia notkeuteen, päinvastoin nykyään venyn paljon paremmin kuin ennen salilla käyntiä. Tosin ennen kuin aloin käymään salilla olin mallia Rautakanki.

ottakaa huomioon että mario rieger oli breikkaaja! itse harrastanut tätä lajia 4 vuotta ja tässä jos jossain ketteryyttä ja notkeutta tarvitaan

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
skuge sanoi:
Itellä ku joskus alottelin pumppailemaan salibandyn ohella niin kävi näin. Pumppailin 4 kertaa viikossa noin kolmen kuukauden ajan jona aikana en koskenut mailaan ollenkaan. Vähän tuli kyllä rantalentistä pelattua kavereiden kanssa :rock: . No kuitenkin ku kausi sitten teki tuloaan niin kyllä oli kankea olo, vaikka mielestäni jonkun verran venyttelin(liian vähän). No kyllä se siitä sitten taas lähti kun jaksoi käydä pelailemassa ja muisti venytellä.

No mitäs veikkaat että olisi käynyt, jos olisit vaan maannut tuon 3 kk sohvalla tekemättä mitään? Varmasti olisi ollut vähintään yhtä kankeaa taas sen mailan käsittely.

Eli IMO ei sitten juuri mitään tekemistä punttitreenin kanssa tässä asiassa, ellet sitten ole massaa hankkinut todella montaa kiloa tänän aikana.

Timba79 sanoi:
No mitäs veikkaat että olisi käynyt, jos olisit vaan maannut tuon 3 kk sohvalla tekemättä mitään? Varmasti olisi ollut vähintään yhtä kankeaa taas sen mailan käsittely.

Eli IMO ei sitten juuri mitään tekemistä punttitreenin kanssa tässä asiassa, ellet sitten ole massaa hankkinut todella montaa kiloa tänän aikana.

Paino nousi noin 6-8 kg tuona aikana, mutta tuli sitä bulkattuakin aika huolella. Ei kesällä koskaan tule pelkästään sohvalla maattua. Eli uimista ja rantalentistä tulee kesäsin puntin lisäks harrastettua jotka varmaan jonkun laista motoriikkaa pitää yllä....

Niin ja on siinä ketteryydessä muutakin kun tuo notkeus. Jos ne reidet ovat 10cm leveemmät kuin aikaisemmin niin eivät ne nyt yksin kertaisesti mahdu enää samasta raosta kuin aikaisemmin. Semmostakin huomasin ku painoa oli tullut lisää niin ns. rynniminen/pallonsuojaaminen oli helpompaa kun aikaisemmin olisin vaan kynäniskamaisesti kynännyt sen edessä olevan vastustajan...

Salilla voi myös hyödyntää venyttäviä liikkeitä (vipunostot rinnalle, SJMV, ylätalja, kulmasoutu...). Kuulemma sellainen (oiskohan ollu "dynaaminen"?) venyttely on tehokkaampaa kuin tavallinen.

Itse aloin kuukausi sitten tekemään suorinjaloin mavea ja kyllä nyt venyy takareidet enemmän kuin koskaan.

Akkeli sanoi:
Salilla voi myös hyödyntää venyttäviä liikkeitä (vipunostot rinnalle, SJMV, ylätalja, kulmasoutu...). Kuulemma sellainen (oiskohan ollu "dynaaminen"?) venyttely on tehokkaampaa kuin tavallinen.
Taitaa olla kyse aktiivisesta venyttelystä. Itse teen sekä aktiivisia, että staattisia venytyksiä. Staattisien venytysten hyödyn urheilijoille ovat monet asiantuntijat kyllä kyseenalaistaneet.

Pecman sanoi:
Taitaa olla kyse aktiivisesta venyttelystä. Itse teen sekä aktiivisia, että staattisia venytyksiä. Staattisien venytysten hyödyn urheilijoille ovat monet asiantuntijat kyllä kyseenalaistaneet.

Joku sellanen kait, vai oisko ollu "ballistinen"- venyttely?

Ei vaikuta venyvyyteen. Kuten sanottu, sitä kyllä kangistuu vaikka ei tekisi mitään. Itse parhaimmillani venyin miltei spagaattiin ja splittiin, nykyään ei toivoakaan. Silloin venyttelin säännöllisesti. Tämä johtuu siitä kun oon ollut vaan liian laiska venytelläkseni. Olen tässä pikkuhiljaa alkanut ottaa venyttelyn taas tavaksi, ja kyllä alkaa taas paikat hiljakseen vetreytymään. Joten huoletta vaan treenaamaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom