Kuntosali & vaikutus pituuskasvuun

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuten jto tuossa sanoi, menkää treenaamaan. Enempää en voisi olla samaa mieltä, ei se kyykyn ja vedon tekeminen ketään kääpiöksi jätä, onko se nyt sitten järkevää että tehdään niin sanottua RHP-treeniä 24-vuotiaaksi, jotta pituuskasvu ei vaan häiriintyisi. Tosin mikäpä minä olen mitään sanomaan kun pituuskasvu loppu jostain syystä 16vuotiaana, vaikken käyny edes salilla vielä :(

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
kyllä mä jättäsin noi kovemmat liikkeet jumppatasolle. noihin siis luen lähinnä kyykyt, maastavedot, ylös punnerrukset jne. noitakin voi ihan hyvin tehdä, mutta mieluiten opettelumielessä vaikka ennen treeniä. esim. 13v. ekoista treeneistä näin:

tekniikka, kyykky tai veto:
2*15*kevyt, ei hapoille, että tekniikka säilyy
2*10*hieman lisää, mutta erittäin helppo yhä.
2*5* sama, kyykyssä pysäytys alhaalla 2sek.

voima, prässi:
12, 10, 8, 6

prässissäkin pitää muistaa, ettei alaselkä saa nousta penkistä eikä polvet tvistaile.

No ei sillä oo välii onko nyt 175-178cm :)

Itse oon 174cm (ikää kohta 18wee ja murrosikä ohi), ja se on ihan sopiva pituus. Ei tarvi päätäkään "taitella" kun istuu autossa ;)

Ja keskittykää korvaamaan se "lyhyys" leveydellä :thumbs:
Enkä tarkoita mahan "leveyttä"/ympärysmittaa...........

Zone-sarja -42%
jto tarkotanki just kavereita jotka kiertävät siinä lattialla olevan tangonkin jo kaukaa peläten pituuskasvun täydellistä loppumista. Kroppa muutenkin venyy ja kasvaa nuorella iällä ja on varmasti hauraampi kuin aikuinen vartalo ja tietysti raskaimmissa liikkeissä loukkaantumisriskikin on suurempi, mutta jos ei puhuta maksiminostoista eikä hc-kehonrakennuksesta sarjojen loppuun asti viemisellä niin mielestäni voi ihan hyvin liikkeitä tehdä. Ehkä pituuskasvun loppuminen ei täyttä paskapuhetta ole, mutta kuitenkin lihastasapaino on hyvä säilyttää tekemällä muutakin kuin sitä kuuluisaa yläkroppaa. Entäs sitten esimerkiksi ylätalja/alatalja jossa saa kans kivoja romuja pienellä harjoittelulla liikkumaan, pitäisikö näitäkin vähentää/ottaa kevyemmin? Ja mistä johtuu että vetokin lasketaan 'huonoksi' liikkeeksi tässä kohtaa, kyykyn vielä jotenkin ymmärtää kun niskan päällä lojuu sata tai enemmän kiloja ettei välttämättä tee hyvää selälle, mutta että vetokin? (jos kuvitellaan tekniikan olevan täydellinen)

Jep, eli tarkoitetaanko tuossa -ASTR-:n viestissä että ainoastaan alaselän treenaaminen saattaa vaikuttaa pituuskasvuun, vai voiko myös yläselän liikkeet, kuten ylä- ja alataljan liikkeet vaikuttaa pituuskasvuun?

Ittelleniki ollaan ennustettu vähän yli 180 cm:n kasvua, mutta olen nyt vain ~175cm, ikää siis 16v ja treeniä takana noin 1v. Olen kasvanut tosi vähän tämän vuoden aikana. Ois kova hinku saada se 180cm rikki, pitää vaan toivoa.

Edit: Jalkoja olen siis treenannut tosi vähän, lähinnä kestohakuisesti. Alaselkää olen treenannut ainastaan harkoissa tehdyillä perus selkälihasliikkeillä.

Itellä oli pituusennuste muinoin 175, sitten nous 184:ään. Nyt oon 179cm ja toivon että muutama sentti tulee, mavee ja kyykkyä en tee ennen kun pituuskasvu on päättynyt.

Ittellä ei mitään korkeemman luokan tietoo noista, mutta maalaisjärki sanois että joku selän kova rasittaminen haittais niitä "kasvulevyjä"

Waltsu- sanoi:
Jep, eli tarkoitetaanko tuossa -ASTR-:n viestissä että ainoastaan alaselän treenaaminen saattaa vaikuttaa pituuskasvuun, vai voiko myös yläselän liikkeet, kuten ylä- ja alataljan liikkeet vaikuttaa pituuskasvuun?

Ittelleniki ollaan ennustettu vähän yli 180 cm:n kasvua, mutta olen nyt vain ~175cm, ikää siis 16v ja treeniä takana noin 1v. Olen kasvanut tosi vähän tämän vuoden aikana. Ois kova hinku saada se 180cm rikki, pitää vaan toivoa.

