Kuntosali & vaikutus pituuskasvuun

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
haittaako hauiskääntö ja penkkipunnerrus 8-10 sarjoina tehtynä pituuskasvuun? ikää 14v pituutta 177cm ennustus 190

No ei todellakaan vaikuta pituuskasvuun.Treenaa vaan monipuolisesti kroppaa.Sitä sanotaan et raskaat kyykyt ja maastavedot voi vahingoittaa pituuskasvua.

Tarkottaako porukat raskailla kyykyillä ykkösiä, kolmia jne? Kyykyssä teen 10-12, mavessa 6, välillä 8. Prässillä 10-15 (ennen tein 6-8). Muutenkin ajattelin että jos ottais kevyemmin jalkojen kanssa, mitat 170cm/62.5kg

Uskoisin omalta kohdalta tarkasteltuna, että eipä juuri hieman kevyemmin otettu (mitä nyt raskaat sarjat jättää pois) treenaus ainakaan mitenkään pituuskasvuun vaikuta.

Itse olen treenannut suht kovaa jo 13v asti, tuolloin oltuani hieman alle 170 cm ja nyt 16,5 vuotta vanhana pituutta kohtuulliset 185,5 cm :whip:

Ite olen 16v treenannu noin 2vuotta. Ensimmäinen vuosi höntsäilen, ja toisen "tosissaan." 2vuotta sitten minulle ennustettiin pituudeksi 187-190cm. Nyt olen n:180cm enkä pidemmäksi todennäköiseksi kasva. En tiedä sitten vaikuttiko salitreeni jotenkin pituuskasvuun, vai kuseeko noin ennustukset muuten vaan =D

En tiedä hidastuuko pituuskasvu mutta minun kaveriporukassa on veljeslauma, joista jokainen on 180-185cm pitkiä, paitsi se joka alkoi ylä-asteen aikana repimään kovasti rautaa. Hän on noin 10cm lyhempi kuin muut veljet. Myös hänän treenikaverinsa yläasteelta jäi veljiään lyhemmksi. Ehkä tuo on vain sattumaa?
Minun pituusennuste oli 175cm ja tulin kuitenkin 180cm pitkäksi, vaikka treenasin joissain vaiheessa aika kovastikin.

En tiedä hidastuuko pituuskasvu mutta minun kaveriporukassa on veljeslauma, joista jokainen on 180-185cm pitkiä, paitsi se joka alkoi ylä-asteen aikana repimään kovasti rautaa. Hän on noin 10cm lyhempi kuin muut veljet. Myös hänän treenikaverinsa yläasteelta jäi veljiään lyhemmksi. Ehkä tuo on vain sattumaa?
Minun pituusennuste oli 175cm ja tulin kuitenkin 180cm pitkäksi, vaikka treenasin joissain vaiheessa aika kovastikin.

Jos sun veli on 2m pitkä ni sust saattaa tulla vaan 160cm, ei sitä koskaan tiedä geeni perimäänsä.Toinen mikä saattaa vaikuttaa sun pituuteen on se et jos sä rupeat vetää hormooneita kasvu iässä ni sun pituus kasvu pysähtyy.

Aikamoinen myytti joka sai alkunsa 70-luvulta, kun kiinalaisten lapsityöläisten havaittiin olevan lyhyempiä. Tämän perusteella pääteltiin, että juuri raskaat kantamukset oli syynä ja voimaharjoittelu demonisoitiin. Nämä lapset tekivät töitä yli 12 tuntia päivässä ja ravinnonsaanti ja elinolot oli mitä oli, mutta näitä seikkoja ei otettu huomioon. Kuitenkin maailmassa on tuhansia normaalipituisia painonnostajia, jotka ovat aloittaneet treenaamisen jo lapsena.

Aikamoinen myytti joka sai alkunsa 70-luvulta, kun kiinalaisten lapsityöläisten havaittiin olevan lyhyempiä. Tämän perusteella pääteltiin, että juuri raskaat kantamukset oli syynä ja voimaharjoittelu demonisoitiin. Nämä lapset tekivät töitä yli 12 tuntia päivässä ja ravinnonsaanti ja elinolot oli mitä oli, mutta näitä seikkoja ei otettu huomioon. Kuitenkin maailmassa on tuhansia normaalipituisia painonnostajia, jotka ovat aloittaneet treenaamisen jo lapsena.
Mutta miten tätäkin nyt sitten tutkit? On tuhansia normaalipituisia, mutta voisivatko hekin olla pari senttiä pitempiä ilman punttailua? Mulla jäi pituuskasvu jokusen sentin ennusteesta. Ja kävin kovasti salilla teininä. Tässä voi olla yhteys tai sitten siinä ei ole, eikä oikeastaan edes kiinnosta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No ei muakaan. Ketä kiinnostaa olla pitkä.

En usko,että vaikuttaa kasvuun,mutta voi varmaan jotain selkävikoja tulla helpommin vanhana. Ite revin penskana liian isoilla painoilla ja silti oon kasvanu 182cm pitkäks(sama kun isä). No semmonen mulla kuitenkin on,että kädet ei mee ihan suoraks.En tiedä johtuuko tuosta vai siitä ,että ajelin kevytmotskarilla monesti t-paita päällä pitkiäkin matkoja.

Saattaahan se vaikuttaa ei kauheena itteeni kinnosta, aloitin punttaamisen 172cm 14v ja kasvanut 2 vuodessa enää vain sentin sen jälkeen kun aloittelin, alusta asti aika kovaa olen tehnyt. ennustus oli yli 180cm mutta nekin on vain ennustuksia, pidempi kuin isäni ja äitini olen.

Olen 16v paino n. 80 kg ja käyny salilla välillä säännöllisesti ja välillä epäsäännöllisesti yhden vuoden ajan. Aloittaessani olin jtn 176 pitkä ja painoin 65 hujakoilla. Nyt siis alkaa vaaka näyttämään 8 alkavaa lukua ja kaverin luona mittasimme ajan kuluksi pituudeksi 183cm. Voimaa on siis tullut lisää ja kasvanutkin vielä olen. Voimaharjoittelun lisäksi olen pelannut pesäpalloa eli harjoittelu ei ole ollut pelkkää voimaharjoittelua. Penaa, mavea, kyykkyä (jossain välissä tein myös riveä) olen tehnyt 6-15 toiston sarjoissa joten ei millään maksimeilla. Eli ei tuo "myytti" nähtävästi minun kohdallani ole toteutunut. Ja jos olen jostain kaukaisista ajoista kuullut terveystiedon tunnilla sanottavan niin "venyttely pidentää"? En tiedä pitääkö paikkaansa mutta itse ainakin olen venytellyt.

Mun kohalla tämä homma on vissii sitte toteutunu :D Alotin punttauksen joskus pari vuotta sitte 16 vuotiaana ja pituutta oli ehkä pikkuse reilu 160 ja painoa tais olla hurjat 50-55! Nykyää ikää on 18 vuotta, pituutta löytyy 166-170 ja painoa 71-72. Kyykkyä ja mavea tein aluksi 6-10 sarjoilla ja nyt viimeset puol vuotta tehny 4 sarjoja. Kovaa kuitenki aina! Pappa-vainaa on kuulemma kuitenki kasvanu vielä armeijassaki niin toivottavasti sitä itsellekki vielä siunaantuu. Porukatki on kyllä meleko tappeja ku isäntä on 172 ja äiti 164cm ja siskollaki pituutta vaan 154! Vähän kyllä harmittaa jos tähän jää, mutta eipä sille taida mitään mahtaa. Geeneistä kait se suurimmaksi osaksi johtuu. Isäntä aina vähä vittuilee tuosta mun pittuuesta, mutta saapaha ainaki aina sanua että vaikka lyhyempi oon nii kuitenki levveyttä löytyy enemmän :)

Oma kasvupyrähdykseni oli jo tapahtunut, kun salin aloitin. Nyt olen n. 180 ja pari senttiä on tullut salin aloittamisen jälkeenkin. Geeneistä se enemmänkin johtuu, jos pieneksi jää.

Minusta ennustettiin jotain +180cm jonkun kasvukäyrän perusteella yläasteen terveystarkastuksessa, olin silloin 14v. Nyt 16v 172 cm. En sitten tiedä onko puntti vaikuttanut pituuskasvuun (2 vuotta ja risat punttia takana)

Zone-sarja -42%
Alotin saliharrastuksen 14v ja pituutta oli 176cm, ennuste 185cm. Nyt 3kk:n päästä 16v ja pituutta 185cm ja mavea ja kyykkyä on tehty alusta alkaen ja kovaa, eli eipä oo mun kohalla vaikuttanu.

En tiiä vaikutuksesta, luulisin että vaikuttais vaan siinä tapauksessa jos kasvu ei ole lähteny vielä kunnolla käyntiin ja tekee samalla liian raskaita liikkeitä :wtf:

Back
Ylös Bottom