Olen itsekin aina ihmetellyt, kuinka ei lapsilta tai murrosikäisiltä kielletä esimerkiksi juoksua tai hyppelyä, koska sehän ainakin rasittaa luustoa. Päinvastoin, lapsia kehoitetaan liikkumaan, mikä on järkevää, koska luuston rasittaminen vahvistaa ja kasvattaa sitä. Miksi punttisaliharjoittelu sitten olisi negatiivista luuston kehitykselle? Ei mitenkään, jos harjoitellaan sopivilla painoilla eikä yritetä mitään kyykky-ykkösiä.
Itse olen kasvanut odotuspituuteen ja 23cm pidemmäksi äitiä ja 8cm pidemmäksi isää vaikka aloitin punttisaliharjoituksen suht. nuorena. Olen myös urheillut koko ikäni, 7 vuotiaasta jalkapalloa.
Kaverini myös kasvoi odotettua pitemmäksi ja itse epäilen syyksi juuri sitä, että aloitti saliharjoittelun OIKEAOPPISESTI nuorena, jo noin 13-14 vuotiaana.
Myönnetään, että tietyt asiat on hyvä kieltää etenkin lapsilta kokonaan, jos on olemassa mahdollisuus asian väärinymmärrykseen ja sitä seuraavaan virhetoimintaan, joka tässä tapauksessa on vääränlainen harjoittelu ja itsensä hajoittaminen. Kuitenkin valehteleminen on mielestäni aina ikävää. Jos terveydenhoitajatädit jauhavat punttisaliharjoittelun vaarallisuudesta, mielestäni kiellettyjen listalle pitäisi laittaa myös kaikki muut lajit paitsi rauhallinen kävely. Voi tietysti olla, että terveydenhoitajat eivät todellakaan tiedä asian todellista laitaa, vaan uskovat punttisaliharjoittelun todella vaikuttavan pituuskasvuun. Ehkäpä heidän mielestään jo punttisalille meneminen ja 2kg käsipainolla tehty hauiskääntö vähentää oletuspituutta heti muutaman mikromillin, mutta sama liike 10 kertaa raskaampana tehtynä jossakin luonnossa, seikkailun lomassa, on kaikinpuolin turvallinen ja hyväksi lapselle/nuorelle.