Edit: Jalkoja olen siis treenannut tosi vähän, lähinnä kestohakuisesti. Alaselkää olen treenannut ainastaan harkoissa tehdyillä perus selkälihasliikkeillä.
Itelle tuli mieleen et josko energiaa ei meinaa riittää kasvuun punttiharrastuksen alottamisen jälkeen.

energiasta ei oo kyse. hormonit määrää kasvua. murrosikäsellä ei mitään muuta kropassa ookkaa ku hormoneja :). syödä nyt tietenkin aina pitää heheheee

Itse olen 17 vuotta ja puntilla käynyt pian vuoden. Pituuskasvu on mielestäni loppunut lähes kokonaan vaikka ennusteet on +7cm nykysestä. Olen 176 ja tyytyväinen siihen. Puntilla tullut +2cm ja +14kg eli alipainoa ei enää pitäis olla

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ennuste 194, mutta olenkin 196. Puntteja aloin säännöllisen epäsäännöllisesti nostelemaan 9 vuotiaana, kun isä raahas penkin kotiin.
Eli eikai se kauheesti oo pituuskasvuun vaikuttanu. Niin ja ykkösiä vedettiin skidistä lähtien. 10 vuotiaana tais reilu 40kg penkistä nousta, niin ja suorille käsille 36klg :rock:

mulle terkkari välissä ennusti ,että ainakin yli 180 cm. Seuraavana vuonna sanoi ,että kasvat vielä muutaman sentin ja pituuttahan minulla on huimat n.175 :curs: No toivottavasti kasvais vielä jonkin verran vaikka sinne 180 senttiin asti.

Mulla kävi näin että oli vuosi välissä ettei kasvua oikeen tullut, tänä vuonna on taasen tullut melkeen 2cm vaikka on reenattu (mielestäni) kovaa. Kyllä se pituusodotus taitaa täällä ehkäpä täyttyä :)

Olen itsekin aina ihmetellyt, kuinka ei lapsilta tai murrosikäisiltä kielletä esimerkiksi juoksua tai hyppelyä, koska sehän ainakin rasittaa luustoa. Päinvastoin, lapsia kehoitetaan liikkumaan, mikä on järkevää, koska luuston rasittaminen vahvistaa ja kasvattaa sitä. Miksi punttisaliharjoittelu sitten olisi negatiivista luuston kehitykselle? Ei mitenkään, jos harjoitellaan sopivilla painoilla eikä yritetä mitään kyykky-ykkösiä.

Itse olen kasvanut odotuspituuteen ja 23cm pidemmäksi äitiä ja 8cm pidemmäksi isää vaikka aloitin punttisaliharjoituksen suht. nuorena. Olen myös urheillut koko ikäni, 7 vuotiaasta jalkapalloa.
Kaverini myös kasvoi odotettua pitemmäksi ja itse epäilen syyksi juuri sitä, että aloitti saliharjoittelun OIKEAOPPISESTI nuorena, jo noin 13-14 vuotiaana.

Myönnetään, että tietyt asiat on hyvä kieltää etenkin lapsilta kokonaan, jos on olemassa mahdollisuus asian väärinymmärrykseen ja sitä seuraavaan virhetoimintaan, joka tässä tapauksessa on vääränlainen harjoittelu ja itsensä hajoittaminen. Kuitenkin valehteleminen on mielestäni aina ikävää. Jos terveydenhoitajatädit jauhavat punttisaliharjoittelun vaarallisuudesta, mielestäni kiellettyjen listalle pitäisi laittaa myös kaikki muut lajit paitsi rauhallinen kävely. Voi tietysti olla, että terveydenhoitajat eivät todellakaan tiedä asian todellista laitaa, vaan uskovat punttisaliharjoittelun todella vaikuttavan pituuskasvuun. Ehkäpä heidän mielestään jo punttisalille meneminen ja 2kg käsipainolla tehty hauiskääntö vähentää oletuspituutta heti muutaman mikromillin, mutta sama liike 10 kertaa raskaampana tehtynä jossakin luonnossa, seikkailun lomassa, on kaikinpuolin turvallinen ja hyväksi lapselle/nuorelle.

Moon aloottanu salilla 13 vuotiaana oon tehny maastavetoa, eikä oo haitannu pituus kasvuun. Täs kahden vuoden aikana pituutta tullu 10cm. Välillä tuli selkäki kipeeksi liian raskaista maastavedoista, mutta ei sekään vaikuttanu pituus kasvuun. Luulen, että pituuskasvun lopahtaminen on aika yksilöllistä.

kyllä mä ainakin pari puntti hirmuu tiedän jotka on alottanu nostelun jo noin 13v ja pituutta ei o kertyny ku joku 165, molemmilla. molempien isoveljet on nostelija veljiään pitempiä. (nostelijoiden ikä on jo yli 20v).
eli pituutta ei enää tule.

Nuorella iällä pitää nimenomaan välttää liian raskasta kuormitusta, sillä luiden päiden epifyysilevyt ovat vielä kehittymättömät.

Epifyysilevyt ovat rustoinen kasvulevy luiden paksuimmissa päissä. Nämä levyt luutuvat noin 17 - 20 vuoden iässä ja pituuskasvu loppu (Bengtsson - Ekendahl 1992 : 69.)

Kasvuiässä yksipuolinen ja epäsäännöllisesti toistuva pitkäkestoinen rasitus voi epäedullisen perimän kanssa aiheuttaa selän rappeutumista. Vasta kun murrosiässä luusto kypsyy ja kasvu pysähtyy, on turvallista aloittaa voimaharjoitteluun keskittyvä liikunta, jotta kasvuun liittyvät kudosrakenteet eivät vahingoitu. (Miettinen 1999: 11, 24 - 25.)

Voimaharjoi ttelu on turvallista lapsille

Voimaharjoitt elu, jota myös lihaskuntoharjoitteluksi tai kuntosaliharjoitteluksi kutsutaan, lisää lihasvoimaa. Lähes näihin päiviin asti ollaan ajateltu, että voimaharjoittelu on vaarallista lapsille ja kasvaville nuorille, koska sen oletettiin pysäyttävän pituuskasvun. Viime vuosina on kuitenkin tultu siihen lopputulokseen, että voimaharjoittelu on turvallista myös nuorille ja yleiskunnon sekä voiman lisääjänä sitä jopa suositellaan osana muuta liikunataharrastusta. Loukkaantumisten ja vammojen välttämiseksi lasten ja nuorten voimaharjoittelussa oikea tekniikka on kuitenkin erityisen tärkeää.

Ensinnäkin voimaharjoittelu tulee erottaa kehonrakennuksesta, voimanostosta ja ns. powerlifting-harjoittelus ta. Voimaharjoittelun tarkoituksena ja tavoitteena on yleiskunnon kohottaminen ja perusvoiman lisääminen kun taas voimanostossa ja vastaavissa harjoittelumuodoissa pyritään nostamaan mahdollisimman paljon massaa yhdellä suorituksella. Voimalajien kilpaurheilijat harjoittelevat erittäin suurilla kuormilla harjoitusintensiteetin ollessa korkea. Vammautumisriskin ja ylirasitusvaaran vuoksi kehonrakennusta, voimanostoa tai powerlifting:iä ei suositella lapsille eikä nuorille.

Yleiskuntoa kohottavan monipuolisen ja turvallisen voimaharjoittelun on sitä vastoin todettu vähentävän lasten ja nuorten urheiluvammoja sekä parantavan urheilutuloksia. Voimaharjoittelu on erinomainen keino vahvistaa luiden tiheyttä sekä nivelsiteitä ja jänteitä. Voimaharjoittelun edut eivät kuitenkaan rajoitu pelkästään terveydellisiin muutoksiin. Useat lapset ja nuoret kertovat voimaharjoittelun ja voiman lisääntymisen kasvattavan myös heidän itseluottamustaan ja parantavan heidän tuntemuksiaan omasta kehostaan. Positiivisen omakuvan omaavat nuoret usein kärsivät vähemmän masennuksesta kuin muut ikäisensä.

Jo 5-6 vuotiaat lapset voivat tehdä kevyitä, omaa kehon painoa hyväksikäyttäviä voimaharjoitteita kuten punnerruksia ja istumaannousuja. 7-8 vuotiaat voivat alkaa käyttämään kevyitä painoja aikuisten valvonnassa. Lapsi, joka on tarpeeksi vahva ja motorisesti kehittynyt pystyäkseen osallistumaan organisoituun urheiluharjoitteluun kuten jalkapallo, salibandy, pesäpallo jne., voi lisätä harjoitteluunsa voimaharjoittelua. Harjoittelun tulee kuitenkin aina tapahtua valvotuissa olosuhteissa turvallisuuden ollessa pääasia. Aikuisten käyttämiä ohjelmia ei tule koskaan suoraan muuntaa lasten voimaharjoitteluun. Lasten voimaharjoittelun pitää olla hauskaa sekä mukailla lasten leikkejä ja muuta liikuntaharrastusta.

Kirjoittaja: Anne Valta / Coronaria Oy

Lähde: Kidshealth.org

Ennustettu 190cm, mutta tällä hetkellä [14v] VAIN 176cm. Kävis vituttamaan, jos tosiaan päättyis kasvu.
Todella vaikeeta sanoa, kun tässäkin theardissaki muutakia joilla mennyt ennusteesta yli vaikka on reenattu ja toiset jääneet lyhyeksi vaikka ei ole treenannut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom