Kuntosali & vaikutus pituuskasvuun

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla pituus-ennustus oli n. 2 metriä (isä-ukko on hiukan yli). Nyt oon 196 cm enkä ole nyt kasvanut puoleen vuoteen. Olen kyllä aktiivisesti puntilla käyny vasta muutaman kuukauden. Mulle fysioterapeutti sano joskus että ainoastaan raskaat voimannostoliikkeet vaikuttavat pituuskavuun. Oisko sitte kysymyksessä maastaveto ja kaikki muu mikä käy kunnolla selälle?...

-ASTR- sanoi:
Kerran luin netissä yhtä palstaa jossa joku ammattibodari vastaili kysymyksiin. Joku kysyi juuri tästä ja ammattibodari sanoi että liikkeet jotka rasittavat selkää, eli esim. kyykky, mave ja pään yläpuolelle tehtävät nostot. Hauiskäännöllä ja penkkipunnerruksella siis ei saa pituuskasvua pysähtymään, vaikka kuinka yrittää.

:hyper: Ja sä uskot ihan kympillä jotain ammattilaisbodaria samaan aikaan, kun valtaväestö dissaa lääkäreidenkin/tutkijoiden tekemät _tieteelliset_tutkimukset.

Jokainen meistä voi heittää fiilispohjalta minkälaisia kommentteja tahansa perustuen omiin kokemuksiin, mutta näitä kun ei voida yleistää.

Vielä tuohon sinun (tai siis ammattibodarin) kommenttiin, miten pään yläpuolelle tehtävät nostot rasittavat selkää enemmän kuin esim. mainittu hauiskääntö. Toki painot ovat esim. pystypunnerruksessa suuremmat kuin hauiskäännössä, mutta silti ei tuo perustelu ainakaan minua tyydytä. Tosin who cares. :rolleyes:

Mulla pituutta 177, luovutan ilomielin 7 cm pois jollekin halukkaalle. Haluan näyttää mahd. groteskilta ja siihen tarvitaan lyhyt mutta helvetin leveä runko.

Mulla on nyt pituutta 184cm, ennnusteesta ei hajuakaan. Ikää on kohta 16v.
Niin onko siitä sitte jotain muuta haittaa jos alkaa tekemään niitä "pahoja" liikkeitä, ku mulle kyllä riittää tää pituus. Että se ei haittaa vaikka se pituuskasvu loppuis vaikka en oo kyllä nyt varmaan puoleen vuoteen kasvanu oikeestaan ollenkaan.
Kylläpäs on taas sekavaa tekstiä, mutta koittakaa saaha se pointti sieltä

Pituusennustus 172 nuoruusiän verkkaisen kasvamisnopeuden johdosta.

Isäukko on 168, ja itse vetelin reilulla sentillä suvun pisimmän miehen tittelin. Ehdin olla tässä pituudessa 13-vuotiaasta lähtien ja 16-vuotiaana aloin nostella.

Smallville sanoi:
Niin, ei kait tästä jutusta mitään tutkimuksia ole jotka väittäisi että pysäyttäisi pituuskavun. Itse kuitenkin luulen että näin on asian laita jostakin syystä. Kyllähän sen jo näkee kavereista jotka alkanut salilla käynnin aikaisin, todella lyhyitä kaikki!

Tutkimusta (ainakaan uskottavaa) puolesta ei tosiaan löydy, mutta vastaan jonkin verran löytyykin. Lähinnä se ajatus pituuskasvun loppumisesta on tullut jostain perstuntumateoriasta, ja jäänyt samanlaiseksi legendaksi kuin esimerkiksi 10% aivokapasiteetti. Itse jätän sen mahdollisuuden että lihaskasvun myötä voi ravinnon saanti olla niin heikkoa ettei sitä jää pituuskasvuun.

Lyhyiden punttaajien kohdalla luultavasti syy ja seuraus suhde on päinvastainen. Eli punttaavat koska ovat lyhyitä (ovat jo nuorena olleet pienikokoisia), toisaalta lyhyillä on paljon etuja punttaamisessa, joten nämä menestyvät ja vaikuttavat sen vuoksi normaalilta. Toisaalta myös se pituuden käsitys on joillain melko erikoinen, kun varsinkin nuoret luulee monesti että miehen keskipituus on vähän yli 180cm, ja perus 175cm jäbät on heidän mielestään lyhyitä

EDIT: Lyhyesti siis. Saliharrastajien lyhyydessä ei ole kyse siitä miten asia on, vaan miltä se vaikuttaa.

KKHS sanoi:
Toisaalta myös se pituuden käsitys on joillain melko erikoinen, kun varsinkin nuoret luulee monesti että miehen keskipituus on vähän yli 180cm, ja perus 175cm jäbät on heidän mielestään lyhyitä

En oo varma tajusinko oikein, mutta muistan lukeneeni että nuorten miesten keskipituus on 182cm~

kohtis sanoi:
En oo varma tajusinko oikein, mutta muistan lukeneeni että nuorten miesten keskipituus on 182cm~

Esimerkiksi hollannissa se on enemmänkin, mutta suomessa tuo keskipituus pysyttelee siinä vähän vajaassa 180cm

No en tiedä kerkisikö se enää vaikuttaa pituuskasvuun, mutta voimanostoa aloin harjoittelemaan 18-vuotiaana, ja eipä nuo kyykyt ja maastavedot tuntuneet selässä ainakaan pahalta. Pituutta on 190cm.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite oon nyt 160,5cm ja 15v. Suvussa melkein kaikilla murrosiät alkaneet vasta siinä 16 iässä. Oon nyt kuukauden käynyt 4 krt/viikko salilla ja hiukan epäilyttää jatkaminen. En haluais jäädä näin lyhyeksi, joten sanokaa viisaammat, että onko parempi lopettaa punttis pariksi vuodeksi ja alottaa silloin uudestaan???

Ite oon nyt 160,5cm ja 15v. Suvussa melkein kaikilla murrosiät alkaneet vasta siinä 16 iässä. Oon nyt kuukauden käynyt 4 krt/viikko salilla ja hiukan epäilyttää jatkaminen. En haluais jäädä näin lyhyeksi, joten sanokaa viisaammat, että onko parempi lopettaa punttis pariksi vuodeksi ja alottaa silloin uudestaan???

Punttisali ei vaikuta pituuskasvuun ellei tee raskailla painoilla liikkeitä jotka rasittaa selkärankaa (kyykky, mave jne). Joten iha hyvin voit tehä punttia, tossa iässä tosin keskittyisin ite peruskunnon hankkimiseen vielä pari-kolme vuotta. Harrastelet vaan monipuolisesti liikuntaa ja punttia rauhallisesti siinä sivussa järkevällä ohjelmalla ja intensiteetillä.

Peruskuntoa on nyt hankittu sellaset 7 vuotta, (jalkapallo, salibandy, sulkapallo, lentopallo, yleisurheilu) joten se on hyvä. Haluaisin saada massaa lisää. Se ei taida muuten onnistua kuin suurilla painoilla. Mavea ja kyykkyä en tosin ole tehnyt. Selän liikkeitä olen tehnyt alataljaa, ylätaljaa, kulmasoutua, sekä jalan ja pään kohotuksia (mikä lienee oike nimi). Jostain olen lukenut, että pään yläpuolelle tehdyt liikkeet rasittavat selkärankaa ja vaikuttavat siten pituuskasvuun. Onko siis esim. pystypunnerruksesta haittaa pituuskasvuun? Taidan nyt tehdä varman päälle niin, että jätän kovat painot lepäämään pariksi vuodeksi, ja sitten päästetään piru irti!

Itestä ennustettiin 190-senttistä ja nyt 20 vuotiaana olen mahtavat 170cm :)

Kaiken lisäksi oon muuten rakenteeltani melkeen ku 190senttinen, mutta PERSEJALAT :D Paksut ja vahvat ne on, mutta lyhyet, siitä ei pääse yli eikä ympäri :) Näytänki aika "apinalta", mutta jos siitä nyt hyviä puolia pitää ettiä, niin epäilisin sen olevan aika hyvä rakenne voimailuun.

Mitä muuten olette mieltä, onko lyhyistä jaloista haittaa vai hyötyä esim. kyykyssä? Kun ei monet kovat kyykkääjät kumminkaan mitään persejalkoja näytä olevan.

Puntinnostoa tuskin voi myöskään syyttää pituudestani, sillä selkä on ihan oikeissa mitoissaan. Tuskin jalat sen takia jäisivät tyngiksi?

Ite alotin sellaset 1,5-2 vuotta sitten salilla käynnin, ja ensimmäiset liikkeet oli kyykky ja mave (tuli jääkiekko treeneissä, no pituus kasvu hidastu ekana ja nyt sain sitte kuulla terveystarkastuksessa, että kasvu on ny sitte pysähtyny kokonaan:(

Isä ja äiti on molemmat mua melkeen päätä pitempiä ja kaks vuotta nuorempi veli on jo pitempi...

Ite uskon, että johtuu salilla käynnistä, mutta ilmeisesti mulla on tullu myös vähän lyhyemmät geenit jostain perseestä :D Tai siis, eihän ne geenit mee niin että pitkiltä pitkät ja lyhyiltä lyhyet, vai??

Ite uskon, että johtuu salilla käynnistä, mutta ilmeisesti mulla on tullu myös vähän lyhyemmät geenit jostain perseestä :D Tai siis, eihän ne geenit mee niin että pitkiltä pitkät ja lyhyiltä lyhyet, vai??

Yleisin tapaus taitaa olla että pojasta tulee isäntä pituinen tai pari senttiä yli. Tietty aina on poikkeuksia, gaussin käyrä lienee tähänkin asiaan pätevä.

Oon miettiny et kannattaako alottaa treenaamaan säännöllisesti salilla. En tekis raskaita liikkeita, vaan iha kevyillä painoilla. Maven ja kyykyn jättäisin ainaski pois selän rasituksen takia ja maksemeita en varmaankaan yrittele.
Pituutta on 155 ja paino 45, eli "kasvupyrähdys" on tulossa. Mite mieltä ootte?

treenannu pienestä pitäen ja ennuste ollu 175 ja kasvoin 181.5. jotenkin tuntuu että ei tuo treenaminen siihen nyt niin paljon vaikuta että, tuskin olisi montaa senttiä enempää tullut pituutta vaikka että olisi koskaan salilla käyntiä alottanutkaan.

täs olis pituus ennuste mittari, mä testasin ja oli paikkaansa pitävä.Itestä tuli yli sentin pitempi ja muijasta kanssa mitä toi testi olis sanonut.Meidän pojasta pitäis tulla ton mukaan 190cm ja tytöstä 175cm.
Lapsen pituusennuste

Sitä vaan et kylhän sitä ehtii treenata pituus kasvun pysähtymisen jälkeenkin jos pelkää et kasvu loppuu.Itse aloitin treenaa kovaa 17 v.Mielummin oon pitkä ja lihaksikas kuin lyhyt ja lihaksikas vaikkakin lyhyeen varteen saa paremmin lihaa.Enkä usko et se pituus kasvu loppuu vaik treenais kuhan treenaa fiksusti.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom